Clampin asennus
Re: Clampin asennus
Noniin, en parempaakaan paikkaa löytänyt kysyä niin kysyn tässä:
Mitä kannattaa tehdä 230tkm ajettulle kolkille? Mitä kaikkea tuolta pitäisi uusia, ja mitä se kaikki iskareineen, jousineen ja muine kilkkeineen suurinpiirtein maksaa? Ja onko se vaivan arvoista, paremmaksihan tuo varmasti muuttuisi, mutta...
Auton vaihto on mielessä, mutta jos tuosta muutaman tonnin investoinnilla saisi vielä auton niin vaihdan vasta sitten kun on 500tkm täynnä.
Alkaa nimittäin ihan tosissaan v*tuttamaan tuo alusta
Mitä kannattaa tehdä 230tkm ajettulle kolkille? Mitä kaikkea tuolta pitäisi uusia, ja mitä se kaikki iskareineen, jousineen ja muine kilkkeineen suurinpiirtein maksaa? Ja onko se vaivan arvoista, paremmaksihan tuo varmasti muuttuisi, mutta...
Auton vaihto on mielessä, mutta jos tuosta muutaman tonnin investoinnilla saisi vielä auton niin vaihdan vasta sitten kun on 500tkm täynnä.
Alkaa nimittäin ihan tosissaan v*tuttamaan tuo alusta
Re: Clampin asennus
No aloita niistä uretaanipuslista, ~60e/pari ja tuo ison eron vetelyyn.Tosin ei vakio matalapaineturbo juuri taida vedellä kiihdyttäessäkään. Mutta ei ole iso kustannus.
Sitten vaan vähintään jouset vaihtoon, mutta mikä ettei myös iskarit. Koni sport kit on varmaan paras vaihtoehto ja saa säätää kovuudenkin itselleen sopivaksi. Pitäisi laivamainen keinuminen loppua..
Kyllä se minusta on sen arvoista, on jo aivan toisesta maailmasta tämä aero/sport alusta vrt. vakioon turbon alustaan.
Tuntuu tuo itselläkin pienemmissä vauhdeissa haluavan vähän oikealle kiskoa. En usko että hammastanko siirtyi kun oli kuitenkin aina vähintään toinen pusla tiukalla toista ropatessa. Ei näytä hammastangossakaan että olisi eri kohtaan pureutunut uusi pusla. Epäilisin nyt alkuun sitä että kun on orkkis löysempi pusla vielä tuolla kuskinpuolella niin sen takia tahtoo vetää jäykemmän puslan suuntaan eli oikealle. Pitää kokeilla nyt vaihtaa se toinenkin ja katsotaan poistuiko ilmiö.
Sitten vaan vähintään jouset vaihtoon, mutta mikä ettei myös iskarit. Koni sport kit on varmaan paras vaihtoehto ja saa säätää kovuudenkin itselleen sopivaksi. Pitäisi laivamainen keinuminen loppua..
Kyllä se minusta on sen arvoista, on jo aivan toisesta maailmasta tämä aero/sport alusta vrt. vakioon turbon alustaan.
Tuntuu tuo itselläkin pienemmissä vauhdeissa haluavan vähän oikealle kiskoa. En usko että hammastanko siirtyi kun oli kuitenkin aina vähintään toinen pusla tiukalla toista ropatessa. Ei näytä hammastangossakaan että olisi eri kohtaan pureutunut uusi pusla. Epäilisin nyt alkuun sitä että kun on orkkis löysempi pusla vielä tuolla kuskinpuolella niin sen takia tahtoo vetää jäykemmän puslan suuntaan eli oikealle. Pitää kokeilla nyt vaihtaa se toinenkin ja katsotaan poistuiko ilmiö.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Clampin asennus
Jaa ei vai? Kyllä tuo aika pahasti vetelee jo noillakin tehoilla vähänkään rivakammassa ohituksessa, samoin urissa saa joskus olla aika valppaana. Kiihdyttäessä vetää toiseen ja kaasua höllätessä toiseen suuntaanTosin ei vakio matalapaineturbo juuri taida vedellä kiihdyttäessäkään.
Hammastangon kiinnityspuslat sai muuten postilaatikkoon 55e:lla täältä:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Clampin asennus
No niin tulipa taisteltua sen kuskinpuolen puslan kanssa. Kyllä se irti lähti kun tuossa parkkipaikalla ruuvaili sen yläpultin ja alamutterit pois. Sen toisen alamutterin saa tosiaan näppäriten pyöränkotelon kautta kun vaan kääntää pyörät linkkuun.
Vanha pusla meinasi vähän vastustaa poislähtöä mutta kun löysäsi hammastangon myös toisesta päästä niin sai sen remmottua sieltä pois. Toinen vaihtoehto olisi ollut sahata puukolla poikki.
Uuden laittaminen olikin sitten melko pottumainen homma eikä iloa lisännyt se että sulakekotelo kokoajan pyrki roikkumaan tiellä. Ei meinannut millään suostua istua täysin paikoilleen ja huolella levitellyt rasvat pyyhkiytyi aika tehokkaasti pois kun siinä joutui tappelemaan ja vääntelemään. Lopulta sitten meni niin hyvin kun tuntui mitenkään menevän ja panta kiristyi ihan ongelmitta paikoilleen. WIS ohjeen mukaisesti sitten kiristin tuon kuskinpuoleisen pannan ensin myöskin.
Noh, lopputulos tällä erää se että ei ainakaan oikealle kisko enää. Aavistuksen ehkä nyt jopa vasemmalle, mutta on kai tuo ohjaus semmoinen tekele muutenkin ettei koskaan mikään täydellinen ole ja tien kallistuksia voimakkaasti seuraa. Kelpaisi jo muuten, mutta nyt se perkele sitten narisee 80-> vauhdeista ylöspäin, ilmeisesti joko pusla sen verran rutussa tai sitten pois pyyhkiytyneet rasvat vaikuttaa. Helkkarin OPEL ohjaus. Joutuu sen rottelon vielä purkamaan taas.
No joo, vetely väheni kokonaisuudessaan aika paljon, en osaa sanoa oliko juuri muutosta tällä kuskinpuolen puslan vaihdolla enää. Eihän tuo nyt noilla stage3 tehoilla mikään tykki muutenkaan ole mutta ei tartte ainakaan enää kahella kädellä ratista kiinni pitää kiihdyttäessä pikkuvaihteilla. LPT:tä jäykempi alusta ehkä auttaa sekin omansa.
Summana sanoisin että jos ei omaa masokistin taipumuksia niin nakkaa sen toisen puslan lepikkoon ja vaihtaa vaan vänkärin puolen isomman puslan. Löysää vaan ennen asennusta sen kuskinpuolen pannan niin että saa sitten kiristää sen ensin, ainakin kiristyy sitten tanko oikeaan asentoon.
Vanha pusla meinasi vähän vastustaa poislähtöä mutta kun löysäsi hammastangon myös toisesta päästä niin sai sen remmottua sieltä pois. Toinen vaihtoehto olisi ollut sahata puukolla poikki.
Uuden laittaminen olikin sitten melko pottumainen homma eikä iloa lisännyt se että sulakekotelo kokoajan pyrki roikkumaan tiellä. Ei meinannut millään suostua istua täysin paikoilleen ja huolella levitellyt rasvat pyyhkiytyi aika tehokkaasti pois kun siinä joutui tappelemaan ja vääntelemään. Lopulta sitten meni niin hyvin kun tuntui mitenkään menevän ja panta kiristyi ihan ongelmitta paikoilleen. WIS ohjeen mukaisesti sitten kiristin tuon kuskinpuoleisen pannan ensin myöskin.
Noh, lopputulos tällä erää se että ei ainakaan oikealle kisko enää. Aavistuksen ehkä nyt jopa vasemmalle, mutta on kai tuo ohjaus semmoinen tekele muutenkin ettei koskaan mikään täydellinen ole ja tien kallistuksia voimakkaasti seuraa. Kelpaisi jo muuten, mutta nyt se perkele sitten narisee 80-> vauhdeista ylöspäin, ilmeisesti joko pusla sen verran rutussa tai sitten pois pyyhkiytyneet rasvat vaikuttaa. Helkkarin OPEL ohjaus. Joutuu sen rottelon vielä purkamaan taas.
No joo, vetely väheni kokonaisuudessaan aika paljon, en osaa sanoa oliko juuri muutosta tällä kuskinpuolen puslan vaihdolla enää. Eihän tuo nyt noilla stage3 tehoilla mikään tykki muutenkaan ole mutta ei tartte ainakaan enää kahella kädellä ratista kiinni pitää kiihdyttäessä pikkuvaihteilla. LPT:tä jäykempi alusta ehkä auttaa sekin omansa.
Summana sanoisin että jos ei omaa masokistin taipumuksia niin nakkaa sen toisen puslan lepikkoon ja vaihtaa vaan vänkärin puolen isomman puslan. Löysää vaan ennen asennusta sen kuskinpuolen pannan niin että saa sitten kiristää sen ensin, ainakin kiristyy sitten tanko oikeaan asentoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Clampin asennus
No eipä tuo LPT varsinaisesti kiihdyttäessä vetele, mutta en tykkää ajella autolla joka elää aivan omaa elämäänsä jos sattuu päästämään ratista hetkeksikin irti
Hengenvaaralliseksi tuota voisi joku jopa sanoa, ja voisin väittää että aika Vatanen saa olla jos vielä 120km/h vauhdissa tuo löllö pysyy rukkasessa tositilanteessa.
Hengenvaaralliseksi tuota voisi joku jopa sanoa, ja voisin väittää että aika Vatanen saa olla jos vielä 120km/h vauhdissa tuo löllö pysyy rukkasessa tositilanteessa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Clampin asennus
Mursu puhuu asiaa. Ostettuani auton ihmettelin ominaisuutta, että jarrutuksessa autonohjaus tempoili puolelta toiselle. Oikein välillä huvitti, voiko hyväksi ajettavaksi kehuttu auto käyttäytyä näin. No, muutaman osan alustaan vaihtaneena auto on saatu jo kohtuulliseksi ajaa.
Viimeinen päivitys Eibachin jouset, paremmat kuin orkkikset, mutta nyt tuntuu iskunvaimennus aavistuksen liian löysältä. Vuosi sitten vaihdetut Bilstein sportit toimi hyvin orkkisjousten kanssa. Vaihtoehtonahan olis Konin säädettävät, pitänee ehkä kokeilla niitä tulevaisuudessa.
Vielä kun sais hengen päälle ja kävis nelipyöräsuuntauksessa, niin sais kulmat kohdalleen. Ja renkaatkin on aivan loppu, että nekin menee vaihtoon. Ton ruljanssin jälkeen sitten näkee miten tää kosla toimii noilla uusilla jousilla. Välillä tulee mieleen, että siinä autokuumeessa olis pitänyt ostaa 9-5, eikä taas säästää väärässsä paikassa.
Viimeinen päivitys Eibachin jouset, paremmat kuin orkkikset, mutta nyt tuntuu iskunvaimennus aavistuksen liian löysältä. Vuosi sitten vaihdetut Bilstein sportit toimi hyvin orkkisjousten kanssa. Vaihtoehtonahan olis Konin säädettävät, pitänee ehkä kokeilla niitä tulevaisuudessa.
Vielä kun sais hengen päälle ja kävis nelipyöräsuuntauksessa, niin sais kulmat kohdalleen. Ja renkaatkin on aivan loppu, että nekin menee vaihtoon. Ton ruljanssin jälkeen sitten näkee miten tää kosla toimii noilla uusilla jousilla. Välillä tulee mieleen, että siinä autokuumeessa olis pitänyt ostaa 9-5, eikä taas säästää väärässsä paikassa.
Re: Clampin asennus
Tarviiko noi välttämättä mitään rasvaa? En minä ainakaan moista laittanut.tai sitten pois pyyhkiytyneet rasvat vaikuttaa
Viimeksi muokannut SS, Pe Heinä 04, 2008 19:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Clampin asennus
Kyllä uretaanipuslat rasvaa tarvitsee etteivät narise. Puslien mukana tulikin kaksi pussillista oikeaa rasvaa, ihan mitä tahansa ei pitäisi käyttääkkään. Ei mullakaan se vänkärinpuolen pusla mitään narissut, rasvasin sen kylläkin huolellisesti ja oli helppo asentaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Clampin asennus
En minäkään mitään rasvaa tuonne väleihin laittanut ja kohtuu helposti meni paikalleen. Minkäs takia tuon hammastangon pitäisi liikkua? Ei ole narinaakaan kuulunut. Liikkuvat/joustavat ripustuksien nivelet/puslat sitten asia erikseen.SS kirjoitti:Tarviiko noi välttämättä mitään rasvaa? En minä ainakaan moista laittanut.tai sitten pois pyyhkiytyneet rasvat vaikuttaa
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Clampin asennus
Eipä sen kuuluisikaan pahemmin liikkua, epäilin vain että narina johtuisi siitä. Ilmeisesti sitten voisi johtua siitä ettei pusla ole 100% täydellisesti paikoillaan. Tosin tänään töihin ajellessa en huomannut taas mitään narinaa vaikka kokeilin liki 80km/h siinä ainoalla pätkällä jossa pystyi vähän vauhtia nostamaan. Kohtahan tuo selviää.
Puhutko nyt kuskinpuolen puslasta muuten? Myös WIS neuvoo rasvaamaan orkkiskumipuslat vaseliinilla, mutta voi olla syy vain asennuksen helpottamisessa, eihän noista kyllä mitään enää jäljellä ollut kuin kuivuneita jämiä.
Puhutko nyt kuskinpuolen puslasta muuten? Myös WIS neuvoo rasvaamaan orkkiskumipuslat vaseliinilla, mutta voi olla syy vain asennuksen helpottamisessa, eihän noista kyllä mitään enää jäljellä ollut kuin kuivuneita jämiä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Clampin asennus
Kyllä, kumpikin pusla asennettu. WIS:ä en niin tarkkaan lukenut, että olisi tullut huomattua tuo rasvaus ohje. Katselin vain miten tuon kuskinpuolen saa auki.jcarlson kirjoitti:...Puhutko nyt kuskinpuolen puslasta muuten? Myös WIS neuvoo rasvaamaan orkkiskumipuslat vaseliinilla, mutta voi olla syy vain asennuksen helpottamisessa, eihän noista kyllä mitään enää jäljellä ollut kuin kuivuneita jämiä.
Tai siis, no. Ihan sata varma en ole, tuliko sinne jotain liukastetta laitettua. Puslan rasvat ainakin jäi hyllyyn.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: Clampin asennus
Powerflexien mukana ei ainakaan mitään rasvaa tullut, joten jätin laittamatta. Tosiaan jonkun alustan puslien kohdalla rasvauksen ymmärrän, mutten tällaisten kiinnitys"kumien" jotka eivät liiku.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Clampin asennus
Mun powerflexien mukana tuli kyllä rasvat. Ropailin vielä hieman ja totesin että kunnossa se on. Ei kuulu enää mitään natinaakaan, luultavati sattui juuri kojelauta normaaliin tapaansa natisemaan ja syyttelin väärää paikkaa.
Eihän sitä rasvaa periaatteessa tarvitakkaan jos hammastanko aloillaan pysyy kuten kuuluukin. Asennuksessa helpottaa kyllä luonnollisesti.
Eihän sitä rasvaa periaatteessa tarvitakkaan jos hammastanko aloillaan pysyy kuten kuuluukin. Asennuksessa helpottaa kyllä luonnollisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Clampin asennus
Mulla tuskin laittoivat rasvoja väliin ja narinoissa löytyy...
Re: Clampin asennus
No nyt tuli askarreltua kuskinpuoleinen pusla paikalleen. Olipahan homma, ahtaassa välissä väkertämistä. Paineilmaräikästä oli onneksi iso apu ja pannan pois saamista helpotti kun tunkkasi kulman ylös, raidetanko siirtyi sopivasti pois tieltä. Mutterit sain yläkautta auki sormikopelolla, ei sieltä raidetangon reiästä kunnolla noihin pääse käsiksi.
Miten hyvin tuon puslan pitäisi asettua paikoilleen? Tuntuu siltä, ettei puslan päitä saa millään yhteen asti, vaan sinne jää väkisin väliä eikä puslaa riitä tulipellin ja hammastangon väliin koko matkalle. Samoin pusla jää hieman pullottamaan takanurkistaan. Tosin jäljistä päätellen alkuperäinenkään ei ollut ihan täydellisesti sinne istunut.
Miten hyvin tuon puslan pitäisi asettua paikoilleen? Tuntuu siltä, ettei puslan päitä saa millään yhteen asti, vaan sinne jää väkisin väliä eikä puslaa riitä tulipellin ja hammastangon väliin koko matkalle. Samoin pusla jää hieman pullottamaan takanurkistaan. Tosin jäljistä päätellen alkuperäinenkään ei ollut ihan täydellisesti sinne istunut.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2