Eipä tietenkään. Halvalla saa aina hyvää9-5T kirjoitti:Kässäristä on varoitusvalo, yleisvaroitusvalo ja pimputus. Ei kai osia voi mitoittaa väärinkäytösten varalle.
käsijaru 900 ng
Re: käsijaru 900 ng
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997, 9-5 2,3t sedan 2001
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: käsijaru 900 ng
Ei ainakaan 900 -98 karvalakkiruiskussa pimpparauta soi mistään muusta kuin pissapojan ehtymisestä.9-5T kirjoitti:Kässäristä on varoitusvalo, yleisvaroitusvalo ja pimputus. Ei kai osia voi mitoittaa väärinkäytösten varalle.
Osia ei tietenkään tule mitoittaa väärinkäytösten varalle, mutta tämän suden suunnittelija olisi saanut vetää edes vaijerit hieman eri reittiä ja tulemaan pyörän päähän hieman eri kulmassa ja kunnollisten tiivistekumien, vaikkapa oikean tiiviin haitarikumin kera.
Siis niin että vesi ym. oheistahna valuisi kuoresta poispäin eikä sinne sisälle.
Nyt vaijerin kuori päättyy juuri siinä mihin rengas heittää vettä, kuraa ja suolalientä, ja lähtee kahvallepäin oikein nätisti alaviistoon kerjäten moskaa sisäänsä.
Re: käsijaru 900 ng
Allekirjoituksen karvalakkiruiskussa ainakin pimputtelee käsijarrustakin.Minuteman kirjoitti:Ei ainakaan 900 -98 karvalakkiruiskussa pimpparauta soi mistään muusta kuin pissapojan ehtymisestä.9-5T kirjoitti:Kässäristä on varoitusvalo, yleisvaroitusvalo ja pimputus. Ei kai osia voi mitoittaa väärinkäytösten varalle.
#2029 Kari Kutuniva
Re: käsijaru 900 ng
Koskas tuon pitäisi pimputtaa? Ainakaan tuo allekirjoituksen 9-3SE ei pimputtele muista kuin vikavaloista ja SID:n ilmoituksista. Tosin turvavyöpimputuskin on ohjelmoitu pois...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: käsijaru 900 ng
Kun kässäri pääl ja pääset liikkeel, muutama metri pitää ajaa.SS kirjoitti:Koskas tuon pitäisi pimputtaa? Ainakaan tuo allekirjoituksen 9-3SE ei pimputtele muista kuin vikavaloista ja SID:n ilmoituksista. Tosin turvavyöpimputuskin on ohjelmoitu pois...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: käsijaru 900 ng
Aina sitä oppii uutta, ilmeisesti en sitten kuitenkaan ole kuullut harhoja kässärikäännöksissä
Eli pyörrän sanani, on tuossa pimputin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: käsijaru 900 ng
En minäkään tiennyt koko pimputtelusta, kun ei ole koskaan jäänyt tuo kässäri päälle. Olisi pitänytkin kirjoittaa "jos" eikä "kun", tuohon aiempaan viestiin
Pitää kokeilla leiman jälkeen ajella pari kilsaa kässäri päällä, niin kuulee pimputtaako
Rouva tuolla ajelee työajot. Kuuskymppiä tulee tauluun vuodessa. Muuten hemmetin hyvä ja luja auto, mutta tuo kässäri on naurettava. Lähelle yhtä hölmöä toteutusta voi laskea 'vanhan jaon' etukässärit...
Tilasin eilen taakse ns. paremmat levyt, palat ja kengät. Kustantaa 106 euroa kaikkineen. Tunnissa nuo vaihtanee, kun homma on jo entuudestaan tuttua ... kumma kyllä
Sitten säädöt kohdalleen ja konttorille. Taas saanee sitten vuoden päästä herkistellä ruosteiset vaijerit... No, tällä sentään voi ajaa. Toisin kuuluu olevan vastaavan ikäisillä C ja E-mersuilla, jotka lojuu aika usein pajalla
Pitää kokeilla leiman jälkeen ajella pari kilsaa kässäri päällä, niin kuulee pimputtaako
Rouva tuolla ajelee työajot. Kuuskymppiä tulee tauluun vuodessa. Muuten hemmetin hyvä ja luja auto, mutta tuo kässäri on naurettava. Lähelle yhtä hölmöä toteutusta voi laskea 'vanhan jaon' etukässärit...
Tilasin eilen taakse ns. paremmat levyt, palat ja kengät. Kustantaa 106 euroa kaikkineen. Tunnissa nuo vaihtanee, kun homma on jo entuudestaan tuttua ... kumma kyllä
Sitten säädöt kohdalleen ja konttorille. Taas saanee sitten vuoden päästä herkistellä ruosteiset vaijerit... No, tällä sentään voi ajaa. Toisin kuuluu olevan vastaavan ikäisillä C ja E-mersuilla, jotka lojuu aika usein pajalla
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997, 9-5 2,3t sedan 2001
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: käsijaru 900 ng
Kun edes ruostuisivat, mutta kun koko homma on viitsitty pilata olemattomilla ja jo valmiiksi väljillä tiivistekumeilla jolloin pyöränkotelosta kuoren sisään valuva moska ja hiekka ryydyttää vaijerin kuorineen yhdeksi puuksi. Ja jokainen käsijarrun veto vetää vielä lisää moskaa kuoren sisään likaisen vaijerin mukana.. Vaijerin kuorihan on muovisisustainen ja itse vaijeri muovipäällysteinen eli toiminnan edellytykset olisivat alkujaan olleet olemassa niinkin pienellä asialla kuin oikealla ja tiiviillä haitarikumilla.rr kirjoitti:Taas saanee sitten vuoden päästä herkistellä ruosteiset vaijerit...
Jos jollakulla on tietoa mistä noin pienihalkaisijaisia haitarikumeja saisi, niin vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan. Eli toinen pää noin 3mm reijällä ja toinen 8-10mm.
Edit: Korja-Kumin http://www.korjakumi.fi/tuoteryhmat/105_suojakumit/ nettikatalookista pienin löytyvä haitarimallin suojakumi on 7/7mm - 105mm, eli tuon ehkä voisi saada venytettyä sekä kuorenpäähän uraansa ja varmistettua pienellä nippusiteellä, sekä toisen pään supistettua tiiviiksi vaijeriin myös pienellä nippusiteellä.
Re: käsijaru 900 ng
Laitetaanpa tähän vielä yhteenveto työprosessista, ennen kuin se häipyy muistista. Käsijarru on on todellakin hyvin heiveröinen perinteinen rumpujarru, jonka rummun muodostaa jarrulevyn lieriöosa. Jarrumekanismin huoltoa/säätöä varten pitää poistaa jarrulevy, mikä onnistuu kun jarrusatula on irrotettu ensin. Jarruputki on ”kovaa”, mutta taipui helposti ja säilyi ehjänä varovasti toimien.
Jarruvaijeri vaikuttaa kenkien levitysmekanismiin niiden yläpäässä, alapäässä on ”tunkkiruuvi”, jonka ”tähtipyörästä” pyörittäen säätö onnistuu. Kenkien alapäätä yhteen vetävä kierrejousi toimii samalla tähtipyörän stopparina. Mittasin alkajaisiksi työntömitalla kenkien alapään välin nähdäkseni mikä on oikea pyörityssuunta. Ainakin auton oikealla puolella myötäpäivään pyöritys levitti. Vai oliko se sittenkin toisin päin?
Seisontajarrun käyttö aina, kuten autokoulussa opetetaan, pitäisi osat liikkuvina mutta silloin levitysmekanismi kuluu ja vaatii vuoden päästä säätöä. Jos kiristää kahvasta varovasti, on vaara että jarru unohtuu päälle ajoon lähtiessä ja säätötarve tulee kenkien ja rummun kulumisesta.
Jarruvaijeri vaikuttaa kenkien levitysmekanismiin niiden yläpäässä, alapäässä on ”tunkkiruuvi”, jonka ”tähtipyörästä” pyörittäen säätö onnistuu. Kenkien alapäätä yhteen vetävä kierrejousi toimii samalla tähtipyörän stopparina. Mittasin alkajaisiksi työntömitalla kenkien alapään välin nähdäkseni mikä on oikea pyörityssuunta. Ainakin auton oikealla puolella myötäpäivään pyöritys levitti. Vai oliko se sittenkin toisin päin?
Seisontajarrun käyttö aina, kuten autokoulussa opetetaan, pitäisi osat liikkuvina mutta silloin levitysmekanismi kuluu ja vaatii vuoden päästä säätöä. Jos kiristää kahvasta varovasti, on vaara että jarru unohtuu päälle ajoon lähtiessä ja säätötarve tulee kenkien ja rummun kulumisesta.
Re: käsijaru 900 ng
Nyt on tällainen tapaus, auto on NG900 -93/94, aj 325tkm. Taakse on vaihdettu nyt uudet levyt (rasvat on myös puhdistettu), uudet kengät ja tietysti uudet palat. Vaijeri on uusittu vuosi aikaa. Kengät on säädetty lähelle, ja säätö uusittu koekäytön jälkeen (hieman vielä lähemmäs). Tehoa vaan ei oikein ole, tosin vaijerin säädössä olisi kyllä varaa, mutta silloin levitinraudat ei ole lähelläkään lepotilaa. Eikai vikaa voi olla muualla, kuin levittäjien kolot kuluneet liian syviksi? Tyhjä liike tuntuu kohtuu suurelta. Oletteko näitä uusineet, ja saako muualta, kuin merkkiliikkeestä? Hinta? Vielä, jos tosiaan vaijerin säätöä vaan kiristää, kahvan liike vaatii aikalailla voimaa, tämäkin jotenkin viittaa levittäjien tehottomuuteen. Raision Magneetilla oltiin sitä mieltä, että niitä ei ole tarvinnut uusia Opeleihin eikä Saabeihi.
Re: käsijaru 900 ng
Ne osat olisi ollu noin pari kybää pala eli yhdelle puolelle 40egee.KN/Lieto kirjoitti:Nyt on tällainen tapaus, auto on NG900 -93/94, aj 325tkm. Taakse on vaihdettu nyt uudet levyt (rasvat on myös puhdistettu), uudet kengät ja tietysti uudet palat. Vaijeri on uusittu vuosi aikaa. Kengät on säädetty lähelle, ja säätö uusittu koekäytön jälkeen (hieman vielä lähemmäs). Tehoa vaan ei oikein ole, tosin vaijerin säädössä olisi kyllä varaa, mutta silloin levitinraudat ei ole lähelläkään lepotilaa. Eikai vikaa voi olla muualla, kuin levittäjien kolot kuluneet liian syviksi? Tyhjä liike tuntuu kohtuu suurelta. Oletteko näitä uusineet, ja saako muualta, kuin merkkiliikkeestä? Hinta? Vielä, jos tosiaan vaijerin säätöä vaan kiristää, kahvan liike vaatii aikalailla voimaa, tämäkin jotenkin viittaa levittäjien tehottomuuteen. Raision Magneetilla oltiin sitä mieltä, että niitä ei ole tarvinnut uusia Opeleihin eikä Saabeihi.
Itsellä samat kokemukset, ekaks hain kengät motonetista ja aikani säädettyä metrosta (samat varaosat katottuna ooppelin puolelta noin 60egee halvemmat).
Homma ei tosin heti helpottanu noillakaan vaan kun noin puolen tusinan kertaa säädin kengät piukkaan ja koeajolle niin rupes pitään.
WIS sanoo että pitäis löysätä 7 naksuu siitä kun on ensiksi väännetty kengät piukkaan mutta itse löysäsin ehkä yhden tai kaks napsua.
Tämän jälkeenki on joutunu joka renkaanvaihdossa sääteleen.
Etukässäriäkin on tämän jälkeen arvostanu ihan eri tavalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: käsijaru 900 ng
Jaaha, no jo on taas osilla hintaa! Siis yht 80 euroa neljästä pienestä raudan kappaleesta. No, katsastukseen on vielä puoli vuotta aikaa... Toi Saabin osien hinnoittelu on aikaslailla luotaan työntävää.
-
kalle-ivar
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: käsijaru 900 ng
Nyt on taas kohta katsastus aika, onneksi on kevät ja lämmin ilma niin voi ulkona tarkemmin tutkia oikein todella väärin suunniteltua kässäritekniikkaa. Itse levittäjässä täytyy olla vika? kiusallista alkaa taas alusta koko homma kun on niin hiton piilossa laipan takana, minun käsittääkseni levittäjän jakama hyötysuhde on nolla %, palaan asiaan, kun olen taas jälleen kerran levittänyt koko systemin alusta loppuun, tämä täytyy ratkaista missä kohtaa käsijarrukahvan vääntövoima katoaa aivan täysin.
Re: käsijaru 900 ng
Tossa päivällä vaihdoin -02 malliseen 9-3:een takajarrupalat, ja ajattelin samalla katsoa jarrukenkien kunnon. Ovat alkuperäiset, ja 150tkm takana. Kaikki ok, levittäjät erittäin siistissä kunnossa. Rummut takaisin, ja kengät liki. Ei pienintäkään vaikeutta saada kohtuullista pitoa, ja rummutkin on vielä alkuperäiset. Mutta vanhempaan 900:een ei asiallista pitoa saa millään helkkarillakaan! Aika outoa. Levittäjäpalat taitaa olla hieman erinäköiset, en ottanut niitä edes pois.
-
kalle-ivar
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: käsijaru 900 ng
Nyt on asiat huonosti, ei viellä kukaan ole löytänyt ratkaisua mihin käsijarrukahvan voimat häviää, eukon saapi pitää katastaa kohtapuoliin, uudet kalut ovat ovat aivan käyttämättöminä paikallaan, koska ne eivät ole toimineet viime katastuksen jälkeen! Nyt kun taas tuli ajankohtaiseksi niin vaikka kuinka kiskon kahvasta ei mitään ei kumpikaan pyörä! vaijereita voi sormilla vetäen viellä tiukata juuri ennen loppupäätä ja kun on takapää ylhäällä niin et saa pyörää pyörimään käsin mikä pitäisi ohjekirjan mukaan riittävän?? Voima häipyy vaijerin moneen mutkaan, ainoa selitys. Teen itse muutoksen systeemiin, palaan asiaan.