9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Jos tuon magneettikytkimen laakerin kanssa on ongelmia niin pitäisikö sen ilmetä koko ajan riippumatta onko kompura käynnissä? Omassa 9-3:ssa, kun kompura lähtee käyntiin sekä ajovalot että mittarivalot välähtävät tai siis himmenevät hetkeksi. Lisäksi pintakaasulla ajaessa auto tuntuu nykivän kompuran kytkeytymisen tahtiin. Nykiminen ei ole mitään pätkimistä vaan päinvastoin nykii paremminki lisävauhtia. Molemmat oireet siis ilmenee vaan kun ilmastointi on päällä. Nykimisen havaitsi myös katsastusmies, joka ei saanu pakokaasumittausta tehtyä kun ilmastointi oli päällä. Kierrokset vaelteli liikaa.
Onko tämä nyt vain kyseisen kompuran ominaisuus, vai voisiko kyseessä olla tuo laakeriongelma? Tai muuten vaan kompura menossa? Kyseessä signaturen auto ja mittarissa 130tkm.
Onko tämä nyt vain kyseisen kompuran ominaisuus, vai voisiko kyseessä olla tuo laakeriongelma? Tai muuten vaan kompura menossa? Kyseessä signaturen auto ja mittarissa 130tkm.
OG9-5 Aero Wagon -07
NG9-5 TiD4 Vector -10
NG9-5 TiD4 Vector -10
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Normaalia väittävät jotkut, sama ominaisuus täällä. Samalla kierrokset hieman notkahtavat. Ajossa en kyllä ole kompuran vaikutusta huomannut.Omassa 9-3:ssa, kun kompura lähtee käyntiin sekä ajovalot että mittarivalot välähtävät tai siis himmenevät hetkeksi.
Tosin toisessa suvussa olevassa yksilössä tällaista ei ilmene ainakaan yhtä häiritsevästi, joten tiedä sitten pääsisikö tuosta jollain eroon...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kyllä. Siis jos laakeri on loppu, kompura kolkuttaa koko ajan. Näin tuli todettua viime kesänä Norjan reissulla T5:lla. Keskellä Norjaa alkanut kolkutus kävi sietämättömäksi ja alkoi hieman hermostuttaa. Bergenissä Saab-huollon kaveri laittoi pyynnöstä lyhyemmän hihnan (työstä ei tietenkään veloitettu mitään ), jotta kompuraa ei enää pyöritettäisi. Laakeri tuli vaihdettua sitten kotomaassa. Mekkala alkoi ihan yllättäen.tjr kirjoitti:Jos tuon magneettikytkimen laakerin kanssa on ongelmia niin pitäisikö sen ilmetä koko ajan riippumatta onko kompura käynnissä? Omassa 9-3:ssa, kun kompura lähtee käyntiin sekä ajovalot että mittarivalot välähtävät tai siis himmenevät hetkeksi. Lisäksi pintakaasulla ajaessa auto tuntuu nykivän kompuran kytkeytymisen tahtiin. Nykiminen ei ole mitään pätkimistä vaan päinvastoin nykii paremminki lisävauhtia.
Täysin toinen asia on se, että 9-3 on vaativa akun suhteen. Kaikki mainitsemasi oireet ilmenivät T7:ssa, sen tullessa taloon. Wanha akku uusiksi (myyjän laskuun ) ja oireet poistuivat. Akku jaksoi kyllä pyörittää starttiakin ihan hyvin, mutta ikää jo oli. Akun sisäisen vastuksen pitää olla pieni. Elektroniikkaa tuntevat ainakin ymmärtävät termin Vanhalla akulla ajovalot tosiaankin lumpsahtavat oikein kunnolla! Tuntuu, että ne sammuvat hetkeksi, kun kompura lähtee käyntiin.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Akkukin on melko tuore, vuos sitten vaihdettu. Ei pitäis olla siitä kiinni.
Ei kait auta muu ku ajella vaan ja kattoo miten kehittyy. Ei tuo sit ilmeisesti ainakaan magneettikytkimen laakerin vaihdolla parane. Lyhyt hihna on jo varmuuden vuoks kontissa.
Ei kait auta muu ku ajella vaan ja kattoo miten kehittyy. Ei tuo sit ilmeisesti ainakaan magneettikytkimen laakerin vaihdolla parane. Lyhyt hihna on jo varmuuden vuoks kontissa.
OG9-5 Aero Wagon -07
NG9-5 TiD4 Vector -10
NG9-5 TiD4 Vector -10
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Ennen kesää olisi uusittava tuo kompuran laakeri.Kyselisinkin millaista ja moniko
mm. ulosvetäjää olette käyttäneet tuossa hommassa?Laakerikin on jo hankittu.
Nyt on lyhyempi hihna paikoillaan,koska talvella alkoi entinen laakeri antautumaan.
mm. ulosvetäjää olette käyttäneet tuossa hommassa?Laakerikin on jo hankittu.
Nyt on lyhyempi hihna paikoillaan,koska talvella alkoi entinen laakeri antautumaan.
900 2.1 9-3 2.3 9-3T-02matalap.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
joopa joo...ilmastointi ei toimi
systeemit ei kolise eikä kilise, joten otin magneettikytkime irti, puhistin pinnat hyvin ja kamat takas kiin. nyt toimii koko ajon ajan hienosti, jos käy ennen liikkeelle lähtöä kopauttamassa magneettikytkimen pyörimään.
pinnat siis näyttää pysyvän kiinni, mutta miksei se jaksa nykästä sitä itse pyörimään, onko ehdotuksia? Voiko sen prikan muuten jättää sieltä kokonaan pois?
systeemit ei kolise eikä kilise, joten otin magneettikytkime irti, puhistin pinnat hyvin ja kamat takas kiin. nyt toimii koko ajon ajan hienosti, jos käy ennen liikkeelle lähtöä kopauttamassa magneettikytkimen pyörimään.
pinnat siis näyttää pysyvän kiinni, mutta miksei se jaksa nykästä sitä itse pyörimään, onko ehdotuksia? Voiko sen prikan muuten jättää sieltä kokonaan pois?
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Shimmausprikan voi jättää pois tai vaihtaa ohuempaan, mikäli pinnat ovat riittävän kuluneet, etteivät tee kontaktia "vapaana", eli hihnapyörä pääsee pyörimään vapaasti, kun magneettikytkin ei vedä.
Jos voima heikko, niin myös lämpökytkimessä kompuran päällä saattaa olla ylimeno vastusta. (= kärjet huonot) Kokeile tarjota suoraan +12v magneettikytkimelle, jolloin ylimenovastus jää pois. Näin saat haarukoitua, että mikä aiheuttaa magneetin tehottomuutta.
Jos voima heikko, niin myös lämpökytkimessä kompuran päällä saattaa olla ylimeno vastusta. (= kärjet huonot) Kokeile tarjota suoraan +12v magneettikytkimelle, jolloin ylimenovastus jää pois. Näin saat haarukoitua, että mikä aiheuttaa magneetin tehottomuutta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Jou Hook, kiitti vastauksesta!
tein temput, tarjosin virtaa ja prikka pois, pelittää käheesti ja tsekkasin viel et ei tee kontaktii vapaana.
coolia kevättä!
tein temput, tarjosin virtaa ja prikka pois, pelittää käheesti ja tsekkasin viel et ei tee kontaktii vapaana.
coolia kevättä!
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Ilmojen lämmetessä muistui taas NG:n ilmastointimurheetkin mieleen...
Eli autossa on manuaalinen ilmastointi joka on kyllä tähän asti (eilen viimeksi kun kokeilin) puhaltanut aina kylmää, mutta metelin säestyksellä. Kompressorin käynti kuuluu vaimeana jurinana mutta ajoittain se yltyy mekkaloimaan niin että jurina voimistuu sellaiseksi möykäksi, että kojelauta tms jo resonoi mukana => ei kehtaa/uskalla pitää tuota päällä.
Kylmäaineethan tuossa on ilmeisesti vähissä kun kompura jauhaa tolkuttoman tiheästi, mutta kuten sanottua kylmä tulee ja aina on paleltumaan päässyt jos on halunnut. Eikö nuissa ole joku katkaisija aineen vähentyessä liiaksi, ettei kompressori jauha tyhjää? Itse hihnapyörän laakeri tuossa ei ilmeisesti syyllinen ole kun sehän pyörii jatkuvasti eikä oireita ilmene kuin vasta ilmastoinnin päälle kytkemisen jälkeen? Eli onko siellä itse kompressorissa jotain tulossa tiensä päähän vai mikä tuota riepoo ja eikö siinä ole remmin katkasun paikka jos kompura leipasee kiinni?
Muistelen että viime syksynä tuo mouruaminen alkoi ilmenemään aina vain tiheämmin ja eilen ilmastointia talven jälkeen herätellessäni tuo meteli ilmaantui hyvinkin lyhyin aikavälein. Vaikuttaako tuota nyt lähteä täyttämäänkään jos sieltä jotain on kuitenkin porsimassa...
Ideoita? Vastaavia kokemuksia? Jotain?
Eli autossa on manuaalinen ilmastointi joka on kyllä tähän asti (eilen viimeksi kun kokeilin) puhaltanut aina kylmää, mutta metelin säestyksellä. Kompressorin käynti kuuluu vaimeana jurinana mutta ajoittain se yltyy mekkaloimaan niin että jurina voimistuu sellaiseksi möykäksi, että kojelauta tms jo resonoi mukana => ei kehtaa/uskalla pitää tuota päällä.
Kylmäaineethan tuossa on ilmeisesti vähissä kun kompura jauhaa tolkuttoman tiheästi, mutta kuten sanottua kylmä tulee ja aina on paleltumaan päässyt jos on halunnut. Eikö nuissa ole joku katkaisija aineen vähentyessä liiaksi, ettei kompressori jauha tyhjää? Itse hihnapyörän laakeri tuossa ei ilmeisesti syyllinen ole kun sehän pyörii jatkuvasti eikä oireita ilmene kuin vasta ilmastoinnin päälle kytkemisen jälkeen? Eli onko siellä itse kompressorissa jotain tulossa tiensä päähän vai mikä tuota riepoo ja eikö siinä ole remmin katkasun paikka jos kompura leipasee kiinni?
Muistelen että viime syksynä tuo mouruaminen alkoi ilmenemään aina vain tiheämmin ja eilen ilmastointia talven jälkeen herätellessäni tuo meteli ilmaantui hyvinkin lyhyin aikavälein. Vaikuttaako tuota nyt lähteä täyttämäänkään jos sieltä jotain on kuitenkin porsimassa...
Ideoita? Vastaavia kokemuksia? Jotain?
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kiitos jälleen forumin hyvistä ohjeista!
Eilen alkoi Stadissa pörrätessä ilmastointi hiipua jossain vaiheessa. 2h tauon jälkeen toimi taas normaalisti. Oireet sopivat tässä ketjussa kuvattuun magneettikytkimen lämpenemisongelmaan.
Purin kytkimen ohjeiden mukaan - on kyllä ollut tarkoitus tehdä se muutenkin laakerin kunnon selvittämiseksi. Kytkinlevyn ja hihnapyörän kosketuspinnoissa oli selvää kulumisen jälkeä. Harjasin, hioin ja puhdistin paineilmalla kummatkin, jätin 0,5mm prikan pois ja kasasin (kytkinlevy ei laahannut hihnapyörään ilman prikkaa).
Koekäyttö ja koeajo - ja ilmastointi toimi taas mainiosti.
Laakeri näytti vielä ehjältä, joten sen vaihtanen myöhemmin kesän aikana.
Katsoin Kentson sivuilta, että laakeri maksaa 52€ + pk. Jos ei ole kiire ja haluaa hieman säästää, saa USA:sta vastaavan laakerin nykykurssin mukaan n. 21€ (sis. pk) http://www.sasbearings.com/product_info ... cts_id=627.
Eilen alkoi Stadissa pörrätessä ilmastointi hiipua jossain vaiheessa. 2h tauon jälkeen toimi taas normaalisti. Oireet sopivat tässä ketjussa kuvattuun magneettikytkimen lämpenemisongelmaan.
Purin kytkimen ohjeiden mukaan - on kyllä ollut tarkoitus tehdä se muutenkin laakerin kunnon selvittämiseksi. Kytkinlevyn ja hihnapyörän kosketuspinnoissa oli selvää kulumisen jälkeä. Harjasin, hioin ja puhdistin paineilmalla kummatkin, jätin 0,5mm prikan pois ja kasasin (kytkinlevy ei laahannut hihnapyörään ilman prikkaa).
Koekäyttö ja koeajo - ja ilmastointi toimi taas mainiosti.
Laakeri näytti vielä ehjältä, joten sen vaihtanen myöhemmin kesän aikana.
Katsoin Kentson sivuilta, että laakeri maksaa 52€ + pk. Jos ei ole kiire ja haluaa hieman säästää, saa USA:sta vastaavan laakerin nykykurssin mukaan n. 21€ (sis. pk) http://www.sasbearings.com/product_info ... cts_id=627.
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Minulta löytyy ylimääräinen laakeri voin myydä edullisesti, YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
pitääkö hihna tai hihna pyörä irroittaa tai löystyttää tai jotai kun magneetti kytkintä huolletaan? 9-3 2.0t ei enää puhalla kylmää.. nesteet juuri huollettu. oisko jollakin kuvallista ohjetta toimenpiteestä tai edes kuvaa tästä magneetti kytkimestä ja mitä sille pitää tehdä?
kiitos
kiitos
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Pelkän shimmiprikan poistoon / pintojen silotteluun ei tarvitse hihnaa poistaa tai löysätä.
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
...ittelle jäänyt viel epäselväx,johon toivon tarkennusta,eli kun kun kylmän tulo loppuu autolla jonkun matkaa ajettua ni voix vika olla myös lämpökytkimessä vai onx aina magneettikytkimessä? Jos voi,ni saax pelkkää lämpökytkintä mistään entä vaihdettua?
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
kuuluuko sen magneettikytkimen se uloin levy niin pyöriä aina välillä ja välillä ei kun ilmastointi on päällä? otin juuri prikan pois. kun ilmastointi on pois niin ei pyöri.