9-3 jousijalka
Re: 9-3 jousijalka
kyllä korjattu tolppa on parempi mitä ruostunut alkuperäinen..
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: 9-3 jousijalka
Olisko nyt kellään noita holkkeja antaa lainaan dokumentoitaviksi, niin pistetään homma etenemään.baasenar kirjoitti:Kyllä voin pistää vielä paremmaksi. (= edullisempi)nakkimake kirjoitti: Varmastikin tuo heppu tehtailee noita ja sehän on vain hyvä; sopuhintaan kelpo varaosaa. Lopullinen kustannus oli toimituskuluineen ja SEK vaihtokursseineen noin 86 euroa. Toimitus kesti maksusta viikon.Ja kotimaisuusaste on 100 %, niin materiaalin, kuin työn suhteen.
![]()
Kun vaan saisin speksejä kehiin... mallikappaleet tekis eetvarttia. Mistä vaan saisin ne.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-3 jousijalka
Minulla ei ole mallia, mutta tarve kys. holkeille olisi. Joten koittakaahan saada niitä aikaiseksi... 

EI Saabia...tällä erää.
Re: 9-3 jousijalka
Onkos tämä homma hiipunut kokonaan? Omaan 9-3:een ilmestyi köyhän miehen madallussarja kuskin puolen etupäähän ts jousijalka poikki. Ei nyt mitään kiirettä mutta tarttisin ton heti kuntoon joten mitä teen? Uuteen ei ole rahaa ja jousijalka pitäisi saada kuntoon että uskaltaa ajella.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 jousijalka
Mistäs noita Konin (tai muiden) kokonaisia satseja, eli siis etutolpat sisältäviä, kannattaisi lähteä metsästämään? Speedpartsilla olis, mutta hinta on vähän kova, siihen nähden mitä olen kuullut muiden niistä maksaneen. Itsellä etutolpat vielä toistaisekis kasassa, mutta jossain vaiheessa tää tulee itselläkin väistämättä vastaan, ja mietin tuota vaihtoehtoa.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: 9-3 jousijalka
Tuskinpa niissäkään jousijalka tulee mukana.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 jousijalka
http://www.pelletsteknik.se/item_link.php?item_id=93-10Mike Hunt kirjoitti:Onkos tämä homma hiipunut kokonaan? Omaan 9-3:een ilmestyi köyhän miehen madallussarja kuskin puolen etupäähän ts jousijalka poikki. Ei nyt mitään kiirettä mutta tarttisin ton heti kuntoon joten mitä teen? Uuteen ei ole rahaa ja jousijalka pitäisi saada kuntoon että uskaltaa ajella.
Re: 9-3 jousijalka
http://www.pelletsteknik.se/item_link.php?item_id=93-10
Jos joku tuollaisen satsin tilaa ostan heti 2 kpl kys. korjaus paloja.
JR
Jos joku tuollaisen satsin tilaa ostan heti 2 kpl kys. korjaus paloja.
JR
EI Saabia...tällä erää.
Re: 9-3 jousijalka
Homma taisi ratketa. Metro-Auto Lielahti myy korjauspaloja. Hinta n.60e. Autokorjaamo lupasi hitsata. Tässä kohtaa tuo tuntuu erinomaiselta vaihtoehdolta. Ei varmaan tule uudenveroinen mutta todennäköisesti toimiva ratkaisu.
Seuraakin lisäkysymys. Minkälainen projekti toi jousijalan irroitus on? Saako irti perustyökaluilla?
Seuraakin lisäkysymys. Minkälainen projekti toi jousijalan irroitus on? Saako irti perustyökaluilla?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9-3 jousijalka
tuo 10kpl setti kannattais tilata jo bisnis mielessä




#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-3 jousijalka
- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)

- 13 mm mutterit yläpäässä
meinasitko purkaakin asetelman ?
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)

- 13 mm mutterit yläpäässä
meinasitko purkaakin asetelman ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3 jousijalka
Kiitokset ohjeista. Ei ilmeisesti ihan paha homma. Napamutteri ja pallonivelet voi kyllä ahistaa. Mulla taitaa olla nyt tuo musta halpa pallonivelen irroitustyökalu. Hajotan sen ensin ja ostan sitten ton paremman- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)
Kuva
- 13 mm mutterit yläpäässä

Öö.. ai miten niin purkaa asetelman? Eikös toi jousijalka ole pakko irroittaa jos meinaa hitsauttaa korjauspalan? Ei taida onnistua ilman irroitusta vai onko tässä joku kompa jota en tajunnutmeinasitko purkaakin asetelman ?

9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 jousijalka
Kun irroitellaan rikkinäistä/ katkennutta jousijalkaa niin tuohon vesa67:n hyvään listaan lisäisin vielä:vesa67
Viestin otsikko: Re: 9-3 jousijalka
- 17mm hylsy pyöränmuttereihin
- 32mm pitkä hylsy napamutteriin + pitkä varsi tai 1057Nm pulttipyssy
- 18 tai 19mm lenkki alapallon mutteriin
- ABS anturi irti joko jousijalasta tai johtoliitin irti konehuoneen puolelta ja kuljetat mukana
- isoin kioskiavain jolla painetaan alatukivartta takaviistosta samalla kun pallonivelen ympärillä olevaa pyörännavan valuosaa napautetaan 2kg lekalla. Mutteri tässä vaiheessa löysätty mutta vielä jengoillaan.
- raidetangon pallonivelen irrotuksessa ei kestä vakio halpis musta työkalu vaan tarvit tämänmallisen (muistaakseni motonet möi jollain tuotenimellä)
Kuva
- 13 mm mutterit yläpäässä
- jousipuristimet tai sidontaliina/ köysi tai ihan mikä vaan jolla jousen saa pidettyä kasassa. Jousi mahdollisimman ylhäältä liinalla/köydellä kiinni jousijalkaan.
Ihme kyllä toi musta halppis (pilteema) pallonivelen irrotustyökalu säilyi ehjänä.
Katkenneessa kohdassa oli kierteet. Onko siis tarkoitus että kun vaihdetaan iskarit eteen niin jalka saadaan auki tuosta kierrekohdasta? Mites sitten kun siihen hitsataan korjauspala? Silloinhan tuosta tulee umpinainen jota ei saa mistään auki muuten kuin rälläköimällä? Vai minkälainen rakenne tuossa oikein on? Ehkä ajattelen taas liikaa asioita

9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 jousijalka

Tollanen kuva löyty googlettamalla. Vanhastahan otetaan pala päästä pois, muistaakseni osien mukana pitäis tulla asennusohjeet.
Asetelman purkaminen tosiaan on tarpeen tuon hylsyn vaihtoa varten eli riippuu kuka purkaa. Jos itse niin
- jousipuristimet
- sopiva pitkä hylsy iskarin ylämutterin irrotukseen, itse käytän myös tässä pulttipyssyä
- iso viilapenkki mihin jalka laitetaan kiinni
- isot putkipihdit milä toi iskarin yläpään pitävä iso mutteri avataan kun jalka on viilapenkissä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3 jousijalka
Jos tuota iskaripatruunaa pitää ohjurina tai mitan vuoksi jousijalan sisällä, on se syytä poistaa heti kun pienet paikoillaanpitotäpit on hitsattu ja aletaan tekemään oikeata saumaa. Patruunahan on typpipaineistettu ja siinä on oikeasti, etenkin pistemäisesti kuumennettaessa räjähdysvaara.