ahtopainemittari asennus?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

T5= ahtopainemittari
T7= näyttää periaatteessa ilmamassaa, mutta näyttämää voidaa säätää ECUn parametrejä muuttamalla.
Ahtopainemittari ei minun järjen mukaan ole enää T7:aan laitettu koska kone on "ilmamassa" ohjattu. Tämä tarkoittanee sitä että ahtopaine on riippuvainen olosuhteista, kuten kosteus, lämpötila, ilmanala, paine jne.
Mitä itse olen seurannut niin ahtoapaine vaihtelee noin +- 0.1-0.15 kelistä riippuen. Jos autossa olisi ahtoapainemittari vakiona, niin se tod näk. genroisi turhia kyselyitä huoltoon, "mikä vikana kun ei nyt nosta puanaiselle kun vielä viikko sitten teki niin"
ööööö, nyt on talvi tarvitaan vähemmän painetta saman ilmamassavirran saavuttamiseksi...
#1730
500whp.net member
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Vigge kirjoitti:T5= ahtopainemittari
T7= näyttää periaatteessa ilmamassaa, mutta näyttämää voidaa säätää ECUn parametrejä muuttamalla.
Ahtopainemittari ei minun järjen mukaan ole enää T7:aan laitettu koska ..... se tod näk. genroisi turhia kyselyitä huoltoon, "mikä vikana kun ei nyt nosta puanaiselle kun vielä viikko sitten teki niin"
Jes nain varmaan on.

Minulla on T5 ja siis pelkka ahtomittari. Asustelen vahan korkeammalla ja taalla huomaa miten paljon lampotila vaikuttaa : kesalla kun oli kunnon hellepaivia (+40C), niin tassa ohuehkossa ilmanalassa turbo ei jaksanut enaa nostaa paineita punaiselle ollenkaan, siihen rajalle vain. Nyt kun on joinakin aamuina ollut vahan viileampaa, siina +2 - +5C, niin ahdotkin nousee 500rpm aiemmin kesalla. Makeaa...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tuli tuossa hankittua Revotecin ap-mittari. Innokkaasti tietenkin lumipyryyn asentelemaan ja kun läpivienti konetilan puolelta oli löydetty ja muoveja poistettu huomaan, että mittarin mukana tullut paineletku on liian lyhyt... :evil: ...enkä muuten kiroillut yhtään...
Taustavalon virrat voisi laittaa samalla purkamisella. Lamppu tyyppiä outo ja kaksi johdinta tietenkin nekin vain 30 cm pitkät, eikä sulaketta mukana...

Kysymys kuuluukin:
Mistä olette ottaneet virran kun asennus tulee tuohon A-pilariin? Löytyykö jostain läheltä katkaisimen taustavalosta tms. helppo tapa vai vedänkö tup.syt. liitännästä (ei tosin viitsisi millään purkaa keskikonsolin oikeaa puolta..) Mukava olisi, että himmennys toimisi kuitenkin kuten mittariston valoissa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Ahtomittarin asennuksesta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

juhokare kirjoitti:Joo, minullakin on Autogaugen mittari ja näyttäisi pelailevan ihan hyvin. 8) Itse otin by-bass-venttiilistä ahtolukemat ja hyvin mielestäni on pelaillut.
Mulla oli 9-3 T5 -98:ssa by-passissa kanssa ja hyvin pelas ja autogauge.
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

tevisu kirjoitti:Tuli tuossa hankittua Revotecin ap-mittari. Innokkaasti tietenkin lumipyryyn asentelemaan ja kun läpivienti konetilan puolelta oli löydetty ja muoveja poistettu huomaan, että mittarin mukana tullut paineletku on liian lyhyt... :evil: ...enkä muuten kiroillut yhtään...
Taustavalon virrat voisi laittaa samalla purkamisella. Lamppu tyyppiä outo ja kaksi johdinta tietenkin nekin vain 30 cm pitkät, eikä sulaketta mukana...

Kysymys kuuluukin:
Mistä olette ottaneet virran kun asennus tulee tuohon A-pilariin? Löytyykö jostain läheltä katkaisimen taustavalosta tms. helppo tapa vai vedänkö tup.syt. liitännästä (ei tosin viitsisi millään purkaa keskikonsolin oikeaa puolta..) Mukava olisi, että himmennys toimisi kuitenkin kuten mittariston valoissa.
Mä otin mittariston himmentimeltä. Samalla himmenee ahtopainemittarin valot. Maapiuhan laitoin suoraan auton omaan maapiteeseen (kuskin jalkatilassa vasemmalla puolella on 2pistettä 6mm mutterillä)
9-3.1972
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mittari tuli ruuvattua kiinni, näyttää oikein ja taustavalokin palaa tietysti vihreänä. Kiitos vaan vinkeistä!
Vielä pitää leipoa A-pilariin teline, toivottavasti onnistuu. Nyt kiinnitys on sarjassamme huvittava...

T7 9-3:ssa tuon paineen "ryöstäminen" tuotti itselle päänvaivaa. Löysin kuitenkin jostain viestiketjusta tiedon, mutta laitan tähän uudelleen kuvan kera oman asennuksen. Liittimet ja letku kannattaa hakea hyhrauliikkaliikkeestä, itse maksoin peräti vitosen.

Kuva
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Laitan tähän jatkoksi kuvan melkein lopullisesta asennuksesta.

Kuva

Lasikuidusta tuli leivottua jonkinlainen teline, lopputulos ei tosin täysin miellytä silmää. Täytyy tehdä paremmalla ajalla tyylikkäämpi. Nyt oli - yllätys, yllätys - kiire saada mittari kiinni. Autoverhoomosta löytyi aika lähelle saman väristä verhoilukangasta, jonka liimaaminen oli yllättävän vaikeaa tuollaiseen muotoon. Pakkasessa tapahtui myös jotain ihmeellistä ja melkein onnistunut liimaus rypyttyi yhdestä kohdasta... :?
Vielä pitäisi kiinnittää tuo möykky kunnolla tuohon A-pilariin siten, ettei reikiä tarvitse porailla. Tuossa kuvassa teline ei ole millään kiinni. Lopullinen asennus tulee ylemmäs, ei kiinni kojelautaan.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

tevisu kirjoitti:Laitan tähän jatkoksi kuvan melkein lopullisesta asennuksesta.
Vaikka itse oletkin aika kriittinen asennustasi kohtaan, niin minusta tuo on erittain hyvan nakoinen ja onnistunut kokonaisuus. Good job! :!:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eittämättä hyvän näköinen asennus. Varsinkin kun 9-3:n a-pilariin ei löydy varmaankaan valmista kehikkoa. Omani tulee vain kehikolla kojelaudan päälle. Aluksi tarralla, kunhan edes hitusen pysyisi??? Tuulilasin vaihdon aikana (nasta-ajan jälkeen) meinasin ruuvata jalustan kiinni.

Siis pisteet Heinolaan
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo mulla on kaxpuoleisella teipillä, niin onhan toi jo asennus siihen verrattuna :lol:
9-3.1972
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Tunnustaudun myös "teippariksi."
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Nyt on mittari kiinni, kädet hieman verillä kun jalkotilasta etsi läpivietyä letkua, hitto kun oli ahdasta. Nätisti LPT ahtaa hitusen yli 0,3 baria. Saas nähdä miten muuttuu kun Stage 1 on asennettu. Oli muuten hyvä vinkki ottaa mittarin virta himmentimeltä, toimii kaikki valot synkassa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Vastaa Viestiin