Käytännössä kolme yleisintä viri-pakoputkistoa ng900/9-3:seen on:
1) JT - Pihin useasti autoa vaihtavan virittäjän valinta, jota ei mörinät haittaa.
DP 3" rosteria, loput 3" p*skarautaa, jonka pöntöt ruostuu tukkoon ~5 vuodessa. (Useampia tapauksia) Liitoksina päällekkäisliitokset ja perinteinen panta päälle. Varauduttava kiroiluihin asentaessa ja sen jälkeenkin kun putki helposti kolisee huolimattoman asennuksen jälkeen, kun tässä putkistossa on muutama lisäsauma muihin putkiin nähden ja saumoissa pitää ottaa huomioon vielä syvyys.
Saatavilla ilman, sport ja Race katilla. Hinta (katkon muutamalla sulaneella) racekatilla hieman tonnin päälle. (Procarservice)
2) Ferrita - Laatutietoisen hifistynyt valinta.
Tässä putkessa ei ole hitsi ja materiaalilaadusta tingitty. Koko putkisto rosteria, DP 3", Tulipellin jälkeen 2.5". Käyttää saabin omia palloliitoksia, jotka irtoavat helposti vuosienkin jälkeen, eikä tarvitse tapella asennuksenkaan kanssa. Ripustaa vain putkiston lenkkeihin ja pannan kiinni. Eli istuu autoon kun (t)urbo saappiin. Ääneltään sivistyneen hiljainen 3" ränneihin nähden ja kissana putkessa Ferritan Racecat.
Hinta hipoo lähemmäs puoltatoista tonnia ja oikeasti virittäville tulee vastaan tuo 2.5" loppuosa 350hp+ jälkeen vastapaineiden muodossa.
(Procarservice)
3) Alt-avgas - Materiaalitietoisen tosivirittäjän valinta.
Putkea saatavilla täys 3" (kuten JT) tai 3" alkuosalla + 2.5" loppuosalla.
(kuten Ferrita).
Liitokset on 3" versiossa 3" päällekkäisliitoksilla ja 2.5" catback käyttää saabin omia.
Katsarin mieliksi dp:ssä on (vakiona) hitsattuna jt:stäkin tuttu enemmän ja vähemmän laadukas catkon katti, mutta irtoaahan tuokin rälläkällä.. Äänet 3" rosteriputkella on kohdallaan ja voi saada "olitko se sinä" osioon keskusteluja aikaiseksi sopivalla poljennalla sopivassa kohtaa, eli ihan äänetön tämä ei ole. Ekäpä hieman äänekkäämpi kun vielä JT mutta kyllähän sitä porukka laittelee äänen toivossa vv-suotimia ja dumppeja turhemmistakin syistä...
Hintaa pyörii Ferritan ja JT:n välimaastossa. 2.5" loppuosalla hieman vähemmän.
(Alt-av-gas)
Törmäsinpä tossa suomen markkinoilla hieman harvinaisempaan BSR:än 3" putkistoon eräässä 9-3:ssa.
DP oli 3" rosteria, loppuosa (takapenkin jalkotilan kohdalta taaksepäin) 2.5" jaskarautaa, joka on 2 vuoden jälkeen jo appelsiinilla..
DP:hen oli joku taas menny laittaa Catcon logoilla varustettua tulppaa putken korvikkeeksi...
Positiivisena puolena tässä on 2 lambdan paikkaa heti DP laipan vieressä, mutta tosiharrastajahan teekee/teettää riittävän määrän reikiä softan/koneen säätöjen tarkkailua varten.. Hinnasta ei tietoa, mutta jokainen voi arvella hintaa, kun Doc power näitä myy bsr:än lastujen kera...
(Docpower)
.. Ja mikä mulla itsellä on nyt? (puolueellisuuskysymys..)
Ferritan DP rankasti pätkittynä&jatkettuna, jossa puolentusinaa lisäsaumaa V-band laippojen sekä ahtimen paikan siirtymisen myötä sekä itserakennettu 3" välipätkä katinlaipasta takapenkin kohdalle asti joustoosineen. Pöntöistä ja takaaselin ylityksestä huolehtii tuo ei niin hiljainen alt-avgasin 3" "catback" putkisto, kun tuo Ferritan 2.5" catback rupes ahistaa..

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.