Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Pitäisikö tuo nyt sitten ymmärtää siten että tuollainen käsittely "tarvitaan" lastutettuun myllyyn.

Vai pitääkö tuo jättää bensatankkiin laitettavan kosmisenenergiametallitapin kanssa samaan kategoriaan?

Faktaa mittaustietoa Saabin konehuoneesta kiitos :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitäisikö tuo nyt sitten ymmärtää siten että tuollainen käsittely "tarvitaan" lastutettuun myllyyn.

Vai pitääkö tuo jättää bensatankkiin laitettavan kosmisenenergiametallitapin kanssa samaan kategoriaan?

Faktaa mittaustietoa Saabin konehuoneesta kiitos :D
Taitaa joka toisessa vehkeessä missä tuubisatsi ja joku iso holsetti niin olla joku tuon tyyppinen pinnoitus. Faktoja ei minulla ole esittää aiheesta, joku jolla tuommoista settiä on voisi kirjoitella niitä tähän ja valaista muita.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

j0ne kirjoitti:
Pitäisikö tuo nyt sitten ymmärtää siten että tuollainen käsittely "tarvitaan" lastutettuun myllyyn.

Vai pitääkö tuo jättää bensatankkiin laitettavan kosmisenenergiametallitapin kanssa samaan kategoriaan?

Faktaa mittaustietoa Saabin konehuoneesta kiitos :D
Taitaa joka toisessa vehkeessä missä tuubisatsi ja joku iso holsetti niin olla joku tuon tyyppinen pinnoitus. Faktoja ei minulla ole esittää aiheesta, joku jolla tuommoista settiä on voisi kirjoitella niitä tähän ja valaista muita.

Mitään tiukkaa faktaa logitettujen lämpötilojen kanssa ei ole, mutta jotain alustavia kokemuksia.

Eli aikaisemmin mulla oli peltisarjan päällä sammutuspeitteestä tehdystä (leikkasin noin 5cm leveää nauhaa ja ompelin reunan samasta peitteestä irroitelulla langalla. Hemmetin kova homma. En ihan heti suosittele vaikka halvaksi tulikin) nauhasta ja sen olin asentamisen jälkeen maalannu kuumankesto-spraymaalilla. Kesällä otin muun projektin yhteydessä pakosarjan irti ja rapistelin/revin (menee aika kovaksi ja hauraaksi kuumuudessa) nauhat irti ja totesin sarjan olevan aika hyvässä ruosteessa. Paikoin irtosi aivan liuskeina :( Vajaa kolme vuotta taisi ehtiä olemaan noin

No, arvelin siinä sitten, että tuota menoa katoaa koko pakosarja jossain vaiheessa ja päätin investoida tuohon Roadmachinen Black Satin-pinnoitteeseen + aluskeraamiin. Varsinaisia käyttökokemuksia ei vielä ole, kun sain vasta illalla ensimmäiset savut ulos koneesta...

Pinnoitteen laittamisesta kuitenkin sen verran, että ekana kaikki tietysti hiekkapuhallettiin (pakosarja, turbon pakopesä ja dp) sitten mahdollisimman tarkka rasvojen, yms lian poisto ja aluskeraamin ruiskutus, jonka kuvittelin olevan simppeli homma. Ohjeissa sanottiin sen onnistuvan ihan kynäruiskulla ja sellaisen ostinkin. Aikani sen kanssa tapeltuani ja ihmeteltyäni, että miksei saa juuri mitään tavaraa pihalle tulin siihen tulokseen, että ruiskutettavassa "maalissa" on niin isoa raetta ja sattumaa ettei se millään mahdu ulos kynäruiskun suuttimesta :( Eipä siinä auttanu kuin lähteä kauppaan hakemaan isompaa kuiskua... Sillä homma sitten jotenkin jo onnistui. Jäi tosin epäilyttämään, että kuinka tasaisesti kaikki ainesosat mahtoivatkaan osien pintaan tulla. Tuon kuivattelun ja kovettelun jälkeen vuorossa oli itse pinnoite ja sen ruiskuttaminen sujuikin aluskeraamiin verrattuna kuin leikiten. Loppujen lopuksi pinnasta tuli siistin näköinen. Lopullinen kovettaminen on vielä tekemättä ja kestävyyden näkee sitten myöhemmin.

Mulla ei ole mitään isoa holsettia ja en tuota pinnoitettakaan laittanu niinkään hakeakseni sitä viimeistä hevosvoiman kymmenystä, vaan saadakseni noihin osiin kestävän, siistin ja ruostetta estävän pinnan. Jossain vaiheessa harrastin sitäkin, että maalailin aina tarpeen mukaan kuumankestomaalilla, mutta alkoi sekin aika äkkiä tympäistä..

Pirun kallishan siitä tuli, kun joutui kaksi ruiskuakin ostamaan sen takia, mutta jospa tuo nyt kestäisi ja ruiskuille löytyisi muutakin käyttöä.

Edit: tuolta se nyt näyttää: http://kuvablogi.com/nayta/2344988/ Saas nähdä minkälaisena pysyy käytön jälkeen... :roll:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Nyt ainakin on sen näköinen, että kannatti tehdä. Toivottavasti pysyy työmäärän nähden tarpeeksi pitkään.
Ahdonvoimaa
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Wagonisti kirjoitti: Toivottavasti pysyy työmäärän nähden tarpeeksi pitkään.
Älä muuta sano! Sais luvan kestää koko auton iän...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Eli on työlästä vetää tollast lämpöeriste nauhaa?
Mis firma joka tekee :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Asiahan ei tienkää mulle kuulu, mutta "asennus" selostuksen ku lukee ajatuksella läpi nii jää kyllä semmone käsitys et kyse on jostai iha muusta ku perus lämmöneristysnauhan pyörittelystä.
Ahdonvoimaa
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Joo, Wagonistilla on luetun ymmärtäminen kohdillaan, kun on jopa mun tekstin ymmärtäny aivan oikein :)

Nauhan pyörittely pakosarjan päälle ei ollu homma eikä mikään. Vaikeus oli siinä kun mahdollisimman halvalla ja harrastaen yritin tehdä, eli ostin kaupasta tavallisen sammutuspeitteen. Leikkasin siitä nauhoja. Irroitin säikeitä niistä ja ompelin niillä reunat niin ettei nauhat päässy purkautumaan käsiin. Oli nimittäin todella herkästi purkaantuvaa tavaraa. Nykyään on jo niin helpolla ja halvalla eristysnauhaa valmiina tarjolla, että en ihan helpolla ryhtyisi uudestaan samaan hommaan...

Summasummarum. Valmiistä nauhasta eristäminen ei ole kovin paha homma. Riippuu tietysti siitä kuinka hyvin pakosarjaan pääsee käsiksi. Irtonaisen kääriminen suorastaan lastenleikkiä. Vinkkinä vielä, että klemmareita on hyvä käyttää nauhan päiden "kiinnittämiseen"

Tuo pinnoitteen ruiskuttaminen onkin sitten jo aivan oma lukunsa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

nugge kirjoitti:Eli on työlästä vetää tollast lämpöeriste nauhaa?
Mis firma joka tekee :D
voin vetää sun nauhat jos hinnasta sovitaan...
Väärinviritys stage 3 1x2-1
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

SonmH kirjoitti:
nugge kirjoitti:Eli on työlästä vetää tollast lämpöeriste nauhaa?
Mis firma joka tekee :D
voin vetää sun nauhat jos hinnasta sovitaan...
Ei niitä nauhoja kannata mennä vetelemään, kun on kerran pois myymässä.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

mä haluun nauhat :D vaikka olenkin myymässä. Mutta eiks me nyt kaikka aina olla myymäs jos hinnasta sovitaan :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Lisätääs vielä pari juttua soppaan.

Sammutuspeite muuten sitten saattaapi syttyä palamaan pakosarjan/pakopesän päällä riittävillä lämmöillä. Sellaistakin on Saabeissa nähty tässä maassa, että jos ei halua autoa polttaa, niin kannattaa harkita vielä toisen kerran, että missä säästää..

Hyvä ja suht edullinen tapa suojata uusi (miel. hiekkapuhallettu) sarja ruostumiselta on "maalata" VHT:n Flameproofilla.
http://www.vhtpaint.com/flameproof.html

Noita saa Helsingissä ainakin Uspartsilta, Decoväristä yms. hyvin varustetuista liikkeistä.
Musta on osoittautunut parhaaksi ruosteen kestolta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hook kirjoitti:Lisätääs vielä pari juttua soppaan.

Sammutuspeite muuten sitten saattaapi syttyä palamaan pakosarjan/pakopesän päällä riittävillä lämmöillä. Sellaistakin on Saabeissa nähty tässä maassa, että jos ei halua autoa polttaa, niin kannattaa harkita vielä toisen kerran, että missä säästää..

Hyvä ja suht edullinen tapa suojata uusi (miel. hiekkapuhallettu) sarja ruostumiselta on "maalata" VHT:n Flameproofilla.
http://www.vhtpaint.com/flameproof.html

Noita saa Helsingissä ainakin Uspartsilta, Decoväristä yms. hyvin varustetuista liikkeistä.
Musta on osoittautunut parhaaksi ruosteen kestolta.
Enpä ollutkaan palamisriskistä aikaisemmin kuullut ja onneksi ei tarvinnu kantapään kautta oppia... Hyvä että nyt tuli ilmi, niin ei kenellekään muulle käy huonommin.

Tuo "maali" on varmasti pätevää tavaraa. Äkkiseltään tuolta sivuilta luettuna pääsin siihen ymmärrykseen, että siinä on sama (silicone ceramic base) perusta kuin tuossa Black Satin-pinnoitteessa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Hook kirjoitti: Hyvä ja suht edullinen tapa suojata uusi (miel. hiekkapuhallettu) sarja ruostumiselta on "maalata" VHT:n Flameproofilla.
http://www.vhtpaint.com/flameproof.html
Edit: Ai tuota sitä pakosarjan päällä taitaa olla :D - ilmeisesti ei kovin nopeasti ruostu.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Pakosarjan Lämpöeristäminen?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Dodii. Nyt on käärtty pakosarja SonmH'n kanssa. Kiitos siitä.
Persdynos ainaki tuntu siltä että anto enemmän vähemmäl kaasul. Tiedä sitten. ja suht viileetäkin tuolla nyt.
Äänet ajossa muuttu vähän.
Vielä downpipe ja ahtoputken alapää niin :P

Eli. Pakosarja näyttää enemmän tyyyyningiltä mutta todellisesta teholisäyksestä ei ole hajuakaan :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin