Eesau kirjoitti:Pistänpä vaikka tähän ketjuun. Todella tuttu ilmiö tuo puoltaminen ollut siitä asti, kun auton -03 ostin. Hermot on menneet monesti, mutta onneksi ovat joka kerta tulleet takaisin. Eka kesänä sorruin säästämään kesärengasostoksilla ja hommasin Uniroyalit. En muista mallia, mutta joku Rallye 5xx se oli. Oli ilmeisesti liian pehmoinen rakenteeltaan tai jotain, mutta puoltaminen oli järkyttävällä tasolla.
Nyt hommasin syksyllä Goodyear Excellencet, 195-15-60 H. Puoltaminen loppui siihen.
Toisaalta, nyt auto tuntuu paljon herkemmältä urien ja muiden "tien vikojen" suhteen. Muljahtelee todella arvaamattomasti milloin mihinkin suuntaan riippuen siitä, missä kohtaa renkaat ovat esim. uraa. Saattaa kyllä johtua iskareista tjs., pitää käydä tarkistuttamassa.
Hommaappa "tevisu"n clamppi tai powerflex pusla samanmoiseen kohtaan, pitäs auttaa uraherkkyyteen kovastiki. Näin ainakin itselläni, kuviakin saattanee asennuksesta löytyä ja jos ei niin voin laittaa.
Joo, en tiedä oikein, mistä on kysymys, mutta tosiaankin auto muljahtelee kummallisesti ihan taajama- ja kaupunkinopeuksilla puolelta toiselle, riippuen siitä, missä kohtaa uraa renkaat ovat. Suorastaan vaarallisesti. Tämä ilmiö tuli renkaidenvaihton jälkeen. On nämä ihme vehkeitä nämä Saabit - ei voi muuta sanoa. Kun yhden asian saa kohdalleen, tulee toinen ongelma.
Eesau kirjoitti:Pistänpä vaikka tähän ketjuun. Todella tuttu ilmiö tuo puoltaminen ollut siitä asti, kun auton -03 ostin. Hermot on menneet monesti, mutta onneksi ovat joka kerta tulleet takaisin. Eka kesänä sorruin säästämään kesärengasostoksilla ja hommasin Uniroyalit. En muista mallia, mutta joku Rallye 5xx se oli. Oli ilmeisesti liian pehmoinen rakenteeltaan tai jotain, mutta puoltaminen oli järkyttävällä tasolla.
Nyt hommasin syksyllä Goodyear Excellencet, 195-15-60 H. Puoltaminen loppui siihen.
Toisaalta, nyt auto tuntuu paljon herkemmältä urien ja muiden "tien vikojen" suhteen. Muljahtelee todella arvaamattomasti milloin mihinkin suuntaan riippuen siitä, missä kohtaa renkaat ovat esim. uraa. Saattaa kyllä johtua iskareista tjs., pitää käydä tarkistuttamassa.
Hommaappa "tevisu"n clamppi tai powerflex pusla samanmoiseen kohtaan, pitäs auttaa uraherkkyyteen kovastiki. Näin ainakin itselläni, kuviakin saattanee asennuksesta löytyä ja jos ei niin voin laittaa.
Joo, en tiedä oikein, mistä on kysymys, mutta tosiaankin auto muljahtelee kummallisesti ihan taajama- ja kaupunkinopeuksilla puolelta toiselle, riippuen siitä, missä kohtaa uraa renkaat ovat. Suorastaan vaarallisesti. Tämä ilmiö tuli renkaidenvaihton jälkeen. On nämä ihme vehkeitä nämä Saabit - ei voi muuta sanoa. Kun yhden asian saa kohdalleen, tulee toinen ongelma.
Renkailla on erittäin suuri merkitys miten 9-3 kulkee tai kiermuntelee.
Koettu seuraavaa tänä kesänä: Ajoin kesällä maalla hiekkatiellä veden
syövyttämään uraan seurauksella, että 3 Alession 17 tuuman vannetta pilalla.
Ostin käytety 9-3 Aeron vanteet käytetyillä Misukan Sport Pilot renkailla, joissa
noin 3+ mm pintaa ja vanteet alle ja kulmien tarkka säätö, sitten baanalle ja totesin, että eihän näillä renkailla tee mitään, ihan hevoskärry laatua!
Autosta tuli kunnon uratutka, joka veteli ja löysi kaikki urat ja nyppylät, ei auttanut muuta, kun mennä vaihtamaan lommosilta vanteilta Nokian Z:tat, joissa oli pintaa vielä 4-5 mm Aeron vanteille ja uudestaan baanalle ja auto menee suoraan, kuin juna!
Oman kokemuksen mukaan taitaapi Nokian renkaat toimia parhaiden suomen
uraisilla teillä, varsinkin Og 9-3 alla.
Lopuksi autossani on klamppia, uretaanipuslaa, Konin säädettävää ja Eibachin
madallusjouset, eli nämä pienet perusasiat kunnossa.
Nokian Z:toilla ei vedellyt urissa, vaikka niissä Alessioissa ET oli 37.
Mikään asiantuntija en näissä NG900/OG9-3- asioissa ole, mutta tarkistakaa ihmeessä apurungon kiinnityspulttien kireys.
Outo Saabimalli itselleni, mutta jouduin tuossa taannoin irrottamaan apurungon saadakseni öljypohjan irti, ja apurungon kiinnityspultit olivat yllättävänkin löysällä (ja silminnähden liikkuneet), millä ilmeisesti selittyi ainakin osittain muljahtelu ohjauksessa sekä satunnaiset kolahtelut apurungon liikahdellessa, tässä puhutaan millistä tai kahdesta, mutta vaikuttaa kummasti koko alustan geometriaan sekä nelipyöräsuuntaukseen?.
En nyt enää muista oikeita kiristysmomentteja pulteille, mutta "Etsi"- toiminnolla varmasti löytyvät, ja aika julman kireitä ne muistaakseni olivat.
Eli oma kantapäähavainto asiasta olisi se, että ensin varmistus siitä että apurunko alatukivarsineen on oikeassa kireydessä ja liikkumattomana kuormituksen alla, ja sitten pyörienkulmat arvoihin, ja jos tämä ei auta niin "Clämppejä" ynnä muita ajonparannuskonsteja kehiin.
"Mallimaallikon" mielipidehän tämä, mutta Saabistin yritys neuvoa kuitenkin...
upi kirjoitti:Renkailla on erittäin suuri merkitys miten 9-3 kulkee tai kiermuntelee.
Koettu seuraavaa tänä kesänä: Ajoin kesällä maalla hiekkatiellä veden
syövyttämään uraan seurauksella, että 3 Alession 17 tuuman vannetta pilalla.
Ostin käytety 9-3 Aeron vanteet käytetyillä Misukan Sport Pilot renkailla, joissa
noin 3+ mm pintaa ja vanteet alle ja kulmien tarkka säätö, sitten baanalle ja totesin, että eihän näillä renkailla tee mitään, ihan hevoskärry laatua!
Autosta tuli kunnon uratutka, joka veteli ja löysi kaikki urat ja nyppylät, ei auttanut muuta, kun mennä vaihtamaan lommosilta vanteilta Nokian Z:tat, joissa oli pintaa vielä 4-5 mm Aeron vanteille ja uudestaan baanalle ja auto menee suoraan, kuin juna!
Oman kokemuksen mukaan taitaapi Nokian renkaat toimia parhaiden suomen
uraisilla teillä, varsinkin Og 9-3 alla.
Lopuksi autossani on klamppia, uretaanipuslaa, Konin säädettävää ja Eibachin
madallusjouset, eli nämä pienet perusasiat kunnossa.
Nokian Z:toilla ei vedellyt urissa, vaikka niissä Alessioissa ET oli 37.
Ihan mielenkiinnosta, minkälaiset olkakulmat Misukassa ja Nokialaisessa verrattuna toisiinsa? Onko Nokialaisessa "pyöreempi" ja Misukassa terävämpi?