Kenelläkään kokemusta mahtuuko 235/40/R18 pyörimään ongelmitta 8" leveällä vanteella
allekirjoituksen autossa jos et on ~40? Ongelmitta tarkoitan että voi ajaa hieman lujempaa mutkaan tai isommassa lastissa ettei raavi kiinni.. Nyt on talvikäytössä alla 225/40/R18 7,5" leveällä vanteella ja se kyllä mahtuu ongelmitta.. Kesäksi vaan tekisi mieli leveämpää vannetta ja rengasta
en oo kyllä samaa mieltä asiasta, kyllä niin sanotut "premium" renkaat voi olla tosi ankeita ajaa verrattuna jäykempi runkoisiin "kiina" kumeihin. Turvallisuus on sitten asia erikseen.
Lähinnä ajoin takaa tuota rengas/vannekokoa, että tuleeko turhan "hyökkäilevä" matala profiilisillä, että poukkoilee minne sattuu? ja mikä koko on taas liian löysä vakioalustaiseen...?
Onko 9-3:n ja NG900:n vanne/rengassopivuudessa suuria eroja? Itse suunnittelin NG900:n 8,5x17 vanteita 225/45 rengastuksella ja mietin miten mahtaa mahtua pyörimään. Onko kukaan muuten koittanut miten 9x16 vanteet pyörii alla?
Ota tästä selvää. Tyrematen sivuilla kaupattiin et 35-45 vanteita. No minulla on 17" vanteet et37, mutta leveyttä en muista. Päällä 235/45 renkaat, jotka tulevat sopivasti vanteen yli suojaten vannetta. Jos vaihtaisi kumit pienempiin, niin pitäisi sopia kolkkiin? Pulttijakokin on väärä, mutta epäkeskopulteilla saisi kiinni. Kun ei kerran mene kaupaksi halvallakaan, niin laitetaan alle. Minusta vanteet on tyylikkäät, ehkä siksi ne joskus ostin uutena. Etabeta tettsut silver/chrome. http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=126b
Ilmeisesti 215/45 17 on oikea koko?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Katsoin netistä niin ovat 8" leveät, että 215 on kapein mitä voi laittaa. Et on 37, joten ovat vähän sisemmässä. Luulisi sopivan alle, kun ei ole mitään madalluksiakaan. Olisi ainakin englantiin näyttävät vanteet, jos vaikka pääsisi reissuun. Vielä kun olisi linkkejä vanteensovitus ohjelmiin. Yhden löysin, mutta ei toiminut tabletissa.
Eli vanne on 5x112 et 37 8x17. Siirtokartiopultit ja uudet soviterenkaat maksaa n. 100e. Sitten 215/45 17 renkaat, ja baanalle. Saa huonomman ajettavuuden, kalliimmat renkaat, ja isomman kulutuksen. Ainakin ulkonäkö omasta mielestä paranee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
tturku kirjoitti:kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
Double spoket on ET49. Oma autoni oli siis vakioalustalla ja raapi ihan peltiä, siitä takakaaren etuosasta.
Laitoin tuon 235/45 R 17 renkaan saabin pyöräaukkoon, niin oli 4-5 cm nykyistä isompi halkaisia. Kyllä 215/45 R 17 on varmaan maksimi tuon vanteen kanssa ainakin. Ostin ne alunperin mb e-sarjaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
tturku kirjoitti:kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
Double spoket on ET49. Oma autoni oli siis vakioalustalla ja raapi ihan peltiä, siitä takakaaren etuosasta.
Ei vaan harvinainen ET45, vaikka on ollut vakiona 9-5:ssakin (TurboPilot). Aero kolkissa käyttöohjekirjan mukainen et.
Tuli hankittua kun halvalla sai 18" vanteet, 3-spoke Incat 7.5x18" ET41. Nämä mahtuu alle hyvin 225/40T18 kumien kanssa tuohon 5d dieseliin?
Siinä on pyörinyt alla ALU36:det 7x17" ET45, ja kumit 225/45R17 ongelmitta.
Eikö se käytännössä tarkoita, että kumi tulee 4mm vain ulospäin?