Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl toi neste näyttäis et olis tullu jarrunestesäiliöst, siellä pohjalla on o-renkaat.
Jarruneste haisee kyl ihan eriltä kuin esim. ohjaustehostimen neste mikä ehkä ois voinu ruiskii tuonne. asti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Onkohan nuo o-renkaat vaikea vaihtaa, jos sieltä vuotaa? Pitää tutkia vielä tarkemmin alkuviikosta, kun nyt viikonloppuna ollaan reissussa (eri autolla, onneksi :mrgreen:).

Sinänsä jännä tuo vuoto on, kun äsken auto käynnissä poljin jarrua ja kytkintä sekä pyörittelin rattia, niin mitään vuotoa ei näkynyt, vanhat roiskeet vain.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

AMul seilaa etanolilla ajettaessa. Ronskisti. E85-arvo on jotain reilua 700 tyypillisesti, ja AMul voi olla pahimmillaan 500 tai -400. Jos olen ymmärtänyt, että tämä AMul kertoo E85-lukemaa, niin tuloksena on joskus yli 1000... Voiko pitää paikkansa?
Korsto
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Helmi 07, 2013 10:10
Paikkakunta: JKL

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Korsto »

ramba kirjoitti:http://www.skruvat.fi/Vevhusventilation-P11198.aspx uusin huohotuspäivitys? Onko 9-3 2001vm 2.0t sopiva?
Samalta näyttää kuin juuri Pro Car Servicestä hakemani. Jos haluaa olla varma, puhelu ja tilaus sinne. Taisi olla PCS:llä kokonaista 1,5 euroa hinnakkaampi.

Edit:

Tuossa kuvassa Skruvatin kuvassa ei muuten näy ainakaan alimmaista (öljypohjaan menevää) lyhyttä letkua eikä takaiskuventtiiliä.
9-3 -06 (207E), 9000 CS Turbo
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

RokRoland kirjoitti:AMul seilaa etanolilla ajettaessa. Ronskisti. E85-arvo on jotain reilua 700 tyypillisesti, ja AMul voi olla pahimmillaan 500 tai -400. Jos olen ymmärtänyt, että tämä AMul kertoo E85-lukemaa, niin tuloksena on joskus yli 1000... Voiko pitää paikkansa?
+/-500 on amulille suht normaali arvo. Eli ei huolta, kovaa ajoa vain.

Tässä asiantuntevammalta taholta teoriaa ja käytäntöä amulista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08#p913008
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

AZP kirjoitti:
RokRoland kirjoitti:AMul seilaa etanolilla ajettaessa. Ronskisti. E85-arvo on jotain reilua 700 tyypillisesti, ja AMul voi olla pahimmillaan 500 tai -400. Jos olen ymmärtänyt, että tämä AMul kertoo E85-lukemaa, niin tuloksena on joskus yli 1000... Voiko pitää paikkansa?
+/-500 on amulille suht normaali arvo. Eli ei huolta, kovaa ajoa vain.

Tässä asiantuntevammalta taholta teoriaa ja käytäntöä amulista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 08#p913008
Hyvä, kiitos - 500 olikin 5% korjaus eikä 50% korjaus kuten kuvittelin.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

ttk81 kirjoitti:Mitäköhän nestettä tuo kuvassa oleva on ja mistä se tuli? Ajon jälkeen kuulin että jotain sihahtelee konehuoneessa ja avasin konepellin, näky oli tuon näköinen. Kaikki toimi ajossa normaalisti ja jarrunestesäiliö on täysi. Epäilisin että silti että se on jarrunestettä. Lisäksi tuo kuvan keskellä oleva mutteri, mistä neste näyttää tulevan, tuntuu olevan tiukalla. Jotain liukasta neste kuitenkin on.

http://i.imgur.com/6pKeOR3.jpg
Kuvassa näkyvä ylin letku on ohjaustehostimen paineletku, omaan silmään se näyttäisi vuotavan. Roiskuttanut sen näköisesti nesteet ympärilleen. Omassa autossa sama letku vuotaa tismalleen samalla tavalla, fuskaa ainoastaan rattia kääntäessä, jolloin järjestelmässä on paine. Helppo testata pistämällä apurin kääntämään rattia paikallaan, luultavasti näkyy vuotokohta suihkuna.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Kiitoksia vinkistä, tuosta kuvan ohjaustehostimen ylemmästä letkusta se vuotaa, tuon kahta letkua yhdessä pitävän muoviosan alta.

Kyseessä on vissiinkin ylempi putki eikä alempi, joka on työläs vaihtaa? http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1074817
eli tämä: http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-900-9-3- ... 0766069062

Entäs kun vaihdossa nesteitä valuu varmasti pihalle jonkin verran, niin riittääkö että sitä vaan lisää järjestelmään, vai pitääkö ohjaustehostinta ilmata tai jotain?

Varmaan tuo alempikin kannattaisi vaihtaa sitten samalla kun vaihdan välijäädyttimen.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

^
Juurikin tuo ylempi putki, mukavan ahdas sekin on vaihtaa. Uuden putken vaihdon jälkeen säiliöön sopivasti nestettä ja kääntää rattia laidasta laitaan, järjestelmä ilmaa silloin itse itsensä. En ole ihan varma pitäisikö renkaiden olla tällöin ilmassa taikka moottorin sammuneena. Jos vaan mahdollista on (kaiken varalta), niin etupää ilmaan ja kone sammuksissa kääntelee puolelta toiselle muutamaan otteeseen. Sen jälkeen sitten kone käyntiin ja sama homma, lopuksi auto renkailleen ja kovaa ajoa.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Saabium196
"Aero"
Viestit: 421
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Cab + Aero, täytys uusia takavaimennin, pysyäkö originaalissa vai onko tilalle parempi laittaa jotain vaihtoehtoista? En kaipaa tehoja tai ääniä, mutta onko käytäntö osoittanut jonkin ratkaisun paremmaksi?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
harr1
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja harr1 »

[img]http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/01 ... 1ffa78.jpg[/img]

Nopeusmittari tipahti nollaan kesken ajon ja ! , brake sekä ABS palaa jatkuvasti.

Uskaltaako ajaa ja mikä avuksi? Toivottavasti selviän halvalla... kansiremppa just tehty.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Abs toimi, kun ei ole kaikkien pyörien nopeustietoa. Nopeusmittari saa tiedon abs yksiköltä (Vasen takapyörä, jos oikein muistan), joten abs yksikkö rikki, tai joku nopeusanturi. (Vas taka?).

Techillä kiinni purkkiin, testaamaan nopeustiedot eri pyöriltä ja lukemaan tietysti vikakoodit..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Mitä sulakkeita irti öljypohja ja turbojumpan jälkeen että saa starttaamalla paineet nostettua?

Paljonko tuo imee jäähdytysnestettä?
009baas
"Viggen"
Viestit: 582
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 009baas »

ttk81 kirjoitti:Mitäköhän nestettä tuo kuvassa oleva on ja mistä se tuli? Ajon jälkeen kuulin että jotain sihahtelee konehuoneessa ja avasin konepellin, näky oli tuon näköinen. Kaikki toimi ajossa normaalisti ja jarrunestesäiliö on täysi. Epäilisin että silti että se on jarrunestettä. Lisäksi tuo kuvan keskellä oleva mutteri, mistä neste näyttää tulevan, tuntuu olevan tiukalla. Jotain liukasta neste kuitenkin on.

http://i.imgur.com/6pKeOR3.jpg
Kääntelet rattia paikallaan ja pyydät kaveria kattomaan puskeeko neste noista Ohjaustehostimen putkista jommasta kummasta mitkä näkyy tossa kuvassa oikealla.Jos ei ole ohjaustehostimen letkut niin sitten on jarrunestettä.Ohjaustehostimen öljy on kaiketi vihertävää ja jarruneste kellertävää väriltään.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Joo, ohjaustehostimen ylempi paineputki vuotaa. Alempikin on sen verran heikossa hapessa, että tilasin kummankin PCS:sta ja mukaan tilaukseen otin vielä paluuputkenkin. Tuleepahan sitten ainakin kerralla kuntoon vaikka onkin isotöinen. Samalla vaihdan coolerin crossflow malliseen kun keula tulee purettua.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Vastaa Viestiin