9-3 -avo Amerikasta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

G-mies kirjoitti: Mulla myös pätkii sytytystä korkeammilla kierroksilla(ei huomaa ajossa, mutta äsken huollossa mekaanikko opasti), onneksi uusi kasetti on jo hankittu, nyt vain odotan uusia tulppia saapuvaksi.
Matti
Laitahan NGK BCPR7ES-11 1.1mm kärkivälillä. Eikö autoasi ole kokeiltu uusilla tulpilla, jos se kasetti ei sittenkään ole sökö?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Nyt se avo sitten löytyi ja eikun hinkkaamaan sitä kiiltäväksi aineella jonka jo tiedät :wink:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

ng900aero kirjoitti:kannenpulttien kiristysohje:
-Vaihe 1: 40Nm (30 lbf ft)
-Vaihe 2: 60Nm (44 lbf ft)
-Vaihe 3: kulmakiristys 90
Järjestys:

84159
732610
Eikos tama mene niin, etta pultit ensin avataan ja sitten kiristetaan uudelleen? Kun oikeaoppisesti toimitaan, pitaisiko pultit vaihtaa uusiin? Enta tiiviste? Pitaako pulttien avaaminen tehda vaiheistetusti?
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minä kyselin joskus samaa ja silloin sain muistaakseni vastauksen että 1/4 kierroksen löyhdytys ennen kiristystä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, eikö tuota kantta muka voi vetästä kerralla momenttiin kuten normaalisti, eikait se halkea?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

ng900aero kirjoitti:Jos sinulla on se musta kasetti niin sen pitäisi pimentyä kerrasta eikä varoitella etykäteen, eli toivottavasti pääset vähemmällä.
Itse asaiassa mulla on punainen sytkäkasetti, ja ehkä just sen takia se varoittelee ennen hajoamista. Mutta mulla on tosiaan puolen takuu moottorille ja voimansiirrolle, joten pakko venata (ja toivoa) että se kärähtää. Saapahan sitten esittää urpoa ja ihmetellä "kun se vaan sammu" ja korjaukset menee takuun piikkiin.

Jarrut ei menny katsastuksesta läpi. Perkele. Nyt pitää vaihtaa eteen sekä levyt että palat. Toisaalta ostohetkellä myyjä vakuutti että jarrut on kunnossa, ja tämänpäiväisen keskustelun perusteella se tulee vastaan korjauksen kustannuksissa. Ja parempi tullakin, muuten pakko todeta suomalaismallisesti, että "saunan takana on tilaa".

Näillä leveysasteilla sen saunan löytämisen eteen tarttee vain tehdä vähän hommia =).

Marylandissa on mielenkiintoinen katsastusjärjestelmä: Auto katsastetaan vain kerran, ja uusintakatsastukseen joutuu vain, jos poliisisetä kiinnittää kiesiin liikaa huomiota tien päällä. Eli ulkoapäin ok auto voi olla tekniikaltaan aivan s-k-e-i-d-a, eikä autoa joudu pakolla fiksaamaan. Helpottavaa, kun saa oman auton kerran leimaan, mutta toisaalta todella pelottavaa, kun miettii miten huonokuntoisia rasseja muilla voi olla ajossa.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Condalator kirjoitti: Marylandissa on mielenkiintoinen katsastusjärjestelmä: Auto katsastetaan vain kerran, ja uusintakatsastukseen joutuu vain, jos poliisisetä kiinnittää kiesiin liikaa huomiota tien päällä. Eli ulkoapäin ok auto voi olla tekniikaltaan aivan s-k-e-i-d-a, eikä autoa joudu pakolla fiksaamaan. Helpottavaa, kun saa oman auton kerran leimaan, mutta toisaalta todella pelottavaa, kun miettii miten huonokuntoisia rasseja muilla voi olla ajossa.
Huh mikä järjestelmä, voin kuvitella millaisia kiesejä sieltä löytyy "vähempoivaraisten" käytöstä 8O Siellähän voisi ajella og-satkullakin niin kauan kunnes pohja tipahtaa, ei tartte piitata pikku ruosteista :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Condalator kirjoitti:Marylandissa on mielenkiintoinen katsastusjärjestelmä: Auto katsastetaan vain kerran, ja uusintakatsastukseen joutuu vain, jos poliisisetä kiinnittää kiesiin liikaa huomiota tien päällä. Eli ulkoapäin ok auto voi olla tekniikaltaan aivan s-k-e-i-d-a, eikä autoa joudu pakolla fiksaamaan. Helpottavaa, kun saa oman auton kerran leimaan, mutta toisaalta todella pelottavaa, kun miettii miten huonokuntoisia rasseja muilla voi olla ajossa.
Coloradossa autoon tehdään päästömittaus aina omistajan vaihdoksessa tai vähintään neljän vuoden välein. Mitään muita katsastuksia tai tarkastuksia ei ole. Revi siitä.

Tosin täällä Kalliovuoret katsastavat autot. Kaikkein paskimmat hajoavat noihin mäkiin :wink:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu jarruttomalla jenkkiraudalla alamäkeen kalliovuoria, avot :? On neljä vuotta jokseenkin pitkä aika ajella autolla jonka päästöt persiillään ja kulutus 30 L/100km, anteeksi vaan mutta aika kehitysmaameininkiä, eipä ihme etteivät uskalla allekirjoittaa ilmastosopimusta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Condalator kirjoitti: Jarrut ei menny katsastuksesta läpi. Perkele. Nyt pitää vaihtaa eteen sekä levyt että palat. Toisaalta ostohetkellä myyjä vakuutti että jarrut on kunnossa, ja tämänpäiväisen keskustelun perusteella se tulee vastaan korjauksen kustannuksissa. Ja parempi tullakin, muuten pakko todeta suomalaismallisesti, että "saunan takana on tilaa".
bai-tö-vei: Jos olet TI-miehiä ja päädyt remppaamaan itse autoasi, niin toistaiseksi paras löytämäni paikka ostaa osia Saabiin on http://www.eeuroparts.com. Autozone, Napa, Checker jne. ei juurii Saabin osia tunne, joten ainakin näillä kulmilla vaihtoehdot ovat dealer tai netti. Tai no jos jaksais Denveriin ajaa, niin sieltä voisi löytyä. Anyway, eEuroParts lähettää kotiin yli $40 tilaukset ilman postikuluja, tavara tulee nopesti ja luotettavasti. Hinnatkin ovat ok. Tosin tilauksen status-kyselyihin ne vastaa tosi heikosti :evil: Mulle on kaikki tavara aina tullut perille.

Toinen paikka mistä on tullut ostettua paljon autoroinaa on eBay. Saabiinkin sain talvinakeille saabin omat 15" alut (10-spoke malli) yhdeksällä kympillä, toiseen autoon 16" kahdella sadalla. Kannattaa tietty olla 'harkitsevainen' millaiselta myyjältä ostaa. Ikinä ei ole kyllä rahat menneet. Siis epärehelliselle :lol:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Condalator kirjoitti:Itse asaiassa mulla on punainen sytkäkasetti, ja ehkä just sen takia se varoittelee ennen hajoamista. Mutta mulla on tosiaan puolen takuu moottorille ja voimansiirrolle, joten pakko venata (ja toivoa) että se kärähtää. Saapahan sitten esittää urpoa ja ihmetellä "kun se vaan sammu" ja korjaukset menee takuun piikkiin.
Mulla tuli just samanlainen tapaus eteen oman CS Aeron kanssa täällä kotisuomessa. Just sain auton omaan pihaan ja sytkäkasetti alkoi oireilemaan. Soitto myyjäliikkeeseen ja selitykset saabin "tyyppiviasta" ja ne hoiti mulle uuden kasetin sen kummemmin kyselemättä. Ei siis tarvinnu odottaa siihen saakka, että auto jättää tielle. Pahimmassa tapauksessa mulla olis voinu kossahtaa katti kasetin lisäksi ja tien päällä odottelu talvisaikaan ei ole mukavaa. Eli ainakin minusta on turha rääkätä konetta viallisella kasetilla. Huollon kaveri opasti vielä, että mulla viallinen kasetti pätkii sytytystä hieman korkeammilla kierrksilla, tunsi kädessä, kun moottori tärähti joka kerta, kun se pätkäs.

Ja ng900aerolle:

Uudet tulpat on nyt pöydällä ja odottavat vaihtoa. Mulla auton opaskirjasessa(-96) sanotaan tulppien kärkiväliksi tasan 1 milli. Sen olen nyt laittanut. Saapa nähdä mitkä siellä on olleet kiinni. Uusi kasetti samalla peliin, kun kerran siinä on takuutakin sen 3 vuotta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Huollossa sanoivat että 1.1mm, aika saivarteluksi menee, milli on varmasti ok. Pitää ruveta itsekin vaihtelemaan noita tulppia vähän säännöllisemmin, saattaa säästää sen vajaan 200e.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

ng900aero kirjoitti:Juu jarruttomalla jenkkiraudalla alamäkeen kalliovuoria, avot :?
Näin se homma toimii...
On neljä vuotta jokseenkin pitkä aika ajella autolla jonka päästöt persiillään ja kulutus 30 L/100km, anteeksi vaan mutta aika kehitysmaameininkiä, eipä ihme etteivät uskalla allekirjoittaa ilmastosopimusta.


Ei tässä mitään kannata anteeksipyydellä. Vaikka päästöt ja ilmastoasiat unohtaisikin, niin liikenteessä näkee sillon tällöin rasseja, joissa ei silmin nähden ole enää esim. iskareita olemassakaan.

On täällä kyllä autoiluun liittyen erittäin paljon hyviäkin asioita, esim. liikennekäyttäytyminen ja toisten huomioon ottaminen + autojen&bensan hinta, mutta jonkilainen katsastuskäytäntö olisi kyllä paikallaan...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

G-mies kirjoitti: ...minusta on turha rääkätä konetta viallisella kasetilla. Huollon kaveri opasti vielä, että mulla viallinen kasetti pätkii sytytystä hieman korkeammilla kierrksilla, tunsi kädessä, kun moottori tärähti joka kerta, kun se pätkäs.
Toi just ihmetyttää, kun mulla on vaan tyhjäkäynti vähän epätasainen ja starttia joutuu pyörittää pidempään kuin esim TiD:ssä, joka syttyy tulille saman tien kun vääntää avaimesta.

Ja luulis, että viallinen sytkäkasetti ei myöskään tee eetvarttia päästöille? Kun saan auton leimaan, mulla on edessä myös päästötesti, mikä ois mukava päästä läpi.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Epätasaista tyhjäkäyntiä esiintyy mulla satunaisesti ja sekin kyllä katoaa, kun nostaa kierroksia(kunhan kone alkaa lämmetä). Kun kasetti toimii oikein, pitäisi tyhjäkäynnin olla aivan tasaista, ei mitään heilahteluja. En usko, että vaikuttaa kamalasti päästöihin, mutta jos käy pitempään kolmella, niin saattaa lyödä bensaa kattiin ja sitten se on poks. Kannattaa siis neuvotella suoraan myyjäliikkeen kanssa asiasta mahdollisimman pian, lasku korjauksesta voi olla isompi kasetin hajoamisen jälkeen, kuin ennen hajoamista.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin