Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ei ollut paineputkistossa vuotoa, sen testasin ensimmäisenä kuuluisalla Maskitekniikalla (tm). Eli norsunkärsä kasvoille ja puhalletaan, ehjän putkiston vastapaine kyllä tuntuu.

Huohotuksen tuoman öljytöhnän määrä imusiivissä tms näkee vain jos ottaa sen metallitorven pois mikä tulee kompuralle, ja siinä on kaksi vmäistä kiinnitydpulttia joiden irrotukseen menee hetki ja pienet kädet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No se turbon pyörimisherkkyys kannattaa kokeilla. Jollakin skoopilla kun pääsis sinne kurkistelemaan, niin näkis niiden siipien kunnon, mutta taitaa olla tekemätön paikka. Liekkö sitten öljyn kierto turbossa ok?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Sattuipa sopiva aihe. Katselin tänään moottoritilaa tarkemmin, ja huomasin juurikin tuon hukkaportin tangon olevan irti. Veikkaan sen irronneen edellispäivänä Helsingin mukulakivikaduilla harhaillessamme - ja etsiessämme tietä kohti Turkua... :oops: Moottoritiellä auto tuntui normaalia selvästi puhdittomammalta. Jos autoa katsotaan edestäpäin, osoittaa vipu nyt noin klo 15-16, eli tanko ei mielestäni voi sinne asti mitenkään riittää. Olisko voinut kiertyä puoli kierrosta yli? Melko vaikeasti tuntui liikkuvan, en vääntänyt voimalla. Onko tästä ollut moottorille mitään isompaa vaaraa, takana oli toista tonnia painava asuntovaunu...
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Jos hukkaportin kellon tanko on irti hukkaportin akselista, niin hukkaportti on teoriassa ilman ohjausta, eli käytännössä hukkaportti on kokoajan auki.
Joka taasen tarkoittaa sitä, että ahtopaineet pakenee kaikki ulos, eli ahtoilmaa ei moottorille saada. Haittana tehottomuus.
Joskus kävi niin, että Cosworth Sierrasta katkesi hukkaportin akseli ja työnsi mustaa savua taivaanrantaan, kun ahtopainetta ei tullut moottorille, mutta bensaa syötettiin senkin edestä. Nykyautot taitavat olla hienommin ohjattuja ja varmaan tunnistavat ilmamassat(T7) tai ahtopaineet(T5) ja ottanevat huomioon, kun syöttävät polttoainetta, joten ei turhaa kattien vahingoittumista tapahtune ja karstoittumista, eikö :)
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 2,0t:n tehottomuus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

KN/Lieto kirjoitti:Sattuipa sopiva aihe. Katselin tänään moottoritilaa tarkemmin, ja huomasin juurikin tuon hukkaportin tangon olevan irti. Veikkaan sen irronneen edellispäivänä Helsingin mukulakivikaduilla harhaillessamme - ja etsiessämme tietä kohti Turkua... :oops: Moottoritiellä auto tuntui normaalia selvästi puhdittomammalta. Jos autoa katsotaan edestäpäin, osoittaa vipu nyt noin klo 15-16, eli tanko ei mielestäni voi sinne asti mitenkään riittää. Olisko voinut kiertyä puoli kierrosta yli? Melko vaikeasti tuntui liikkuvan, en vääntänyt voimalla. Onko tästä ollut moottorille mitään isompaa vaaraa, takana oli toista tonnia painava asuntovaunu...
Ei vaaraa, tehot on vaparin luokkaa, ahtopaineet huimat 0,05 bar.
Läpän varsi on todennäköisesti lennähtänyt selälleen ja varsi osoittaa melko oikealle, pahimmillaan se lipsahtaa osoittamaan lohkoa kohti. Voimalla se ei tule takaisin jos sisällä oleva hukkaportin läppä hirttää kiinni pesän seinään, silloin nitkuttelemalla ja tuurilla se sieltä kääntyy kyllä. Pahimmassa tapauksessa DP irti niin syyllinen näkyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin