alustasarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

vetely

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Uraherkkyys on tosi kiusallinen sairas vika, otan asian heti esille kaverin kanssa, joka on Saabin koeajo laboratorin osastolla töissä, Södertäljessä, tuskimpa Jussilla on tästä asiasta tietämää, mutta yhteyksiä varmaankin. Saa nähä sitten, koetan saada miehenalun "luurin" päähän nyt jollei sitten ole taas juhlimassa GM:n loistavaa yhdistymistä Saabin valmistamiseen apurahojen myötä, koska 9000 tuli liian kalliiksi ja tätä myötä "Opelin halpa alusta" oli ainoa keino pelastaa koko Saabin tulevaisuus.Kysymys on vieläkin pitääkö meidän ratkaista koko virhemomenti, tiellä pysyvyys?
900 s kaksovinen alkuperäisillä renkailla, valtterin trimmaava.
baas93
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Huhti 23, 2006 08:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baas93 »

Alusta todella on 93 akilleen kantapää. Nyt on Bilsteinin sprintit ja H&R jouset, eikä alusta ole omasta mielestäni vieläkään kovinkaan jäykkä. Renkaat ovat 225 45 17 ja jokainen ura löytyy aivan varmasti.

Clamppi on tilattu ja toivotaan sen tuovan hieman helpotusta tuohon uraherkkyyten.
Kesägummit on myös tarkoitus uusia "oikeaan" kokoon, eli 215 45 17 kunhan saa ajeltua vanhoista senkin vähän pinnan pois mitä niissä vielä on.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Alusta

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

kerttu kirjoitti: Kallistuksen vakaaja takana on aivan sama onko se 25 mm tai 35 mm harvoin pääset sitä esittelemään.
Näin ei todellakaan kannata väittää ennenkuin sitä on kokeillut. En minäkään autoani minnekkään radalle ole muokannut vaan mukavampaan ja turvallisempaan matka-ajoon. Tuo takavakaajan vaihto on clampin ohella todella hyvä parannus vaikka autolla ajaisi vain Siwaan ja takaisin jos matkalla yksikin mutka.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

alusta

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ja sen jälleenkorjaus tehtaan jäljiltä, kiitos palautteesta etenki psykoväärämielinen cowboy olet suurinpiirtein samalla linjalla alustan kysymyksistä, oletko tosissasi taka kallistusvakaajasta, että siitä on jotakin hyötyä, ilman että pitää kavereille kehua, että mulla on nyt se.
900 s kaksovinen alkuperäisillä renkailla, valtterin trimmaava.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: alusta

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

kerttu kirjoitti:Ja sen jälleenkorjaus tehtaan jäljiltä, kiitos palautteesta etenki psykoväärämielinen cowboy olet suurinpiirtein samalla linjalla alustan kysymyksistä, oletko tosissasi taka kallistusvakaajasta, että siitä on jotakin hyötyä, ilman että pitää kavereille kehua, että mulla on nyt se.
En tälle ikää enään koe tarvetta pullistella muille mitä minulla on ja mitä. Aina jollain on jotain parempaa :wink:
Ja vastaus kysymykseesi on ehdoton kyllä. Esim puskeminen liukkaalla väheni huomattavasti ja näin ollen vaikkapa liittymissä ajo on huomattavasti mukavampaa ja turvallisempaa. Ainoa "haitta" jonka olen huomannut on autoa tunkatessa auton omalla tunkilla meinaa nousta koko auto ilmaan perän ollessa kovin jäykkä.
Itseäni ei myöskään kiinnosta "kivireki" malliset alustamuutokset mutta jotain oli tehtävä tuon uraherkkyyden takia.
Clamppi poisti lähes kokonaan sen riuhtaisun vasempaan kun lähdet ohittamaan ja ajat keskiharjanteen yli suomen upeakuntoisilla teillä. Takavakaajan tullessa se pienikin nykäisy jäi pois. Ajelemalla 185 renkaila vois tuo alusta ehkä ollakkin vetelemätön urissa.
Omassa on alustasarja minimi madalluksella ja vakio iskareilla. Heikkoa on mukulakivillä ajo mutta ei tarvitse jarrutella yhteenkään kuoppaan mihin ei tarvitse jarrutella vakiollakaan. Jos olisin vienyt tuon alustan parannuksen loppuun asti niin silloin tuo jarruttelu olisi perinjuurin suositeltavaa.
Autolla pääsen edelleenkin samoihin paikkoihin kuin ennenkin eli voin ajella kinttupoluilla. Jäykemmät jouset myös estävät liiallisen niiailun kuopissa. Ajelen kohtalaisen paljon huonoilla hiekkateillä. Kaasua joutuu hiekkateillä hieman nostamaan koska siihen pitoon jouset toivat huononnusta.
Omaani rakenteli pääosin matka-ajoon täysi nyytti päällä ja omasta mielstäni olen siinä onnistunut ilman että ajomukavuus kärsii. Joku muu tekee sitten toisenlaisen.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Eikös listan ylimmät jouset ole aivan oikeat tuohon mun 9-3 -01 aeroon?

http://www.eibach.fi/tuote.pl?stage2=Saab&stage3=9.3

edit: Mitä mieltä olette onko Eibach+koni/Sachs iskarit paljon parmepi yhdistelmä ajettavuudeltaan kuin aero/viggen+koni/Sachs? Mataluutta kun en juuri ole hakemassa vaan ajotuntumaa? Eli jos vaihtaisi alle vähemmän ajetut tai orkkisjouset.

editedit: Mitäs olette mieltä esim bogen turbo iskareista? Itselläni oli aikanaan seatissa Eibach jouset ja Boge HD iskarit ja hienosti toimivat, vaihtuivat tosin KW:n coilovereihin julmetun madallusinnon vuoksi. Pakussakin on Boge extremet olleet pari vuotta alla ja madallusta reilusti, todella hyvin ovat pelittäneet.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tuossa oman auton takaiskarit vuotaa näköjään. Pitäs sitten ne ainakin vaihtaa uusiin jossain vaiheessa. Nuo Konit ainakin vaikuttas asiallisilta tuon säädettävyydnekin takia. Olisko tolla sivulla halvin hinta tilattuna netin kautta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2199
Kannattaako samalla vaihtaa jousia vai meneekö vakio jousilla, jos haluaa vielä rahaa säästää ja ymmärsin että madaltavilla pitäs muutoskatsastaa (tänkin on jo joku varmaan kysynyt)? Toi clamppi tuli asennettua, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Sitten toinen noista puslista, kun mulle suositeltiin että vaihtaa noihin powerlexin uretaanipusliin, niin mitkä tosta sivuilta löytyvistä on aiheellista vaihtaa, jos ei kovin kalliiksi tuon halua tulevan ? :lol:
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Poy kirjoitti:Tuossa oman auton takaiskarit vuotaa näköjään. Pitäs sitten ne ainakin vaihtaa uusiin jossain vaiheessa. Nuo Konit ainakin vaikuttas asiallisilta tuon säädettävyydnekin takia. Olisko tolla sivulla halvin hinta tilattuna netin kautta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2199
Kannattaako samalla vaihtaa jousia vai meneekö vakio jousilla, jos haluaa vielä rahaa säästää ja ymmärsin että madaltavilla pitäs muutoskatsastaa (tänkin on jo joku varmaan kysynyt)? Toi clamppi tuli asennettua, jos sillä on vaikutusta asiaan.

Sitten toinen noista puslista, kun mulle suositeltiin että vaihtaa noihin powerlexin uretaanipusliin, niin mitkä tosta sivuilta löytyvistä on aiheellista vaihtaa, jos ei kovin kalliiksi tuon halua tulevan ? :lol:
Ilman muuta koko setti samalla, ei juuri mitään hintaeroa tule ja muutoskatsastus on läpihuutojuttu, auto ylös, ystävämme katsastusmies kattoo että siellä on Konit ja vähän heiluttelee autoa. Siinä se.

Mä sain koko Konin setin(jouset+iskarit) melkein tuolla PFS:n pelkkien iskarien hinnalla, ihan suomesta.Kannattaa siis myös suomalaisia yrityksiä kilpailuttaa...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Tänään minulle tarjottiin GTS merkkistä alustasarjaa. Tehdastilaus, saisi määrätä itse kuinka paljon madaltuvat yms. Ymmärtääkseni pohjautuvat KYB tuotteisiin. Iskunvaimentimet ovat säädettävät ja räätälöidään jousiin sopiviksi.

Varsinaista maahantuojaa ei ole, mutta selvittelen asiaa. Mielenkiinnolla odottelen hintaa ja lisä-infoa.

edit: muuten olen melkein päätynyt uusiin orkkisjousiin ja Koni iskareihin. Siispä kysymys, mistä mahtaisi edullisimmin saada orkkisvieterit, Saab osakalastus kun vielä on hieman hakusessa...

editedit: Koni FSD voisi myös olla oiva vaihtoehto Eibach jousien kanssa. Volvokuskeilla tuntuu ainakin toimineen kokemusten perusteella hyvin. Eri asia sitten että saako kyseiseen autoon niitä.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Tuli sitten tehtyä erilainen ratkaisu. Vaimo kun ajaa 90% ajoista sai madaltaminen jäädä. Aeron vakiojouset saavat kaverikseen nuo Monroen reflexit, toiminevat ihan ok kun auto ei ole kuin tuon -10mm. Clamppi asennettu ja taka-vakaaja odottamassa. Jos vielä tuntuu liian uraherkeltä niin laitan powerflexin puslat. Muutenkin aeroa pidetään "orginal is beautiful" asenteella (pidän vakioulkonäöstä kovasti).

Täytyy tuo Audi (B4V6) sen sijaan tiputtaa kunnolla tonttiin kunhan vaan saan tämähetkisen asennuksen valmiiksi (jakopää kokonaisuudessaan, öljyventtiilit, yläkerran kaikki tiivisteet, laatikko-öljyt, tulpat, iskareiden yläpään laakerit, 4 jarrulevyä ja uudet palat yms halpaa kuin saippua :cry: ) Audi on täysi harrastepeli radalle/cruisailuun.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Clampin kaveriksi asennettu reflexit ja vakaaja ja renkaina uusi kierros NRVi 215/45/17". Kulmat hiottu kohdilleen omien toiveiden mukaan (mm. tien kallistus otettu huomioon).

Auto on vakioon nähden aivan erilainen ajaa, vetely ja uraherkkyys väheni todella paljon.

Kulmien säädössa suosittelen Kaerlan Kumia Turussa. Hankalatkin jutut onnistuvat, mm etuakselien ja etukelkkojen säädöt schimmiprikoilla ja taka-akselien säädöt schimmilevyillä.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Mistä saa hankittua tuollaiset Aeron/Viggenin alustan? Eli sen 10mm madalluksen?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

mvalopaasi kirjoitti:Mistä saa hankittua tuollaiset Aeron/Viggenin alustan? Eli sen 10mm madalluksen?
Saabilta tai käytettynä jostain.
Ruotsista kannattanee tähystellä, siellä niitä löytyy varmasti enemmän käytettyinä..
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

pade kirjoitti:
mvalopaasi kirjoitti:Mistä saa hankittua tuollaiset Aeron/Viggenin alustan? Eli sen 10mm madalluksen?
Saabilta tai käytettynä jostain.
Ruotsista kannattanee tähystellä, siellä niitä löytyy varmasti enemmän käytettyinä..
http://forum.saabturboclub.com/ eli ruotsin saabturboclubin myyntiosastolta tekee aika-ajoin hyviä löytyöjä. Ostin itse hiljattian muutamalla kympillä T7 di kassun.

esim tuossa olisi:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=193741
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =fj%E4drar
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =fj%E4drar
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Kaikista halvin alustansäätö saataneen oikealla tilannenopeudella. Löysätään kiverimpiin mutkiin eikä ryntäytellä ainakaan vaihde päällä! :lol:
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Vastaa Viestiin