Öljynpaine???
Re: Öljynpaine???
Eikö kenelläkään ole kokemusta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Kokeile jos bilteman kemiallinen metalli (kakskomponentti) auttaisi?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... sk-metall/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... sk-metall/
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Öljynpaine???
Onko tietoa tuon tökötin öljyn-, lämmön- ja paineenkestosta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Me käytimme sitä tehdessämme saabin autonäyttelyyn tarkoitettujen osien muutoksia, liimauksia ja tiivistelyjä. Meidän käyttämät osat olivat uusia ja puhtaita, joskus oli kyllä vain rätillä puhdistettu öljyn jäljiltä oleva pinta johon se tarttui ihan ok. En tiedä miten se suhtautuu pintaan joka on pitkäaikaisen öljyliotuksen alainen, mutta se on aika halpaa kamaa ehkä kannattaa kokeilla.
EDIT: moottorit, vaihdelaatikot sekä muut joihin sitä käytimme ei joutunut huoneenlämpöä kovemmalle lämmölle alttiiksi. Joten tuohon lämmön kestoon en osaa vastata.
EDIT: moottorit, vaihdelaatikot sekä muut joihin sitä käytimme ei joutunut huoneenlämpöä kovemmalle lämmölle alttiiksi. Joten tuohon lämmön kestoon en osaa vastata.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Öljynpaine???
Minä kyllä katselisin mieluummin ehjän käytetyn öljypohjan, niitähän on välillä tuolla myyntiosiossakin luokkaa 50€.
Moottorin öljynpaineiden jättäminen kemiallisen metallin varaan on aika arveluttavaa, ja kun se kitti melko varmasti öljyhuokoisesta alumiinista, lämmöstä ja tärinästä johtuen aikanaan irtoaa niin se kulkeutuu ensimmäiseksi öljypumpun hampaille ja siitä ylipaineventtiilin luistille...
Moottorin öljynpaineiden jättäminen kemiallisen metallin varaan on aika arveluttavaa, ja kun se kitti melko varmasti öljyhuokoisesta alumiinista, lämmöstä ja tärinästä johtuen aikanaan irtoaa niin se kulkeutuu ensimmäiseksi öljypumpun hampaille ja siitä ylipaineventtiilin luistille...
Re: Öljynpaine???
Tuo on kyllä järkevämpi teko, kyllä se tökötti hätä-apuun kelpaa. Huomioi, että ne vaihdelaatikot joissa sitä käytimme ja jotka pyörivät sähkömoottoreilla näissä näyttelyissä eivät sisältäneet öljyä vaan ne olivat ilman öljyä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Öljynpaine???
Siis se lohkeama on lohkon puolella siinä öljykanavassa.
Ja lähinnä mielessä oli esim Belzonan tai Wurthin hieman laadukkaampi aine. Tietäis vaan mistä yksityinen noita saisi. Ideoita?
Ja lähinnä mielessä oli esim Belzonan tai Wurthin hieman laadukkaampi aine. Tietäis vaan mistä yksityinen noita saisi. Ideoita?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
No nyt loppui ainakin meikäläiseltä neuvot, en millään haluaisi kääntää veistä haavassa mutta millä ihmeellä saa valuteräksisen lohkon halki alumiinista öljypohjaa siitä irrotettaessa?
No se turhista uteluista, noita "ammattimaisempia" aineita kannattaa koettaa ostaa jonkun mahdollisen tutun, jolla on firma tai jostakin jäämistönä LY-tunnus, kautta, myyvät silloin tietenkin esim. Wurthiltakin.
Haasteenahan siinä on sitten tottakai halkeaman puhdistus öljyjäämistä ja tarvittavan korjausmassan saaminen halkeamaan luotettavasti eli tarpeeksi syvälle, mutta ei kuitenkaan sellaista mälliä mikä myöhemmin irtoaisi.
Tämä on nyt sitten ihan aavistelua, mutta joku taitava tinuri tai hopea- tai messinkijuottaja voisi ehkä saada halkeaman paikattua paddinkeja luotettavammin, puhdistettuaan sen railon suolahapolla ja hyvää juoksutinta käyttäen. Noissa vaan on sellainen melko väistämätön juttu että kun se särö on jo olemassa niin se tahtoo edetä, ja kun siihen säröön tungetaan jotakin materiaalia jonka lämpölaajenemiskerroin ehkä on suurempi kuin paikattavan perusmateriaalin, se vielä pahentaa asiaa.
No se turhista uteluista, noita "ammattimaisempia" aineita kannattaa koettaa ostaa jonkun mahdollisen tutun, jolla on firma tai jostakin jäämistönä LY-tunnus, kautta, myyvät silloin tietenkin esim. Wurthiltakin.
Haasteenahan siinä on sitten tottakai halkeaman puhdistus öljyjäämistä ja tarvittavan korjausmassan saaminen halkeamaan luotettavasti eli tarpeeksi syvälle, mutta ei kuitenkaan sellaista mälliä mikä myöhemmin irtoaisi.
Tämä on nyt sitten ihan aavistelua, mutta joku taitava tinuri tai hopea- tai messinkijuottaja voisi ehkä saada halkeaman paikattua paddinkeja luotettavammin, puhdistettuaan sen railon suolahapolla ja hyvää juoksutinta käyttäen. Noissa vaan on sellainen melko väistämätön juttu että kun se särö on jo olemassa niin se tahtoo edetä, ja kun siihen säröön tungetaan jotakin materiaalia jonka lämpölaajenemiskerroin ehkä on suurempi kuin paikattavan perusmateriaalin, se vielä pahentaa asiaa.
Re: Öljynpaine???
Tuossa auton alla ryömiessä katselin, että onko se päätyosa (jossa tuo öljykanavakin on) irroitettava osa?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Alumiininen jakopään koppa joka sisältää öljypumpun, on irrotettavissa ja vaihdettavissa. Meikäläisen muisti ei anna sen vertaa myöten että oliko nousukanava siinä vai lohkossa.. 

Re: Öljynpaine???
Kopassa se taitaa olla... Tonnarissa tuon kopan vaihtaminen kone paikoillaan ei ole mikään tekemätön paikka varsinkin jos öpohja on jo irti.
Re: Öljynpaine???
Tuli vain mieleen, vaikkapa ei kai sillä enää merkitystä ole muuten kuin uusien ehjien osien paikoilleensaamiseksi, että eihän sitä öljypohjaa ole yritetty- ja irrotettu vääntäen autosta etupään apurunkoa irrottamatta? Ei muuten mutta NG-900, ja OG9-3 se ei vahinkoa tekemättä onnistu vaan apurunko on irrotettava tilan tekemiseksi.
Jakopään kopan voi saada irti öljypohjan jo ollessa irti, ja uuden ehkä voi tiivisteliiman kera asentaa jos varoo purkuvaiheessa kansipahvin sitä osaa siihen kuuluvine silikonitiivisteineen joka vastaa pahvin alapuolelta jakopään koppaan. Jakopään puolella kannessa on venttiilikopan avauksen takana kaksi kiinnityspulttia jotka kiristävät jakopään kopan ylätason kannen päädyn tasoon.
Jakopään kopan voi saada irti öljypohjan jo ollessa irti, ja uuden ehkä voi tiivisteliiman kera asentaa jos varoo purkuvaiheessa kansipahvin sitä osaa siihen kuuluvine silikonitiivisteineen joka vastaa pahvin alapuolelta jakopään koppaan. Jakopään puolella kannessa on venttiilikopan avauksen takana kaksi kiinnityspulttia jotka kiristävät jakopään kopan ylätason kannen päädyn tasoon.
Re: Öljynpaine???
Tuun tänne nyt sähläämään kun kiinnostaa noi B2X5 moottorin öljypaineet.
Joo tiedossa on noi saapin ohjearvot öljypaineille ...
Mutta mitä teillä on kokemuksia tästä moottorista, mitkä on ne käytännön raja-arvot öljypaineille ko. moottori malleille
Mikä näistä on yleisempi vika kohta: paineraja venttiili vai öljypumppu vaiko jakopään kotelon pumppu pesän kuluminen näissä moottoreissa


Joo tiedossa on noi saapin ohjearvot öljypaineille ...
Mutta mitä teillä on kokemuksia tästä moottorista, mitkä on ne käytännön raja-arvot öljypaineille ko. moottori malleille

Mikä näistä on yleisempi vika kohta: paineraja venttiili vai öljypumppu vaiko jakopään kotelon pumppu pesän kuluminen näissä moottoreissa


Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Öljynpaine???
Eiköhän se ole että imusihti tukossa karstoittumisen seurauksena.
Re: Öljynpaine???
Apurunko on kyllä irrotettu ennen öljypohjan irrottamista.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977