Turvallisuudesta? kantsii huomioida, että jäykkä takavakaaja jämäköittää jousitusta entisestään ja periaatteessa myös huonontaa pitoa takapäässä. Esim kovassa jarrutuksessa suoraankin ajettaesas auto voi lähteä heittelemään vaikka epätasaisen jarruvoimien, malleille ominaisen surkean ohjausgeometrian, muuten vaan kuskin paniikkiliikkeiden tai uraisen tien takia voi tulla tilanne, että jarrutustilanteessa painon siirryttyä etypyörille, heittelyssä tai mutkassa sisäpuolen takarengas kevenee ja auto lähtee helpommin lapasesta.. onhan noita lennelly ulos tieltä kohtuullisella prosentilla missä tiukka vakaaja on ollut asennettuna
Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Tulipahan tuo sitten nelisen vuotta sitten laitettua ja ihan tyytyväinen ollut. Kyllähän sillä rampin mutkaan kurvaa - kunhan oppii uuden pidon uudet rajat tuntemaan...
Turvallisuudesta? kantsii huomioida, että jäykkä takavakaaja jämäköittää jousitusta entisestään ja periaatteessa myös huonontaa pitoa takapäässä. Esim kovassa jarrutuksessa suoraankin ajettaesas auto voi lähteä heittelemään vaikka epätasaisen jarruvoimien, malleille ominaisen surkean ohjausgeometrian, muuten vaan kuskin paniikkiliikkeiden tai uraisen tien takia voi tulla tilanne, että jarrutustilanteessa painon siirryttyä etypyörille, heittelyssä tai mutkassa sisäpuolen takarengas kevenee ja auto lähtee helpommin lapasesta.. onhan noita lennelly ulos tieltä kohtuullisella prosentilla missä tiukka vakaaja on ollut asennettuna
Turvallisuudesta? kantsii huomioida, että jäykkä takavakaaja jämäköittää jousitusta entisestään ja periaatteessa myös huonontaa pitoa takapäässä. Esim kovassa jarrutuksessa suoraankin ajettaesas auto voi lähteä heittelemään vaikka epätasaisen jarruvoimien, malleille ominaisen surkean ohjausgeometrian, muuten vaan kuskin paniikkiliikkeiden tai uraisen tien takia voi tulla tilanne, että jarrutustilanteessa painon siirryttyä etypyörille, heittelyssä tai mutkassa sisäpuolen takarengas kevenee ja auto lähtee helpommin lapasesta.. onhan noita lennelly ulos tieltä kohtuullisella prosentilla missä tiukka vakaaja on ollut asennettuna
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Käyttäjäkokemuksia luettuani en voi kuin ihmetellä, miksi tuollaisen kukaan haluaa hankkia autoon? Lähtee se perä irti ilman jäykempää vakaajaakin ihan perus alustasarjalla ja muutamalla pu-puslalla. Yrittämättäkin.
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Muista en tiedä, itse haluan siksi että auto puskee todella reippaasti mutkaan ajaessa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Sama täälläTomsson kirjoitti:Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Mielenkiintoisia kommentteja... eli summasummarum, jämäköittää ohjausta, mutta auto saattaa lähteä ääritilanteissa helpommin käsistä kuin orkkiksella. Tiedä sitten, että onko tiukassa tilanteessa parempi että puskee vai että perä lähtee liikkeelle niin kuin takavetoisessa.. luulisi että jälkimmäinen olisi ainakin "hauskempi" ja paremmin hanskattavissa (mikäli taitoa). Voisihan tuollaista kokeilla ja saahan sen helposti pois mikäli alkaa ahdistaa.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
No kyllä nokkakolari on aina se turvallisempi vaihtoehto, oli kuinka rattimies hyvänsä.Tiedä sitten, että onko tiukassa tilanteessa parempi että puskee vai että perä lähtee liikkeelle niin kuin takavetoisessa.. luulisi että jälkimmäinen olisi ainakin "hauskempi" ja paremmin hanskattavissa (mikäli taitoa).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Oletko nyt tosissasi? No tietysti toikin on nopeudesta kii. Ja tietysti siitä minkä kans sen nokittaa.SS kirjoitti:No kyllä nokkakolari on aina se turvallisempi vaihtoehto, oli kuinka rattimies hyvänsä.
Paha nokkakolari ei välitä onko rattimies tai ei.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Keulassa on siis törmäysvyöhykettä vähän pirusti enemmän kuin ovessa, eli keulakolarissa absorboituu enemmän energiaa rakenteisiin ja hidastuvuus on huomattavasti vähäisempää kuin kylkikolarissa. Lisäksi matkustajien (osumahetkellä myös se vasemmalla edessä) tuenta on parempi ja retkahdukset paremmin hallittavissa/estettävissä auton pituussuunnassa (selkänoja, niskatuki, turvavyö, airbag) kuin sivusuunnassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Et oo vaan menny tarpeeks kovaaTomsson kirjoitti:Täällä taas ei perä luistele itekseen yhtään. Pahimmillaan mennään vähän kylki edellä, muttei koskaan perä edellä. Ei tartte erikseen mitään varoa. Ollut kitkaa ja nastaa.
Alla siis se ohuempi näistä after market -vakaajista, 22mm kö se oli.
mutjoo toki yksilöeroja on; olosuhteet, renkaiden ja alustan kunto jne...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
aero tuossa jo asiaa selittikin, mutta kyllä minä ainakin mieluummin otan sen vastaantulijan autoni keulaan kuin vaikkapa kuskin puoleiseen oveen, ihan sama paljonko on nopeutta ja minkälaisella kalustolla vastapuoli on liikenteessä. ESP on siitä hyvä, että se poistaa nuo kylkikolarit lähes kokonaan kun autoa ei saa ainakaan periaatteessa poikittain.Oletko nyt tosissasi? No tietysti toikin on nopeudesta kii. Ja tietysti siitä minkä kans sen nokittaa.
Paha nokkakolari ei välitä onko rattimies tai ei.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
KAPU2 kirjoitti: Mutta, onko kimppatilauksesta kiinnostuneita? 5kpl maksaisi PartsforSaabs.com :sta toimitettuna 726€. En rupea lähettelemään noita Suomessa, eli ainoastaan rahat ennen tilausta + nouto Vantaalta.
Löytyykö kimppatilaajia? Pari on YV:llä ilmoittanut kiinnostuksensa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Nostetaas vielä kerran, kun olen tilaamassa. Vielä mahtuu mukaan, YV:llä voi ilmoittautua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Nyt on takavakaaja paikoillaan ja ero vanhaan on kyllä melkoinen -> 
Jokin jäi tosin kolisemaan takana (töyssyissä), rupesin miettimään että laitoinkohan sen oikeinpäin. Onko joku muu asentanut nimenomaan partsforsaabsin myymää vakaajaa? En huomannut siinä kiinnikkeen olevan sivussa suhteessa tankoon, kuten tässä kuvan genuinesaabin vakaajassa: http://www.flickr.com/photos/mike900/39 ... 218582355/
Jokin jäi tosin kolisemaan takana (töyssyissä), rupesin miettimään että laitoinkohan sen oikeinpäin. Onko joku muu asentanut nimenomaan partsforsaabsin myymää vakaajaa? En huomannut siinä kiinnikkeen olevan sivussa suhteessa tankoon, kuten tässä kuvan genuinesaabin vakaajassa: http://www.flickr.com/photos/mike900/39 ... 218582355/
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Rear Anti-Roll Bar NG900 / 9-3
Onko kukaan valmistanut itse kyseistä osaa? Pirun yksinkertainenhan tuo on, joten minusta tuo 150e hinta kuulostaa melkoiselta rosvoukselta. Tietysti lämpökäsittelyt maksavat mikäli tuolle on sellaiset oikeasti tehty...
Omavalmisteen laillisuudesta en tiedä, mutta itse en yöuniani menettäisi vaikka laiton tangonpätkä autoni alla asustelisikin.
Onko kukaan muuten kysynyt vallilan takomosta paljonko tuollaisen valmistaminen maksaisi http://www.vallilantakomo.fi/fi/Kallistuksenvakaajat/
Omavalmisteen laillisuudesta en tiedä, mutta itse en yöuniani menettäisi vaikka laiton tangonpätkä autoni alla asustelisikin.
Onko kukaan muuten kysynyt vallilan takomosta paljonko tuollaisen valmistaminen maksaisi http://www.vallilantakomo.fi/fi/Kallistuksenvakaajat/
Saab 9-3 2.0t -01