Sininen savu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

patse kirjoitti:Vielä jäänyt tiedustelemati onko garretin gt17 ahtimeen tehty mitään muutoksia asian korjaamiseksi vai onko sama homma edessä taas 100tkm jälkeen :?:
Ilmeisesti niihin on tehty muutoksia tai sitten laaduntarkkailussa ollaan oltu tarkempia, koska en ole kuullut, että vm. 2002-2003 OG9³:sta olisi mennyt noita ahtimia. Ilmeisesti Garrettilta pääsi markkinoille viallinen erä GT17 -ahtimia ja niistä sitten osa päätyi vm. 2001 OG9³:iin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Itseppäs olen pihalla kuin lumiukko ;)
Eli Saab pöläyttelee edelleen lyhyiden matkojen jälkeen (alle 3km), mutta ei aina. Väri on vaihtunut DI-vaihdon jälkeen harmaaksi. Sellaisen huomion tein, että ainakun pölläyttää kierrokset on melko korkeat käynnistäessä ja pitkään. Ehkä näistä voi vetää Garret yhteenvedon tai sitten ei? Nimittäin muuten tuo fööni ei kyllä kiukuttele 1.3barkin meni ihan hyvin eikä osia lennellyt. Aion nyt antaa olla ja katsoa mitä tapahtuu, jos hajoaa niin Mitsua sisään!

Kun patse saa Turbon vaihdettua anna täys raportti niin tiedämme mitä tehdä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

patse kirjoitti:
jthing kirjoitti:patse, kerros sitten kuinka kävi. Meillähän on lähes identtiset autot ja viat ;)
Uusi erillainen öljyloukko ollut nyt kiinni viikon ja ei näytä suuremmin auttavan. Sinisiä pöllähdyksiä tulee edelleen, eli turbo menee vaihtoon :( :x
Vielä jäänyt tiedustelemati onko garretin gt17 ahtimeen tehty mitään muutoksia asian korjaamiseksi vai onko sama homma edessä taas 100tkm jälkeen :?:
Ja hommahan sujui vastaavaan tyyliin kuten tässäkin. Mulla autona vm.01 00-käyttöönotettuna ja nyt 129tkm mittarissa. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21781

Oman saban huoltokirjassa yksi PCS:n leima (110tkm) :arrow: ei vaikutusta. kuten -Turbo Sensonic- tämän jutun lopussa kirjoittaa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27922

Ainut hankaluus taitaa olla saada lähin merkkikorjaamo innostumaan hoitamaan asiaa asiakkaan hyväksi. Myyjäliike tosin hoiti asian kympin arvoisesti, vaikka sabattimen ostosta on jo pari vuotta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Turbo tuli sitten täälläkin vaihdettua. Garret oli kyllä kaikin puolin siisti ja imuputkikin vain pienessä pintaöljyssä. Kaasuläpän yläpuoli oli myös puhdas, mutta läpän alapuoli todella musta ja palaneen öljyn peitossa. Lisäksi jokainen tulppa oli musta (pitkän ajon jälkeen muuttuivat puhtaaksi).
Kaikki siis viittaisi huohotin ei turbo ongelmaan, mutta tulipa vaihdettua. Täytyy ainakin tarkistaa huohottimen läppäkotelolle menevän letkun takaiskuventtiilin toimivuus ja vielä uudelleen niiden letkujen ja öljyloukon kunto. Lisäksi läppäkotelo pitää kyllä putsata. Jos nämä toimenpiteet ei auta niin jo on kumma.

Huhut kertovat että Saabilla olisi tulossa taas uusi huohotin update. Onko tietoa?
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
Aikaisemmin keskusteltiin tuolla toisessa ketjussa mutta jatkan tänne kun ei enää ole turbosta kysymys. Satunnaisesti pöläyttää siis siniset savut käynnistyksen jälkeen. Turbo tarkistettu siis Rovaniemen Delta-autossa ja todettu kunnossa olevaksi. Tänään mittautin puristukset Oulussa Hiirosen Nesteellä ja tulokset olivat 1. syl = 10,9 bar / 2. syl = 11,2 / 3. syl = 11 bar / 4. syl = 11 bar. Hyvät puristukset käsittääkseni? Pitäisikö nyt sitten olettaa että männärenkaat eivät falskaa ja venttiilivarren kumeja pitäs alkaa vaihtelemaan?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja jthing »

Edellisessä oli ahdin.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Uitukki kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
Aikaisemmin keskusteltiin tuolla toisessa ketjussa mutta jatkan tänne kun ei enää ole turbosta kysymys. Satunnaisesti pöläyttää siis siniset savut käynnistyksen jälkeen. Turbo tarkistettu siis Rovaniemen Delta-autossa ja todettu kunnossa olevaksi. Tänään mittautin puristukset Oulussa Hiirosen Nesteellä ja tulokset olivat 1. syl = 10,9 bar / 2. syl = 11,2 / 3. syl = 11 bar / 4. syl = 11 bar. Hyvät puristukset käsittääkseni? Pitäisikö nyt sitten olettaa että männärenkaat eivät falskaa ja venttiilivarren kumeja pitäs alkaa vaihtelemaan?
Ei noi kyllä mun mielestä mitenkään hyvät puristukset on kun tehdasuuspata vetää sellast 14baria ja vähän hipo osia kun laittelee niin pääsee jo 15baariin.

Polttoöljyä pyttyihin yön yli ja sit öljyt vaihtoon -> uusi mittaus.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Kiitos. Väittivät Hiirosen Nesteellä hyviksi jossa siis mittasivat :lol:
Seuraavalla kerralla kun menen Pudikselle otan satkun käyttöön ja alan kaikessa rauhassa liottelemaan kolkista männänrenkaita. Jos tupruttelu sillä loppuu niin hommahan on sitten kunnossa enkä ala uudestaan mittailemaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kyl ne kannattaa uuestaan mittaila imho että tietää jos tapahtui muutosta. Voi venatkin vuota.

Tos tallikaverin autos saatii ~11barin puristukset -> 13.5baariin liottamalla CRC Penetrating Oil MoS2:lla. Kaikki paitsi ykkös pytyn puristukset nousi huomattavasti mitkä jäivät pikkase alle 12baaria. Puristukset mitattiin pari viikkoo käsittelyn jälkeen koska öljy pytyssä tiivistää männänrenkaita ja näin ollen mittaus heti käsittelyn jälkee näyttäisi liian korkeeta...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mites se liotus sitten kannattaa tehdä? Itse ajattelin että ensin otetaan polttoainepumpun sulake irti ja käynnistetään kone jotta pyttyihin ei jää bensaa. Sitten kasetti irti ja paineilmalla tulpan kolojen putsaus ja tulpat irti. Sitten polttoöljyä ainakin yhdeksi yöksi pyttyihin. Kun polttoöljy on hulahtanut läpi ei varmaan ole haitaksi kaataa toinen satsi perään. Tulpat aina liotuksen ajaksi paikoilleen käsivaralta ettei pyttyihin pääse mitään ylimäärästä likaa mistään menemään. Käsittelyn jälkeen sitten polttoöljyn imasu pytyistä pois ja startilla pyöräytys että loputkin polttoöljyn jämät tulee pihalle. Sitten öljynvaihto. Minä mietin että pitäskö tuon öljynvaihdon jälkeen ajella kone lämpimäksi ja sitten vaihtaa vielä kerran öljy suodattimineen että voisi olla varma ettei öljysä ole polttoöljyjäämiä? Menikö ajatukseni kovin pahasti metsään?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

nugge kirjoitti:Kyl ne kannattaa uuestaan mittaila imho että tietää jos tapahtui muutosta. Voi venatkin vuota.

Tos tallikaverin autos saatii ~11barin puristukset -> 13.5baariin liottamalla CRC Penetrating Oil MoS2:lla. Kaikki paitsi ykkös pytyn puristukset nousi huomattavasti mitkä jäivät pikkase alle 12baaria. Puristukset mitattiin pari viikkoo käsittelyn jälkeen koska öljy pytyssä tiivistää männänrenkaita ja näin ollen mittaus heti käsittelyn jälkee näyttäisi liian korkeeta...
Ihan vertaluksi, eilen tuli mitattua bilteman mittarilla uudesta 2.3 litrasesta koneesta 15-15.8 baria.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Not bad :) Tiukka pata. Jos nyt siihe Bilteman mittariin on luottamista. Muistaakseni meidän mittari oli kans biltemast.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sininen savu?

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

nugge kirjoitti:Not bad :) Tiukka pata. Jos nyt siihe Bilteman mittariin on luottamista. Muistaakseni meidän mittari oli kans biltemast.
Uudet padat ovat tunnetusti tiukkoja, kahdesta pytystä tuli tuo 15bar, ero hieman epäilyttää?!
Vastaa Viestiin