No, niin. Kun ei aikanaan tilannut, niin mistäs näitä nyt saa euroopasta
Kysyin genuinesaab.com:sta puslasetin toimituskuluja ja lupasivat lähettää $20:lla kirjeessä, jos ei tilaa muuta kuin puslat. Yhteensä siis $40, joka tekee noin 33 euroa. Jää kirkkaasti alle tullirajan, joten muita kuluja ei tule.
En tiedä onko tuohon keskialueen väljyyteen mitään apua noista raidetangon sisäpään puslista. Mulla tuo koko palikka, johon raidetangot ohjaustehostimessa kiinnittyy, heiluu pystysuunnassa ihan käsivoimin. Onko tuo ominaisuus vai pitääkö alkaa kattelemaan uutta ohjausvaihdetta ?
Olen nyt foorumilla käyttänyt monasti aikaa neuvoja etsien, mutta nyt täytyy ensimmäistä kertaa ihan itse kysyä, koska ainakaan sanasta sanaan ei kukaan muu ole samanlaisen ongelman kanssa kuion minä...
Siis:
Auto 93 2000, ajettu n. 240 000 ja itsellä ollut n 2kk
Ei vetele, täristä tai mitään muutakaan hitaammassa tai kovemmassakaan vauhdissa veto päällä tai ilman. Kuitenkin kynnyksiä kuoppia yms ylittäessä etenkin hieman rattia käännettäessä hieman lonksuu ja väljää tuntuu olevan. Kokeilin "lonksuttaa" rengasta sivusuunnassa (siinä suunnassa miten renkaat rattia kääntämälläkin kääntyvät) käsin ja jossain on väljää. Saman tuloksen saa kun ratista "lonksuttelee" ees taas. En ole korvakuulolta kyennyt paikantamaan missä väljä on, enkä ole vielä renkaan irroitusta tarkemmin päätäni auton sisään työntänyt. Joten onko jollain omakohtaisia kokemuksia kys onkelmasta. Ääni siis tulee oikean ja vasemman eturenkaan välistä jostain raidetangon matkalta. Yksittäiset puslat eivät näytä liikettä aiheuttavan mutta olisiko syy juurikin niissä raidetangon sisäpään puslissa, kun niistähän on tässä threadissa höpötelty. Maantieajoon ei tunnu vaikuttavan mutta ketuttaa parkkipaikalla ja epätaisaisilla teillä välillä ku tuntuu että autoon koskee
Edellyttäen että kaikki muut etupään osat vaikuttavat hyväkuntoisilta: Ohjausvaihteen omintakeisesta rakenteesta johtuen raidetankojen sisäpäissä ei ole varsinaisia niveliä vaan kumipuslat, niiden väljyyden voi todeta laittamalla apumiehen tai naisen liikuttelemaan rattia eestaas renkaat maassa ja itse silmäilemällä konehuoneen puolelta tai kokeilemalla sormin nivelkohdasta onko ylimääräistä välystä. Kumipuslista johtuen luonnollisesti pieni jousto kuuluu asiaan. Myös ohjausvaihteen rintapeltiin kiinnittävien ripustusten kumiosat voivat olla kuluneet, ohjausvaihteen sivuliike selviää samalla vilkuilulla kuin sisäpäiden puslien tarkastelukin. Kallein vaihtoehtohan on sitten tietenkin itse ohjausvaihteen vika, eli kulunut raidetanko ja sen hammasratas.
Muistinpa tämän topicin nähtyäni, että mullahan on vielä nuo raidetangon päihin tulevat uretaanipuslat vaihtamatta... Tuumasta toimeen siis, mutta kuinka olette saaneet auki nuo raidetankojen päissä olevat pultit? Ja ei kai noissa vaan ole tuumakoko, kun 14 mm avain ei mahdu, ja 15 mm tuntuu pikkuisen väljältä? 15 millisellä koitin vääntää, mutta ei toivoakaan. Pulteissa on lisäksi ärsyttävän matala kanta, pienestä kiinni että avain ei lipsahda ja pultti mene pyöreäksi. Hylsyä ja räikkää en ainakaan yläkautta saa tuohon väliin sopimaan.
15mm hyvälaatuisella kuusikulmaisella hylsyllä aukeaa, ja vääntimenä olen itse käyttänyt 600mm pitkää nivelväännintä. Ovat kireällä ja taisi olla lukitettakin kierteissä, eli aukeaa kyllä mutta tod. näk. paukahtaen. Molemmissa oikeankätinen kierre.
Minuteman kirjoitti:15mm hyvälaatuisella kuusikulmaisella hylsyllä aukeaa, ja vääntimenä olen itse käyttänyt 600mm pitkää nivelväännintä. Ovat kireällä ja taisi olla lukitettakin kierteissä, eli aukeaa kyllä mutta tod. näk. paukahtaen. Molemmissa oikeankätinen kierre.
Kiitos, tuo oikeakätinen kierre selvitti paljon... Väärään suuntaan niitä yritin avata. Eivät tosin taida muutenkaan aueta pelkällä lenkkiavaimella, joten huomenna hakemaan parempia työkaluja.
vielä tohon lonksumiseen.. eli onko odotettavissa hajoamista muualla kuin kuskin korvien välissä? jos vika esim ohjausvaihteessa, kun ei tosta ota selvää vaikka kuinka nylkyttäis... ei vaan into riitä purkuhommiin
Minuteman kirjoitti:Ihan selvennyksen ja oikeinymmärtämisen vuoksi: Yritit avata myötäpäivään?
Meikä sekoilee, oikeankätinen kierre aukeaa tietysti vastapäivään, johon suuntaan yritinkin vääntää. Pitänee jatkossa jättää asennuskaljat ottamatta, kun ei ymmärrä selviä asioita.
Saako muuten kolkin ohjausvaihteeseen minkäänlaista tiivistesarjaa, tai saako tuota yleensä purettua kotikonstein?
Vuotelee haitarikumin seutuvilta ja joutuu öljyä lisäämään ajoittain.
Minuteman kirjoitti:Edellyttäen että kaikki muut etupään osat vaikuttavat hyväkuntoisilta: Ohjausvaihteen omintakeisesta rakenteesta johtuen raidetankojen sisäpäissä ei ole varsinaisia niveliä vaan kumipuslat, niiden väljyyden voi todeta laittamalla apumiehen tai naisen liikuttelemaan rattia eestaas renkaat maassa ja itse silmäilemällä konehuoneen puolelta tai kokeilemalla sormin nivelkohdasta onko ylimääräistä välystä. Kumipuslista johtuen luonnollisesti pieni jousto kuuluu asiaan. Myös ohjausvaihteen rintapeltiin kiinnittävien ripustusten kumiosat voivat olla kuluneet, ohjausvaihteen sivuliike selviää samalla vilkuilulla kuin sisäpäiden puslien tarkastelukin. Kallein vaihtoehtohan on sitten tietenkin itse ohjausvaihteen vika, eli kulunut raidetanko ja sen hammasratas.
Reippailin tänään hieman ja vaihdoin tuohon mainitsemaani ääneen liittyen kuskin puolen raidetangon ulomman pään. Tässä tapauksessa äänen aiheutti juurikin kyseinen pusla/nivel. Oli kai entinen osa entinen koska avausvaiheessa mutterin mukana alkoi pyöriä koko pultti puslan sisällä. Toisaalta... nelipyöräsuuntausta odotellessa. Eipä noita uusia osia taida saada samaan asentoon kuin vanhoja säätöjä.