9-3 vanteista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kenelläkään kokemusta mahtuuko 235/40/R18 pyörimään ongelmitta 8" leveällä vanteella
allekirjoituksen autossa jos et on ~40? Ongelmitta tarkoitan että voi ajaa hieman lujempaa mutkaan tai isommassa lastissa ettei raavi kiinni.. Nyt on talvikäytössä alla 225/40/R18 7,5" leveällä vanteella ja se kyllä mahtuu ongelmitta.. Kesäksi vaan tekisi mieli leveämpää vannetta ja rengasta 8)
arto86
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Helmi 04, 2012 03:42
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja arto86 »

en oo kyllä samaa mieltä asiasta, kyllä niin sanotut "premium" renkaat voi olla tosi ankeita ajaa verrattuna jäykempi runkoisiin "kiina" kumeihin. Turvallisuus on sitten asia erikseen.
Lähinnä ajoin takaa tuota rengas/vannekokoa, että tuleeko turhan "hyökkäilevä" matala profiilisillä, että poukkoilee minne sattuu? ja mikä koko on taas liian löysä vakioalustaiseen...?
Saab 9-3 2.0t -99
pehmis
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2012 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja pehmis »

Onko 9-3:n ja NG900:n vanne/rengassopivuudessa suuria eroja? Itse suunnittelin NG900:n 8,5x17 vanteita 225/45 rengastuksella ja mietin miten mahtaa mahtua pyörimään. Onko kukaan muuten koittanut miten 9x16 vanteet pyörii alla?
Ex Saab: NG900 2,0t Talladega

Nykykulkine: NG9-3 SC 1,9tids
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ota tästä selvää. Tyrematen sivuilla kaupattiin et 35-45 vanteita. No minulla on 17" vanteet et37, mutta leveyttä en muista. Päällä 235/45 renkaat, jotka tulevat sopivasti vanteen yli suojaten vannetta. Jos vaihtaisi kumit pienempiin, niin pitäisi sopia kolkkiin? Pulttijakokin on väärä, mutta epäkeskopulteilla saisi kiinni. Kun ei kerran mene kaupaksi halvallakaan, niin laitetaan alle. Minusta vanteet on tyylikkäät, ehkä siksi ne joskus ostin uutena. Etabeta tettsut silver/chrome.
http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=126b
Ilmeisesti 215/45 17 on oikea koko?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja Cruor »

215/45 tai 205/50 itse laittaisin. Omassa 5d kolkissa 8x17 ET35 vanteilla ainakin 225/45 kumi raapi melko rajusti takakaariin.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Katsoin netistä niin ovat 8" leveät, että 215 on kapein mitä voi laittaa. Et on 37, joten ovat vähän sisemmässä. Luulisi sopivan alle, kun ei ole mitään madalluksiakaan. Olisi ainakin englantiin näyttävät vanteet, jos vaikka pääsisi reissuun. Vielä kun olisi linkkejä vanteensovitus ohjelmiin. Yhden löysin, mutta ei toiminut tabletissa.

Eli vanne on 5x112 et 37 8x17. Siirtokartiopultit ja uudet soviterenkaat maksaa n. 100e. Sitten 215/45 17 renkaat, ja baanalle. Saa huonomman ajettavuuden, kalliimmat renkaat, ja isomman kulutuksen. Ainakin ulkonäkö omasta mielestä paranee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja tturku »

kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja Cruor »

tturku kirjoitti:kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
Double spoket on ET49. Oma autoni oli siis vakioalustalla ja raapi ihan peltiä, siitä takakaaren etuosasta.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Laitoin tuon 235/45 R 17 renkaan saabin pyöräaukkoon, niin oli 4-5 cm nykyistä isompi halkaisia. Kyllä 215/45 R 17 on varmaan maksimi tuon vanteen kanssa ainakin. Ostin ne alunperin mb e-sarjaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja HEV »

Cruor kirjoitti:
tturku kirjoitti:kyllä ne 225/45R17 mahtuu pyörimään, se raapiminen on korkeintaan kosmeettista 5d malleissa. Aerossa ei raavi (5d, viggen puskurit vaikuttaa ja H&R:n madallusjouset).
Tidissä 5d ja Konin sportkit alla, normipuskurit, raapii töyssyissä aluksi mutta raapii kumin ulkokulmasta sisälokaria, joka tulee hassusti pyöränkaarta kohden. Tämä ei siis vaarallista, raapii kunnes on kulunut tarpeeksi se sisälokarin kulma.
Kummassakin autossa alla Aeron double spoke vanteet (http://www.neobrothers.co.uk/alloy-whee ... -1899.html) et:tä en muista.
Tossa on se että 225 koossa renkaat on yleensä halvemmat kuin se saabin originaali koko 215 koska se on paljon yleisemmin käytössä.
Double spoket on ET49. Oma autoni oli siis vakioalustalla ja raapi ihan peltiä, siitä takakaaren etuosasta.
Ei vaan harvinainen ET45, vaikka on ollut vakiona 9-5:ssakin (TurboPilot). Aero kolkissa käyttöohjekirjan mukainen et.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuli hankittua kun halvalla sai 18" vanteet, 3-spoke Incat 7.5x18" ET41. Nämä mahtuu alle hyvin 225/40T18 kumien kanssa tuohon 5d dieseliin?
Siinä on pyörinyt alla ALU36:det 7x17" ET45, ja kumit 225/45R17 ongelmitta.
Eikö se käytännössä tarkoita, että kumi tulee 4mm vain ulospäin?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 vanteista

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Kyllä se vanteen leveys vaikuttaa myös. Laskurin mukaan 7.5" ET41 vanne tulee 10mm ulommas ja sisäreuna jää 2mm sisemmäs kuin 7" E45.

Tämä laskuri: http://marksink.com/tire_wheel_offset/offset.html
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin