Ilmamassahan on se tieto joka halutaan. Jos se on tiedossa niin ei se ilman lämpötilan tietäminen tuo enää mitään lisäarvoa muutenkuin mahdolliseen sytytyksen säätöön nakutusherkkyyden osalta.
Bensamäärä saadaan laskettua oikein jo kunhan on ilmamassa tiedossa. Tarvittava polttoaineen massa (käytännössä tilavuus) lasketaan suoraan ilmamassasta ja halutusta seossuhteesta.
Disassembloimalla LH 2.2 taas uudestaan ja tutkimalla selviäisi tarkasti miten se täyskaasulla pulssinleveyttä säätää, mutta joka tapauksessa siihen liittyvä kartta sisältää vain RPM:n ja kiinteän rikastuksen. Ei enää mokoma kivikautinen ruisku tosin kiinnosta enää niin paljoa että jaksaisin siihen hommaan ruveta.

Mutta uskon kyllä jos joku jaksaa vaivan nähdä ja näyttää miten homma todellisuudessa menee.
Vanhat läppämalliset ilmaMÄÄRÄmittarit (L-jetronic, Motronic 1.x) kyllä tarvitsevat ilman lämpötila-anturin, koska mittari mittaa vain virtausta eikä suoraan ilmamassaa.
Samoin K-Jetronic jossa ilman virtaus vaikuttaa määränjakajan lautasen liikkeeseen periaatteessa tarvitsisi lämpöanturin, mutta se on jo sen verran vanhanaikainen eikä seosten suhteen ole ollut niin tarkkaa että asiasta ei ole piitattu. Lambdalla varustetussa sitten se hoitaa takaisinkytkennän kautta ilman tiheyden kompensoinnin. Käytännössä Turbo K-jetissä täyskaasulla seoksiin vaikuttaa hyvin pitkälti ohjauspaineensäätimen ahtopaineen mukaan säätyvä lisärikastus, vaparin kanssa nyt ei asialla ole niin väliäkään.