Ostin 9-3 2,2 Tid....
Vanha MAF on nyt vaihdettu uuteen.
Check engine valo syttyi taas n.10 min ajon jälkeen. 5 min pysäköinnin jälken valo on sammuksissa ja auto kulkee hyvin. Sitten valo taas syttyy.
Länsiautosta tiedustelin hintaa EGR venalle. Kuusisataa ja asennus päälle.
Olisiko auto elvytettävissä imusarjan putsauksella ja voiko tuon EGR:n jotekin putsata samalla?
Check engine valo syttyi taas n.10 min ajon jälkeen. 5 min pysäköinnin jälken valo on sammuksissa ja auto kulkee hyvin. Sitten valo taas syttyy.
Länsiautosta tiedustelin hintaa EGR venalle. Kuusisataa ja asennus päälle.

Olisiko auto elvytettävissä imusarjan putsauksella ja voiko tuon EGR:n jotekin putsata samalla?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
voivoi! Älä nyt kaikkia rahojasi tuhlaa. Kokeilitko putsata edes MAF:a? Senkin olisit varmasti saanut kuntoon muutaman minuutin aherruksella.
EGR:ssäkään ei todennäköisesti mitään vikaa se on vain tukossa. Ainakin mulla antoi aikoinaan saman koodin. Imusarja ja kotelo vaan puhtaaksi, käy helposti kädettömämmältäkin asentajalta niin päästelee taas pitkät matkat.
edit: Länsiauto on kyllä hinnoitellut egr venan pilviin. Kerran piruuttani kyselin hintaa niin vanhaan tidiin se oli muistaakseni alle 300eur. Uudemmassa on sähköinen vena ja sen hinta oli muistaakseni 480eur. Asennukseen ei mene puolta tuntiakaan.
EGR:ssäkään ei todennäköisesti mitään vikaa se on vain tukossa. Ainakin mulla antoi aikoinaan saman koodin. Imusarja ja kotelo vaan puhtaaksi, käy helposti kädettömämmältäkin asentajalta niin päästelee taas pitkät matkat.
edit: Länsiauto on kyllä hinnoitellut egr venan pilviin. Kerran piruuttani kyselin hintaa niin vanhaan tidiin se oli muistaakseni alle 300eur. Uudemmassa on sähköinen vena ja sen hinta oli muistaakseni 480eur. Asennukseen ei mene puolta tuntiakaan.
No imukanavia tökin kupariputkella, ettei jää kovin naarmuja (niinku ois tuossakaan v****kaan väliä), sitte imurilla kamaa vähä vähemmäksi venttiilin päältä.Pakokaasun takaisinkierrätyskanavaa en putsannu ollenkaan oikeestaan.Jessus! Milläs sait putsattua sen koneen puolelta?
Nii, mikäs se on tuo yks "venttiili" joka on tuossa mulla yhessä kuvassa lähikuvana?
Joo, ite otin ensin poijes sen moottorisuojan, sitte turbo -> IC -putken ja IC -> imusarjaputken. Sitte vaan ruiskuputket pois, hyvin lähtee ku järjestyksesä ottaa ja laittaa takasi. Laiskuuttani en viittiny nyppästä edes niitä paluuletkuja poijes ku lähti muutenkiipä vaikuta kovin näppärältä hommalta.
Eikö pidä ensin irroittaa noi kaikki imusarjan päältä kulkevat putket?

Ei maha ujuttamalla saaha alta mutta ei kyllä purkaissa ja kasatessa tosiaankaa mee kauaa... kovempi homma se peseminen on jos ei ole osapesuria :/
Oireet: KULKEEEHyytyyy, CE valoa. Tehot tiessään.
TECH diagnoosi: Liian pieni EGR virtauma. Tutkitaan merkkikorjaamolla (tälläkertaa) jossa kerrotaan imusarjan olevan "paskana". Uusi läppäkoneisto 309 egee. Kommentit: "Ihme että tuo sun konees ei vielä kilahtanu, onneks huomattiin ajoissa."
- Riensin paikalle katsomaan. Läppiä kääntävä pieni muovinen "veivi" on kulunut ja luiskahtaa kääntäjälenkistä pois, jättäen läpät milloin mihinkin asentoon. Tämän takia pitäisi sitten muka tilata ruotsista saakka koko läppäasetelma runkoineen päivineen!
Lopuksi päädyttiin korjaamaan läpänkääntövipu messinkiholkilla ja epoksilla niin ettei se enää irtoa kääntölenkistä.
- Saikohan kukaan selvää tästä...?
Sitaatti: "Kukaan ei ole niin viisas että välttyisi petetyksi tulemiselta eikä kukaan niin tyhmä ettei löytäisi petettäviä."
TECH diagnoosi: Liian pieni EGR virtauma. Tutkitaan merkkikorjaamolla (tälläkertaa) jossa kerrotaan imusarjan olevan "paskana". Uusi läppäkoneisto 309 egee. Kommentit: "Ihme että tuo sun konees ei vielä kilahtanu, onneks huomattiin ajoissa."


Lopuksi päädyttiin korjaamaan läpänkääntövipu messinkiholkilla ja epoksilla niin ettei se enää irtoa kääntölenkistä.
- Saikohan kukaan selvää tästä...?
Sitaatti: "Kukaan ei ole niin viisas että välttyisi petetyksi tulemiselta eikä kukaan niin tyhmä ettei löytäisi petettäviä."
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Joo, kyllä tuosta selvää sai. Se oli tosiaan aikasta huteran tuntoinen se muovinen vekotin, joka niitä läppiä käänteli. Itekki vähä ihmettelin sitä.
Voihan se tuommoinen hiukan kulkuun vaikuttaa... :/
Miksiköhän se ois niiden mielestä se koko koneisto pitäny uusia?!
Kummalta tuntuu,kaippa se kate puhuu...
(huomatkaa uusi uljas Avatar)
Voihan se tuommoinen hiukan kulkuun vaikuttaa... :/
Miksiköhän se ois niiden mielestä se koko koneisto pitäny uusia?!
Kummalta tuntuu,kaippa se kate puhuu...
(huomatkaa uusi uljas Avatar)

Jep. Tuossa 16 pvä on itsellä tuo lastun asennutus. Sekalaisella ajolla kulutus on aikalailla 6-6.5l/100km. Sittenpä nähdään laskeeko.Grendel kirjoitti:Monet TiD omistajat ovat piristäneet ajokkinsa uudelleenohjelmoimalla moottorin ECU: tai hankkimalla väliboksin. Tehot ja väännöt nousee ja polttoainetalous paranee! - Oikeasti!
Onkos muuten kukaan täällä tehnyt tuolle diisselille muuta kuin Lastuttanut?
Voiko tuossa nostaa esim. ahtoja tms.?
Jep, nyt on se lastu sitte koneessa viimein ja KYLLÄHÄN ON MUUTEN VISSI ERO! 
Saamari ku ois tuonki tienny niin ois laittanu heti enstöikseen vuosi sitten sen. Asennusliikkeen mies tuumaili, että semmonen 150 pollea noin pitäisi olla, hieman on kiristysvärää vielä mutta ahtoja jos nostaa vielä niin turbon elinkaari alkaa lyhetä jo radikaalisti.
Ihmeellisiä asioita tapahtuu myös, autossa renkaat pyörii, kierrokset nousee, volina kuuluu mutta nopeus ei heti kasva. Mitäs se tämä tämmönen oikeen on?
Tiisselimiehelle ihan uusia ilmiöitä.
Ilmamassamittari oli paskana, voi olla, että tuo huippunopeuden puuttuminen on johtunut siitä. Se vaihdettiin samalla.
Eli: jos sulla on tiisseliSabantti nii mars mars laittaan se lastu paikalleen!

Saamari ku ois tuonki tienny niin ois laittanu heti enstöikseen vuosi sitten sen. Asennusliikkeen mies tuumaili, että semmonen 150 pollea noin pitäisi olla, hieman on kiristysvärää vielä mutta ahtoja jos nostaa vielä niin turbon elinkaari alkaa lyhetä jo radikaalisti.
Ihmeellisiä asioita tapahtuu myös, autossa renkaat pyörii, kierrokset nousee, volina kuuluu mutta nopeus ei heti kasva. Mitäs se tämä tämmönen oikeen on?

Ilmamassamittari oli paskana, voi olla, että tuo huippunopeuden puuttuminen on johtunut siitä. Se vaihdettiin samalla.
Eli: jos sulla on tiisseliSabantti nii mars mars laittaan se lastu paikalleen!
Hyvältähän tuo kuullostaa. Onneks on sitä uudempaa vuosikertaa oma TiDi ni ei sitäkään voi ***satana laittaa!snuggles kirjoitti: Eli: jos sulla on tiisseliSabantti nii mars mars laittaan se lastu paikalleen!


Pitää se boksi kyllä hommata ensi nälkään.
Mitäs kustansi lastutus?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570