Apua: 2,2 DTI vinkuu. Lopputulos: turbo vaihdettu.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

snuggles kirjoitti:
V-M kirjoitti:otin samantien EGR:n pois toiminnasta. Ja samalla parani tuo TDI:n liikkelle lähtö vääntökin. (anteeksi OT!)
Pikainen off-topikki tähän väliin, että miten teit tuon EGR:n rampauttamisen? Polttaako esim. jotain häiriövaloa sen takia nyt?
Pikkuinen rauta kuula siihen alipaine letkuun ja myöhemmin lisäsin tuon "sokean" imusarjan ja EGR laipan väliin varmuuden vuoksi. Ei antanut mitään häiriö ilmoja edes huollon testereille.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

rr kirjoitti:VAG -palstan mukaan juuri BOSCHin MAF-antureita menee joissain malleissa todella tiheään ja samaa tautia on näissä VP44 pumpulla toteutetuissa Opelin 2,2 TiD koneissa. Anturi ei hajoa yhtäkkiä, vaan auton tehot hiipuvat vähitellen, eikä sitä heti huomaa. BOSCH ilmeisesti taitaa 'kulutus'elektroniikan tekemisen :lol:

Volkkaristit ovat hokanneet, jotta Pierburgin anturi menee tiettyjen BOSCHin mallien tilalle suoraan, on halvempi ja kestää pitempään.

Öljy, mitä puskee cooleriin, on turbon akselin ja sen tiivisteen välistä tihkuvaa. Samalla tavalla turbo on tihkutellut öljyä myös edellisissä 900T8, 900T16, 99t8 ja 99t8ic -kulkineissani. Taitaa olla ominaisuus, eikä vika.
Juu mulla niitä meni 3 vuoden aikana 4kpl tuossa paskatissa. Juu ja tuo pierupurkki maksaa n.80e kun taasen vw:n purkki n.300e.

Syyllinen omassa noiden muutaman osalla oli tuo öljytty K&N suodatin ja tuo MAF ei tykännyt oikeen öljystä :roll:

Sieltähän se öljy luultavimmin tulee ja dieselissä kun on vielä kovemmat paineet (n.1.5bar tai enemmän).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
hz81
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja hz81 »

V-M kirjoitti:
snuggles kirjoitti:
V-M kirjoitti:otin samantien EGR:n pois toiminnasta. Ja samalla parani tuo TDI:n liikkelle lähtö vääntökin. (anteeksi OT!)
Pikainen off-topikki tähän väliin, että miten teit tuon EGR:n rampauttamisen? Polttaako esim. jotain häiriövaloa sen takia nyt?
Pikkuinen rauta kuula siihen alipaine letkuun ja myöhemmin lisäsin tuon "sokean" imusarjan ja EGR laipan väliin varmuuden vuoksi. Ei antanut mitään häiriö ilmoja edes huollon testereille.

V-M
Ei vissiin onnistu tuo EGR:n ohitus Saabiin. Näin minulle kerrottiin yhdellä pajalla mut en sit tiedä!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

hz81 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
snuggles kirjoitti: Pikainen off-topikki tähän väliin, että miten teit tuon EGR:n rampauttamisen? Polttaako esim. jotain häiriövaloa sen takia nyt?

V-M
Ei vissiin onnistu tuo EGR:n ohitus Saabiin. Näin minulle kerrottiin yhdellä pajalla mut en sit tiedä!
Näin voi olla jos siellä joku anturi tutkii virtausta?

V-M
rr
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja rr »

hz81 kirjoitti:Ei vissiin onnistu tuo EGR:n ohitus Saabiin. Näin minulle kerrottiin yhdellä pajalla mut en sit tiedä!
Ei niin, koska CE-valo syttyy hetken kuluttua.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

rr kirjoitti:
hz81 kirjoitti:Ei vissiin onnistu tuo EGR:n ohitus Saabiin. Näin minulle kerrottiin yhdellä pajalla mut en sit tiedä!
Ei niin, koska CE-valo syttyy hetken kuluttua.
Olennaista on mikä tuon tiedon sinne välittää? Eli tunnistaako virtauksen vai jotain muuta?

V-M
9-3Tid
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

V-M kirjoitti: Olennaista on mikä tuon tiedon sinne välittää? Eli tunnistaako virtauksen vai jotain muuta?

V-M
Einäki tässä myöhemmässä mallissa EGR on sähkökäyttöinen ja pirun tarkka ja kallis kapistus...rupes oma meinaan just vittuilemaan. Tökkää 100varmasti stegvalot kehiin, jos rupeaa laippoja sinne itse virittelemään. 99 ja 00 mallissa on käsittääkseni erilainen EGR, vissiin alipaineella toimiva...on ainakin puolet halvempi kuin tuossa uudemmassa?

Mitä tulee tuohon öljyyn imupuolella niin käsittääkseni asia on juuri niin kuin VM sanoi. Mulla imuputkessa ( putsarin ja turbon ) välillä lilluu öljyä ja se paskaa mittarin. Öljy tullee juuri föönistä ja varmaan imupuolelle tulevasta huohottimesta? Tuossa vähän aikaa sitten muuten levisi turbolle tuleva öljyputkikin ( rupesi tihhuuttamaan öljyä muovisen liikkumavaran / metallisen liitosputken välistä ). Öljynpaineen nyt luulis olevan kierroksilla bensa-autojen luokkaa eli yli 3bar?
Noista maffeista sanon vielä viimesen kerran, että mulla käyttöikä mittareissa nousi huimasti, kun rupesin suhhuuttelemaan n sitä 10-20tkm välein bräkleenillä. Huoltokirjassakin mainitaa sen putsauksesta aika ajoin. Bensamiehet kantavat takapaksissaan DI-kassua ja mulle kulkee bräkleeni. :lol:
kmik
"Kaasari"

Ahtovuodosta

Viesti Kirjoittaja kmik »

Mulla on jostakin syystä revennyt viimeisen 15000 km:n (autolla ajettu 150t) aikana pariin kertaan välijäähdyttimen ja imukotelon välinen letku ja kertaalleen turbolta tuleva letku.

Parin sentin mittainen halkeama letkussa saa aikaan selvästi kuuluvan pöhinän kiihdytettässä kun kuuntelee ikkuna auki. Tuolloin kiihtyvyyskin on selvästi heikompaa ja välillä savuttaa oikein kunnolla.

Mielestäni kannattaa ahtovuotoa epäiltäessä irrottaa letkut autosta tutkittavaksi. Ainakaan 9-3 2,2TiD:ssä se ei ole hankala homma. Merkkiliikkeen letkut ovat melko kalliita, joten pitäisi suunnitella ehkä jokin letku-putkiyhdistelmä tilalle. Tähän saakka olen laittanut sopivan putkijatkoksen vikapaikkaan.
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Paine testi systeemille on kohtuu helppo tehdä paineilmalla.

Tuosta saa hieman hinta suuntaa uudelle turbolle -> http://www.gikturbo.se/bytesturbo-latta ... Size=2.2+D

Eli alle 1000e saa uuden puhaltimen ja sen lisäksi maksaa vain vaihtotyö (tai ei sekään jos ite tekee).

V-M
snuggles
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja snuggles »

9-3Tid kirjoitti:99 ja 00 mallissa on käsittääkseni erilainen EGR, vissiin alipaineella toimiva.
On alipaineella toimiva. Voishan tuota kuulajippoa kokeilla varsin joskus.
Sillähän sen näkee ja ei kait siitä mitään pysyvää haittaa jää...
9-3Tid
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

snuggles kirjoitti: Sillähän sen näkee ja ei kait siitä mitään pysyvää haittaa jää...
No ainakin mulla CE-valo poistuu kun tietsikka huomaa, että vehkeet pelaa. Eiku testaamaan.

Selvennykseksi sanottakoon, että tarkoitan tässä yhteydessä EGR:llä itse venttiiliä. Imusarjassa olevat läpät liikkuvat tuossa uudemmassakin sähköpumpun tekemän alipaineen avulla.

Taitaa mennä pahasti OT:ksi mutta sanonpa silti...
Mulla tuli nyt vikakoodi "P0400 EGR-venttiili. Poikkeama pyydetystä asennosta". Olisiko kenelläkään hajua mistä lähtisi etsimään vikaa? Vika ilmenee satunnaisesti alamäkeen ajaessa / hidastaessa eniten nopeusvälillä 100-120km/h.
Putsasin imusarjan / EGR-kotelon jokin aika sitten, joten niiden pitäisi olla ok.
Edit: Silloin kun imusarja oli paskan tukkima niin vikakoodi oli muistaakseni EGR, liian pieni virtaama.
Opel Vectra
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

No, nyt on turbo vaihdettu. Eli vinkuminen lisääntyi koko ajan ja aloin pelkäämään ahtimen lopullista hajoamista. Tehot olivat edelleen tallella, mutta turbo oli alkanut hieman valuttamaan öljyä. Ajelin tuolla viheltävällä turbolla hieman yli 4000 km.

Tilasin uuden turbon LaatuDieseliltä (Kangasalta) ja vaihdatin sen Tampereen Autosähkössä (Bosch Car service). Molemmissa paikoissa palvelu oli loistavaa, toisin kuin täällä Hämeenlinnan pajoissa. Itse vaihtotyö oli halpaa (3,5 h työtä ja vähän tiivisteitä), mutta turbon hinta hieman kirpaisi (1100e - hyvitys vanhasta turbosta).

Ai niin, lopullinen diagnoosi: Turbosta oli ainakin yksi pakopuolen siipi lohjennut ja toinen siipi lohkeamassa.

Vielä kerran kiitos kaikille ohjeita antaneille ja keskusteluun osallistuneille!
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
snuggles
"Hölösuu"

No niin, pitää vielä kysyä tuosta, että kuinka usein sinulla kuului tuo sirittävä ääni turbosta?
Itsellä on kuulunut silloin tällöin ehkä kerran tai pari kuussa.
Saas nähä, joutuuko itekki joskus tässä vaihtamaan sen...
Tähän väliin ei kyllä oikeen rahatilanne antais periksi.
Opel Vectra
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Opel Vectra »

snuggles kirjoitti:No niin, pitää vielä kysyä tuosta, että kuinka usein sinulla kuului tuo sirittävä ääni turbosta?
Itsellä on kuulunut silloin tällöin ehkä kerran tai pari kuussa.
Saas nähä, joutuuko itekki joskus tässä vaihtamaan sen...
Tähän väliin ei kyllä oikeen rahatilanne antais periksi.
Se ääni oli enneminkin sellainen vinkuminen/ujeltaminen ("kuminauhamainen"). Äänteleminen alkoi yllättäen eikä sen koommin kadonnut (vahvistui hieman ajan myötä). Vinkuminen alkoi kuulumaan siinä vaiheessa kun ahtaminen alkoi (n. 1500 rpm) ja koveni mitä korkeammalle kierrokset kasvoi.

Saattaa siis olla, että sun äänteleminen ei liity samaan asiaan kuin mulla??
Opel Vectra C 2,2 DTI -02
snuggles
"Hölösuu"

Niin, en oo varma.
Mulla tekee siis väännättäessä noin 1700->2200rpm.
Nyt huomasin semmosen jutun, että ei tee tuota ääntä kuin kylmänä.
Lämpimänä ei sirraa.
Pakopuolelta joku tiiviste valskaa?
Vastaa Viestiin