saab 9-3 tid: kertokaapa mielipiteenne

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Huijausboksilla puhtia lisää. Dynossa 2.2 Tid -01 näytti 147 hp ja 371 Nm. Ja tuntui. Hintaa heposille kertyi noin 700 €.
topi
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Diesel viritttäjät osaa varmasti kertoa lisää aiheesta mutta tietääkseni powerbox lisämuistiyksiköitä laitetaan vielä ECU.n vaihdon / uudelleenohjelmoinnin lisäksi. Muuten dieselkoneenkin kaasunvaihtoa edistetään kuten bensakoneissa vaihtamalla pakoputkisto ja ilmasuodatinyksikkö.
Omassa 2,2TiD: boksi on yhä tehtaanasennuksessa eli asennossa 1. Kulkee ihan tarpeeksi hyvin. Rekkojen ohitus on nyt paljon sujuvampaa kuin ilman boxia. Ei mitään järkeä raastaa eturenkaita pilalle. Ei saabi loppujenlopuksi mikään uheiluauto ole.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

topi kirjoitti:Huijausboksilla puhtia lisää. Dynossa 2.2 Tid -01 näytti 147 hp ja 371 Nm. Ja tuntui. Hintaa heposille kertyi noin 700 €.
Hyvä Topi, jollain lyödä faktaa pöytään. Minkä valmistajan boksi kyseessä ja missä mittautit tehot? Onko autosi muuten vakio...mielestäni yllättävän kovat väännöt siihen nähden mitä boksivalmistajat lupaavat.
Juma...kysymyksiä tulikin kuin pikkupojan suusta! :)
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

9-3Tid kirjoitti:
topi kirjoitti:Huijausboksilla puhtia lisää. Dynossa 2.2 Tid -01 näytti 147 hp ja 371 Nm. Ja tuntui. Hintaa heposille kertyi noin 700 €.
Hyvä Topi, jollain lyödä faktaa pöytään. Minkä valmistajan boksi kyseessä ja missä mittautit tehot? Onko autosi muuten vakio...mielestäni yllättävän kovat väännöt siihen nähden mitä boksivalmistajat lupaavat.
Juma...kysymyksiä tulikin kuin pikkupojan suusta! :)
Boksi on ostettu/asennettu Kotkassa Caara Klinikalla. Lootassa lukee Tuning Box, more power more fun VP92.
Auto oli AMW:n dynossa Lappeenrannassa elokuussa, lämpötila noin 15 C. Auto muuten vakio paitsi viallinen alkuperäinen ilmamassamittari vaihdettu Pierburgiin (Mese 270 cdi Motonetistä). Vääntöä alueella 1844-3400 yli 300 Nm, huippuvääntö 371,3 Nm/2212 rpm. Huipputeho 147,1 hp/3736 rpm. Käytännössä 2000 tonnista tappiin vääntöä aika mellevästi. Olen ollut tosi tyytyväinen. Kuinkahan tuo laatikko kestää...
topi
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Vääntö

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Onko tuo 370 nm piikkinä kierrosten ollessa mainittu vai kasvaako/ laskeeko tuo vääntökäyrä tasaisesti. Itsellä vastaavat tehot/ väännöt laskutulla, mutta tuollaista "vääntöpiikkiä" ei ole kuitenkaan ole mainituissa kierroksissa. Aiemmassa kärryssä voimakkaita tehon/ väännön vaihteluita tosin aiheutti viallinen ilmamassamittari, mutta tässä tapauksessa tehohan ova vain positiivista :lol: ja tuskin johtuu tuosta erilaisesta ilmamassamittarista vai voiko?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Vääntö

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

saab9-3 kirjoitti:positiivista :lol: ja tuskin johtuu tuosta erilaisesta ilmamassamittarista vai voiko?
En usko, että johtuu mittarista. Kunhan ecun pyyntiarvo ylittyy kone saanee tarvitsemansa määrän ainetta ( täyskaasulla 1200mg tai jotain näytti Tech pyynniksi ja mersun mittari antoi mulla 1250mg ).
Edelleen kuulostaa kovalta nuo väännöt...Karala lupaili lastulla ( parempi lopputulos )vanhaan tidiin just jotain 340nm-350 arvoja. Tuolle Tuning boxille lupaavat 330nm. Tietty dynoissa voi olla eroja. Mites onko savutus lisääntynyt kun polkasee? :twisted:
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

savutus

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Kahteen autoon vaihdettu lastu 2.0 tdi ja 2.2tid, molemmissa savutus lisääntyi jonka huomasi etenkin voimakkaimmissa kiihdytyksissä korkealla kierrosalueella. Ainakin tuo 2.0 tdi läpäisi kuitenkin kirkkaasti pakokaasutestit.
V6Cabrio
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2004 14:51
Paikkakunta: Espoo

Diiseli

Viesti Kirjoittaja V6Cabrio »

Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa...
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mistä tietää että ilmamassamittari on viallinen? Ilmoittako ECC siitä vai huomaako sen ajossa tms?
Miksi mersun mittari? onko parempi?
Missä sijaitsee ja onko helppo vaihtaa itse?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Meillä heräsi epäilys, kun 3000rpm jälkeen auto kulki kuin tervassa 8O
Mitään herjauksia ei ECU antanut koskaan.

Porasin kokeeksi reiän MAFiin ja meno muuttui todella paljon. VAG miesten foorumin (ffp-motorsport) perusteella tilasin motonetista MB 270 CDi:n Pierburg-MAFin, koska hinta 66 euroa oli paljon edullisempi kuin alkup. BOSCH - 200e :!:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... &start=100

Vaihtoon meni aikaa 5 min :wink:
Nyt kulkee kuin unelma :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti:Mitään herjauksia ei ECU antanut koskaan.

Porasin kokeeksi reiän MAFiin ja meno muuttui todella paljon. VAG miesten foorumin (ffp-motorsport) perusteella tilasin motonetista MB 270 CDi:n Pierburg-MAFin, koska hinta 66 euroa oli paljon edullisempi kuin alkup. BOSCH - 200e :!:
Mulla antoi CE-valoa mersun ja tällä viimeisimmällä alkup. MAF:lla, kun eivät enää toimineet kunnolla ensimmäistä alkup. mittaria lukuunottamatta. Mulla ois dynolappu ajettuna rikkinäisellä MAF:lla vrt ehjä MAF siinä näkis missä vaikuttaa.

Itse kokeilin siihen mersun mittariin porausta. CE-valo jäi palamaan, mutta yläkierroksille tehot palautuivat, eli paskaa voi elvyttää. VAG heebot virittelevät mittaria vielä hieman vinoonkin imuputken suhteen paremman tehon toivossa! 8O

Sama suorityskyky niillä mittareilla on perstuntumalta. Itse otin nyt alkup. Boschin...siinä on 2 vuoden takuu, jos pimenee saa uuden tilalle...vastikään kävin hakemassa yhden, turbo fuskaa pikkasen öljyä imupuolelle joka ilmeisesti pimentää mittarin. :roll:
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Missäpäin konetta tämä lirputin istuu? Miten siihen pääsee käsiksi?
Oletteko tehneet koneelle muuta modifiointia, esim. pakoputken ja ilmasuodattimen osalta?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
sam
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 20:08

Viesti Kirjoittaja sam »

V-M kirjoitti:Tuo Opeliin liittyvä diesel karsastus johtunee ekoissa diesel vectroissa käytetetystä isutzun TD koneesta joka oli "aika" floppi koneena.

Sorry hieman OT mutta liippaa hieman keskustelua...

V-M
No ei se Opelin oma Dieseli kaukana tuosta Flopista ollut sekään, ainakin osasta ensinmäisistä Vectroista myllyjä avattiin takuuseen ja hoonailtiin kun olivat liian tiukkia ja söivät öljyä, ja joissakin yksilöissä taas ei ollut tuota ongelmaa, eli toleransseissa lienee ollut melkoista hajontaa. Sitä en sitten tiedä että kuinka jatkossa laatu parani. Näistä mitä Saabin keulalle on istutettu ei ole mitään tietoa, toivottavasti on saatu ainakin jokaisen yksilön öljynkulutus normaaliksi. :?
Kestävyyden puolelta en ole kuullut että motit olisivat mitenkään heikkoja, ja kun tuo jakopääkin on ketjulla niin saattaapi olla ihan hyvä peli.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Grendel kirjoitti:Missäpäin konetta tämä lirputin istuu? Miten siihen pääsee käsiksi?
Ilmanputsarikotelon ja turbon välisessä putkessa yläpuolella. Siinä ei muita sähköliittimiä olekaan. Kiinni torxeilla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vääntö

Viesti Kirjoittaja topi »

saab9-3 kirjoitti:Onko tuo 370 nm piikkinä kierrosten ollessa mainittu vai kasvaako/ laskeeko tuo vääntökäyrä tasaisesti. Itsellä vastaavat tehot/ väännöt laskutulla, mutta tuollaista "vääntöpiikkiä" ei ole kuitenkaan ole mainituissa kierroksissa. Aiemmassa kärryssä voimakkaita tehon/ väännön vaihteluita tosin aiheutti viallinen ilmamassamittari, mutta tässä tapauksessa tehohan ova vain positiivista :lol: ja tuskin johtuu tuosta erilaisesta ilmamassamittarista vai voiko?
Mieluummin piikki kuin laakea. Kuva kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa, mutta kun kuvaa ei ole niin tässä tuhat numeroa:
1844 rpm 300 Nm noin
2000 350
2200 370
2400 370
2600 360
2800 345
3000 330
3200 320
3400 310
3600 290
3800 270
4000 260
4200 240


Tehokäyrä on laakeamman näköinen +125 hp välillä 2290-4350 rpm
+140 hp välillä 2820-4210 rpm
topi
Vastaa Viestiin