Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ylita
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 19:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja ylita »

Mike Hunt kirjoitti:
Morjens,
Mullakin lämmönsäädön askelmoottori jumittelee. Kuuluuko sen pitää sellaista "rohina" ääntä liikkuessaan?

Paljonkos toi uusi askelmoottori maksaa noin suunnilleen?

Suihkuttelin tänään askelmoottorille ja vivuille puolipulloa vd40:istä kun puhalteli taas pelkkään kuumaa, oli muuten askelmoottori ihan tulikuuma, kuuluuko sen kuumentua?
Ei pitäisi rohista. Askelmoottorin pienet akselit ilmeisesti kuluu ajanmittaa ja sen vuoksi alkaa jumittelemaan ja rohistelemaan.

Uuden hinnasta ei tietoa mutta Saab merkkiliikkestä asia varmaan selviää.

Moottori kuumiaa kun se on jumissa. Jos ajelet pidemmän matkan niin kokeileppas SID:in näytöä. Sekin kuumiaa melkosesti.

Soittelin länkkäriin ja uusi askelmoottori maksaa 229€. Varaosamyyjä tosin epäili että vika ei ole askelmoottorissa vaan jossain muualla. Eivät ole kuulema yhtään myyneet kyseisiä askelmoottoreita?
Saab 9-5 Aero Wagon -04
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ylita kirjoitti:
Soittelin länkkäriin ja uusi askelmoottori maksaa 229€. Varaosamyyjä tosin epäili että vika ei ole askelmoottorissa vaan jossain muualla. Eivät ole kuulema yhtään myyneet kyseisiä askelmoottoreita?
Varaosamyyjä on sekä oikeassa että väärässä.
Väärässä siinä suhteessa, että noita askelmoottoreita on hajonnut paljonkin, itsekkin lukenut varmaan kymmenestä tapauksesta tällä foorumilla.

Ja oikeassa siinä etteivät ole myyneet yhtään.... Noita nimittäin saa maailmalta penkomalla noin 170€ hintaluokassa, ja vielä halvemmalla käytettynä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ylita
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 19:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja ylita »

MacTurbo kirjoitti:
ylita kirjoitti:
Soittelin länkkäriin ja uusi askelmoottori maksaa 229€. Varaosamyyjä tosin epäili että vika ei ole askelmoottorissa vaan jossain muualla. Eivät ole kuulema yhtään myyneet kyseisiä askelmoottoreita?
Varaosamyyjä on sekä oikeassa että väärässä.
Väärässä siinä suhteessa, että noita askelmoottoreita on hajonnut paljonkin, itsekkin lukenut varmaan kymmenestä tapauksesta tällä foorumilla.

Ja oikeassa siinä etteivät ole myyneet yhtään.... Noita nimittäin saa maailmalta penkomalla noin 170€ hintaluokassa, ja vielä halvemmalla käytettynä.

Olisiko mitään vinkkiä mistä voisi kysellä 170€ hintaluokan moottoreita?
Käytetystä laitoinkin jo ilmoituksen foorumille mutta ei taida kellään olla...
Saab 9-5 Aero Wagon -04
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kysäiseppäs PCS:ltä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Huntin ohjeille nosto, pitänee tehäd vastaava tarkistus omaankin.

Nythän on sellaiset oireet, että kun lämpötila menee plussan puolelle, niin alkaa kabiinissa tulemaan liian kuuma, eikä viilene ilmastoinnilla eikä lämpötilaa alentamallakaan tietysti.

Sirinää ja napsetta pitää askelmoottori, ilmastoinnin kalibrointi ei auta.


Varoiksi kysyn, että sattuuko kukaan muistamaan hintaa tuolle mokkulalle jos ei auta oman käden korjaus?
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Hyvin onnisti korjaus. Korjata voi hanskalokero paikoillaankin, sivumuovi vain taitaa olla hankala / mahdoton saada paikoilleen ilman irroitusta.

Litiumirasva näyttää olevan hyvä, kuplimalla poistaa myös viimeiset töhnät rattaista hyvin. :mrgreen:
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Onko hajua mikä näissä kolkeissa pitäisi olla ilmastoinnin minimi lämpötila mitä puhaltaa? (siis kun mitataan anturilla puhallinritilöiden sisältä).Olen kuullut, että noin yleisesti autoissa se on 6-8C. Omaan autoon lisättiin tänään uudet kylmäaineet sisään, kun ilmastointi tuntunut tehottomalta kuumemmalla kelillä. Minimi lämmöt humppailee nyt 9-9,5C välillä. Onko normaalit Saabille? (ilmastoinnit paineet ok, AC kalibroitu yms.)
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Saab_Suomesta
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
Paikkakunta: PMK

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Saab_Suomesta »

Onkos joku onnistunut korjaamaan jumittavan acc:n puhallussuunnan säädön? Minulla suuntausta pystyy säätämään joten kuten armottoman rohinan säestyksellä. Otin omasta autosta tuon askelmoottorin irti ja moottorista lähtevät akseli liikkuu puhallusta säätäessä normaalisti ja ilman ylimääräisiä ääniä, joten vika lienee siinä säätöpömpelissä / rummussa tai mikä onkaan. Mitenköhän säätöpömpeliin pääsee parhaiten käsiksi? Tuntuu että koko kojelauta on rakennettu sen ympärille.
#5009
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Pyöriikö ruuvimeisselillä? Minulla herkisteltiin rasvalla, mutta on yhä jäykkä. Akselin ja sen messinkipalan stanssaus oli antautunut. Nyt on toiminut jo toista vuotta, mutta oikeasti vain säätörummun vaihto auttaa kunnolla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab_Suomesta
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Kesä 01, 2008 15:31
Paikkakunta: PMK

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Saab_Suomesta »

Kyllähän tuo pyörii jos uskaltaa tarpeeksi kovaa vääntää. Jokin tuolla rummussa selvästi haraa vastaan. Suuntausta muuttaessa saattaa välillä säätyä ihan hyvin ja välillä jäädä puhaltamaan väliasentoon, jolloin ilmaa ei tule kunnolla mistään. Pystyykö tuon säätörummun avaamaan ja voitelemaan sisältäpäin, vai onko se yhtenäinen kokonaisuus?

edit. Nopean googlettelun jälkeen näyttää siltä että vaihtoehdot ovat tosiaan joko putsaus ja voitelu jakokotelon aukoista tai uusi kotelo-rumpusysteemi. Täytyy kelien lämmetessä vielä kerran leväyttää kojelauta auki ja putsasta ja rasvata sen minkä pystyy.
#5009
ex. 9-5 Aero Wagon -01, 9-5 2.3 tA Vector -04, 9-3 SE Turbo Sport -99
Vastaa Viestiin