9-3:n etutolpat ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Laitoin Baasenar yyveetä.
Itse en tuohon hitsaushommaan voi ryhtyä, ei ole välineitä, tiloja eikä kyllä riittävästi kokemustakaan hitsaushommista. Ajattelin suosista kiikuttaa saabin tuonne ketjussa aikaisemmin mainitulle Hilvola&Salmiselle Tampereelle, jos he suostuisivat työn tekemään.
Katsoin aikaisemmin että motonetissa myydään iskareita halvalla, mutta mitkä nuo laakerit tarkalleen ottaen ovat (siis nuo huoltokorjaamon mukaan 150/pari maksavat)? Motonetin sivut näyttävät olevan juuri nyt alhaalla.
E: entä onko merkitystä sillä, että autoon on asennettu alustasarja jossa bilsteinin keltaiset iskarit ja H&R madallusjouset? Eli pystyykö esim. motonetin tarvikeiskarit asentaa noiden madallusjousien kaveriksi? Tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä ku ei tiedä.
Itse en tuohon hitsaushommaan voi ryhtyä, ei ole välineitä, tiloja eikä kyllä riittävästi kokemustakaan hitsaushommista. Ajattelin suosista kiikuttaa saabin tuonne ketjussa aikaisemmin mainitulle Hilvola&Salmiselle Tampereelle, jos he suostuisivat työn tekemään.
Katsoin aikaisemmin että motonetissa myydään iskareita halvalla, mutta mitkä nuo laakerit tarkalleen ottaen ovat (siis nuo huoltokorjaamon mukaan 150/pari maksavat)? Motonetin sivut näyttävät olevan juuri nyt alhaalla.
E: entä onko merkitystä sillä, että autoon on asennettu alustasarja jossa bilsteinin keltaiset iskarit ja H&R madallusjouset? Eli pystyykö esim. motonetin tarvikeiskarit asentaa noiden madallusjousien kaveriksi? Tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä ku ei tiedä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Jos on alustasarja niin tavalliset iskarit tuskin kauaa kestää siellä, tai eivät toimi oikein. Kyllä sinne pitäisi vaihtaa alustasarjojen kanssa tarkoitetut pumput.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Ok, pitääpä sitten tilailla Bilsteinin iskarit jostakin. Kunhan ensin saan selvitettyä niiden tarkan mallin. Ostokuitti saattaa olla vielä tallella.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tarkennetaan pikkuisen tätäkin tietoa.like_a_glove kirjoitti:F-Astra ja A-Vectra/Calibra käy myös pikku tuunaamisella ainakin NG900:seen...
jousilautasen kiinnitys paikassa noin 2cm ero pystysuoraan. (eli vissiin sit opelin jouset)
iskarin yläpää(laakeri sun muut kilkkeet) pitäis istuu saabista ihan kivasti...
kehotan tarkastamaan että tolpasta löytyy ABS-anturin paikka!
Eli tolpan on oltava vähintään 1.8L F Astrasta tai A Vectrasta, muuten ei pyörän napa sovi laakeriin.
Calibran kohdalla ei moottori koolla ole merkitystä.
V6 ja Turbo A Vectra/Calibra on sama napakin kuin Saabissa.
ABS anturille on ollut paikka kaikissa purkamissani Opelin isoissa tolpissa mitkä on peräisin Astra/Vectra/Calibra malleista.
Kierteet joutuu toki putsaamaan.
Sinänsä mielenkintoinen tämä Saabin tolppa ongelma, Opel on käyttänyt vastaavaa tolppa rakennetta jo -79 D Kadetissa ja edes niissä en ole törmännyt vastaavaan vaivaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Holkit (kiitos baasenar!), uudet iskarit ja aika korjaamolle varattu, joten valoa alkaa näkyä tunnelin päässä. Mutta entäpä nuo laakerit? Motonetilla näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa:
21-1713 29,50 e
Etup laakeris Saab GM900
GM-900/9-3 94->99 [1994-1999]
21-1898 52,50 e
Etup laakeris Saab 9-3
9-3 99->01 (alnro#X202882->) [1999-2001]
Liekö se tuo alempi (kalliimpi) lähempänä oikeaa? Ihmetyttää paikallisen huoltokorjaamon (ei saabin merkkihuolto) arviohinta laakereille, 150 e/pari. Kyseessä kait originaalit saabin laakerit.
21-1713 29,50 e
Etup laakeris Saab GM900
GM-900/9-3 94->99 [1994-1999]
21-1898 52,50 e
Etup laakeris Saab 9-3
9-3 99->01 (alnro#X202882->) [1999-2001]
Liekö se tuo alempi (kalliimpi) lähempänä oikeaa? Ihmetyttää paikallisen huoltokorjaamon (ei saabin merkkihuolto) arviohinta laakereille, 150 e/pari. Kyseessä kait originaalit saabin laakerit.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Jos korjaamo myy sinulle laakerit, niin korjaamo ottaa oman katteensa niiden hinnassa mikä ihan normaalia, jos taas viet omat osat korjaamolle, niin takuukysymykset monimutkaistuvat, koska osien takuuasiat ovat sinun ja osat myyneen liikkeen välinen asia ja työn osalta takuu on sinun ja korjaamon välinen asia, käytännössä siis omilla osilla jäät heikommalle jos laakerit hajoavat ennen aikojaan.
Noista Bromanin hinnoista taitaa paljon ostava korjaamo saada n. 10% pois, mutta monesti osat ovat hieman kalliimpia palvelevissa varaosaliikkeissä...
Noista Bromanin hinnoista taitaa paljon ostava korjaamo saada n. 10% pois, mutta monesti osat ovat hieman kalliimpia palvelevissa varaosaliikkeissä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: 9-3:n etutolpat ?
Meikäläinen osti fixus liikkeestä skf:n etupyöränlaakerin joka makso 70 e/kpl. Hyvä on ja pysyy. Kuulemma ei meikäläisen og9-3 2,0t muu Sopinu.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tosiaan noissa laakerissa on sellainen homma että yleensä SKF maksaa vähän enemmän kuin kiinalainen lohikäärmelaakeri, mutta toisaalta kestää usein 5 kertaa pidempään
Ihan samaa on nivelissä yms. osissa, halvat yleensä kestävät sen verran että auton saa myytyä eteenpäin, mutta omaan käyttöön niitä ei aina kannata hommata, kun vaihtotyö on kuitenkin verrattain arvokasta, vaikka tekisi itse, niin kyllähän se jurppii vaihdella samoja osia kerran kaksi vuodessa...
Ihan samaa on nivelissä yms. osissa, halvat yleensä kestävät sen verran että auton saa myytyä eteenpäin, mutta omaan käyttöön niitä ei aina kannata hommata, kun vaihtotyö on kuitenkin verrattain arvokasta, vaikka tekisi itse, niin kyllähän se jurppii vaihdella samoja osia kerran kaksi vuodessa...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Seinäjoen Motonetissa iskarin yläpään laakerit -99 kolkkiin 10 e kpl, pelkkä laakeri. Sitten tuleekin mutta, laakerin kumi tjsp 70 e kpl! Eli tuon kumin kanssa kolkkiin sopiva laakeripari 160 e pari. Skf:n osia olivat. Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Jos niissä ei ole mitään näkyvää vikaa kuten halkeamia, niin ehjien osien vaihtaminen on turhaa.Jonni Peura kirjoitti:Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Sitä itsekin mietin. Pitää nyt ainakin ensin yrittää tarkastaa niiden kunto. Iskarin ylätukikumi on siis kyseessä.Minuteman kirjoitti:Jos niissä ei ole mitään näkyvää vikaa kuten halkeamia, niin ehjien osien vaihtaminen on turhaa.Jonni Peura kirjoitti:Kai nuo kumitkin on sitten vaihdettava samalla kun laakeritkin?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Moi! Oisko kellään antaa tuon korjausholkin ulkohalkasijaa tai jos sattuu oleen hyväkuntoista tolppaa josta mitata. Tänään lähti tolpat puhallukseen ni vois vähä verrata vahvuuksia jahka ne palaa.
Oiskos kellään linkata navan räjäytyskuvaa,näkis vähä tota laakerirakennetta?
Oiskos kellään linkata navan räjäytyskuvaa,näkis vähä tota laakerirakennetta?
Re: 9-3:n etutolpat ?
Itse yllätyin positiivisesti tässä aiheessa, 10v vanhat tolpat oli kuasissa, johtyen varmaan painepesusta kohtuu usein tonne pyörän koteloihin, muut pellit sit olikin rempan tarpees.
technosink puhalluksen jälkeen, sihen päälle kivenisku ja tiukka maali.
Vaihdoin samalla iskarin yläpään lakrut jotka maannu tallilla noi 7vuotta :=)
Tossa vähän kuvia: http://aijaa.com/a68175
technosink puhalluksen jälkeen, sihen päälle kivenisku ja tiukka maali.
Vaihdoin samalla iskarin yläpään lakrut jotka maannu tallilla noi 7vuotta :=)
Tossa vähän kuvia: http://aijaa.com/a68175
Viimeksi muokannut se93tbo, Ke Loka 10, 2012 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:n etutolpat ?
Korjausholkin ulkohalkaisija on 60 mm.opeli kirjoitti:Moi! Oisko kellään antaa tuon korjausholkin ulkohalkasijaa tai jos sattuu oleen hyväkuntoista tolppaa josta mitata.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:n etutolpat ?
Hei!
Skruvat.fi sivustolta sain molemmat holkit kiristysmuttereineen (vinopäiset holkit!) kotiin kannettuna noin 60 euroa!Tuote oli sitä mitä tilasin ja nopea toimituskin vielä! Suosittelen!
Skruvat.fi sivustolta sain molemmat holkit kiristysmuttereineen (vinopäiset holkit!) kotiin kannettuna noin 60 euroa!Tuote oli sitä mitä tilasin ja nopea toimituskin vielä! Suosittelen!
Saab 9-3 -00
#5685
#5685