alustasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

ng900aero kirjoitti:Siisti peli! Onko sinulla 19" vanteet autossasi, eli meneekö sellaiset tuon alustasarjan kanssa? Harmi jos ei saa tiputettua vielä 20mm:iä alaspäin, onhan tuokin jo paljon vakiota parempi ;)

Saakos tuon 40mm:n sarjan muutoskatsastettua?

Eli alustasarja, konin säädettävät iskarit, vakaajat, puslat jne, maksaisivat ~muutaman tonnin?

Mietin vaan että tuleeko halvemmaksi lähteä muokkaamaan tuota reilusti epämukavampaan suuntaan vaiko vaihtaa autoa tyystin erilaiseksi. Tosin tiedä sitten mitenkä tuo caben kori suhtautuu erittäin jäykkään alustan, eli joustaako sitten muualta niin paljon ettei ole hyötyä koko modifioinnista.

Alustan pitäisi olla sellainen kuin Minissä, auto ei käänny ollenkaan vertikaalisesti, ainoastaan horisontaalisesti, kurveihin voi hyvin painaa vaikka nelipyöräluisussa, etenkin noilla vakiorenkailla :D
Elikkäs vanteet on 18*8" niillä pyörii kumit kokoa 225/40-18.
Putiikki nimeltään Vallilan takomo muokkaa jousista juuri sellaiset, kuin itse haluat ja taitaa tehdä vakaajiakin mittatilauksena jos tarve vaatii. Alusta on merkiltään Cobra ja kyllä sen saa muutoskatsastettua.
Veikkaan, että cabben kori väsyy huomattavasti nopeammin, kuin umpinainen malli, mutta varmuutta ei ole.
Kyllä sen noilla mainitsemillasi modeilla sladiin saat :)
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

patse kirjoitti:
sihvope kirjoitti:Vielä kun saisi kokemuksia vakiojousiin sopivista vaimentimista. Ilmeisesti Monroet voisi olla käypäset, mutta onko kokemuksia Bilstein vaimentimista vakiojousilla? Itsellä tavoitteena olisi hieman kovempi alusta (vähemmän lellumista), mutta maavaran tulisi säilyä lähes ennallaan. Sellaisen vinkin sain, että kannattanee katsella Aeron tai Viggenin jousia. Josko niillä saisi hieman jäykistystä, ilman madallusta?!?

t. Pete
Saab 9-3 2,0t -98
Jos Monroe Reflex on mielessä, niin itse en enää suosittele. Eivät toimi ainakaan täällä Nokian kaupungin "testiradalla" asvaltoiduilla kaduilla, joissa jos jonkinmoista töyssyä ja monttua. Täräyttää monasti ikävästi iskut läpi. Reflexeissä ilmeisesti hieman erillainen venttiilijärjestelmä, joka vaimentaa joustoliikettä ja ainakin omasta mielestä toimii liian pintakovasti.
Täysin sama käyttäytyminen oli minulla Reflexien kanssa Eibachin alustasarjan kanssa, eli Reflexit toimii vakiojousien kanssa tai ei niilläkään.

Nyt alla edelleen Eibachin madallussarja ja Konin Pro Kitin säädettävät
iskarit ja jäykistettynä 360 astetta, eikä vieläkään iske käsille, vertaa Reflex.

Koni säädettynä 360 astetta on paljon miellyttävämpi, kuin Eibachin
sarjaan kuuluneet Sachs Race engineeringin iskarit, jotka olivat tosi kovat.

Alusta toimii tosi hyvin on tukeva, tarkka ja ohjaustuntuma on myös tosi
hyvä ja eikä ole mikään uratutka.

Lopuksi nyt olisi tarjolla tarpeettomat ja käyttämättömät Konin madallusjouset!
sihvope
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 20:44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja sihvope »

Kiitoksia kovasti vinkeistä, keväällä taitaa Bilsteinit asentua alle. Jousien kanssa ei varmaankaan kannata ryhtyä pelailemaan, ellei jollain sattuisi nurkissa lojumaan alkuperäisiä Aeron tai Viggenin jousia... (sen verran on itsessä metsien miestä, että täytyy kinttupolkuja ajella klapien toivossa; tulee kalliit klapit jos öljypohja menee :wink: )

t. Pete
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

upi kirjoitti:
Nyt alla edelleen Eibachin madallussarja ja Konin Pro Kitin säädettävät
iskarit ja jäykistettynä 360 astetta, eikä vieläkään iske käsille, vertaa Reflex.
No siinäpä se nähdään että makuja on monia :D . Mulla juuri tuo parjattu alla eikä mitään ongelmaa hieman "reilummassakaan" ajossa. Rataa en toki kiertele.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

sihvope kirjoitti:Kiitoksia kovasti vinkeistä, keväällä taitaa Bilsteinit asentua alle. Jousien kanssa ei varmaankaan kannata ryhtyä pelailemaan, ellei jollain sattuisi nurkissa lojumaan alkuperäisiä Aeron tai Viggenin jousia... (sen verran on itsessä metsien miestä, että täytyy kinttupolkuja ajella klapien toivossa; tulee kalliit klapit jos öljypohja menee :wink: )

t. Pete
Mulla löytyisi kierros Viggenin orkkisjousia !
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Mitäs sanovat paremmin tietävät. En haluaisi autosta kovin matalaa mutta ajotuntumaa pitäisi parantaa. Ensi hätään on clamppi tilattuna. Seuraavaksi on vuorossa alusta. Kysymys kuuluukin että onkohan jo kohta 6 vuotta vanhan ja 95 tkm ajetun aeron vakiojouset valmiit? Ehjiltä ja siisteiltä näyttävät ja ihan ok:lta tuntuu. Ajattelin jos vain ostaisi laadukkaat vaimentimet (Koni, Sachs yms).

Äkkiä ajatellen tuntuisi että ikä alkaa noita jousia painaa jo. saabin jousista ei vaan aikasempaa kokemusta ole.

Ei tarvistsisi alustaa sitten turhaan vaihtaa kahteen kertaan. Eli esim Eibach taitaa madaltaa vähiten jos vakiojouset vaihtaa pois.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Mulla on Sachsin iskarit ja eibachin jouset. Ja ihan kohtuu jämäkkä peruskäyttöön on.
Tosin itse vaihdan vielä jämäkämpään tulevaisuuden puolella.
Saab 900 2.0t Cab -97
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Paljonko tuollaisen Koni Sport Kit- sarjan asennus alle maksaa? Hyviä vinkkejä edullisista ja ammattitaitoisista asennuksista täällä Tampereella.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

ysikolme kirjoitti:Paljonko tuollaisen Koni Sport Kit- sarjan asennus alle maksaa? Hyviä vinkkejä edullisista ja ammattitaitoisista asennuksista täällä Tampereella.
Lappeenrannassa viime vuoden helmikuussa 150e sisältäen kulmien säädön.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

paerikss kirjoitti:Mitäs sanovat paremmin tietävät. En haluaisi autosta kovin matalaa mutta ajotuntumaa pitäisi parantaa. Ensi hätään on clamppi tilattuna. Seuraavaksi on vuorossa alusta. Kysymys kuuluukin että onkohan jo kohta 6 vuotta vanhan ja 95 tkm ajetun aeron vakiojouset valmiit? Ehjiltä ja siisteiltä näyttävät ja ihan ok:lta tuntuu. Ajattelin jos vain ostaisi laadukkaat vaimentimet (Koni, Sachs yms).

Äkkiä ajatellen tuntuisi että ikä alkaa noita jousia painaa jo. saabin jousista ei vaan aikasempaa kokemusta ole.

Ei tarvistsisi alustaa sitten turhaan vaihtaa kahteen kertaan. Eli esim Eibach taitaa madaltaa vähiten jos vakiojouset vaihtaa pois.
Onhan nuo jouset varmaan jossain määrin vähän väsähtäneet mutta hanki niiden kaveriksi uudet sportti-iskarit ja kato miltä tuntuu. Voihan ne jouset aina vaihtaa myöhemmin.
Tosin iskareita vaihdettaessa ne jouset on helppo vaihtaa samalla ettei tarvitse sitten myöhemmin taas purkaa kaikkea kun jo kerran ollut auki.

Toinen vaihtoehto on laittaa osto-ilmoitus vähän ajetuista aeron/viggenin jousista ja katsoa jos sellaset löytyy sopivasti niin voi päivittää vähemmän käytetyt "vakiot" samalla.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

pade kirjoitti:Onhan nuo jouset varmaan jossain määrin vähän väsähtäneet mutta hanki niiden kaveriksi uudet sportti-iskarit ja kato miltä tuntuu. Voihan ne jouset aina vaihtaa myöhemmin.
Tosin iskareita vaihdettaessa ne jouset on helppo vaihtaa samalla ettei tarvitse sitten myöhemmin taas purkaa kaikkea kun jo kerran ollut auki.

Toinen vaihtoehto on laittaa osto-ilmoitus vähän ajetuista aeron/viggenin jousista ja katsoa jos sellaset löytyy sopivasti niin voi päivittää vähemmän käytetyt "vakiot" samalla.
Tähän päädyin itsekkin. Luultavasti hankin Eibachin jouset ja Sachs iskarit. Eibachit kun madaltaa omien kokemusten mukaan enintään sen minkä lupaavat, eli ei paljon pudotusta lisää ehkä max -20mm lisää orkkikseen. Täytyy koittaa ostoilmoa vähän ajetuista orkkiksita kuitenkin ensiksi.

Wuolan jousitakomossa muuten teetin aikoinaan Eibachin vieterit eteen. Jouset uunitettiin ja muokattiin 1.5cm lyhyemiksi laksetun kaavion mukaisesti. Tuli erittäin hyvät ja keuliminen loppui. Sanoivat Eibachin olevan ainoita mitä suostuvat näin modifioimaan (kyseessä Cordoba vario).

Ovatko viggen jouset matalammat kuin aeron (-10mm orginaaliin)?

Tarkoituksena on rakentaa välillä täysin OEM (mitä tuokin sana nyt enää tarkoittaa) aero parannelen vain noita akilleen kantapäitä. Juurikin tuli tilattua Brembon levyt yms taakse. Kuitupuskureista ja 60-70mm madalluksesta onkin jo paljon kokemusta :D.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

paerikss kirjoitti:
Ovatko viggen jouset matalammat kuin aeron (-10mm orginaaliin)?
Viggenin jouset ovat tuon -10mm orkkiksesta. Olen aina uskonut Aerossa olevan sama juttu mutta en tiedä varmuudella..
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

pade kirjoitti:
paerikss kirjoitti:
Ovatko viggen jouset matalammat kuin aeron (-10mm orginaaliin)?
Viggenin jouset ovat tuon -10mm orkkiksesta. Olen aina uskonut Aerossa olevan sama juttu mutta en tiedä varmuudella..
Sama uskomus myös minulla, mutta perus turbon alustaan laitettuna aeron jouset sekä monroe reflex iskarit, niin madallusta ei tainnut tulla yhtään. 16" kesänakeilla välillä näyttää siltä kuin tuo kolkki olis coupe mallinen katumaasturi :?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

Alusta

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En näe mitään aihetta muuttaa alkuperäistä alustaa tehtaan jäljiltä, tietty kovaan nurkkaajoon karkuun poliisia, mielummin kovemmat jouset tai matalat renkaat jos aikoo pitää ajokortinsa kaikki yltäpäisyydet yritykset ovat turhaa kaunistelua, hmm, mitä se meinaa. Kallistuksen vakaaja takana on aivan sama onko se 25 mm tai 35 mm harvoin pääset sitä esittelemään.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Alusta

Viesti Kirjoittaja paerikss »

kerttu kirjoitti:En näe mitään aihetta muuttaa alkuperäistä alustaa tehtaan jäljiltä, tietty kovaan nurkkaajoon karkuun poliisia, mielummin kovemmat jouset tai matalat renkaat jos aikoo pitää ajokortinsa kaikki yltäpäisyydet yritykset ovat turhaa kaunistelua, hmm, mitä se meinaa. Kallistuksen vakaaja takana on aivan sama onko se 25 mm tai 35 mm harvoin pääset sitä esittelemään.
Itse olen tästä eri mieltä. Alustahan on 9-3 akilleen kantapää. Vetely ja uraherkkyys on aikamoinen. Tähän haen itse parannusta. Poliisia ei ole tarkoitus mennä pakoon, usein tosin tulee istuskeltua niiden kanssa kahvilla. Eihän jäykät jouset autuaaksi tee, hyvät iskarit paremminkin. Itse ajan paljon (vaikka aeron ostinkin vaimolle), silloj haluan että auto pysyy omalla kaistalla tukevasti, reagoi ohjaukseen hyvin ja pysähtyy nopeasti.

edit: pahimpana/parhaimpana vuotena 140tkm tien päällä (ei työn puolesta)

Uskoisin yhdistelmällä clamppi, jouset, iskarit, puslat ja aurauskulmat kunnossa päästään hyvään tulokseen.

Auton viritys aloitetaan mielestäni jarruista ja alustasta sekä siitä että muu tekniikka on kunnossa.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Vastaa Viestiin