Mäntä???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Passi kirjoitti: Esim. K-Jetronikissakin mitataan ilmamassa aina myös täyskaasullakin!
lmamäärää :wink: .

Mielstäni ilmamassa mittareissa on lämpötilamittaus erillisellä anturilla (mittarin sisällä). T7 ja T5 koneissa on erilliset lämpötila-anturit imuilmalle, T7:ssa taitaa olla kaksi. T5:ssa ei tosin ole ilmamassamittaria, onneksi :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassahan on se tieto joka halutaan. Jos se on tiedossa niin ei se ilman lämpötilan tietäminen tuo enää mitään lisäarvoa muutenkuin mahdolliseen sytytyksen säätöön nakutusherkkyyden osalta.
Bensamäärä saadaan laskettua oikein jo kunhan on ilmamassa tiedossa. Tarvittava polttoaineen massa (käytännössä tilavuus) lasketaan suoraan ilmamassasta ja halutusta seossuhteesta.

Disassembloimalla LH 2.2 taas uudestaan ja tutkimalla selviäisi tarkasti miten se täyskaasulla pulssinleveyttä säätää, mutta joka tapauksessa siihen liittyvä kartta sisältää vain RPM:n ja kiinteän rikastuksen. Ei enää mokoma kivikautinen ruisku tosin kiinnosta enää niin paljoa että jaksaisin siihen hommaan ruveta. :)
Mutta uskon kyllä jos joku jaksaa vaivan nähdä ja näyttää miten homma todellisuudessa menee.

Vanhat läppämalliset ilmaMÄÄRÄmittarit (L-jetronic, Motronic 1.x) kyllä tarvitsevat ilman lämpötila-anturin, koska mittari mittaa vain virtausta eikä suoraan ilmamassaa.

Samoin K-Jetronic jossa ilman virtaus vaikuttaa määränjakajan lautasen liikkeeseen periaatteessa tarvitsisi lämpöanturin, mutta se on jo sen verran vanhanaikainen eikä seosten suhteen ole ollut niin tarkkaa että asiasta ei ole piitattu. Lambdalla varustetussa sitten se hoitaa takaisinkytkennän kautta ilman tiheyden kompensoinnin. Käytännössä Turbo K-jetissä täyskaasulla seoksiin vaikuttaa hyvin pitkälti ohjauspaineensäätimen ahtopaineen mukaan säätyvä lisärikastus, vaparin kanssa nyt ei asialla ole niin väliäkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mutta olet(te) myös sitä mieltä että kovalla pakkasella seokset ovat tosi rikkaat? Tämä oli siis viestissäni toinen pointtereista. Tämän kompensoinnin kun olisi saanut yksinkertaisella NTC anturilla toteutettua, ihmettelen suuresti että ei ole implementoitu.

Ja tosiaan ilman tiheys ei kyl taida vaikuttaa yhtikäs mitään siihen läpän nostamiseen K-jetissä... eli määrää (Volume) se mittaa.
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miksi seos olisi pakkasella rikkaampi? Ei tuolla ideaalikaasulailla ole mitään merkitystä asiaan kun kuumalanka mittaa yksiselitteisesti moottoriin menevän ilmamassan riippumatta sen lämpötilasta. Tämän päälle tulee kiinteä rpm-pohjainen lisärikastus, joka loppuu vakio LH:ssa 3k rpm tienoille. Normaalitoiminnassa siis pysytään massamittarin mittausalueella yläkierroksilla koska virtaus ei ole niin suuri. Viritetyssä tipahdetaan kartalta, mitä enemmän ilmamassaa niin sitä aikaisemmin, jolloin täyskuormakarttaa pitää täydentää yläkierrosten osalta.

Ulkoilman lämpötilalla ei siis ole merkitystä koska se vaikuttaa kuumalangan mittaustulokseen ja tulee siis automaattisesti huomioitua. RPM-pohjaiseen lisärikastukseen se ei vaikuta, mutta ei tällä niin suurta merkitystä olekaan koska sopan annostelu on silloin muutenkin "sinnepäin". Jos tuota seosten muutosta pakkasilla vielä ajatellaan niin jos ilman lämpötilasta ei ole mitään tietoa vaan oletetaan RPM:n pohjalta jotain niin kylmempi ilma tuottaa laihemman eikä rikkaamman seoksen paremmasta täytöksestä johtuen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Passi »

jcarlson kirjoitti:Miksi seos olisi pakkasella rikkaampi? Ei tuolla ideaalikaasulailla ole mitään merkitystä asiaan kun kuumalanka mittaa yksiselitteisesti moottoriin menevän ilmamassan riippumatta sen lämpötilasta. Tämän päälle tulee kiinteä rpm-pohjainen lisärikastus, joka loppuu vakio LH:ssa 3k rpm tienoille. Normaalitoiminnassa siis pysytään massamittarin mittausalueella yläkierroksilla koska virtaus ei ole niin suuri. Viritetyssä tipahdetaan kartalta, mitä enemmän ilmamassaa niin sitä aikaisemmin, jolloin täyskuormakarttaa pitää täydentää yläkierrosten osalta.

Ulkoilman lämpötilalla ei siis ole merkitystä koska se vaikuttaa kuumalangan mittaustulokseen ja tulee siis automaattisesti huomioitua. RPM-pohjaiseen lisärikastukseen se ei vaikuta, mutta ei tällä niin suurta merkitystä olekaan koska sopan annostelu on silloin muutenkin "sinnepäin". Jos tuota seosten muutosta pakkasilla vielä ajatellaan niin jos ilman lämpötilasta ei ole mitään tietoa vaan oletetaan RPM:n pohjalta jotain niin kylmempi ilma tuottaa laihemman eikä rikkaamman seoksen paremmasta täytöksestä johtuen.
Juu meni väärinpäin mulla toi lämpötilan vaikutus tossa, ajatukset solmussa.
Mutta tosiaan tämä sinneppäin säätö täyskaasulla vaikuttaa kyllä radikaalisti saatuun seossuhteeseen. Ja olen tosiaan puhunut kokoajan täyskaasukiihdytyksestä, en normaalista tienopeudesta.

Toi ylempi homma pitää laskea toisteppäin, kun pidetään olettamus tilavuus verrannollinen massaan:

x/233K = 1/293K
-> x = 0,8

12,5AFR / 0,8 = 15,6AFR. Melko laiha.
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Teoriassa joo, jos sylinteriin menevä ilma olisi oikeasti -40C. Käytännössä sellaista tilannetta ei kuitenkaan ole, eikä varsinkaan tuohon aikaan ole ajateltu että moottorin pitäisi täysin oikein enää sellaisissa olosuhteissa toimia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kyllä tuo on käytännönkin perusta. Ilma lämpenee matkalla moottoriin, mutta lähes saman verran se lämpenee lämpöiselläkin kelillä. Vaparissa täyskaasulla moinen tilanne kyllä syntyy helpostikkin, että moottoriin menevä ilma on hyvinkin kylmää.

Ja epäilen vahvasti saksalaisen insinöörin tehneen moista kompromissia, että "ei sen tartte toimia oikein".

Kerta uudemmissa vehkeissä AMM toimii täyskaasullakin niin melkeinpä epäilen että LH-jetissäkin. Täyskaasulla tietysti seosta sitten rikastetaan.
99T-museopeli
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaparissa massamittarin mittausalue ei lopu. Vain turbossa (lähinnä viritetyssä) loppuu. Turbo lämmittää ahtoilmaa, tämän jälkeen cooleri tietenkin jäähdyttää sitä sen minkä hyötysuhteeltaan kykenee mutta hyötysuhde ei koskaan ole 100% eikä orkkiskoolerilla edes kovin lähellä sitä.

Tekihän se insinööri kompromissin K-Jetinkin kanssa. ;) Kyllähän tuo aika jolla täyskaasukartalla on merkitystä on varsin olematon muuhun ajoaikaan nähden. Tämänkaltaisia tilanteita ei vaan ole vanhemmissa järjestelmissä alettu kompensoimaan täydellisesti. En ole tarkkaan katsellut mittausaluetta vakiossa, mutta olettaisin että siellä on sen verran "varaa", että yläkierroksillakin APC:n pitäessä paineet speksinmukaisena ei mittarin alueelta pudota pois.

Ja joo tietenkin ilmamassamittari on käytössä täyskaasullakin, rikastus lisätään vakiovehkeissä alle 3k rpm ja viritetyissä ylempänä jos niin on säädetty. Samanlainen kartta muuten löytyy vielä Trionicistakin alakierrosten täyskuormarikastamiseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mäntä???

Viesti Kirjoittaja Passi »

Eli totuus on että LH-Jetissä ei täyskaasun lisärikastusta ole lämpökompensoitu ja tämä tosiaan ei mikään hirmuinen asia ole. Jos ilmamassamittari mittaa ~85% lämpökompensoidusti niin loppu 15% virhe ei ole merkitsevä.

Vähän pitää vielä vääntää juttua K-Jetistä. Lueskelin ihan opuksesta (How to Tune and Modify Engine Management Systems) että K-jetti tosiaan mittaa pelkkää Volumea, ei massaa:
"The problem is that the force against the door is a function of two variables - weight of the air and speed of the air - and the ECU cannot distinguish, for a given door angle, whether the air is less dense but traveling faster or wheter the air is more dense (heavier) but traveling a bit slower."

Ei ole fysiikka niin kovasti hallussa että tietäisin mikä on suhde tuolle ilman tiheys/virtaus. Mutta kyllähän noi kaksi tilannetta kompensoivat toisiaan. :)
99T-museopeli
Vastaa Viestiin