Takajarru ja räjäytyskuva?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Zandmann kirjoitti:Niin... tuon meitin Saappaan käsijarru ei ole koko helevatan aikana toiminut kunnolla. Toisaalta tuo kässäriremppa oli tiedossa jo vuoden päivät. Viime leimalla siitä jo setä sanoi notta sille tietysti vois jotain tehdä. As if... No, nyt tuli sitten ihan kirjallinen nootti joten kai sitä sitten tarvii.

Taka-askissa on ketterästi kummallinen ja pirun moniosainen vaijeri, käsijarrukengät, jarrupalat ja asennussarja. Huomenna sitten asentelemaan... oi-voi-voi. :?

-Janne-
Nyt toimii kässäri :D

Vietin pari tuntia montulla, jossa rasvasin jumittuneet vaijerit perusteellisesti ja herkistin liikkuvat osat jarrukenkien osalta. Säädöt kohdalleen ja eikun katsastukseen.

Leima tuli jo neljännen kerran ilman huomautuksia. Kaikkien jarrujen arvot olivat loistavat, savu 0,28, ei klappia alustassa. Saapa nähdä, kuinka kauan tuo kässäri toimii :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re:

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

G-mies kirjoitti:Tässä ainakin nuo hajoituskuvat...
http://img143.imageshack.us/img143/9103/jarrut1kb6.jpg
Matti
Jos ostan motonetistä uuden liukutappisarjan niin tuleeko siinä mukana osa nro 10, molemmissa takajarruis oli ne lahonnu. Sopiiko sama liukutappisarja eteen ja taa?
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kukahan vatipää on keksinyt että on kiva laittaa satuloihin kiinni metalliset jarruputket hankaloittamaan levyn irroitusta :twisted:
menee aika herkästi larruputki rempaksi samalla kun rakentelee käkkärin kuntoon :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Jos ostan motonetistä uuden liukutappisarjan niin tuleeko siinä mukana osa nro 10, molemmissa takajarruis oli ne lahonnu. Sopiiko sama liukutappisarja eteen ja taa?
Menee nimellä "asennussarja", osa 10 kuuluu siihen:
Takajarrup as s Opel/Saab 23-1076 900-GM/9-3 97-> Taakse [1997 - 2002] 4.90 €

Liukutapit tulee vain eteen, kyse on eri asiasta.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Ahaa okei, kiitos tiedosta! Menee noi motonetin lyhennykset jo vähän liiallisukksiin, as s ja siitä pitäis päätellä että asennus sarja, jos ei edes tiedä millä nimellä etsiä.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Onko normaalia että jarrujen männän kehä joka painaa jarrupalaa on kulunut(?) toispuoleisesti? Tähän tyyliin siis:
Kuva

Pitääkö viittiä vaihtaa kaikki männät vai hioakko tuon kehän suoraksi? Mikä neuvoksi, liiaksi asti ei tuota rahaakaan olisi. :|
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Itse vaihdoin jarrupalat eteen, kun raotin repsikanpuolen kumihaitaria hiukan, niin sieltä alkoi valumaan ruostenestettä. Huuhtelin männän ja suojakumin väliä injektioruiskuun laittamalla jarrunesteellä(+ lopuksi rubberkumia), mutta ruostetta vaan tuli vaikka hiukka vähemmän. Huomasin männän pinnassa samanlaisen syöpymän/kuluman kuin tuossa Pertun kuvassa. Muutenkin noi männät ovat aivan tautisen jäykät vaikka liukutapit puhdistin ja voitelin, kaksin käsin hulluna puristamalla mäntä menee sisään isoilla pihdeillä. Kyllästyin pelleileen ja vein -->
korjaamoon ja sinne vaihdettiin tuomani Motonetin kumitiivistesarja + jarrunesteet.
Korjaaja sanoi että männässä syöpymä ja suosittelee vaihtaan koko jarrusatulan, eli tilaukseen meni. Tommonen "monttu" männässä ei välttämättä heti aiheuta vuotoa, mutta jossain vaiheessa kun palat kuluu, voi vuoto alkaa, näin sanottiin mulle.

Männän kehät(jotka painavat jarrupaloja) eivät olleet noin epätasaiset vaan suorat, vaikka kuljettajan puolella paloissa n. 10mm ja repsikanpuolella n. 3mm pintaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jasi
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2006 20:52
Paikkakunta: Turku

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja jasi »

Käsijarrun säätäjille tiedoksi!!
Jos haluatte pidosta pitkäaikaisempaa, säätäkää myös vaijeri.
Ei se paljon veny, mut muut osat kuluu.
Vaijerin säätö on helppo:
takapää ylös, käsijarruvivusta neljänaksua ylös. Kiristä vaijeria, kunnes pyörä ei helpolla enää pyöri. Kannattaa.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Hei, sopiikohan jompikumpi näistä motonetin jarrusatuloista jotka on netissä tuohon vm 2001 9-3:seen jossa männän halkaisija 35mm:


Jarrusatula Opel 88- taka/oike 23-9334 900-"GM" 94->96 Taakse oikea [1994 - 1996] 58.50 €

Jarrusatula VectraB -97 t/oik 23-9404 900/9-3 97->99 Taakse oikea [1997 - 1999] 99.90 €

Sen voin sanoa etten voi suositella sitruunahappo käsittelyä jarrusatuloille, syö kierteitä ja karhentaa sylinterit, oli eka ja viimen kerta ku sitruunahappoa käytin tollaseen kalliiseen ja tärkeään osaa, kierteet meni ainakin toiselta puolelta. Tuleeko noiden satuloiden mukana männät ja tiivisteet?

KIIRE!
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Onko tietoa? Männän halkaisija tosiaan 35mm.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin EPC:n mukaan 9-3:ssa vm. '98 ja '01 on sama takajarrusatula. Voisi siis ollakin sopiva tuo jälkimmäinen. Vanha malliksi ja tiskille ihmettelemään...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kannattaa myös käydä biltemassa vilkaisemassa niiden jarrusatuloita. Vuosimalli ei täsmää (olikohan 98 viimeinen), mutta jotenkin jäi aikoinaan sellainen kuva että voisi olla samasta kapineesta kyse. Itse sain silloin omani kunnostettua, muuten olisi 60 eur UUDET satulat kiinnostaneet.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Jep, eli hain motonetistä kunnostetut satulat, vanhemmissa oli näköjään se 35mm mäntä mikä ainakin mun 2001vm saapis oli. Eli tämä sopi:

Jarrusatula Opel 88- taka/oike 23-9334 900-"GM" 94->96 Taakse oikea [1994 - 1996] 58.50 €

Panttimaksuksi tuli 20e/per vanha satula, eli hintaa tuli 78.50 per uus satula, vanhan kun vie sinne takaisin niin saa sen 40e yhteensä takaisin.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Siis meneekö noissa gm900 saabeis jarruputki sinne satulan yläosaan? Kun ilmausnippa ja jarruputken reikä on molemmat samalla puolella eikä vastakkain niinku 9-3 alkuperäisissä satuloissa, ymmärtääkö joku? Ilmausnipanhan pitää vissiin aina olla yläpuolella kun satula on kiinni?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Takajarru ja räjäytyskuva?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ilmausnipanhan pitää vissiin aina olla yläpuolella kun satula on kiinni?
Mielellään, muuten menee ilmaus hieman hankalaksi...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin