Nyt on tutkittu tuota kolkkia ja pakkivalojen parannusmahdollisuuksia. Ensinnäkin tutkiskelin noita omia pakkivaloja jos niihin lisäisi polttimoiden tehoa. Ostin kokeeksi samanlaisella kannalla (BA15s) olevan 20W halogeeni polttimon mutta sillä ei käytännössä ole eroa normi polttimoon. Motonetista yritin etsiä muitakin vaihtoehtoja tuolla kannalla, mutta tuloksetta.
Tästä turhautuneena ujutin pakkivalon sisään H4 polttimon (H3 ois ehkä ollut parempi kun H4 on se kärki valoa läpäisemätön) mutta ei silläkään valoteho juurikaan parane. Käytännössähän noissa alkuperäisissä lampuissa ei juuri ole optiikkaa, joten ei niistä kunnon valoja saa vaikka laittaisi 100W polttimot. (ja sulaisivatkin vielä 100w lämmöstä) Eikä toisenlaisen kannan askarteleminen olisi järkevää koska vakioksi palauttaminen ei olisi helppoa.
mursu kirjoitti:Itsellä oli joskus ysikuupan pohjassa hellan lisäpitkä taaksepäin.
Ja kyllä muuten näki. Kai tuostakin pohjasta joku kolo löytyy mihin jonkun sumuvalonpoikasen saa asennettua niin ettei auton ulkonäkö muutu
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tähän ratkaisuun täytyy päätyä. Varapyöräkotelon takana on sopiva kolo mihin saa sopivasti kaksi sumuvaloa. (tallista löytyy sopivasti 2kpl hellan sumareita joissa on lasit halki.) Ajattelin askarrella kiinnitysraudan joka pultataan vetokoukun ympärille, että valot on tarvittaessa helppo poistaa, jälkiä jättämättä.
Kytkentähän näille vaatii jo oman virtajohdon vetämistä ja releen laittoa. Ajattelin että jos nuo kytkisi siten, että palaisivat pakki ja takasumuvalo kytkettynä. Normaalistihan takasumuvaloa käytetään maantiellä, jolloin ei tarvitse paljon peruutella. Tuosta olisi myös se etu, että eivät jäisi vahingossa päälle kun on merkkivalo taulussa ja takasumari ei syty uudestaan kun auto sammutettu välillä. Eikä tarvitsisi erillistä katkaisijaa kabiiniin. Huonona puolena on, että kytkentä näin taitaa tarvita kaksi relettä.
9000LPT kirjoitti:Sivuperuutusvalojen johdot tulevat ainakin -98 vuosimallissa suoraan H33-2 liittimestä (kuskin puolella A-pilarin juuressa) liittinnumerosta 9. Johdon pitäisi olla valkoinen. Maa johdon pitäisi tulla maadoituspisteistä G30 ja G31 liittimien J2 ja J3 kautta (maadoituspisteet molemmilla puolilla tukikehikon sivupellissä pyörän etupuolella).
Pitää vielä tarkistaa olisiko jotakin johtoja valmiina, mutta epäilen sitä.
Tutkin myös näitä johdotuksia, ainakaan minulla tuossa H33-2 navasssa 9 ole johto kuin toisella puolella (en kyllä tiedä onko lähtevä vai tuleva) ja sekin ruskea, vaikka kytkiksen mukaan pitäisi olla valkea. Eli ilmeisesti etusumareita ei ole johdotettu valmiiksi. Kytkentäkaavion mukaanhan nuo kaikki pakkivalot on johdotettu suoraan katkaisimen läpi joten sen johdoistahan on helppo ryöstää virta sivupakeille. Tietysti releen jos laittasi niin voisi säästää katkaisinta. Kuuluukohan niihin sivupakkeihin vakiona 21W polttimot