Puoltaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse kokeilin kolme vuotta vaihdella renkaita ristiin rastiin, välillä auttoi, välillä ei. Auto vapisi ja puolsi milloin mihinkin suuntaan.

Etupään reaktiotangonpuslat näytti tältä:
Kuva

Taka-akselin puslat taas tältä:
Kuva

Jos vanhoilla puslilla menet kulmia säätelemään, niin metsään menee. Saa säätää uusiksi sitten kun renkaat osoittaa joka päivä suurinpiirtein samaan suuntaan :)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Milläs muuten nuo ekan kuvan puslat saa helpoten irti? Onnistuuko tukivarret paikoillaan?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja mursu »

SS kirjoitti:Milläs muuten nuo ekan kuvan puslat saa helpoten irti? Onnistuuko tukivarret paikoillaan?
En näe kyllä mitään järkeä tehdä tuota tukivarsi paikallaan, kun samalla kannattaa uusia myös puslat toisesta päästä keppiä.

Ulosvetäjällä työnsin pois sen mitä puslasta oli jäljellä, sen jälkeen rautasahalla tyhjä hylsy halki ja sitten tuo lähteekin liikkumaan aika kivuttomasti. Näin siis kotikonsteilla.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

mursu kirjoitti:
SS kirjoitti:Milläs muuten nuo ekan kuvan puslat saa helpoten irti? Onnistuuko tukivarret paikoillaan?
En näe kyllä mitään järkeä tehdä tuota tukivarsi paikallaan, kun samalla kannattaa uusia myös puslat toisesta päästä keppiä.

Ulosvetäjällä työnsin pois sen mitä puslasta oli jäljellä, sen jälkeen rautasahalla tyhjä hylsy halki ja sitten tuo lähteekin liikkumaan aika kivuttomasti. Näin siis kotikonsteilla.
Minä vaihdoin samalla taktiikalla omaani, ja olen sitämieltä ettei "kotiolosuhteissa" pysty irroittamaan tukivarsi paikoillaan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Usein homma menee huomattavasti helpommin kun ei ensimmäisenä yritä siitä mistä aita on matalin :)

Myös taka-akselin puslat tuli vaihdettua niin että otti akselin irti molemmin puolin. Jarruputkissa oli ainakin omassa pirssissä sen verran löysiä että onnistui.
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Viikonloppuna meni uudet tukiaisvarret paikalleen ja puolto väheni tod paljon. oikealle puolelle oli aiempi omistaja laittanut jonkin ihan halvimmat random varren jossa pusla oli niin väljä että tippui vartta irroittaessa... vasemmalla oli alkuperäinen vielä paikallaan eikä hirveästi klapia ollut vaikka mittarissa 205tkm.
samalla meni siis uudet öljyt koneeseen ja tervat pohjaan :)
#4113
Ng900 -94
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja SS »

Minä vaihdoin samalla taktiikalla omaani, ja olen sitämieltä ettei "kotiolosuhteissa" pysty irroittamaan tukivarsi paikoillaan.
Ok, kysymys vaan lähti siitä että vaihdoin juuri toisen tukivarren enkä samalla vaihtanut puslaa parempaan ja tämä alkoi kaduttamaan. No, nythän se irrottelu sujuu jo rutiinilla ja piti sopivat työkalutkin (se ison puslan iso torx) ostaa hyllyyn.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Tukivarret kainalossa korjaamolle jossa prässillä painoivat vanhat pois, n:5min ja 10e.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja Jyki »

aero t7 kirjoitti:Tukivarret kainalossa korjaamolle jossa prässillä painoivat vanhat pois, n:5min ja 10e.
Eikä tarvitse olla edes autokorjaamo. Itse käytin tukivarret hydrauliikkapajalla prässissä kympillä.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja mursu »

40km kävelylenkki tukivarret kainaloissa, suit you sir! :)
BaConi
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Helmi 22, 2009 20:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja BaConi »

Pitää vielä tähän lisätä että kävin eilen katsastamassa :saab: in ja kommenttia tuli että näyttäs olevan alusta ja jarrut loistavassa kunnossa, muutenkaan ei moitteen sanaa katsastusmies keksinyt.
Yöllä lähti saappi käymään "kotimaan matkalla" ruotsiin kun akka lähti kaveriaan moikkaamaan uppsalaan ja samalla kiertelemään ruottia ympäriinsä :D
Niin ja ISO KIITOS pcs.lle hyvästä palvelusta torstaina kun aamulla kerkesivät kiristää käsijarrun ja mitata päästöt, eikä hintaakaan ollut liikaa :wink:
#4113
Ng900 -94
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puoltaa

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Vanhan aiheen lainausta:
Lyhyesti, vaihdoin kolkkiin (-99 TiD) vasemman puoleisen etuiskunvaimentimen yläpään laakerin. Nyt auto puoltaa hiukan oikealle. Mikään muu tuossa rempassa tuskin muuttuu mutta iskarin kiinnitys koriin voi asettua eri paikkaan. Siinähän on pitkät reiät korissa. Mutta kumpaan suuntaan iskarin yläpäätä pitää siirtää, että puoltaminen vähenisi. Eikös tämä vaikuta caster kulmaan ja sitä kautta myös puoltamiseen?
Vai onko muita veikkauksia mikä olisi muuttunut?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin