Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
harr1
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Maalis 26, 2013 17:32

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja harr1 »

nugge kirjoitti:
himppu kirjoitti:Itelläkin tulee tuosta merkkaamastasi ympyrästä pakosarjan suuntaan pientä öljyn tihkuntaa. Pitäisi varmaan kannenpultit kiristellä.

Pistä liike katsastamaan auto ennen ostoa?
Öljy "vuodon" löysin moottorista, ehkä kuva selventää. Myyjä tietysti sanoo, ettei öljyä vie ainakaan.
Kuva
Ympyrän sisältä moottorin sivussa oli öljyä, näytti myös, että ihankuin siinä olisi jotain ollut kiinni "suojana". 4 pultin paikkaa oli myös siinä ympärillä. Mistä kyse?

Katsastus oli myös tuossa edessä ja sekin hieman mietityttää. Onko toi hinta järkevä jos tuo on kuitenkin vietävä Toukokuun loppuun mennessä katsastukseen?
Vuotokohta on tulpattu virranjakajan reikä. Sanoisin että 9/10 saabista vuotaa tosta.
Jostain sai muistaakseni paremman tulpan toho koloon.
Kannenkiristys ei vaikuta koska ei kannenvälistä vuoda eikä se venttiilikotelontiivisteen vaihtokaan auta koska se ei siitä kohtaa vuoda.
Joo, ei tuo kyllä pahalle vuodolle näyttänyt. Hieman jollekkin tulpalle se näytti kyllä, tai oikeestaa semmonen pieni "kuppi". Ympärillä oli tosiaan neljät kierteet, joten oletin, että tuosta jotain puuttuu.
Kannen enkä venttiikopan välistä mitään vuotoja löytänyt.

Eipä myyjä ollut kovin halukas autoa katsastamaan, sama virsi vaan tuli minkä monesti kuullut..."jos katsastan niin hintaa pitää kyllä tarkastella ylöspäin".

Pitänee vielä miettiä hommaisko tuon vai ei. Toi olis kuitenkin 10min ajomatkan päässä ja muut vaihtoehdot vähintään 3h reissun takana. Eikai tuo hintakaan kauhean ylihintainen ole...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

En kyl ite heittäis 3k€ katsastamattomaan autoon ku noita saa katsastettuna vähemmäläkin.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Mitäs mahdollista haittaa liiallisesta öljymäärästä on? Ihmettelin tuossa, kun ajaessa moottorin merkkivalo syttyi, mutta kone käy ja kuukkuu kuin unelma. Autoa ostaessa katsoin, että öljyä on ja uutta, mutta en samalla huomannut sitten tarkistaa mihin asti oli täytetty. Sen verran paljon oli koneeseen öljyä tuupattu, että tikun mittaosan yläreunaan asti (siis reippaasti yli max viivan).
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja assa »

"Mitäs mahdollista haittaa liiallisesta öljymäärästä on? Ihmettelin tuossa, kun ajaessa moottorin merkkivalo syttyi"

Ei noin vähä haittaa vaan jos onkin sihti/pumppu tukossa, silloin tuo valo näyttää oikean vian, tarkista/tutki/varmista.
Helppo pois öljyä ottaa ja vikavalo jää ?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

anttimonty kirjoitti:Mitäs mahdollista haittaa liiallisesta öljymäärästä on? Ihmettelin tuossa, kun ajaessa moottorin merkkivalo syttyi, mutta kone käy ja kuukkuu kuin unelma. Autoa ostaessa katsoin, että öljyä on ja uutta, mutta en samalla huomannut sitten tarkistaa mihin asti oli täytetty. Sen verran paljon oli koneeseen öljyä tuupattu, että tikun mittaosan yläreunaan asti (siis reippaasti yli max viivan).
No jos puhutaan että reippaasti yli max viivan on tyyliin niin että pinta näkyy täyttöreijässä niin todennäköisesti repee kone liitoksistaan. Öljypaineet kasvaa melko koviksi kun ei kerkee öljyn valua takaisin sihdille ennenku työntää enemmän eikä paineensäätö toimi niinkun pitää tossa vaihees ku on 10L 5Litran sijaan öljyä pyörimäs.

Siinä on se max raja ihan syystäkin ;)

En ole kuullu että saabi ois porsinu sen takia että on liia paljo öljyä koneessa, ehkä saabistilla jonkinäköinen maalaisjärki seurata ohjeita. Yks Diesel passatti oli leviny ku oli ukko kaatanu korkkiin asti öljyä :D
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Täytynee tuossa vlopun aikana katsoa joku väli missä vähän vähentää tuota öljyn määrää ja katsoa mitä tuolle merkkivalolle tapahtuu. Jos ei sillä tokene, niin sitten täytyy OBD2 lukija hakee lainaksi ja katsoa mikä koneessa "vikana".
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

anttimonty kirjoitti:Täytynee tuossa vlopun aikana katsoa joku väli missä vähän vähentää tuota öljyn määrää ja katsoa mitä tuolle merkkivalolle tapahtuu. Jos ei sillä tokene, niin sitten täytyy OBD2 lukija hakee lainaksi ja katsoa mikä koneessa "vikana".
Öljyvaloko palaa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
saabi90
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja saabi90 »

Onko Ng900 turbossa ja vaparissa sama bensapumppu?
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

nugge kirjoitti: Öljyvaloko palaa?
Check Engine valo palaa :( Sain auton nyt vähän tasaisemmalle ja ei tuota öljyä ollutkaan niin hirveästi liikaa. Tiistaina saan OBD2 lukijan käsiini, joten pääsen tarkistamaan tuon vikakoodin.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

saabi90 kirjoitti:Onko Ng900 turbossa ja vaparissa sama bensapumppu?
on
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

anttimonty kirjoitti:
nugge kirjoitti: Öljyvaloko palaa?
Check Engine valo palaa :( Sain auton nyt vähän tasaisemmalle ja ei tuota öljyä ollutkaan niin hirveästi liikaa. Tiistaina saan OBD2 lukijan käsiini, joten pääsen tarkistamaan tuon vikakoodin.
Jos CE valo palaa nii taitaa jossai muualla olla vikaa ku öljyssä...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja j-k »

Sopiiko ensimmäisten femmojen maski kolkkiin heittämällä?
9-3 2.0t AT -01 stg1
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3491
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SS »

Autoa ostaessa katsoin, että öljyä on ja uutta, mutta en samalla huomannut sitten tarkistaa mihin asti oli täytetty. Sen verran paljon oli koneeseen öljyä tuupattu, että tikun mittaosan yläreunaan asti (siis reippaasti yli max viivan).
Jos tarkoitat, että öljyä on sen muovipampulan yläosaan asti, niin ei tuo vielä mitään haittaa. Tuon verran sinne merkkiliikkeessä tunkivat, eipähän tartte ihan heti lisäillä :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anttimonty
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Maalis 16, 2013 10:28

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja anttimonty »

Juu sitä tikun muoviosaa tarkoitin. Ajattelin availla ilmamassa-anturin ja puhdistaa. Pitäisikö CE-valon sammua jos siinä oli vika vai vaatiiko resetin? Entä oliko muuta tapaa lukea vikakoodit kuin OBD2 lukijalla ja täytyykö sillekkin olla joku Saab speciaali softa?

EDIT: Ilmamassa-anturin seutumia tarkastellessa huomasin seuraavan letkun haljenneen ja irronnen kokonaan. Korjasin letkun pikaisesti kutistesukalla ja laitoin taikaisin paikalleen. Tämä ei kuitenkaan CE valoa sammuttanut.

https://skydrive.live.com/redir?resid=E ... uGsIlYBS64

Ruuvasin ilmamassa-anturin irti ja se vaikutti hivenen öljyiseltä. Mistä moineen mahtaa johtua? Puhdistin anturin alkoholilla ja paineilmalla. Tämäkään ei kuitannut CE valoa pois. Ilmeisesti se siis tarvitsee resetin?
Viimeksi muokannut anttimonty, Ma Huhti 01, 2013 16:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Monellako pultilla EGR on imukopan kannessa kiinni uudemman mallin dieselissä? Kaksi löydetty ja avattu, mutta kovin tiukassa tuntuu olevan.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Vastaa Viestiin