Clampin asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kasparius
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kasparius »

tevisu kirjoitti:Yksi PFS:n clampin ostanut laittoi juuri YV:n. Asennuksen jälkeen rattia on vaikea kääntää. Taitaa olla valmistusvikaisia liikenteessä.
Nimittäin niin vaikea, että jos kääntä keskipistestä vasemalle, rattia pitää kääntä kahdella kädellä. Hyvin vaikea... Ja oikealta ratti ei tule itse keskipisteesen takasin...
Tevistulta jo tule vinkkejä miten tuunata clamppiä. PFS clamppi siis.
9-3 niinsanottu AERO
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Mistä tuo muuten johtuu? Jos clampin reikä on liian pieni niin rusentuuko jotain kasaan pumpun sisällä vai kuinka?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

jthing kirjoitti:Mistä tuo muuten johtuu? Jos clampin reikä on liian pieni niin rusentuuko jotain kasaan pumpun sisällä vai kuinka?
Jotain tällaista tapahtuu. Ratin kääntäminen vaikeutuu olennaisesti. Onneksi nuo PartsForSaab:n palikat eivät riko ohjausta lopullisesti. Putki siis palautuu oikeaan mittaan. Täytyy vain ihmetellä, mitä moskaa sitä iso pulju myy. :roll:
kasparius
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kasparius »

Tänään avasin brace-in täydellisesti ja asia ei ole hyvä. Ratti on liian raskaa kääntä vasemalle. Voi*******. Jos nyt palaa normaaliksi jokin ajan kuluttua??? Miten saisin reikän 36mm-ksi?
EDIT: Kyllä sain jo vastauksen.
9-3 niinsanottu AERO
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Laitetaas tähän topikkiin kun liittyy aiheeseen:

Mitä kautta tuon kuskin puoleisen puslan pystyy vaihtamaan? Yläkautta ainakin on ahdasta, jos sitä rele/sulakekoteloa ei millään saa pois edestä. Alakauttakin vaikuttaa aika heikolta. Onko kellään kokemuksia, miten tuo onnistuu?

Oikeanpuoleinen tulikon jo vaihdettua Powerflexiksi, 10min homma pihalla. Vasen jäi toistaiseksi vaihtamatta.

WIS käskee irroittamaan sulakekotelon ja kääntämään sivuun, mutta ei se ilman voimankäyttöä vaikuta irtoavan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja vihtori »

SS kirjoitti: Mitä kautta tuon kuskin puoleisen puslan pystyy vaihtamaan? Yläkautta ainakin on ahdasta, jos sitä rele/sulakekoteloa ei millään saa pois edestä. Alakauttakin vaikuttaa aika heikolta. Onko kellään kokemuksia, miten tuo onnistuu?
Minäkin tarvitsisin neuvoja samaan hommaan.
Pyöränkotelosta, raidetangon aukosta mahtuu näppärästi ruuvaamaan
sen metallipannan irti, mutta ongelmana on, että pusla on pirun tiukasti
puristuksissa ohjausvaihteen ja rintapellin välissä, eikä sitä pääse kunnolla
kampeamaan mistään suunnasta.
#2777
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sama homma tuli todettua itsekin tänään. :lol: Navettatallin pihalla ruuvailin, se isompi ja merkittävämpi pusla vaihtui helposti mutta tuon äskenmainitun kanssa tuli ongelmia. Sulakekotelo lähtee edestä pois kyllä helposti, pitää vain huomata että toisella reunalla on yksi 10mm mutteri, loput on vaan klipsuja joista yksi on siinä tiivisteen alla piilossa.

Mutteri ja pultti lähtivät puslan pannasta kyllä pois ihan yläkauttakin mutta itse panta ei meinannut millään lähteä vaikka sorkkaraudallakin väänsi. Annoin sitten lopulta olla kun alkoi sen verran myöhä olla ja piti autolla kotiinkin päästä. Pikaisten testien perusteella tuo helpommin vaihdettava pusla on se merkittävämpi, eli vetely väheni huomattavasti. Epäilen että sillä pienemmällä puslalla ei enää kovin suurta vaikutusta tule, eli jos ei kivuttomasti ala vaihtumaan seuraavalla yrityksellä niin saa luvan pysyä sitten orkkis siellä. Reippaasti WD-40:tä suihkuttelin sinne nyt siltä varalta että jos sattuisi olemaan kovin hapettunut jumiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja vihtori »

jcarlson kirjoitti:
Mutteri ja pultti lähtivät puslan pannasta kyllä pois ihan yläkauttakin mutta itse panta ei meinannut millään lähteä vaikka sorkkaraudallakin väänsi.
Huomasithan, että tuo panta on alareunastaan kiinni kahdella mutterilla.
#2777
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos vinkeistä, hyvä huomata etten ole yksin ongelmani kanssa :/

Onkohan sillä toisella puslalla kovin suurta merkitystä vetelyyn? Tosin ei mulla ole vielä tien päältä kokemusta tuosta toisestakaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

vihtori kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:
Mutteri ja pultti lähtivät puslan pannasta kyllä pois ihan yläkauttakin mutta itse panta ei meinannut millään lähteä vaikka sorkkaraudallakin väänsi.
Huomasithan, että tuo panta on alareunastaan kiinni kahdella mutterilla.
No ilmankos ei lähtenyt. :lol: Ei siinä yläkautta sorkkiessa hoksannut että siinähän on perhanassa kaksi mutteria alareunassa toisinkuin isommassa puslassa. Mutta EPC:stähän tuon nyt hoksasi kattoa.

Pitääpä ottaa joku kerta uusiksi irrottamalla molemmat mutterit. Voisi samalla pistää nyt sitten sinne ne ruuvilukitteet pultteihin kun näkyi tehtaalta semmoiset olleen. WIS käskee asentamaan tuon vasemmanpuoleisen puslan aina ensin että ohjausvaihde tulee oikeaan asentoon, mutta taitaa tuo liittyä enemmän siihen jos koko tanko on ollut irrallaan. Eihän se siitä pääse mihinkään liikahtamaan jos puslat yksi kerrallaan vaihtaa.

Tosiaan tuo helpommin vaihtuva pusla on kyllä se merkittävämpi, vetelyt väheni pelkästään sillä jo paljon. Ilmeisesti tuota pienempää ei edes ole aiemmin tarjottu, ja se kuuluisa "klämppi" tulee myöskin tuon isomman puslan kohdalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Tänään tuli tuota myös ihmeteltyä. Isomman puslan vaihto tosiaan vaikutti mukavasti, tosin alkoi hiukan puoltamaan oikealle, mahtaako johtua siitä kun ei pienempää puslaa vielä ole vaihdettu?

Eli siis tuon pienemmän saa kokonaisuudessaan vaihdettua raidetankotunnelin kautta? Tuon sulakekotelon kun irroittaa niin ei silti kovasti siihen tilaa tule koska etutolppien välinen tuki on siinä edessä joten piuhanippu kanittaa siihen.
Kannatusjäsen
#3382
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Se hammastanko varmaan hieman pääsee sivuttaissuunnassa liikkumaan puslia vaihtaessa. Puoltamista voisi kait korjata niin että löysää puslan pantaa, painaa puslaa toiseen laitaan ja kiristää taas pannan. Kunhan vaan tekee siirron oikeaan suuntaan :) Millikin vaikuttaa jo tuossa aika paljon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kerran kokeiltu ko. puslaa vaihtaa. Sain pultit ja mutterit auki ja pannankin liikkumaan. Mutta kun ei suostunut ilman tappelua lähtemään irti, niin mielenkiinto loppui. Ei muuta kuin takas nippuun ja kovaa ajoa.

Onko toi kiinnitys muuttunut jossain vaiheessa, kun olen törmännyt ohjeisiin, joissa oli alapää kiinni vain yhdellä mutterilla.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja 900i »

Uskaltaako noita uretaani puslia ruveta vaihtamaankaan kun kerran ei kaikissa tapauksissa pysy edes ohjauskulmat kohdillaan? Voisiko joku selvittää millainen tuo kuskinpuoli on nyt sitten vaihtaa jos ei pulttien aukaisu riitä aina?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Clampin asennus

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä nuo kulmat mihinkään ainakaan apukuskin puslaa vaihtaessa muuttuneet. On tuolla jonkinmoinen vaikutus vetelyyn, mutta kyllä sitä vielä jäljellekin jäi. Seuraavaksi vaihtolistalle renkaat...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin