Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jmm79
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2010 21:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Ok. Eli vika kumiletkussa. Mistähän moinen kannattaa ostaa jos äänestä eroon haluaa ei kellään ehjää purkuautosta löydy?
Mikä letku tarkalleen on kyseessä joka äänen aiheuttaa linkin kuvassa, itse kun autoa ostin myyjä näytti letkua 18...?
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... f99b62.gif
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9-3 2.0t -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Letku no: 26

Meillä vaihdettiin vain kumiosa uuteen paineletkuun. Spiraali oli ehjä ja kiinni karassa, joten ongelmia ei sen suhteen ollut. Hyvin on pelannut. uudet O-renkaat, letku ja työ oli yhteensä 10€. Hyvin on pelannut. Uusi paineletku maksaa 250€, joten minusta korjaaminen oli kannattavaa, kun se kuitenkin oli sieltä purettava kätöseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
jarkkosakar1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jarkkosakar1 »

patse kirjoitti:Mistähän löytyisi paineletku 5330451 :?: On ohjausvaihteen ja puskurin taakse menevän putken välissä. Näkyy olevan jarrutehostimen ja ohjaustehostimen öljysäiliön välimaastossa. Metro-autosta tietty, mutta onko edullisempaa vaihtoehtoa :?: Käytettyä ei arvaa ostaa.

Itse korjasin sukulaisen autosta tuon letkun noin 10€ kustannuksilla. vanha letku pois ja hydrauliikka liikkeeseen rässäämään uusi 40cm pätkä letkua. koko hommaan purku/kasaus meni noin tunti.
Saab 9-5 Estate Wagon 2.0t -02
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Letku on nyt korjattu. Käytin letkun paikallisessa hydrauliikkafirmassa. Liitokset avattiin mutta letkuosan sisällä ollut spiraali jäi paikalleen toiseen liittimeen. Spiraali ei ulotu letkun päähän saakka. Uusi letku työnnettiin spiraalin päälle ja liitokset puristettiin. Aikaa meni about 10-15 min ja hintaa 10€. Uusi osa olisi ollut 250€.

Ainakin nyt heti koekäytettynä pitää hyvin. Homma on alkuun aika haasteellisen tuntuinen, kun mistään ei tahtonut letkua saada ensin pois. Takaisin meni sitten alle puolen tunnin. Tosin sen alaliitoksen kanssa sai tapella hieman aikaa. Välijäähdyttimelle menevä letku piti purkaa pois, että edes jotenkin pääsi liitokseen käsiksi.

Mitään ylimääräisiä ääniä ei ohjauksesta kuulu, kun vanha spiraali on siellä paikallaan.
Muistatko mitä kautta sait sen letku/putken pois sieltä ?
Olis sama urakka huomenna edessä.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

jmm79 kirjoitti:Ok. Eli vika kumiletkussa. Mistähän moinen kannattaa ostaa jos äänestä eroon haluaa ei kellään ehjää purkuautosta löydy?
Mikä letku tarkalleen on kyseessä joka äänen aiheuttaa linkin kuvassa, itse kun autoa ostin myyjä näytti letkua 18...?
http://www.eeuroparts.com/Main/DiagramP ... f99b62.gif

Onko jollakin tietoa letkun 18 sisähalkaisijasta, jos hakisi letkukaupasta uutta kun alkuperäinen näyttää melko valmiilta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ensin otin akun ja välijäähdyttimen letkun pois. Sitten liitokset auki. Pois se lähti siten, että jotenkin ensin eteenpäin ja sivulle sitä metallista osaa keplottelemalla. Pikkuisen sai vääntää, että sai pois. Sitten se kumiletku seurasi perässä sinne etuoikealle. Jotenkin noin se meni. Pari tuntia taisin ihmetellä pois ottoa, mutta takaisin se meni paikalleen puolessa tunnissa. Näinhän se yleensä on. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

No niin, letku vaihdettu. 4 tuntia meini kaikkiaan aikaa. Olisin kyllä luovuttanu jossain vaiheessa, ellen ois tienny, että sen pystyy jostain pujottelemaan ulos.
Uusihan menee sit ihmeen helposti paikalleen.
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

edsel58 kirjoitti:No niin, letku vaihdettu. 4 tuntia meini kaikkiaan aikaa. Olisin kyllä luovuttanu jossain vaiheessa, ellen ois tienny, että sen pystyy jostain pujottelemaan ulos.
Uusihan menee sit ihmeen helposti paikalleen.
Samat olivat tuntemukset. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
kirkkis
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 19, 2008 12:17
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja kirkkis »

Letku 18 on paluuletku 10mm ja säiliönpäästä 12mm
jm11
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Loka 08, 2011 08:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jm11 »

Kävin tuon paineletkun (se joka menee akun alta) kanssa paikallisessa kohtuullisen suuressa hydrauliliikkeessä ja siellä oltiin epäileväisiä korjaamisen onnistumisen suhteen, koska heillä ne alumiiniset letkuliittimet ovat tuumaisia yms. Eli tiivistettynä miten tuo kumiletkun korjaus on teillä tehty ? Onko letkun alkuperäiset liittimet jätetty sellaisenaan paikoilleen ja rikkinäinen osa letkua korjattu jollain korjailuliittimillä vai onko koko kumiletku vaihdettu ja miten ?
jm11
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Loka 08, 2011 08:38

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja jm11 »

Epäilystä huolimatta saivat letkun vaihdettua helmiliitoksella ja letku on jo kiinni. Lupasivat uuden letkun kestävän niin kauan kuin autokin (9-3, vm 2000, 233 tkm). :wink:
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Täällä myös yksi DIY korjaus onnistunut; en irroittanut koko putkea letkuineen, vaan putkileikkurilla poikki letkun alta (kuten aikaisimmissakin viesteissä eräät olivat tehneet). Sitten hydrauliliikkeestä teetetty uusi letku (spiraali vaihdettiin uuteen sisään) helmiliitoksella (10mm) kiinni. Hyvin pelaa ja rahaa säästyy - kiitos klubisivut!
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Taisin iloita liian aikaisin. Muutaman muunkin ilmoittama ääntely, semmoinen korahtelu ilmestyi korjauksen jälkeen. Luulin aluksi, että tuo johtui järjestelmään jääneestä ilmasta, mutta olen ilmannut tuon sittemmin jo kahdesti - huolellisesti haynesin manuaalin mukaan.

Ääniä ei kuulu, kun pyörittelee kylmällä autolla (varsinkin ilmauksen jälkeen), mutta kun tulee ajon jälkeen esim. parkkikselle ja alkaa veivaamaan yli kierroksen verran, niin tekee oikeen kipeetä kuunnella korahtelua. Nestepinta tehostimen säiliössä myös nousee ajon aikana, eli jostain tuonne vissiin ilmaa pääsee. Jos ei ole vaan lämpölaajenemista. Mikähän tuossa nyt voisi olla? Spiraali on paikallaan, siitä se ei johdu. Kokeilen seuraavaksi vaihtaa paluuletkun, siinäkin pieniä pintahalkeamia näkyvissä...
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Alkaa mennä yksinpuhelun puolelle :P . Olen tässä katsellut vanhoja ketjua, ja joissain paineletkun korjauksissa sivuääni on ilmestynyt, toisissa ei. Syyksi on veikattu tätä hydrauliletkun sisälle menevää spiraalia (tai sen puutetta). syystä tai toisesta korjattu letku kuitenkin ilmeisesti saa ohjaustehostinöljyn vaahtoamaan, mikä kuuluu äänenä pumpussa.

Meikäläisen tapauksessa spiraali kuitenkin asennettiin, ja silti rutinat tulivat. Eli kysymys kuuluu, mikä on yhdistävä tekijä korjauksissa, missä rutina on tullut sivuoireena? Omassa tapauksessani letku vaihdettiin vähän järeämpään, kovempaa kumia olevaan letkuun. Sisähalkaisija kuitenkin sama kuin originaalissa. Mites muilla, millaista materiaalia vaihdettu hydrauliletku on ollut?
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen paineletkun/putken vaihto onnistui (DIY)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hydrauliliikkeesä kaverit ottivat jotain Goodyearin letkua. Saman tuntuista se oli kuin entinenkin. Vanha letku kuorittiin pois niistä entisitä karoista spiraaleineen ja uusi puritettiin päälle, eikä sivuääniä ole ilmennyt.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin