Peilikolmion irrotus + hifistystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Joo 900:ssa mun mielestä ei ovipahvia varten tarvii irrottaa kolomiota ollenkaan.
Tarvitsee. Ovipahvi ei lähde muutoin irti, ellei ota tuota kolmiota irti. On tullut jonkun verran availtua niitä, kun on vaihtanut autoon lukkoja ja asentanut AS3 -päivityssarjan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
peinu kirjoitti:Joo 900:ssa mun mielestä ei ovipahvia varten tarvii irrottaa kolomiota ollenkaan.
Tarvitsee. Ovipahvi ei lähde muutoin irti, ellei ota tuota kolmiota irti. On tullut jonkun verran availtua niitä, kun on vaihtanut autoon lukkoja ja asentanut AS3 -päivityssarjan :wink:
Mulla ainakin lähtee ovipahvit irti ilman kolmion irroitusta. Olen ainoastaan kerran bitumiäänieristystä tehdessäni irroittanut kyseisen kolmion vuoratakseni kolmion takaa pelti pinnan ja ovipahvi ollut irti useasti elementtiä vaihtaessani. Ovipahvi pitää vaan irroittaessa pujoittaa viimeisenä pois kolmion alta ja paikalleen asentaessa päinvastaisessa järjestyksessä laittaa ensimmäisenä kolmion alle.
Olisiko vuosimalleissa eroa tuossa kolmion kiinnityksessä..?

Mulla on Seasin 1" kangasdiskantti ja Audaksin 3" keskiääni Powersetistä. Näitä voin suositella. Vaatii vaan jonkunnäköiset välilevyt että saa Audaxit vakio 3,5" paikoille. Itse teetin laserleikatut levyt.

Midbassona on Seas Lotus sarjan 6,5" ja ne vaativat paljon tehoa ja mielellään suljetun kotelon. Itellä vain joku reilu 30W RMS ja elementtien tarkkuus alkaa kärsimään jos biisissä on matalaa bassoa ja kuuntelee musaa lujaa. Bassotoisto tosin ulottuu 20HZ asti. Näitä elementtejä en voi suositella ellei teho+kotelo ehdot täyty.

Ilman subbaria ei kuitenkaan helposti saa jykevää alas asti ulottuvaa äänentoistoa. Rakensin pienen 8L kotelon takaluukun oikeaan reunaan niin että vararenkaan luukku mahtuu juuri nousemaan. Subbari tuo sopivasti pontta etubassoille eikä silti eroitu kun molemmat soivat alas asti. Hyvällä subbari elementillä voi tehdä pienenkin kotelon niin ettei takaluukun tilat juurikaan kärsi.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Taidan päätyä tohon Peerlessin D6:een. Itse en oo päässy kuuleen, mutta epäilen että Peerless ei kovin huonoa tee. Eihän toi mikään huippu voi olla, hintaakin vain 155€. Noi ainakin menee oviin noin sentin soviterenkaalla. Tarkotushan on vaan parantaa kuuntelunautintoa (kyllähän jotain puuttuu jos etupäässä on vaan 3,5" Audio Designin koksut), mutta oikeestihan musiikkia kuunnellaan kotona. :wink:
Subbarihan kontissa jo on, 10" SPL Dynamics.

Katsotaan jos sais asennuksesta jotain kuvia aikaseks, sit ku osat on kasas, ehkä menee juhannuksen yli :D
BMW 320dA Coupe LCI
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Noniin, edessä on Nextin ALS16.com erillissarja 2 Ohm-kytkennällä ja takana vanhat Audio Designin 6x9:t. Takapään level on tosin minimissä. Tehoa antaa Sonyn XM-405EQX2, etupäähän 50W/puoli ja taakse 40W, koska kaiuttimet 4 Ohm. Subwooferille irtoo 120W. Etupään asennus vei jotain 6 tuntia, johtuen johdotuksen ihanuudesta. Muuten homma sujui nopsaan. Midit vaati noin 15 millin korokerenkaat, mitkä tehtiin vanerista. Asennus tiivistettiin itseliimautuvalla tiivistenauhalla.
Äänestä sen verran ekojen säätöjen jälkeen, että sitä midbassoa ei sitten ennen ole ollut ollenkaan. Diskanttikin paljon kirkkaampi. Aika hyvin soi :)

Kuvia täällä.
BMW 320dA Coupe LCI
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

AC kirjoitti:Midit vaati noin 15 millin korokerenkaat, mitkä tehtiin vanerista.
Kuvia täällä.
Näyttipä tutulta :lol: , Itse masensin myös hieman hifiä autoon viikonloppuna. Vielä jäi hieman kesken, joten soinnista en voi sanoa mitään. Kuvista päätellen sä pistit AC noi korokerenkaat vain 2 ruuvilla kiinni oveen, mutta olisi siellä ollut kolmaskin reikä piilossa sen "pehmikkeen" alla. Biltemasta tilattu korokerengas meni jopa heittämällä paikoilleen 8O
#1747
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Max kirjoitti:Kuvista päätellen sä pistit AC noi korokerenkaat vain 2 ruuvilla kiinni oveen, mutta olisi siellä ollut kolmaskin reikä piilossa sen "pehmikkeen" alla. Biltemasta tilattu korokerengas meni jopa heittämällä paikoilleen 8O
Itseasiassa se on kolmella ruuvilla kiinni, se kolmas jää tuon tiivisteen alle, olikin vähä hankala laittaa mutteria ja prikkaa sinne. Kantakin piti upottaa vanerin tasalle jotta Nextin basso istuu kunnolla. Tukevat tuli myös noista korokerenkaista. 15mm vaneri siis materiaalina.
Kahdelta ensikertalaiselta meni joku 6 tuntia johdotuksiin ja asennuksiin, sisältäen myös takakaiuttimien johdotukset ja vahvistimen tilapäiskiinnityksen. Vahvistimelle ja subbarille on tulossa yhteinen teline/kotelo, jossa vahvistin jää pleksin alle suojaan, jotta tavaratilassa voi jotain kuljettaakin. Tosin ei siellä koskaan juuri mitään ole ollut :!:
BMW 320dA Coupe LCI
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Perkkeleen perkkele. Tuli sit mutkia matkaan tuossa vahvistimen asennuksessa. Saabin oma mankka ei muka jaksa antaa tarpeeksi heräte virtaa jotta vahvistin lähtisi päälle. Eikös se heräte tullut tuosta DIN liittimen 8 navasta? Viisaana kokeilin sitten kytkeä herätteen releen kautta, mutta virta ei muka riitä edes siihen 8O . Mittarilla on mitattu että +12V siihen tulee kun laittaa mankan päälle, mutta ei :evil: . Ja sitte ku mittaa tuon herätteen kun se on kytkettynä tuohon vahvistimeen niin mittari näyttää vain n. 6V. Mikäköhän perkele tuossa nyt mättää?Mistäköhän tuon herätteen siihen sitten oikein saisi?
#1747
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Kävimpäs tuossa taas mittailemassa tuota herätettä..... 12.35V ja 2.55mA 8O sieltä tuli. Eihän tuommoinen hituvirta riitä mihinkään. Paljonkohan tuolta pitäisi tulla? Voisiko joku mitata omastansa paljonko se antaa. Onkohan tuo mennynnä rikki? Osunu tietenki asennusvaiheessa johonkin maakohtaan, ja vielä virrat päällä. Eipä taida olla muuta mahollisuutta ku pistää kytkimellä tuo heräte ja painaa sillä tuo vaffari aina päälle ja pois, jos muistaa. Ideoita otetaan vastaan
#1747
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

onko siinä sähkö antennin ohjausta, vai onko sekin sellainen että cd:tä soittaessa antenni laskee :?:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Frostgrey kirjoitti:onko siinä sähkö antennin ohjausta, vai onko sekin sellainen että cd:tä soittaessa antenni laskee :?:
On antennin ohjaus, ja antenni ei laske kun soittaa cd:tä. hmmm.... onnistuskohan tuo tosiaan tuosta antennihommelista kytkeä tuo heräte....
#1747
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse otin vanhassa 9000:ssa antennin ohjauksesta vahvarille heräte virran kun en jaksanut vetää heräte piuhaa takakonttiin :oops:

kyseessä oli Panasonicin MP3 soitin. Sillä se toimi ainakin hyvin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Frostgrey kirjoitti:Itse otin vanhassa 9000:ssa antennin ohjauksesta vahvarille heräte virran kun en jaksanut vetää heräte piuhaa takakonttiin :oops:
Jesh, thänks Frostgrey :D . Sillähän se onnistu. Taas tuli todistettua tämän foorumin mahti ja tärkeys. Kiitos vielä kerran!!!!
#1747
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hyvä että voin olla avuksi :D
Täältä on kyllä löytänyt paljon apua moneen vikaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mullakin toi heräte tulee antennin ohjausvirrasta.

Nyt kun on vähän kuuntelua takana, niin voi sanoa että homma kannatti. Nyt voi autossakin vähän vakavammin kuunnella musiikkia. Midbassokin on tukeva ja toimii rokillakin hyvin, miinuksena tulee ovien resonointi. Pitää varmaan hakea bitumimattoa ja vaimentaa noi ovet, nyt kun ovipahvien purkaminenkin onnistuu. Ei muuten tarvinnut ottaa sitä peilikolmioo pois, se antaa sen verran periks että pystyy ujuttaan pahvin alta pois.
BMW 320dA Coupe LCI
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

AC kirjoitti:Mullakin toi heräte tulee antennin ohjausvirrasta.

Nyt kun on vähän kuuntelua takana, niin voi sanoa että homma kannatti. Nyt voi autossakin vähän vakavammin kuunnella musiikkia. Midbassokin on tukeva ja toimii rokillakin hyvin, miinuksena tulee ovien resonointi. Pitää varmaan hakea bitumimattoa ja vaimentaa noi ovet, nyt kun ovipahvien purkaminenkin onnistuu. Ei muuten tarvinnut ottaa sitä peilikolmioo pois, se antaa sen verran periks että pystyy ujuttaan pahvin alta pois.
On tosi aikaa vievä homma laittaa bitumit NG:n etuoviin mutta kyllä auttaa. Laitoin viime talvena ja lähes päivä siinä meni yhden oven kanssa. Jos tekisin homman uudestaan niin ruiskuttaisin pohjalle noise killeriä ja laittaisin ainoastaan isoille tasaisille alueille bitumia. Nyt sulatin bitumin ja painoin sitä joka rakoon johon yletin.

Kun oven resonoinnin saa hallintaan alkaa muutne taustapeilit rämisemään seuraavaksi. Tai räminän kuulee ensi kertaa..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin