yason kirjoitti:Takatilan takakulmissa oli hieman vettä, toisesta päästin ne pois irrottamalla mustan kumitulpan. Sisäilman poistoaukon alla vähän hiekkaa/mutaa, joka oli kerännyt kosteutta, pyyhin pois.
...
Takakaiuttimien alla lattialla oli kosteaa, ei tosin vettävettä. En löytänyt mistään mistään vesijuovia ja ulkoseinät oli kutakuinkin kuivat. Vasen puoli oli enempi märkä: eristeet olivat kosteat toisin kuin oikealla puolella. Luulen, että toi vois johtua siitä, kun avaan takaluukun, niin ulkopuoliset veden lorahtaa korin reunan valumauomaan ja aina tipahtaa jonkun verran kaiuttimienkin päälle ja siitä sitten alas jonnekin.
Tilanneraporttia:
Takavalot vuotaa hiukan, tilasin uudet tiivisteet Saabilta Ruotsista, kun maksoivat vain kolmisenkymppiä ja risat.
Löysin antennimoottorin vedenpoistoletkun irrallaan, hiphurraa! Pistin mokoman takaisin kumitulppaan, toivottavasti pysyy kiinni. Jotain tippoja sieltä valui, mutta kun en antennia juurikaan käytä, niin vuodon täytyy olla varsin marginaalinen.
Mutta sitten:
Seurailin vasemman seinän kosteutta kaiuttimien taakse, otin kaiutinkehikon pois ja totesin, että ikkunan on pakko vuotaa vettä, kun eristeet oli kosteita paneelin alla, joka ympäröi pikkutakalasia. Paneeli irti ja tutkailemaan ikkunanympärystä. Kosteaa kyllä, ei mitään selvää vuotoa. Kokeilin sitten lisää ja pelti oli ylempääkin märkää, muun muassa takaluukun aukon yläkulman alta.
Tähän väliin tutkin takasivuoven eristeitä ja takaluukun eristeitä, ja ne vaikuttivat ihan kohtalaisen timmeiltä. Pehmeää kumia, ei hapertumia. Kai se periaatteessa voi jostain takaluukun yläreunastakin vuotaa, mutta sitten sen pitäisi olla nimenomaan luukun tiiviste eikä takalasin, koska kosteutta oli sisällä ikkunan yläreunan yläpuolellakin.
Sitten kattoverhoilun alta tuntui vähän kostealta ja revin sitä hiukan auki ja katsoin taskulampulla, niin huomasin, että verhoilun päällä katon peltirungossa oli pieniä pisaroita. Mistä hitosta sinne voi vettä päästä? Tai kondensoitua, mutta kyllä pitäis olla aika kostea ilma, jos sinne koko ajan kondensoituu... Ei sentään ole kattoverhoilusta tullut läpi.
Ilmeisesti vettä tiivistyy/vuotaa kattoon, josta se valuu pitkin peltiä alemmas ja taaksepäin suuremmiksi pisaroiksi, ilmeisesti, koska kuljettajan painosta johtuen auto on aina millin tai pari kallellaan. Valuessaan se sitten jossain vaiheessa osuu noihin eristeisiin ja ohjautuu jostain pikkuikkunan kieppeiltä kaiuttimien ohi tuonne takatilan lattialle.
Ei ole kattoluukkua, pellit katonreunan tiivisteiden alla näytti olevan ehjät... Ootteko tämmöseen törmänneet? Ideoita?
t:s