9-3 jousijalka

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

kyllä korjattu tolppa on parempi mitä ruostunut alkuperäinen..
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja baasenar »

baasenar kirjoitti:
nakkimake kirjoitti: Varmastikin tuo heppu tehtailee noita ja sehän on vain hyvä; sopuhintaan kelpo varaosaa. Lopullinen kustannus oli toimituskuluineen ja SEK vaihtokursseineen noin 86 euroa. Toimitus kesti maksusta viikon.
Kyllä voin pistää vielä paremmaksi. (= edullisempi) :wink: Ja kotimaisuusaste on 100 %, niin materiaalin, kuin työn suhteen. 8)
Kun vaan saisin speksejä kehiin... mallikappaleet tekis eetvarttia. Mistä vaan saisin ne. :roll:
Olisko nyt kellään noita holkkeja antaa lainaan dokumentoitaviksi, niin pistetään homma etenemään.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja jupu »

Minulla ei ole mallia, mutta tarve kys. holkeille olisi. Joten koittakaahan saada niitä aikaiseksi... :)
EI Saabia...tällä erää.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Onkos tämä homma hiipunut kokonaan? Omaan 9-3:een ilmestyi köyhän miehen madallussarja kuskin puolen etupäähän ts jousijalka poikki. Ei nyt mitään kiirettä mutta tarttisin ton heti kuntoon joten mitä teen? Uuteen ei ole rahaa ja jousijalka pitäisi saada kuntoon että uskaltaa ajella.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Mistäs noita Konin (tai muiden) kokonaisia satseja, eli siis etutolpat sisältäviä, kannattaisi lähteä metsästämään? Speedpartsilla olis, mutta hinta on vähän kova, siihen nähden mitä olen kuullut muiden niistä maksaneen. Itsellä etutolpat vielä toistaisekis kasassa, mutta jossain vaiheessa tää tulee itselläkin väistämättä vastaan, ja mietin tuota vaihtoehtoa.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tuskinpa niissäkään jousijalka tulee mukana.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mike Hunt kirjoitti:Onkos tämä homma hiipunut kokonaan? Omaan 9-3:een ilmestyi köyhän miehen madallussarja kuskin puolen etupäähän ts jousijalka poikki. Ei nyt mitään kiirettä mutta tarttisin ton heti kuntoon joten mitä teen? Uuteen ei ole rahaa ja jousijalka pitäisi saada kuntoon että uskaltaa ajella.
http://www.pelletsteknik.se/item_link.php?item_id=93-10
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja jupu »

http://www.pelletsteknik.se/item_link.php?item_id=93-10

Jos joku tuollaisen satsin tilaa ostan heti 2 kpl kys. korjaus paloja.

JR
EI Saabia...tällä erää.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Homma taisi ratketa. Metro-Auto Lielahti myy korjauspaloja. Hinta n.60e. Autokorjaamo lupasi hitsata. Tässä kohtaa tuo tuntuu erinomaiselta vaihtoehdolta. Ei varmaan tule uudenveroinen mutta todennäköisesti toimiva ratkaisu.

Seuraakin lisäkysymys. Minkälainen projekti toi jousijalan irroitus on? Saako irti perustyökaluilla?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuo 10kpl setti kannattais tilata jo bisnis mielessä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)
Kuva
- 13 mm mutterit yläpäässä

meinasitko purkaakin asetelman ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)
Kuva
- 13 mm mutterit yläpäässä
Kiitokset ohjeista. Ei ilmeisesti ihan paha homma. Napamutteri ja pallonivelet voi kyllä ahistaa. Mulla taitaa olla nyt tuo musta halpa pallonivelen irroitustyökalu. Hajotan sen ensin ja ostan sitten ton paremman :D
meinasitko purkaakin asetelman ?
Öö.. ai miten niin purkaa asetelman? Eikös toi jousijalka ole pakko irroittaa jos meinaa hitsauttaa korjauspalan? Ei taida onnistua ilman irroitusta vai onko tässä joku kompa jota en tajunnut :D Vai tarkoitatko iskarin irroitusta?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

vesa67
Viestin otsikko: Re: 9-3 jousijalka
- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)
Kuva
- 13 mm mutterit yläpäässä
Kun irroitellaan rikkinäistä/ katkennutta jousijalkaa niin tuohon vesa67:n hyvään listaan lisäisin vielä:
- jousipuristimet tai sidontaliina/ köysi tai ihan mikä vaan jolla jousen saa pidettyä kasassa. Jousi mahdollisimman ylhäältä liinalla/köydellä kiinni jousijalkaan.
Ihme kyllä toi musta halppis (pilteema) pallonivelen irrotustyökalu säilyi ehjänä.
Katkenneessa kohdassa oli kierteet. Onko siis tarkoitus että kun vaihdetaan iskarit eteen niin jalka saadaan auki tuosta kierrekohdasta? Mites sitten kun siihen hitsataan korjauspala? Silloinhan tuosta tulee umpinainen jota ei saa mistään auki muuten kuin rälläköimällä? Vai minkälainen rakenne tuossa oikein on? Ehkä ajattelen taas liikaa asioita :D kun ei näistä oikein ymmärrä mitään.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuva

Tollanen kuva löyty googlettamalla. Vanhastahan otetaan pala päästä pois, muistaakseni osien mukana pitäis tulla asennusohjeet.

Asetelman purkaminen tosiaan on tarpeen tuon hylsyn vaihtoa varten eli riippuu kuka purkaa. Jos itse niin
- jousipuristimet
- sopiva pitkä hylsy iskarin ylämutterin irrotukseen, itse käytän myös tässä pulttipyssyä
- iso viilapenkki mihin jalka laitetaan kiinni
- isot putkipihdit milä toi iskarin yläpään pitävä iso mutteri avataan kun jalka on viilapenkissä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 jousijalka

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos tuota iskaripatruunaa pitää ohjurina tai mitan vuoksi jousijalan sisällä, on se syytä poistaa heti kun pienet paikoillaanpitotäpit on hitsattu ja aletaan tekemään oikeata saumaa. Patruunahan on typpipaineistettu ja siinä on oikeasti, etenkin pistemäisesti kuumennettaessa räjähdysvaara.
Vastaa Viestiin