Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mukavaa sasu, että olet saanut autosi toimimaan.

Menee ehkä hiukan off-topicin puolelle, mutta kysynpä silti, kun asia sivuaa tätä remonttia, enkä vastausta löytänyt forumin haulla: kun kerran kaivan sen pumpun esille, voinko korvata vakiopumpun samalla vaivalla suurempituottoisella vaihtehdolla (Walbro/Henko 255/275lph) ilman, että softaan tarvitsee tehdä muutoksia? Ohjaako bensapainesäädin ylimääräisen tavaran takaisin tankkiin, vai meneekö käynti rikkaalle?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paineensäädin kyllä hoitaa ylimääräisen takaisin tankkiin, eli voit vaihtaa hyvinkin tehokkaamman pumpun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Jeps, päädyin tilaamaan NeoBros:lta UK:sta käytetyn pumppu-ämpäriyhdistelmän, ts. "helahoidon". Minusta on tämän projektin myötä tullut jotenkin vainoharhainen :D , joten en halunnut jättää mitään sen varaan, että vika onkin itse ämpärissä, jos mahdollista, jolloin pelkän pumppumoottorin vaihto ei ratkaisisi mitään. Mahdollisen suurtehopumpunkin päätin ruuvata paikalleen vasta, mikäli ongelma ratkeaisi.

Kun uusi vaihtopumppu oli upotettu tankin syvyyksiin, testasin heti aluksi 30 sekunnin tuoton - ja kas: ei meinannut enää 1000ml:n mittastia riittää :D Eli pumpun tuotto on ylittää alarajan komeasti!

Ja sitten tien päälle testaamaan (softana stage1, mallia EcuProject/jcarlson): ahtosopeutusten jälkeen ei ole kyllä tämä Saab ikinä toiminut vielä näin hyvin: vääntöä hyvin niin taajama-ajoon kuin ohituksiin; nakulaskurit edelleen kaikki nollissa, ioff nollissa.

Sen verran minussa on pessimistin vikaa, että haluan seurata tilannetta vielä jonkin aikaa, ennen kuin julistan "case closed" - mutta alku on ainakin lupaava!
Saabiton Saabisti
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Eli sulla oli pumpussa vika?
Ittellä on ollu femmassa jonku aikaa ihan aito Scantechin "laatupumppu"
Voiskohan vika olla yllättäen siinä 8O
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Sabanisti kirjoitti:Eli sulla oli pumpussa vika?
Siltä vaikuttaisi - ihan oli, kuten tässä ketjussa olen maininnut, n. vuoden ikäinen aito Walbro. Painetta siis tuli kuten pitää, mutta tuotot olivat alakantissa. Se, onko vika pumpussa vai ämpärissä, ei ole selvinnyt - mielestäni auto ei tosin vanhallakaan pumpulla koskaan oikein toiminut...

Autosi pumpun kunto selviää mittaamalla.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Nyt on sen verran kilsoja ja "olosuhteita" takana, että uskallan julistaa ongelman selätetyksi!

Eipä ole tosiaan kyllä koskaan toiminut tämä auto vielä näin hienosti sinä aikana, kun se on minulla ollut (n. 2 vuotta) :D

Ioff on painunut enää korkeintaan nollalle ja nakuja on kertynyt "kokonaiset" 1kpl/pytty.

Jälkiviisaana voi todeta, että olisi heti aluksi pitänyt vaan tehdä kaikki bensansaantiin liittyvät testit - ajauduin "harhapoluille", kun kuvittelin, että jo kertaalleen vaihdettu pumppu ei voi olla viallinen.

Se jää vielä auki, oliko vika selkeästi itse pumpussa vai ämpärissä. Kaipa senkin voisi jotenkin työpöydällä tutkia, mutta saa nähdä, riittääkö äijässä enää virtaa siihen :D

Jossain vaiheessa täytyy sen verran aktivoitua, että vaihdan käytettynä hankittuun ämpäriin uuden pumpun - ei ole nimittäin mitään tietoa, paljonko elimenluovuttaja-autolla on kilsoja takana...
Saabiton Saabisti
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

pumpun tuotto mitattu 2 kertaa ja noin 900ml tuli 30 sekunnissa baareista ei hajua :D . Eli ongelma ei ole siinä.
seuraavaksi ostan alipaineletkua saa vaihtaa kaikki..
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Hyvä, että pumppu oli kunnossa - ikävää, ettei homma vielä ratkennut.

Ruotsin palstalla ovat havainneet, että etenkin femmoissa sytkäkasetin heikentenyt maadoitus aiheuttaa myös ko. käytöstä, eli nakutuksia alkaa ilmestymään (ja toki negatiivista Ioffia) varsin normaaleissa olosuhteissa.

Sytytyskasetin maadoituspiste löytyy imusarjan sivusta, "nelospytyn sarvesta" - eli kuljettajan puolelta kun katsoo, pitäisi johdon löytyä imusarjan kyljestä 10mm-pultilla kiinnitettynä. Femman konetilaa en ole kauheasti tutkinut, mutta kolkissa on "lisätuntomerkkinä" ko. maadoituspisteen edessä/tiellä on peltiläpyskä, jossa on kiinni kolme liitintä, 2 x lambda ja 1 x kampiakselin asentotunnistin (musta, harmaa ja sininen).

Kolkissa on samassa paikassa vierekkäin kaksi maadoituspistettä (G7A ja G7B) - johto, jossa on keltainen teippi, maadoittaa mm. ECUn. Johto, jossa puolestaan on musta teippi, maadoittaa sytkäkassun. Femmassa näyttäisi olevan tuossa kohdassa vain yksi maadoituspiste (G7), jonka kautta menee sekä ECU että DI.
Saabiton Saabisti
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Itsellä viggenissä ollut melko pitkään samantyyppistä käyttäytymistä..
Eli: Normi ajossa loff loff saattaa välillä hyppiä lukemassa -100 8O
Tämä siis ei vaadi ylämäkeä tai kaasuun koskemista, täyskaasulla loff
pysyy nollassa! vika ei varsinaisesti vaikuta mihinkään, mutta jotainhan se
trionic touhuaa kun pitää 10astetta ottaa sytkää pois?

-100 on ainut lukema mitä näkyy. Ei yli ei alle, poislukien tietysti vaihteenvaihdot.

Tankissa pelkkää etanolia.
Autoon vaihdettu:
-6kk sitten dw300 pumppu ja suodatin
-Uudet 870dekat
-immu, tulpat, orginal lambda ja di-kassu uusia
-Ei PITÄISI olla vuotoja

Tarkasteltu myös ignaa samalla kun tätä -100 loffia esiintyy ja se näkyy selvästi
myös siinä.
Autossa ei vikakoodeja. Nakutuksia 1kpl ties kuinka pitkältä ajalta, jonka aikana kuitenkin ajetttu useampia +200km/h vetoja..

Teki muistaakseni ennen pumpun ja suuttimien vaihtoakin samaa bensa softalla.
Ideoita?
Kampuran asento anturiko? Ei mitään käynnistys ongelmia kuumana eikä kylmänä.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja sasu »

Tervehdys, sen verran pitää palata aiheeseen, että vaikka omasta vika hävisikin silloin "liotushoidolla" niin se palautui takaisin aina muutaman tankillisen jälkeen. Samalla ilmeni pientä nypytystä tasakaasulla kaupunkinopeuksissa ajettaessa.

Nyt olen varma, että TommyW:n tekemä pumpunvaihto olisi ollut minullakin oikea ratkaisu. Nyt on uusi pumppu ja polttoaineen suodatin ollut yli 10 000 km käytössä ja kaikki nypytykset sekä -loff on ollut totaalisesti poissa.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Omaan sen verran että pumpun tuotto mitattu ja ylitti reilusti
wissin ohjeen.

Olisiko maadoituksessa jossain häikkää?
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mitä näyttää Tair kun tekee noita Ioffeja? Saattaa olla "knock sound reduction" funktio joka tekee niitä kevyessä ajossa kun imuilma on kuumaa. Ei siitä nyt oikeastaan vaaraa ole, mutta voisi napsauttaa softasta pois. Jossain .46S Biopower baseissa se taitaa olla normisti päällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Teki samaa myös -20tair keleillä.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos sulla canusb oli käytössä niin nappaappa KnkSoundRedCal.ST_Enable nollaksi. Ainakin tulee suljettua toi pois. Ei tosin pitäisi vaikuttaa alle 40-50C Tairin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin