Faktaa: 2,5 v6 NG900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

Hook kirjoitti:Onhan se hyvin realistista että vakio turbotettu 185hp saabi jää bemarin 2.5l vaparille jossa kutakuinkin samat huipputehot, eli noin 170-190hp vakiona.
Vaparin vääntö on "heti käytettävissä", eikä turbon tuomaa 0.5-2 sekunnin viivettä potkussa tule ahtopaineiden kasvaessa pedaalin polkaisusta.
Turbokoneissa taas viiveen jälkeen löytyy tehoja alempaakin, mutta pienissä vauhdeissa (0-100km/h) vaihdon tarve isommalle (1-2-3) tulee niin pian, jolloin heräämisen viiveen haitta on "suuri".
Ei ehkä pitäisi ottaa osaa väittelyyn, koska menee ohi aloitetun aiheen, mutta otanpa kuitenkin, keskustelufoorumihan tämä on.. :oops: BMW E46 325i touring 192hp -mallin ilmoitettu kiihtyvyys 0-100km/h manuaalina lienee 7,5 sekuntia. Paljonkos 185hp Saban kiihtyvyys vastaavalle nopeudelle? Tuskin kuitenkaan yli 8 sekuntia, olisiko lähempänä 7 sekuntia.. Eikös näiden lukujen valossa kiihdytellä kuitenkin käytännössäkin aika rinta rinnan nollasta sataan saakka ja pidemmällekin? Toki olosuhteet, renkaat, kuljettaja jne vaikuttavat myös asiaan suuntaan tai toiseen.

(Onko muuten kenelläkään faktaa, paljon on NG900/OG9-3 185hp Turbon tehtaan lupaama tai käytännön kiihtyvyys, pikaisesti googlettamalla löytyi lukuja lähtien 6,8 sekunnista (http://web.missouri.edu/~apcb20/times.html).. :?: )

Itselläkin kohtuu paljon kokemusta molemmista verrokeista eli 192hp bemarista ja 185hp Saabista, enkä osaisi kyllä suoralta kädeltä kumpaakaan alkaa rankkaamaan selväksi ykköseksi tuon kiihtyvyyden suhteen.. :wink:
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yleisen käsityksen (ja muutamien taulukoiden) mukaan vakio 185hp/263nm manual kiihtyy 0-100 noin 7.9-8.0s, Automaatti hieman pidempään.. Todelliset tehot (vakiona) vaihtelevat yleensä tuon 185-195 hp:n välillä, mitä porukka on käynyt dynottaa.

Muita yleisiä käsityksiä ja joidenkin testaamia..

Steg 1 lastu (220hp/n.340nm) lähtee noin 7 sekunttiin.
Steg 3 lastu+putkisto (265-280hp/370-400nm) lähtee noin 6.5 sec.

Eikä ole mitenkään harvinaista tehokkaammissa saappaissa, että 0-50 kestää pidempään kuin kiihtyminen 50-100km/h pidon takia.

Viggen vakiona (2.3tbo, 230hp) lähtee noin 6.8 sec, jossa 1 ja 2 vaihteiden vääntöä on pidon takia silloin rajoitettu, eli vasta 3. vaihteella antaa täydet tehot.
- Niin, Kiihdyttäessä 0-100 ei tarvita vielä 3. vaihdetta, kun 2 kiertää noin 110km/h vauhtiin, eli 0-100km/h testissä tehot ovat rajoitetut.. :?

Tuo etuveto vie aika pahasti pitoa ja kasvattaa kiihdytysaikaa alle 100km/h vauhdeissa saappaasta, kun esim "vastaavankokoinen" Sierra coswort takaveto vakiona (2.0 16v turbo, jossa noin 200hp) lähtee 6,5 sek.

Muut korjatkoon, jos jossain on isoja heittoja.. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Autotalli.comin mukaan ng900 turbo vakiona 8.5s. En tiedä kumpi paremmin kiihtyy missäkin vaiheessa, mutta ainakin bemari menee suorempaan kiihdyttäessä. Saabbi kun hakee koko ajan sivusuunnassa (steg2). Muutoinkin ihan hyvä peli ajaa tuo e36 325 on.

Ps. nykyisen saabin ostin kun kaveri osti juurikin tuon e36:n ja iski hirveä autokuume kun se sitä esitteli. Ja pakkohan oli ostaa vähän kiukkuisempi 8)
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

[quote="Henkka #2283Kuinkas bemaristi on objektiivinen väittäessään omaansa nopeammaksi jollain nopeusvälillä, mutta saabisti vetää jo tuossa tilanteessa kotiinpäin?

Okei okei, en haluakaan vastausta, mutta tuo saabistien "objektiivisuudelle" naureskelu on joutavaa, kun vertailukohtana on bemari, hah. Minkään muun merkin omistajilla ei ole niin pahoja harhakäsityksiä omasta autostaan kuin bemaristilla, näin väitän. Enkä edelleen kaipaa vastausta saatikka juupas-eipäs-leikin jatkoa.

Ja vaikka verrokit seisoisivat pihassa vierekkäin, silti on joutavaa kovinkaan yleistää.

:lol:[/quote]

Juupas, eipas, juupas, eipas 8) aika vahan on yleistetty, kun on tasmalleen tietyt autot vertailussa. Noista kahdesta Bemari lyo Saabia paahan milla tahansa nopeusvalilla, milla tahansa tiella.

Vaita mita vaitat, mutta suosittelen kylla muunkin auton kokeilua kuin Saabin :P (just, ja nyt tuli tilattua se litania miten on tullut omistettu kaksi sataa autoa ja koeajettua viisi sataa, ja kilometrejakin tehtailtu ainakin miljoona)
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

karvalakki kirjoitti: Noista kahdesta Bemari lyo Saabia paahan milla tahansa nopeusvalilla, milla tahansa tiella.
Vastaanpa tähän yhtä paljon faktaa sisältäen, että höpö höpö!
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

karvalakki kirjoitti: Juupas, eipas, juupas, eipas 8) aika vahan on yleistetty, kun on tasmalleen tietyt autot vertailussa. Noista kahdesta Bemari lyo Saabia paahan milla tahansa nopeusvalilla, milla tahansa tiella.

Vaita mita vaitat, mutta suosittelen kylla muunkin auton kokeilua kuin Saabin :P (just, ja nyt tuli tilattua se litania miten on tullut omistettu kaksi sataa autoa ja koeajettua viisi sataa, ja kilometrejakin tehtailtu ainakin miljoona)
Millä tahansa nopeusvälillä, en usko. Mutta ei sen niin väliä.

Pilkunviilausta, mutta puhumisesi saabista "maailman toiseksi parhaana autona" tässä esitettyjen verrokkien perusteella on yleistämistä. En nyt hae takaa sitä, että saabia pitäsi sanoa "maailman parhaaksi", vaan osoitin yleistämisen :wink:

En tarkoita pahalla sanoa, mutta on ylimielistä kehottaa vastapuolta "kokeilemaan muutakin kuin saabia". Samalla mentaliteetilla voisin suositella sulle sen nopeusvälin hakemista, missä em. valjakosta saabi on nopeampi. Sellainen löytyy.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Lisää tätä

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Asiallista väittelyä, tyyliin "mun iskä on voimakkaampi kun sun iskä"

Olen itse aina ollut sitä mieltä, että on olemassa kaksi automerkkiä jolla ajaa, BMW ja Saab. Molemmat täysin erilaisia, mutta molemmissa on se jokin.

Ville, tällä hetkellä BMW:llä
Saab klubin jäsen 845
Suomen BMW klubin jäsen 632210
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

karvalakki kirjoitti: Noista kahdesta Bemari lyo Saabia paahan milla tahansa nopeusvalilla, milla tahansa tiella.
Niinpä niin :lol:
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Henkka #2283 kirjoitti: Pilkunviilausta, mutta puhumisesi saabista "maailman toiseksi parhaana autona" tässä esitettyjen verrokkien perusteella on yleistämistä. En nyt hae takaa sitä, että saabia pitäsi sanoa "maailman parhaaksi", vaan osoitin yleistämisen :wink:
Aaah, jos tuohon viittasit yleistamisella, niin olet oikeassa, sorruin siihen sittenkin. Sorry.
En tarkoita pahalla sanoa, mutta on ylimielistä kehottaa vastapuolta "kokeilemaan muutakin kuin saabia".
Seison oikaistuna. :oops:
Samalla mentaliteetilla voisin suositella sulle sen nopeusvälin hakemista, missä em. valjakosta saabi on nopeampi. Sellainen löytyy.
No kai se loytyy.

Lopetan taalta tahan, ja poistun auringon laskun ratsastaen valilla Saabilla ja valilla Bemarilla, molemmista nauttien :lol:
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Miten on muuten 192 heppasen Bemarin kiihtyvyys ohituskiihtyvyyksillä? 60-100 km/h 4. vaihteella ja samaten vaikka vitosella tämä 80-120 km/h?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

juhokare kirjoitti:Miten on muuten 192 heppasen Bemarin kiihtyvyys ohituskiihtyvyyksillä? 60-100 km/h 4. vaihteella ja samaten vaikka vitosella tämä 80-120 km/h?
Käytetään niitä vaihteita. Ainakaan itseäni ei pahemmin huvita virua vastaantulijoiden kaistalla ja jurnuttaa jollain femmalla eteenpäin :roll: Kolmosta silmään ja eteenpäin!!!
Oma Saabini oli ainakin suht eloton alle 2000rpm jos vitosella vedätti ja siinä 2500 kierroksen kohdalla alko jo vähitellen tapahtua :lol:

Myös Volvossa voi 120++ nopeuksissa (2500rpm++) laittaa geartronicista femman päälle, ettei vaihda pienemmälle. Silloin pääsee tarpeeks eteenpäin vaihtamattakin :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noh, jos laitetaan 80-120 km/h nopeusalueen vaihteeksi kolmonen. Niin, onko näistä bemusta ja saabbaasta faktoja? :wink: Itselläni näyttäisi menevän mittarin mukaan jotain 12,7 sekunttiin vitosella kyseinen nopeusalue. :wink: Ja ilmeisimmin 185 hv -versio vetää tuon johonkin 11 sekunttiin ellei nopeaankin mittarin mukaan.

Eihän kukaan nyt vitosella ohituksia tee! :lol: Mutta kuitenkin sitä moottorin sitkeyttä voisi verrata bemarin ja saabin osalta. Itse ainakin käytän kolmosta ja nelosempaa enemmän ohituksissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Ehkä täysin asiaton kommentti ja turhaa pilkun viilausta, mutta tän keskustelun otsikkohan on: Faktaa: 2,5 v6 NG900. :D :wink:
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Hei onks tää on hauskaa :D :?: Kaveri kysyy että mitäs mieltä ootte 2,5 litrasesta V6 saappista. Aluksi tuli pari ihan asiallista vastausta. Sitten allekirjoittanut erehtyi arvioimaan ko. ooppelin konetta ja vertaamaan vectraa ja bemaria.

Ja miten kävi? Lievää "defence modea" havaittavissa... 8O
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Niin ja vielä piti lisätä että olkoon tämä aihe puolestani loppuun käsitelty :?
Vastaa Viestiin