NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo vitoskaaren profiili on sellainen että sitä tuskin pystyy oikaisemaan, itse tein ainakin sen johtopäätöksen nähtyäni osan irrallaan.
Laita tiivisteen alle jotain koroketta, 2-puoleista teippiä tms. jotta saat päivänpaisteen pysymään ulkopuolella.

[EDIT]
Niin, jotta saat sen kaaren pois, pitää kattokangas irroittaa kaaresta, se on liimattu siihen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Juurikin jotain näin helppoa sen odotinkin olevan :cry:
Ahdonvoimaa
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

Täytyykö tuon kattokotelon potentiometrin muoviosan hahlon olla kohdakkain metallisen akselin kanssa ? Onko mitään merkitystä ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nyt en "tami" saa mielikuvaa päähäni mitä tarkoitat, ota ja liitä valokuva, niin katsotaan.

Etkai sitten ottanut sitä potentiometriä irti??? :cry:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

En koskenut potentiometriin enkä irroittanut sitä.
Nyt vain mietityttää se kun tuon käyttövivuston joutui irroittamaan kokonaan (siis se vivusto joka tuohon "hattuhyllyn" alle menee siihen "murrosniveleen".
Voiko tuon vivuston juuressa olevan hammastuksen asentaa väärin, koska otin kuvan ennen irroitusta ja nyt takaisin laittaessa on vivusto eri asennossa.
Irroittaessa se vaijereihin kiinnittyvä veivi lepäsi messinkistä holkkia vasten ja nyt se on siinä toisessa ääriasennossa toisen vivun stopparia vasten.
Onko tällä merkitystä ? Muuten remontti onnistui hyvin ja vääntymää oli melko reippaasti vaihdelaatikon pedissä. Se suoristettu ja vahvikesarja asennettu onnistuneesti.
Toivottavasti tuosta selostuksesta sai jotain selvää, kiitoksia etukäteen neuvoista.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Joo, ota vivusto vielä irti.
Olet asentanut sen väärään asentoon, eikä mekanismi nyt toimi. Kattokotelon luukun ollessa kiinni, sen pitää olla messinkistopparia vasten. Nyt kuulostaa siltä että mekanismi on "kattokotelo auki" asennossa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

MacTurbo kirjoitti:Joo, ota vivusto vielä irti.
Olet asentanut sen väärään asentoon, eikä mekanismi nyt toimi. Kattokotelon luukun ollessa kiinni, sen pitää olla messinkistopparia vasten. Nyt kuulostaa siltä että mekanismi on "kattokotelo auki" asennossa.
Tuon takia en uskaltanutkaan ottaa vielä koe-savuja tuosta virityksestä. Yritetään uudestaan. Palataan asiaan, kiitoksia tähän asti.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

Kuva
Mikähän on pielessä kun noiden kotelon lukkojen vaijerit ei millään ylety kiinni tuohon vipuun jos se on tuossa asennossa messinkistopparia vasten vaikka vetää niitä kuinka?
Hätäkahva on avattu ja ei auta asiaan.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja karg »

Työnnä tota vipua ylemmäs ja laita sitten vaijerin päät paikalleen. Muistaakseni moottoripaketti pitää irrottaa siitä murroksesta ja moottori vapauttaa, että toi vipu liikkuu käsin. Saatan muistaa väärin jotain..
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

Moottorin vapauttamalla ja nostamalla löysää vaijereiden kiinnitys "akselia" saa vaijerit kyllä kiinni, mutta kiinnityksen jälkeen "akseli" ei enää lepää messinkistopparia vasten. Vaijerit vetää vastaan, ikäänkuin ne olisivat liian lyhyet.
Irroitusvaiheessa se akseli lepäsi siinä niinkuin kuuluukin, mutta nyt vaijerit loppuu kesken pituudelta. Mikä tuossa nyt on muuttunut ? Hemmetti.

Kuva

Tuossa kuvassa nyt näkyy paras asento vivustolle jonka sain lukittua. Tuon verran antavat vaijerit periksi. Mutta jää vielä rakoa tuohon messinkiholkkistoppariin. Tarvitseeko sen ihan siinä päällä levätäkkään ???
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo johtuu siitä että sinulla ei ole kattokotelon lukot kunnolla kiinni, johtuen siitä että tuo paketti on ollut irti.
Kun käytät mekanismia kerran asettuu kansi tiiviisti kiinni, lukot menevät kiinni ja vipuvarsi painuu stoppariin asti :D

Nyt ei muuta kuin katto pois ;)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja tami »

MacTurbo kirjoitti:Nyt ei muuta kuin katto pois ;)
Ja johan lähti toimimaan !!
Erinomaista, kattokotelo toimii nyt hienosti ja äänettömästi. Räklätykset täysin poissa.
Täytyy kyllä sanoa että on mahtava juttu tämä foorumi, saa erinomaisia neuvoja. :D
Moottorin petissä tosiaan oli reilu vääntyminen 16 vuoden jälkeen. Nyt alusta suoristettu WISin ohjearvoihin ja vahvikesarja toivottavasti jatkossa pitää tuon suorana.
Taas kelpaa laskea avo-Saabilla ! :D
Kiitoksia kaikille jotka tämän asian kanssa aikaisemmin kikkailleet ja kertoneet tähän topiciin juttuja, helpotti hommaa melkoisesti. Ja omiin kysymyksiin nopeasti vastanneille MacTurbolle ja Kargille kiitoksia ohjeista !!
Nyt hyvän fiiliksen kunniaksia muutama bisse. 8)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

tami kirjoitti: Nyt hyvän fiiliksen kunniaksia muutama bisse. 8)
Kippis, myö korkataan täällä myös ;)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja karg »

tami kirjoitti:Nyt hyvän fiiliksen kunniaksia muutama bisse. 8)
Nonni! Hyvä kun toimii. Kippis ja kulaus! 8)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG900 cab katto temppuilee ja kuskia v*tuttaa.. ei enää :)

Viesti Kirjoittaja karg »

tami kirjoitti:Nyt alusta suoristettu WISin ohjearvoihin ja vahvikesarja toivottavasti jatkossa pitää tuon suorana.
Ikävä todeta, mutta se alusta vääntyy vahvikesarjasta huolimatta aikanaan. Tästä on hyvänä todisteena meikän 1997-mallinen cabbe, missä on tuo vahvikesarja ollut vakiona ja moottorin alusta oli silti pahasti mutkalla. Kääräisin tosiaan moottorin ympärille ison nippusiteen ehkäisemään tärinästä johtuvaa rasitetta alustaan.. saa nähdä toimiiko. :roll:
Vastaa Viestiin