Tulipahan tuo sitten nelisen vuotta sitten laitettua ja ihan tyytyväinen ollut. Kyllähän sillä rampin mutkaan kurvaa - kunhan oppii uuden pidon uudet rajat tuntemaan...
Turvallisuudesta? kantsii huomioida, että jäykkä takavakaaja jämäköittää jousitusta entisestään ja periaatteessa myös huonontaa pitoa takapäässä. Esim kovassa jarrutuksessa suoraankin ajettaesas auto voi lähteä heittelemään vaikka epätasaisen jarruvoimien, malleille ominaisen surkean ohjausgeometrian, muuten vaan kuskin paniikkiliikkeiden tai uraisen tien takia voi tulla tilanne, että jarrutustilanteessa painon siirryttyä etypyörille, heittelyssä tai mutkassa sisäpuolen takarengas kevenee ja auto lähtee helpommin lapasesta.. onhan noita lennelly ulos tieltä kohtuullisella prosentilla missä tiukka vakaaja on ollut asennettuna
Käyttäjäkokemuksia luettuani en voi kuin ihmetellä, miksi tuollaisen kukaan haluaa hankkia autoon? Lähtee se perä irti ilman jäykempää vakaajaakin ihan perus alustasarjalla ja muutamalla pu-puslalla. Yrittämättäkin.
Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson kirjoitti:Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
Sama täällä
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggene85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Mielenkiintoisia kommentteja... eli summasummarum, jämäköittää ohjausta, mutta auto saattaa lähteä ääritilanteissa helpommin käsistä kuin orkkiksella. Tiedä sitten, että onko tiukassa tilanteessa parempi että puskee vai että perä lähtee liikkeelle niin kuin takavetoisessa.. luulisi että jälkimmäinen olisi ainakin "hauskempi" ja paremmin hanskattavissa (mikäli taitoa). Voisihan tuollaista kokeilla ja saahan sen helposti pois mikäli alkaa ahdistaa.
Tiedä sitten, että onko tiukassa tilanteessa parempi että puskee vai että perä lähtee liikkeelle niin kuin takavetoisessa.. luulisi että jälkimmäinen olisi ainakin "hauskempi" ja paremmin hanskattavissa (mikäli taitoa).
No kyllä nokkakolari on aina se turvallisempi vaihtoehto, oli kuinka rattimies hyvänsä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
SS kirjoitti:No kyllä nokkakolari on aina se turvallisempi vaihtoehto, oli kuinka rattimies hyvänsä.
Oletko nyt tosissasi? No tietysti toikin on nopeudesta kii. Ja tietysti siitä minkä kans sen nokittaa.
Paha nokkakolari ei välitä onko rattimies tai ei.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Keulassa on siis törmäysvyöhykettä vähän pirusti enemmän kuin ovessa, eli keulakolarissa absorboituu enemmän energiaa rakenteisiin ja hidastuvuus on huomattavasti vähäisempää kuin kylkikolarissa. Lisäksi matkustajien (osumahetkellä myös se vasemmalla edessä) tuenta on parempi ja retkahdukset paremmin hallittavissa/estettävissä auton pituussuunnassa (selkänoja, niskatuki, turvavyö, airbag) kuin sivusuunnassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Tomsson kirjoitti:Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
Et oo vaan menny tarpeeks kovaa
mutjoo toki yksilöeroja on; olosuhteet, renkaiden ja alustan kunto jne...
Oletko nyt tosissasi? No tietysti toikin on nopeudesta kii. Ja tietysti siitä minkä kans sen nokittaa.
Paha nokkakolari ei välitä onko rattimies tai ei.
aero tuossa jo asiaa selittikin, mutta kyllä minä ainakin mieluummin otan sen vastaantulijan autoni keulaan kuin vaikkapa kuskin puoleiseen oveen, ihan sama paljonko on nopeutta ja minkälaisella kalustolla vastapuoli on liikenteessä. ESP on siitä hyvä, että se poistaa nuo kylkikolarit lähes kokonaan kun autoa ei saa ainakaan periaatteessa poikittain.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
KAPU2 kirjoitti:
Mutta, onko kimppatilauksesta kiinnostuneita? 5kpl maksaisi PartsforSaabs.com :sta toimitettuna 726€. En rupea lähettelemään noita Suomessa, eli ainoastaan rahat ennen tilausta + nouto Vantaalta.
Löytyykö kimppatilaajia? Pari on YV:llä ilmoittanut kiinnostuksensa.
Nyt on takavakaaja paikoillaan ja ero vanhaan on kyllä melkoinen ->
Jokin jäi tosin kolisemaan takana (töyssyissä), rupesin miettimään että laitoinkohan sen oikeinpäin. Onko joku muu asentanut nimenomaan partsforsaabsin myymää vakaajaa? En huomannut siinä kiinnikkeen olevan sivussa suhteessa tankoon, kuten tässä kuvan genuinesaabin vakaajassa: http://www.flickr.com/photos/mike900/39 ... 218582355/
Onko kukaan valmistanut itse kyseistä osaa? Pirun yksinkertainenhan tuo on, joten minusta tuo 150e hinta kuulostaa melkoiselta rosvoukselta. Tietysti lämpökäsittelyt maksavat mikäli tuolle on sellaiset oikeasti tehty...
Omavalmisteen laillisuudesta en tiedä, mutta itse en yöuniani menettäisi vaikka laiton tangonpätkä autoni alla asustelisikin.