Eberi kuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lähteekö siis huriseen vaikka nyt on päivisin ollu yli viisi astetta lämmintä, ainakin täällä päin.
Mä olen tuon sammuttanu jos on ollu lyhyitä siirtymiä siten että kun olen painanu jarrua että jarruvalotesti-teksti häipyy niin sitten sidistä + ja - nappula yhtäaikaa pohjaan, hetki täytyy pitää kunnes kuuluu piippaus.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

siis se on koko ajan päällä, ei sammu muulla ku johdon pois ottamalla.
mikäs toi tech on?
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

Mimmi kirjoitti:Sitten kurkkisin eberin releet läpi.

kuinkas monta relettä siinä oikein on? yhden löysin ku nopeasti selailin noi releet läpi ja se oli ainakin ehjä.
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

Mimmi kirjoitti:Ota se rele irti ja kokeile, vieläkö eberi lämmittää.

kuten sanoin niin se oli ehjä.. :?
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

pyörii edelleen vaikka se on irti. onko niitä vain yksi kappale?
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja rr »

Mimmi kirjoitti:Miten muuten päättelit sen ehjyyden?
Varmaankin testaamalla pois vaihtoehdon, että se on rikki :idea:

Ota sulake eberiltä irti, jos eberi jää päälle. Löytyy konehuoneen sulakeboksista numerolla 15 ja on myös arvoltaan 15A. Eberin vikatilan saat pois päältä, kun annat pari päivää olla johdon kokonaan irti. Kesäaikaan sitä ei muutenkaan tarvitse. Sen voip vaikka irrottaa kokonaan kesäksi, ja kiikuttaa huoltoon. Vesiputket vain yhteen sopivalla putkenpätkällä...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Moro! :D
Taas on Eeberiremppa ajankohtainen.

Manuaalikäynnistyksellä käynnistin, PA-pumppu tikkaa, vesipumppu toimii (tosin vain vaivoin), jokin relekin napsahtaa mutta puhaltimen ääntä ei kuulu ensinkään :(

Käytin koko laitosta pöydällä, puhallin ei ainakaan jumissa ole ja laakerit tuntuisivat olevan OK.
Poltinta ihmetellessäni en ainakaan silmämääräisesti löytänyt tuota metallista sukkaa mistään.
Edellisellä sivulla oli kuva, samalta näytti ainakin se U:n muotoinen reikä, eli tyhjää täynnä.

Tuosta Preheatista vielä: Oliko siis 9-3 VM00:ssa käytettävä malli tuo D3W Z (opel): 313€ ?
Mitä osia tämä hinta sisältää?
Entä mistä olisi edullisin tilata tuo vesipumppu?

Mainittakoon, että laitteeseen on aiemmin vaihdettu jo hehkutulppa, vesipumppu on vaihdettu kerran ja puhdistettu lukuisia kertoja. Kiinnostaisi ainakin pumppu uusia nyt kokonaan...
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

snuggles kirjoitti: Tuosta Preheatista vielä: Oliko siis 9-3 VM00:ssa käytettävä malli tuo D3W Z (opel): 313€ ?
Mitä osia tämä hinta sisältää?
Entä mistä olisi edullisin tilata tuo vesipumppu?
En nyt löytäny varmistusta asiaan mutta mielestäni tilasin vw:n version joka sopi paikoilleen. Ensiksi tais tulla ooppelin versio ja ihmettelin postista hakiessa "halpaa" hintaa joka piti siis vaihtaa. Toi on siis ihan valmis paketti, muuta ku letkut paikkaansa ja töpseli kii.

Vesipumppu tarttis itsekin vaihtaa, paikallisesta autosähköliikkeestä annettiin käteen joku mesen pumppu joka on muuten sama mutta letkujen lähdöt on millin pari ohuemmat että joutuu kiristämään klemmarit vähän kovempaa tai jotain muuta, hinta oli huomattavasti halvempi mitä orkkis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tetammi kirjoitti:
snuggles kirjoitti: Tuosta Preheatista vielä: Oliko siis 9-3 VM00:ssa käytettävä malli tuo D3W Z (opel): 313€ ?
Mitä osia tämä hinta sisältää?
Entä mistä olisi edullisin tilata tuo vesipumppu?
En nyt löytäny varmistusta asiaan mutta mielestäni tilasin vw:n version joka sopi paikoilleen. Ensiksi tais tulla ooppelin versio ja ihmettelin postista hakiessa "halpaa" hintaa joka piti siis vaihtaa. Toi on siis ihan valmis paketti, muuta ku letkut paikkaansa ja töpseli kii.

Vesipumppu tarttis itsekin vaihtaa, paikallisesta autosähköliikkeestä annettiin käteen joku mesen pumppu joka on muuten sama mutta letkujen lähdöt on millin pari ohuemmat että joutuu kiristämään klemmarit vähän kovempaa tai jotain muuta, hinta oli huomattavasti halvempi mitä orkkis.
Kiitoksia tiedoista, taitaa olla järkevin jo tässä vaiheessa uusia koko laite.

Vesipumppuun liittyen sain vinkin katsoa eBaystä:
http://shop.ebay.de/i.html?_nkw=eberspä ... &_osacat=0

50-60€ +postit näyttää olevan. Pitänee kysyä tarvikeliikkeistä, että millaista hintaa he pitävät. Kovin pienellä erolla ei viitsi tilaamaan alkaa.
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

tulipa tässä mieleen ku olis bensakoneisen 9-3:sen sid2:nen tarjolla tossa niin mietin että meneekö se ihan vaihtamalla tuohon mun TId:iin? vai onko niissä jotain eroja valikoissa?
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
whistler
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 11:59
Paikkakunta: k-nummi-riihimäki

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja whistler »

Mimmi kirjoitti:
whistler kirjoitti:tulipa tässä mieleen ku olis bensakoneisen 9-3:sen sid2:nen tarjolla tossa niin mietin että meneekö se ihan vaihtamalla tuohon mun TId:iin? vai onko niissä jotain eroja valikoissa?
Menee suoraan, mutta se vaatii TECHla ohjelmoinnin, jotta saat oikeat valikot käyttöösi.

tämä kirkas. kiitoksia!
Saab 9-3 2.2TId + nissan 200sx s14a-00 + nissan 300zx z32TT -92
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Sain kuitenkin sen verran "viitsittyä", että testasin puhaltimen 6voltilla ja toimii.
Ne kaksi vesitilan anturia näyttävät noin 18°C lämmössä 13,5-13,58 KOhm.
Onko OK?
Hehkutulppa punertaa hyvin 12Voltilla.
Se toinen tappi eli ilmeisesti liekkivahti näyttää 18°C noin 1.02KOhm ja kuumennettaessa kipuaa noin luokkaa 2,5 KOhm lukemiin, onko tämä OK? :)


Seuraava tyhmä kysymys:
Sulakelaatikossa on pienehkö mokkula "lisälämmittimelle". Kuinka totean sen olevan kuranttia tavaraa?
Entä voiko kotikonstein mitata siinä Eeberin omassa, rintapellissä olevassa laatikossa olevaa suurempaa, harmaata mokkulaa?


Vielä sen verran irroitetusta Eeberistä, että bongasin nyt paremman lampun kanssa sieltä U-mallisesta kolosta paikan, jossa sitä sukkaa ainakin on ollut. Nyt ei ollu se toinen reikä enää verkon peitossa, ainoastaan siinä reunoilla oli hiukan karvaa.

Osaatteko sanoa, kannattaako sellaisella enää kokeillakkaan tulille vai laitanko suoraan uudemman polttopesän tulille? Laite on siis vielä keväällä toiminut vailla moitetta.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja snuggles »

snuggles kirjoitti:Sain kuitenkin sen verran "viitsittyä", että testasin puhaltimen 6voltilla ja toimii.
Ne kaksi vesitilan anturia näyttävät noin 18°C lämmössä 13,5-13,58 KOhm.
Onko OK?
Hehkutulppa punertaa hyvin 12Voltilla.
Se toinen tappi eli ilmeisesti liekkivahti näyttää 18°C noin 1.02KOhm ja kuumennettaessa kipuaa noin luokkaa 2,5 KOhm lukemiin, onko tämä OK? :)


Seuraava tyhmä kysymys:
Sulakelaatikossa on pienehkö mokkula "lisälämmittimelle". Kuinka totean sen olevan kuranttia tavaraa?
Entä voiko kotikonstein mitata siinä Eeberin omassa, rintapellissä olevassa laatikossa olevaa suurempaa, harmaata mokkulaa?


Vielä sen verran irroitetusta Eeberistä, että bongasin nyt paremman lampun kanssa sieltä U-mallisesta kolosta paikan, jossa sitä sukkaa ainakin on ollut. Nyt ei ollu se toinen reikä enää verkon peitossa, ainoastaan siinä reunoilla oli hiukan karvaa.

Osaatteko sanoa, kannattaako sellaisella enää kokeillakkaan tulille vai laitanko suoraan uudemman polttopesän tulille? Laite on siis vielä keväällä toiminut vailla moitetta.
Sulakelaatikon pieni rele Chevroletin osana 8€, Saabin varaosana 12€.
Tilasin varalta sellaisen kun ei ole hinnan kirossa.
Vastaa Viestiin