Nopeat kysymykset
Re: Nopeat kysymykset
Kysyin asiasta aiemmin jo toisella "langalla", mutta skippaantui, joten kysynpä täällä.. eli:
Auto 93 2.0 2000
Pari viikkoa sitten ajoin töihin ja parkkipaikalla syttyi CE -valo ja moottori alkoi selvästi käyttäytyä oudosti. Pysyy tyhjäkäynnillä, mutta kierrokset seilaavat normaalin tyhjäkäynnin ja sammumispisteen välillä. Päästettäessä korkeammilta kierroksilta kaasu, auto sammuu ellei kierroksia "ota vastaan" kaasulla. Muutenkin ottaa ainakin paikallaan aika heikosti kierroksia "normaalilla käytöllä".
Tähän mennessä saanut aikaiseksi ainoastaan tarkistaa tulpat, mutta en niistäkään osaa mitään itse sanoa. Olivat ainakin kokonaiset. Onko jollain viittausta tiettyyn vikaan.
Foorumilta olen bongaillut mahdollisia vikoja:
- tulpat/johdot
- sytytyskasetti
- kampiakselin asentotunnistin/anturi
Jos vika olisi itse korjattavissa ikään kuin pihalla ja rajallisin työkaluin, olisin erittäin otettu. Kiitän jo tässä vaiheessa tietämyksestänne, mutta tässä vaiheessa mutuilu ei enää asiaa edistä
Auto 93 2.0 2000
Pari viikkoa sitten ajoin töihin ja parkkipaikalla syttyi CE -valo ja moottori alkoi selvästi käyttäytyä oudosti. Pysyy tyhjäkäynnillä, mutta kierrokset seilaavat normaalin tyhjäkäynnin ja sammumispisteen välillä. Päästettäessä korkeammilta kierroksilta kaasu, auto sammuu ellei kierroksia "ota vastaan" kaasulla. Muutenkin ottaa ainakin paikallaan aika heikosti kierroksia "normaalilla käytöllä".
Tähän mennessä saanut aikaiseksi ainoastaan tarkistaa tulpat, mutta en niistäkään osaa mitään itse sanoa. Olivat ainakin kokonaiset. Onko jollain viittausta tiettyyn vikaan.
Foorumilta olen bongaillut mahdollisia vikoja:
- tulpat/johdot
- sytytyskasetti
- kampiakselin asentotunnistin/anturi
Jos vika olisi itse korjattavissa ikään kuin pihalla ja rajallisin työkaluin, olisin erittäin otettu. Kiitän jo tässä vaiheessa tietämyksestänne, mutta tässä vaiheessa mutuilu ei enää asiaa edistä
Re: Nopeat kysymykset
Onko auto vapaastihengittävällä moottorilla (B204I) vai turbokoneella?
Turbokoneita on kahta eri perustyyppiä, 2000 käyttöönotettu voi olla T5 (punainen sytytyskasetti) tai T7 (musta sytytyskasetti), mitä näistä kolmesta moottorityypistä autosi edustaa on olennainen tieto vikoja etsittäessä foorumin avulla.
Bensapumpun tai jonkin liitoksen ongelma aiheuttaa ainakin vapaasti hengittävässä koneessa tuollaisia ongelmia, onko tuohon vaihdettu bensapumppua?
Turbokoneita on kahta eri perustyyppiä, 2000 käyttöönotettu voi olla T5 (punainen sytytyskasetti) tai T7 (musta sytytyskasetti), mitä näistä kolmesta moottorityypistä autosi edustaa on olennainen tieto vikoja etsittäessä foorumin avulla.
Bensapumpun tai jonkin liitoksen ongelma aiheuttaa ainakin vapaasti hengittävässä koneessa tuollaisia ongelmia, onko tuohon vaihdettu bensapumppua?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
Auto on vapari. Bensapumpun vaihdosta ei ole nyt juuri tähän hätään tietoa, mutta autosta löytyy jonkunnäköinen huoltokirja joten voin sen tarvittaessa tarkistaa jos se on sinne merkitty.ippe kirjoitti:Onko auto vapaastihengittävällä moottorilla (B204I) vai turbokoneella?
Re: Nopeat kysymykset
Vaparissa ei ole sytkäkasettia, eli sitä et jousu vaihtamaan.
Jos jaksat ryömiä, niin katso että polttoainelinjat eivät ole rutussa, ne voivat jäädä hassusti jos tankkia lasketaan käsijarruvaijereita tai bensapumppua vaihdettaessa.
Onko polttoainesuodatin vaihdettu, vaihtoväli olisi kai 110000km, suodatin löytyy auton alta, oikean takapyörän etupuolelta.
Miten käynti muuttuu, jos otat ilmamäärämittarin johdon irti, muutenkin käyntihäiriön kohdalla imuvuoto on todennäköinen aiheuttaja, tuossa kannattaa ensimmäisenä tarkastaa että moottori ei saa imettyä ilmaa ilmämäärämittarin ohi, siellä on muutama pienempi letku konehuoneessa, jotka hapertuvat ajan kuluessa, lisäksi ihan se iso ilmakanava ilmamäärämittarilta kaasuläpälle kannattaa tarkistaa.
Jos jaksat ryömiä, niin katso että polttoainelinjat eivät ole rutussa, ne voivat jäädä hassusti jos tankkia lasketaan käsijarruvaijereita tai bensapumppua vaihdettaessa.
Onko polttoainesuodatin vaihdettu, vaihtoväli olisi kai 110000km, suodatin löytyy auton alta, oikean takapyörän etupuolelta.
Miten käynti muuttuu, jos otat ilmamäärämittarin johdon irti, muutenkin käyntihäiriön kohdalla imuvuoto on todennäköinen aiheuttaja, tuossa kannattaa ensimmäisenä tarkastaa että moottori ei saa imettyä ilmaa ilmämäärämittarin ohi, siellä on muutama pienempi letku konehuoneessa, jotka hapertuvat ajan kuluessa, lisäksi ihan se iso ilmakanava ilmamäärämittarilta kaasuläpälle kannattaa tarkistaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
Huoltokirjasta en pikaisesti saanut selville onko bensapumppua ja/tai polttoainesuodatinta vaihdettu, mutta suodatin oli ainakin ulkoisesti melko heikossa kunnossa (melko suojattomassa paikassa).ippe kirjoitti:
Onko polttoainesuodatin vaihdettu, vaihtoväli olisi kai 110000km, suodatin löytyy auton alta, oikean takapyörän etupuolelta.
Miten käynti muuttuu, jos otat ilmamäärämittarin johdon irti...
Ilmamassamittarin johdon irroitus auton käydessä ei mielestäni muuttanut käntiä, mutta takaisinlaitto saattoi nostaa kierroksia pari hassunhauskaa iskua. Konehuoneen putket, johdot ja liittimet ainakin päällisin puolin kunnossa. (tässä vaiheessa koputan puuta)
Niin ja vielä sen verran että kylmänä kävi mielestäni normaalisti. Otti kierroksia herkästi eikä alastullessa tiputtanut juurikaan tyhjäkäynnin. Lämmetessä pari minuuttia myöhemmin oireilu jatkui.
- Kapt.Kosmos
- "Turbo"
- Viestit: 267
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44
Re: Nopeat kysymykset
Jäi viime sivun viimeiseksi viesti niin jäi varmaan näkemättä, kattelin että noita ohjauksen rutinoita on ollut täälläkin ettei kai se ihan mikään kamala vika ole.
Mites toi ilmastointi? Vähän huolestuttaa toimiiko se kunnolla kun sen verran heikolta tuntui.
Mistä ton vaihdetun huohottimen tunnistaisi? Letkut olivat ainakin siistit, huoltokirjassa ei ollut kuin öljynvaihtoja merkitty. Taaksekkin oli aika selkeästi vaihdettu satulat mutta ei näkynyt noitakaan siinä.
Mites toi ilmastointi? Vähän huolestuttaa toimiiko se kunnolla kun sen verran heikolta tuntui.
Mistä ton vaihdetun huohottimen tunnistaisi? Letkut olivat ainakin siistit, huoltokirjassa ei ollut kuin öljynvaihtoja merkitty. Taaksekkin oli aika selkeästi vaihdettu satulat mutta ei näkynyt noitakaan siinä.
Kapt.Kosmos kirjoitti:Kiitoksia. Tekemisissä ollut töiden kautta kaikennäkösten elektronisten mittareiden ja näyttöjen kanssa, niissä kun välillä pystyy muuttamaan mittaustuloksia ja muuta käsin jos vain löytyy viitseliäisyyttä.
Kävin sitten kattomassa tota 9-3sta, siistähän se oli ja sillai etteiköhän noi kilsat pidä paikkaansa. Edestä kyllä kuului rusahdus paikallaankin kun renkaat oli melkein linkussa, myyjä epäili ohjauksentehostimenpumppua, muistelin täältä ohimennen lukeneeni että vähäinen neste tekisi tuota mutta tossa näytti olevan kyllä nestettä. Kannattaakohan tota pelästyä? Ohjauskin oli myös jäykähkö (esm. verrattuna Neoniin) mutta kutenkin selkeästi tehostettu.
Ilmastoinnin toimivuutta en myöskään osannut sanoa varmasti kun oli muutenkin niin kylmä ilma, onko noissa miten tehokkaat ilmastoinnin? Hieman tuntui viilenevän mutta tuntuu olevan valmistajien välillä isohkojakin eroja.
Ärsyttää kyllä automyyjältä ostaa autoa kun ei hän oikeasti autosta mitään tiedä, turbo ja huohotin kysymykset oli ihan turhia kun ei tiedä oikeastaan mitään auton menneisyydestä.
Re: Nopeat kysymykset
Ohjauksen rutinat voivat johtua huonoista yläpään laakereista tai huonolla tuurilla ruostuneista etutolpista, etutolppien ruostuminen ei ole mitenkään harvinaista ja niihin on saatavilla hitsattavia korjausholkkeja.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Nopeat kysymykset
No niin, jatketaan vielä aiemmasta vaivasta: Lisäsin sitä vihreää öljyä ohjaustehostimeen ja testailin. Totesin helpottuneena, ettei enää ulissut vaikka miten päin käänteli. Vuoti tietenkin edelleen se letku kumminkin, joten korjaamolle letkua vaihdattaan. No nyt ei vuoda enää, eikä ulise, mutta välillä parkkiksella käännellessä hieman rusahtaa ohjaus.
Tarkottaakos tuo nyt, että se tehostin/pumppu ehti mennä paskaksi? Ihmettelin vaan, kun tosiaan sillä vuotavalla letkulla ei pitänyt mitään ääniä niin kauan kun öljyä oli tarpeeksi, mutta nyt sitten kun letku on vaihdettu rutiseekin. Elikkäs, ovatko tyrineet jotain siellä korjaamolla vai oliko tämä odotettavissa oleva seuraus vuodosta?
Tarkottaakos tuo nyt, että se tehostin/pumppu ehti mennä paskaksi? Ihmettelin vaan, kun tosiaan sillä vuotavalla letkulla ei pitänyt mitään ääniä niin kauan kun öljyä oli tarpeeksi, mutta nyt sitten kun letku on vaihdettu rutiseekin. Elikkäs, ovatko tyrineet jotain siellä korjaamolla vai oliko tämä odotettavissa oleva seuraus vuodosta?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Rusahtaa? Yleensä jos pumppu käy kuivana niin ottaa itteensä siitä vähäsen. Itel yli 40tkm pumpul joka välil ääntelee paikallaan kääntäes...Saabatti kirjoitti:No niin, jatketaan vielä aiemmasta vaivasta: Lisäsin sitä vihreää öljyä ohjaustehostimeen ja testailin. Totesin helpottuneena, ettei enää ulissut vaikka miten päin käänteli. Vuoti tietenkin edelleen se letku kumminkin, joten korjaamolle letkua vaihdattaan. No nyt ei vuoda enää, eikä ulise, mutta välillä parkkiksella käännellessä hieman rusahtaa ohjaus.
Tarkottaakos tuo nyt, että se tehostin/pumppu ehti mennä paskaksi? Ihmettelin vaan, kun tosiaan sillä vuotavalla letkulla ei pitänyt mitään ääniä niin kauan kun öljyä oli tarpeeksi, mutta nyt sitten kun letku on vaihdettu rutiseekin. Elikkäs, ovatko tyrineet jotain siellä korjaamolla vai oliko tämä odotettavissa oleva seuraus vuodosta?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Nopeat kysymykset
Holkkeja minkä asennus tänäpäivänä ei kannata koska ellei ole level 99 pro hitsaaja niin sitä ei saa suoraks kuitenkaan ja kun uus tolppa maksaa sen 166€ (PFS) tai 199€ PCS niin ei kauheasti kannata lähtee hitsaamaan.ippe kirjoitti:Ohjauksen rutinat voivat johtua huonoista yläpään laakereista tai huonolla tuurilla ruostuneista etutolpista, etutolppien ruostuminen ei ole mitenkään harvinaista ja niihin on saatavilla hitsattavia korjausholkkeja.
Ihan vaan btw...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Nopeat kysymykset
No jaa, Skruvatin holkki maksaa 29e, joten säästöä se on 137 euroakin.Holkkeja minkä asennus tänäpäivänä ei kannata koska ellei ole level 99 pro hitsaaja niin sitä ei saa suoraks kuitenkaan ja kun uus tolppa maksaa sen 166€ (PFS) tai 199€ PCS niin ei kauheasti kannata lähtee hitsaamaan.
Kun iskari paikoillaan heppailee holkin paikoilleen, niin ei sitä voi montaa millin murto-osaa vinoon saada. Ainakin näin ekakertalaiselta pari kertaa vuodessa hitsailevalta onnistui helposti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Nopeat kysymykset
No kattellaan miten tilanne etenee. Kyllähän tuo silti tuntuu tosiaan tehostavan ihan niinkun pitääkin. Lisämetelihän tarkottaa vaan positiivista Saabin ansaitsemaa huomiota...nugge kirjoitti:Rusahtaa? Yleensä jos pumppu käy kuivana niin ottaa itteensä siitä vähäsen. Itel yli 40tkm pumpul joka välil ääntelee paikallaan kääntäes...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Nopeat kysymykset
Käykö jostain muusta saabista pakosarja B204L koneeseen? Esim. 2.3l 9000? Pitäs saada T3 laipalla oleva pakosarja ton T25 tilalle.
Saab 9000 -96 2.0T
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Nopeat kysymykset
alkupään 9000:set oli T3 turboilla oisko ollu -88 asti. sit tuli t25.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Nopeat kysymykset
Niin sitä itekkin muistelin, mut käykö 9000 pakosarja 900ng ?
Ainakin motonetissä on eri varaosa numerolla -93 vanhemmat.
Ainakin motonetissä on eri varaosa numerolla -93 vanhemmat.
Saab 9000 -96 2.0T