Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja mursu »

Juuri eilen projektin tein, ja muuten auto kulkee kuin juna, mutta taka-akseli on kuin vibraattori. Hyrisee ja tärisee kuin riivattu :)

Pitää kokeilla pyörien tasapainotusta, vaikka mielestäni nuo viime syksynä painottelin...
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Kyllähän nuo puslat päästää enemmän ääntä läpi kuin kumiset. Etenkin karkealla asfaltilla ja vanhoilla renkailla.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja mursu »

Mielenkiintoinen robleema ilmeni perässä puslien vaihdon jälkeen.

Takajarrurummut nimittäi helisevät nyt kuin marakassit. Kamalaa ääntä. Välillä kenkä saattaa jäädä laahaamaan jonka jälkeen kuuluu vielä hirveämpi naksutus joka on suoraa verrannollinen ajonopeuteen.

Kaksi kertaa jo säätänyt molemmat puolet, ja silti ihan randomilla päivästä riippuen saattaa tuon tehdä kummalla puolella tahansa. Renkaat on tasapainossa, ja tuo aikaisemmin mainitsemani tärinä johtuukin käsijarrusta :)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

miten sitä taka-akselia säädetään ? joskus pikaisesti mulkaisin, niin näytti olevan hitsattu kiinni ?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siinähän on kiertyvä yhdystukiakseli jonka pyöränkulmia säädetään taka-akselin ja pyörännavan väliin laitettavilla (tai poistettavilla) välilevyillä, niiden pyörännavan neljän kiinnityspultin kohdilta.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Minuteman kirjoitti:Siinähän on kiertyvä yhdystukiakseli jonka pyöränkulmia säädetään taka-akselin ja pyörännavan väliin laitettavilla (tai poistettavilla) välilevyillä, niiden pyörännavan neljän kiinnityspultin kohdilta.
juuju, joskus suuntauksessa käydessä oli heittoa toisella puolella 0.12 astetta, asentaja sanoi, että ei voi säätää :D
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Asentajat taas... :lol: Kyllä se mahdollista ainakin on eli yhtä puuta akseli ei ole, EPC tuntee ko. kohdassa osat "Simmi, 49 08 174" ja "Simmi, 49 08 166".

Tarkemmin en itse säädöstä tiedä mutta mitä ilmeisimmin tapahtuu lisäämällä, poistamalla tai peräti päistään erivahvuisia simmejä kääntämällä.
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Puoltaa taka-akselin puslien laiton jälkeen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Löysin taka-akselin aurauksen säätöön tuollaisen setin, Astraan tarkoitetun Whiteline KCA 383. Tämä ilmeisesti sopii OG 9-3 Saabiin, eikös se takanapa ole sama vuosituhannen vaihteen vectrassa, astrassa ja Saabissa?
http://www.whitelineautomotive.com/Bull ... 8_Shim.pdf
http://www.whiteline.com.au/instruction/Z338_KCA383.pdf

Nominal camber change is 0.5deg reduction.
Nominal toe change is 2.5mm per side.

Eli aurausta saa säädettyä +/- 2,5mm per puoli. Simmi on siis toisesta päästä kapeampi ja muoto symmetrinen, joten sen voi kääntää..

Camberin saa sitten kohdilleen tarvittaessa noilla "normi" simmeillä, jotka tuossa aiemmin jo mainittiin:
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/s ... 5_686.html
http://support.elkparts.com/attachments ... rshims.pdf


edit:
Camberin säätöön tarkoitetut leveämmät simmit sopivat myös aurauksen säätöön. Omasta laitteesta löytyi molemmilta puolilta navan takimmaisten pulttien alta 3kpl 0,3mm simmejä. Tästä syystä aurausta oli jotakin 10mm, tämä kulutti jo takarenkaita. Simmejä vähentämällä sai aurausta pienennettyä lähemmäs ohjearvoja. Ajettavuus, ennen kaikkea suuntavakaus maantiellä parani huomattavasti. Vetely urissa ja sivutuulessa väheni.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Vastaa Viestiin