Niin olen minäkin ajatellut, mutta täyttä varmuutta ei ole. En ole jaksanut vertailla niin tarkasti virisoftia ja vakioita. Tosin eiköhän tuo ala selviämään kun T7:n symbolitkin aukeavat kohtapuoleen..2.3i-16 kirjoitti: Minä taas luulen, että noissa steg1-3 - tason vireissä on tosiaan koskettu vain ilmamassapyyntiin.
Teoriassa kyllä jos vakiosoftassakaan ei ole mitään "sanity checkkiä" sille mikä ahtopaine saa olla. Jos on, niin ainakin stage3 softassa se voisi hyvinkin olla poistettu koska paineet ovat jo sen verran suuret ja vakio MAP pohjaa 1,5 bar kohdalla. Fuel cut ainakin on siis poistettu jos ahdot pääsevät yli 1,5..Jos IMM on rikki ja antaa virheellisiä arvoja, ts. niinkuin omassani oli, että trionic vain pyytää ja pyytää lisää ilmaa fuelcuttiin asti saadessaan IMM:lta todellista pienempiä arvoja vaikka seos menisi laihalle, niin eiköhän niitä mäntiä halkeile ihan helposti vakioinkin turvamekanismein.
Joo samaa mieltä että T7 männät ovat kohtuullisen kestävät jos ei pääse nakuttamaan. Vakio aerossakin soppa on ahdoilla todella paksua, mahdollisesti varmuuden vuoksi. Mietityttää kuitenkin nakutus, koska kyllä T5 ja jo OG900:sta asti on nakutustunnistuksella kyetty vian johdosta laihallekkin mennessä pitämään nakutus mäntiä halkomattomalla tasolla.. Tuo vakioiden mäntien halkominen kyllä hieman ihmetyttää, jotain on pitänyt mennä pieleen ahtopaineen hallinnassa tai nakutustunnistuksessa. Jos W-letku on irti/halki tms. tai magneettiventtiili rikki niin sittenhän on mahdollista saada mäntä halki vaikka kuinka nakutusta tunnistettaisiinkin.Vakiosoftan IM-pyynti steg-softaan verrattuna on sen verran paljon pienempi, että IMM:n rikkoontumisen lisä ilmamäärään vie seokset niin vähän laihalle, ettei siitä tule suurempia ongelmia, ehkä muutama hepo lisää tehoa. Onhan niitä mäntiä mennyt vakioistakin 9-5 aeroista, joissa ilmamassa on lähes samaa tasoa kuin steg1 aerossa.
Itselläni siis IMM ehti rikkoa männän, tosin olin ajellut rikkinäisellä IMM:lla jo tovin aikaa. Kun vaihdoin IMM:n ehjään, muuttui auto selkeästi laiskemman tuntuiseksi.
Uusilla wössnerin männillä ja rikkinäisellä IMM:lla mittasin myös ahtopaineet, jotka olivat 1,7-1,75 bar. Pakopaineita- ja lämpöjä en uskalla edes kuvitella. Pääsyy T7- koneen mäntien "murenemiselle" on rikkoontuva IMM, joka ei itselläni antanut kertaakaan vikakoodia, tehot vain olivat niin paljon kuin aeron mitsu jaksoi puskea vakioputkistosta läpi.
Autona oli siis tässä tapauksessa 9-5 2.3t automaatti maptunin lastulla aeron mitsu-ahtimelle.
T7- männät eivät todennäköisesti kuitenkaan ole niin heikot, etteivät ne kestäisi toimivan IMM:n kanssa ~330 hevosen tehoja. Itselläni ne kestivät arviolta 15tkm tuota 1,7barpaineiden, jäätävien pakopaineiden ja -lämpöjen rääkkiä.
Tosiaan jos 1,7 bar+ ahtoja löytyy niin ei siellä silloin fuel cuttia ole, koska cutti voi olla maksimissaan 1,5 bar kohdalla MAP:n mittausalueen loppuessa siihen.