Kierroksia vain 5500( Mistä uuusi putkisto?)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja peinu »

suorsa kirjoitti:Aika pitkät ja mutkikkaat sormet pitää olla, jos meinaa ahtimelta välijäähdyttimelle menevästä reiästä kokeilla.


:) olet ytimessä, minä en :)

Näin se maanantai lähtee käyntiin!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Ahdin on kunnossa, pyörii nätisti ja kevyesti.

Tulpat vois tietenkin viel tarkastaa, mutta tuskin se ahtoihin noin vaikuttaisi?

Se ottaa vähän peruspainetta, mutta ei edes matalapaineturbon verran.
Magneettiventtiilinletkutkin on kunnossa.
Nyt alkaa loppua multa ja huoltomieheltäkin konstit ja ideat?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Onko katsottu että hukkaportti toimii, ja lautanen on tallessa ja se sulkee?
Eli downpipe irti ja sitten tsekkaa sen vielä.
Ja olikos se pois sulettu mahdollisuus ettei putki oo tukossa?
Turbosta ei kokemusta mutta mutsin sierra ei ottannu ku 4000 rpm kun oli villat lähtenny liikenteeseen...vaan en osaa sanoa kuin se ahtas tossa tilanteessa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

SUORSA. Laitako vielä vaikka tänne ne arviot viasta mitä puhelimessa kerroit, ettei pääse unohtumaan multa kun on sen verran huono puhelinmuisti mulla. 8O
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuo moneen kertaan tarjottu tukkeutunut pakoputki tai bensan syöttöongelma (esim. kaksinkerroin mennyt bensaputki).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mahdollisia vikapaikkoja (osittain auton viimeaikaisiin tapahtumiin perustuen)
Pönttö tai katti tukossa, jolloin oireinana, että ilman kuormaa saa kiertää lähes normaalisti vähän kaasuläppää raottamalla. (riippuen tukoksen suuruudesta) kuorman kanssa (kun läppää avaa reippaammin) ei tapahdukkaan mitään, kun kone ei hengitä.
.. voikohan bensaa saanut katti mennä tukkoon bensasta?

Helpoiten tuon voi todeta tekemällä pakoputkeen reijän, 5mm kierteen ja laittamalla ~30cm jarruputkea, josta letku jollekkin 2+ bar painemittarille, josta näkee pakoputkiston paineet. Pitäisi olla reippaasti alle 1bar tyhjäkäynnillä vastapainepöntöilläkin.. Jos putki tukossa, niin paine voi nousta useisiin bareihin. Esim.. 3" viriputkella lappu lattiassa (400hp:n virtauksella) max 0.2 bar..


Voiko bensan syötössä olla vikaa, kun pumppu on vaihettu?
Viallinen pumppu (tai asennus) voi vaikuttaa bensapumpun tuottoon, jolloin bensanpaineet tippuu kuorman noustessa -> seokset laihalle. Tämän voi diagnosoida tarkasti laajakaista lambdalla tai suuntaa antavasti pakolämömittarilla.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos bensan syötössä on vika, niin luulisi, että Trionic ei pysty sopeuttamaan oikein ja systyttäisi checkengine-valon.

Yksi konsti voisi olla irroittaa pakoputken klemmari katalysaattorin takaa ennen väliputken jousto-osaa ja ottaa putket erilleen. Kävis ajelemassa pienen lenkin kunnon metelin kanssa. Jos ahdot ja kierrokset nyt nousee, niin syynä olisi jompikumpi tukkeutunut äänenvaimennin. Yleensä se kyllä tuo taaimmainen olisi. Saisi ainakin yhden mahdollisen vianpaikan suljettua pois.

Jollain kepillä voisi myös kevyesti kopasta pakoputken päästä pöntön sisään ja tunnustella, onko pehmeätä. Siellähan nimittäin on ne teräsverkot, mitkä pitää villat pois pakoputkesta. Ajan mittaa nuo verkot saattavat hajota ja päästää villat vääriin paikkoihin ja estävät pakokaasujen kulun. Jos tuntuu kepillä pehmeältä olisi nuo teräsverkot ruostuneet puhki.

Piru vie, kun siinä katalysaattorin jälkeen on se pieni mutka, niin siitä ei pääse tiiraamaan suoraan sisään katalysaattoria.

Allaolevassa kuvassa ei Saabin äänenvaimennin, mutta voi hyvin kuvitella, mitä tapahtuu kun teräsverkko ruostuu ja lentää pois pakokaasun mukana...villasta tehty tulppahan sinne tulee.
Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Seuraavaksi otetaan pakoputki tarkasteluun. Ensin takapönttö irti ja testiin.
Joo vois vielä tökkiä sinne jollain.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500 Mistä uusi putkisto katalysaattorilla?

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Eli näyttäis olevan katti tukossa mulla sittenkin.

Nyt olis oiva tilaisuus laittaa saman tien parempi putkisto.
Mistä sellainen kannattaa hankkia?

Mitä eroa on tällä
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=630

ja tällä
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=61

Eli mitä tuo JT tarkoittaa?
No noista varmaan kävis kumpikin? Onko suomesta kukaan hankkinut?
Viimeksi muokannut mvalopaasi, To Loka 04, 2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi ahdin halvalla?!)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Käytännössä kolme yleisintä viri-pakoputkistoa ng900/9-3:seen on:

1) JT - Pihin useasti autoa vaihtavan virittäjän valinta, jota ei mörinät haittaa.
DP 3" rosteria, loput 3" p*skarautaa, jonka pöntöt ruostuu tukkoon ~5 vuodessa. (Useampia tapauksia) Liitoksina päällekkäisliitokset ja perinteinen panta päälle. Varauduttava kiroiluihin asentaessa ja sen jälkeenkin kun putki helposti kolisee huolimattoman asennuksen jälkeen, kun tässä putkistossa on muutama lisäsauma muihin putkiin nähden ja saumoissa pitää ottaa huomioon vielä syvyys.
Saatavilla ilman, sport ja Race katilla. Hinta (katkon muutamalla sulaneella) racekatilla hieman tonnin päälle. (Procarservice)

2) Ferrita - Laatutietoisen hifistynyt valinta.
Tässä putkessa ei ole hitsi ja materiaalilaadusta tingitty. Koko putkisto rosteria, DP 3", Tulipellin jälkeen 2.5". Käyttää saabin omia palloliitoksia, jotka irtoavat helposti vuosienkin jälkeen, eikä tarvitse tapella asennuksenkaan kanssa. Ripustaa vain putkiston lenkkeihin ja pannan kiinni. Eli istuu autoon kun (t)urbo saappiin. Ääneltään sivistyneen hiljainen 3" ränneihin nähden ja kissana putkessa Ferritan Racecat.
Hinta hipoo lähemmäs puoltatoista tonnia ja oikeasti virittäville tulee vastaan tuo 2.5" loppuosa 350hp+ jälkeen vastapaineiden muodossa.
(Procarservice)

3) Alt-avgas - Materiaalitietoisen tosivirittäjän valinta.
Putkea saatavilla täys 3" (kuten JT) tai 3" alkuosalla + 2.5" loppuosalla.
(kuten Ferrita).
Liitokset on 3" versiossa 3" päällekkäisliitoksilla ja 2.5" catback käyttää saabin omia.
Katsarin mieliksi dp:ssä on (vakiona) hitsattuna jt:stäkin tuttu enemmän ja vähemmän laadukas catkon katti, mutta irtoaahan tuokin rälläkällä.. Äänet 3" rosteriputkella on kohdallaan ja voi saada "olitko se sinä" osioon keskusteluja aikaiseksi sopivalla poljennalla sopivassa kohtaa, eli ihan äänetön tämä ei ole. Ekäpä hieman äänekkäämpi kun vielä JT mutta kyllähän sitä porukka laittelee äänen toivossa vv-suotimia ja dumppeja turhemmistakin syistä...
Hintaa pyörii Ferritan ja JT:n välimaastossa. 2.5" loppuosalla hieman vähemmän.
(Alt-av-gas)

Törmäsinpä tossa suomen markkinoilla hieman harvinaisempaan BSR:än 3" putkistoon eräässä 9-3:ssa.
DP oli 3" rosteria, loppuosa (takapenkin jalkotilan kohdalta taaksepäin) 2.5" jaskarautaa, joka on 2 vuoden jälkeen jo appelsiinilla..
DP:hen oli joku taas menny laittaa Catcon logoilla varustettua tulppaa putken korvikkeeksi...
Positiivisena puolena tässä on 2 lambdan paikkaa heti DP laipan vieressä, mutta tosiharrastajahan teekee/teettää riittävän määrän reikiä softan/koneen säätöjen tarkkailua varten.. Hinnasta ei tietoa, mutta jokainen voi arvella hintaa, kun Doc power näitä myy bsr:än lastujen kera...
(Docpower)

.. Ja mikä mulla itsellä on nyt? (puolueellisuuskysymys..)
Ferritan DP rankasti pätkittynä&jatkettuna, jossa puolentusinaa lisäsaumaa V-band laippojen sekä ahtimen paikan siirtymisen myötä sekä itserakennettu 3" välipätkä katinlaipasta takapenkin kohdalle asti joustoosineen. Pöntöistä ja takaaselin ylityksestä huolehtii tuo ei niin hiljainen alt-avgasin 3" "catback" putkisto, kun tuo Ferritan 2.5" catback rupes ahistaa.. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uusi putkisto)

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Kiitos hyvästä ja tyhjentävästä vastauksestasi.

Eikö tuossa mun linkissä tuo Ferritan putkisto olekkaan kokokaan, kun se on vielä halvempikin kuin tuo JT??
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uuusi putkisto?)

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ferrita:
Downpipe 5 996.00
Catback 3 596.00
= ~9600 kruunua

JT:
JT 3" Complete w/ race catalyst NG900/9-3
= 7230 kruunua
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uuusi putkisto?)

Viesti Kirjoittaja peinu »

MInkä vuotinen se sun auto on? Täällä olis yksi ehjä T5-auton alkupään putki katteineen liiterissä. Kaipa tuohon sen toisen lambdan saa pikkuvaivalla ruuvattua T7-vehettä varten.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uuusi putkisto?)

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Laitoin sulle YV:tä.

Minkä kokoinen tuo vakio putkisto on tuosta katin kohtaa?
1,75", 2" vaiko 2,25"??

Tuollaiskin löytyy:
http://www.ht-tune.com/apps/keraily/tuo ... ?o=106&t=1

Pitääkö tuossa hitsailla sitten jotain laippoja kiinni että sopii?
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Kierroksia vain 5500( Mistä uuusi putkisto?)

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Hook kirjoitti:
>Katsarin mieliksi dp:ssä on (vakiona) hitsattuna jt:stäkin tuttu enemmän ja vähemmän laadukas catkon katti...

Ittellä toi Alt.Av.gas 3" koko hoito ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen siihen, Hook hitsas keskiosaan pienet pisteet, että takaosa pysyisi suorassa, kun klemmari ei tahtonut pitää kunnolla. Tuossa n. 30cm(tai alle) olevassa keskikappaleessa on ehkä 1cm liikaa ainetta, eli kannattais sahata se sentti pois, niin istuu paremmin. Näin ainakin itsellä ja jollakin täällä palstalla olleella oli samantyyppinen ongelma.
Mites toi Catcon katti jos se tuossa putkessa on, niin onko sen kanssa ollut ongelmia joskus?
Itsellä koko hela hoito tuli Ruotsista, joten en tiedä onko jotain eroja Suomen ja Ruotsin versioissa.
Kuten Hook mainitsi, niin saahan katin pois rälläkällä jos on tarvis ja tilalle saa kohtuuhintaan 3" racekatteja putkiliitoksella(klemmarilla) eikä tarvi etsiä jostain rosterihitsaajaa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin