NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

no niin, melkein puoli vuotta menikin ennen kuin saa palata näihin kattokysymyksiin;-)

mulla on '95 mallin 900 cabbe, jonka katon ohjausboksi oli koko viime kesän sekaisin ja vasta laitilan pojjat saiva värkin pelittämään syyslumilla. samalla asennettiin tämä kuuluisa vahvikesarja. noh, cabbe talvehti hallissa, jossa lämmöt aina noin 18 celsiuksen paikkeilla (tai ei kyllä nyt enää viime aikoina...) ja keväällä katto meni kiltisti pussiin ja nousi vielä ylöskin. sitten piti lähteä eräänä perjantaina ajelemaan avoautolla, mutta se kotelon kansipa ei enää halunnut lukittua alaasentoon, vaan jäi hiukka raolleen ja tästä sitten "check latches" viesti (jonka saa onneksi kuitattua hiljaiseksi). vika parani itsestään ja taas lukitus toimi. hetken.

melko ahkeran katon edestakaisin ajelun jälkeen alkoi usein ilmaantua sellainen vaiva, että joko kotelon kansi ei lukittunut kunnolla kun katto oli alhaalla tai sitten katon takareuna ei lukittunut kunnolla kun katto oli ylhäällä. koska mulla on kokemusta opetustehtävistä, ajattelin tässäkin harjoittelusta olevan apua ja niin olikin: jos lukitus ei ekalla mennyt perille, otettiin hiukka takaisin (kumpaan suuntaan vain) ja viimeistään kolmannella homma toimi. pidin tätä kiitettävänä suorituksena 15 vuotta vanhalta autolta ja kattokoneistolta.

kunnes taas tänään alkoi tapahtua: kun tuon loppulukituksen pitäis tapahtua sen perälosterissa olevan ihmeellisen moottoripaketin ansiosta, alkaakin kuulua per....leellistä kopsutusta ja asiaa kaverin avustuksella tutkittuamme totesimme äänin 2-0 pärinän aiheuttajaksi juurikin tämän moottoripaketin. en tiedä mistä nyt mättää, mutta huomenna asennan uudestaan sen moottorin tueksi siinä ostohetkellä olleen L-muotoon taivutetun noin 6-8mm pultin, joka vedetään kiinni moottoripaketin näkyvissä olevalta puolelta ihan vaan sen omalla mutterilla. ainoa haitta tästä ratkaisusta ymmärtääkseni on, että jos kattoa joutuisi nostamaan manuaalisesti, pitää muistaa irrottaatämä apulaite ensin. taidankin asentaa siihen muista yhteyksistä tutun "release before flight" -tarran ;-)

mutta ihan hieno harrastus tämä cabbeilu :-D

ps. kannattanee vielä mainita, että ainakaan if ei korvaa mitään jos cabbesta katoaa jotain (esim. navi) katon ollessa auki. se, että ikkunat on ylhäällä, ovet lukossa ja hälyt päällä, ei muuta tilannetta mitenkään, sanovat.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo, tuo korjaussarjan puute aiheuttaa mainitsemasi ongelmat.
Asenna se pian, ennenkuin moottorin pikkuratas kuluu liiaksi.

Oletko tulossa viikonpäästä Cabbetapaamiseen tänne Mikkeliin??
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

juu, mutta kun mulla ON se vahvikesarja asennettuna ja silti pärisee ja tärisee, perskeles. homma näyttää siltä, että kannen sulkemisen loppurutistus jää puuttumaan ja kun siellä loppumetreillä tarvittais momenttia enemmän, niin alkaa rattaat lipsumaan... tai sit jotain muuta outoa on tekeillä.
jäikö muuten sulle siitä viime kesän/syksyn harjoituksesta se irtomoottori? meinaan et jos toi temppuilu johtuu oikeesti rattaiden kulumisesta niin sille mottorille saattais olla käyttöä...
ens viikonlopusta ei vielä tiedä, oli aikomus lähteä parin pohjoisen pojan kanssa ajamaan moppoilla saaristonrengastie, mut tänään sääennuste ei ollu oikein rohkaiseva. laitan vaik myöhemmin viikolla viestiä tästä.
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo on se yksi moottori tallessa, mutta sen katon käytöstä, eikä se käy tuohon kattokoteloon.
Onko vahvikesarja riittävän tiukalla?
Ts. onko moottori samansuuntainen petinä olevan pellin kanssa?

Jos ei ole, pääsee rattaat silti hyppimään.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

oukei, niinpäs olikin katon käyttömoottori eikä kotelonkone, sorry. en osaa sanoa vahvikesarjan kiristyksen tiukkuudesta, mutta mikään ei tunnu kädellä kokeillen olevan irrallaan tai edes höllässä. ja toisaalta vahvikesarja samoin kuin kotelon moottori ova laitilan poikain asentamia, joten käyn maanantaina siellä tutkituttamassa tilanteen. toisaalta kyl näyttää, että katto pakkautuu jotenkin oudosti, eli kaarien liikkeen raja-arvot voi taas olla ihan pihalla, eli techia tarvitaan.

mutta näillä näkymin en pääse viikonloppuna mikkeliin, huono juttu :-(
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Juuri eilen yhden kotelomoottorin vahvikesarjan asentaneena voin sanoa että rungon taipuma on melko suuri.
Laitoin tuollaisen virallisen korjaussarjan. Toiselle puolelle ei kulmaa saanut paikoilleen kuin ISOLLA meisselillä runkoa vääntämällä ja toisella puolelle kulma jäi sentin ilmaan.

Mutta toimii nöyrästi, ei räklätä enää. :D :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

no juu, taas yhtä laitilan käyntiä viisaampana (ja köyhempänä) voi vaan ihmetellä saabin insinöörien ajattelua sen kattokotelon koneiston suhteen: syksyllä asennettiin virallinen vahvikesarja ja homma toimi hyvin, nyt ilmaantuneeseen rällätykseen ei muuta apua löytynyt kuin moottoripaketin korvaaminen ehjällä (onneksi edes oli b-osa saatavilla...) - ja taas toimii. olis siis ne rattaat päässy hyppimään yli ja sellasta jännää metallilastua oli melko runsaasti paikalla.

mutta kyllä hatusta ottaa kun joka vuosi saa upottaa hirmumäärät rahaa yhden kannen moottoriin ;-( ja tämä tietysti huomioiden, ettei laitilan kk-auton hinnoittelussa oo mittä kuplia eikä ilmoja mukana ;-)

noh, nyt olis sitten multa edullisesti saatavissa kattokotelon moottorin asentoanturi eli potikka, jos joku sellaista sattuis tarvitsemaan (niitä kuulemma menee kohtuu usein ja listahinta tälle keksinnölle on maltilliset 270e)
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa

Viesti Kirjoittaja karg »

Jes.. katto on vihdoin taas käyttökunnossa eikä v***uile. Käytin jälleen kerran kattokotelon moottorin irti ja taivuttelin moottorin alustaa vähän suoremmaks niin, että se on saletisti lukitsimen alla jumissa. Sen lisäksi pistin vielä mutu-menetelmällä moottoripaketin paikalleen niin, ettei oo liikaa jännityksiä missään.

Tuohon päälle TECH2-puolituntinen WIS:n ohjeen mukaan ja uusien raja-arvojen kanssa katto alkoi taas toimimaan. Kattokotelo pärähtää pari kertaa sulkeutuessaan, mutta menee napakasti kiinni. Kerrankin oli halpa remontti.. omalle työlle kun en laske hintaa niin kustannus oli n. 0 euroa :)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja karg »

Jes... nyt hiljeni kattokotelon moottoripaketti! Nappasin vielä kertaalleen moottoripaketin irti ja irrotin moottorin alustan ja totesin että se on kiero kuin savolainen. Suoristin alustan ja paketti takas paikalleen. Nyt kotelon kansi aukeaa ja sulkeutuu täysin äänettömästi ja eleettömästi. Vetäsin vielä paksun nippusiteen moottorin ympärille niin, ettei se pääse tärisemään kovinkaan paljon, joten ehkä alustakin pysyis tovin suorana. :saab:
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja karg »

Tuli muuten tuossa aiemmassa rytäkässä huomattua mm. sellainen helpottava asia tuon moottoripaketin räpläämisessä, että kattokotelon lukitusvaijereita ei tarvitse irroittaa muuten kuin moottoripaketin rungosta avaamalla mutterit ja nostamalla vaijerit irti telineestä. Ei tarvitse kiroilla niiden liian pienten sokkien kanssa, vaan ne voi unohtaa paikoilleen :)
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

Nyt on laitettu Saabille tilaukseen kattokotelon moottorin vahvistussarja.
Kun setti tulee, olisi tarkoitus tuo kattokotelon konsoli moottoreineen irroittaa, moottorin jalusta/petipelti suoristaa jos väännätyksissä ja asentaa vahvikkeet moottorille.
Nyt ohjeita tuosta lueskeltuani täytyy kysyä että onko homman suorittamisen jälkeen ohjausyksikkö pakollista uudelleen ohjelmoida ISATilla, kuten WISissä todetaan ??
Vai riittääkö katon edes-taas ajaminen kahteen kertaan ?
Muutenkin olisin kiitollinen käytännön tuomista vinkeistä ja kikoista tässä hommassa niiltä ketkä asian kanssa ovat aikaisemmin touhunneet. :)
Foorumin cabbejutut ja oppaat on jo koluttu. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei tartte ohjelmoida mitään, tuon vahvikesarjan asennuksessa kun ei muutu mikään.
pidät vaan huolen että et irroita sitä potentiometriä, jos sen teet joudut ohjelmoimaan katon uudelleen ISAT:lla.

Asenna korjaussarjan mukana tuleva pidempi akseli varovasti, itse jouduin poraamaan sen reikää hieman suuremmaksi toisesta päästä.
Alkuperäinen akseli kun on suunniteltu lukittuvaksi tiukkaan sovitteeseen, ja uusi akseli tulee koko paketin läpi :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

^ Kiitos ! :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mites toi vitos(?)kaari, se ns. c-pilarin juuressa oleva, kun on pikkuisen kierossa vasemmalta puolelta. Tiivisteen alta päivä pilkottaa läpi, niin voiko sitä jotenkin oikaista? Tarviiko purkaa koko katto pois että siihi pääsee käsiks? Vai kannattako jostain ostaa kokonaan uusi osa mikä sitten maksaa älyttömyyksiä :(
Ahdonvoimaa
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo vitoskaaren profiili on sellainen että sitä tuskin pystyy oikaisemaan, itse tein ainakin sen johtopäätöksen nähtyäni osan irrallaan.
Laita tiivisteen alle jotain koroketta, 2-puoleista teippiä tms. jotta saat päivänpaisteen pysymään ulkopuolella.

[EDIT]
Niin, jotta saat sen kaaren pois, pitää kattokangas irroittaa kaaresta, se on liimattu siihen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin