Kyllä, juuri näin sen kuuluu toimia.penigue kirjoitti:kuuluuko sen magneettikytkimen se uloin levy niin pyöriä aina välillä ja välillä ei kun ilmastointi on päällä? otin juuri prikan pois. kun ilmastointi on pois niin ei pyöri.
9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
okei hieno juttu. nyt toimii taas kylmästöinti. meinaa sisälle jäätyä. laakeri tuntuis ainaki vielä olevan iskussaan vaikka 220000 on jo ajettu. en sit tiiä pitäskö se vaihtaa muuten vaa..
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Ei kannata, laakeri on niin kauan hyvä kun se pyörii ilman ääniä ja värinöitä.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
noh.. tilastollisesti tuo laakeri on jo vahvasti ehtoo puolella, vaikka vielä "ehjä" ja usesti hajotessaan tuottaa merkittäviä lisähaittoja, kuten tielle jättö, hinaus, mahdollisesti kärvähtänyt magneettikytkin yms, eli nyt vaihtamalla 50e laakerin voi säästyä useiden satojen ylkimääräisiltä kuluilta. tietty toiset ajaa niin pitkään kuin kulkee...Henrikki kirjoitti:Ei kannata, laakeri on niin kauan hyvä kun se pyörii ilman ääniä ja värinöitä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
okei. kaippa sen laakerin voisi vaihtaa ajankuluksi. tässä ketjussahan oli vaihto-ohjeet ja mistä sen halvalla saa?
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Suomesta Kenso Oy, eli www.kentso.fi -> webshop >..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
jep mä voin vahvistaa laakerin porsimisen johtanee kärvähtäneeseen magneettikytkimeen... ja noita pelkkiä kytkimiä ei taida saada enää mistään, eikä edes koko hihnapyöräpakettia mitä vielä vuosi takaperin oli esim finnklimalla saatavilla hirmupitkään toimitusaikaan ja uuteen kompuraan nähden vielä siedettävään hintaan. loppujenlopuksi jouduin hiljattain hommaamaan koko kompuran purkaamolta jos meinaa autossa tänäkesänä helteillä pärjätä... siihen sitte vielä uutta lakrua tupaan niin eiköhän tolla ainaki sen puolesta taas ajella.Hook kirjoitti:noh.. tilastollisesti tuo laakeri on jo vahvasti ehtoo puolella, vaikka vielä "ehjä" ja usesti hajotessaan tuottaa merkittäviä lisähaittoja, kuten tielle jättö, hinaus, mahdollisesti kärvähtänyt magneettikytkinHenrikki kirjoitti:Ei kannata, laakeri on niin kauan hyvä kun se pyörii ilman ääniä ja värinöitä.
laakerihan oli jo kauan sitte hankittu kentzolta pöytälaatikkoon makaamaan, mutta eipä tullu vaihdettua ajoissa
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Paljonkos nuo laakerit keskimäärin kestävät? Entäs mistä tuolta Kentson nettikaupasta löytyy OG9-3:een oikea laakeri? En ainakaan muutaman minuutin tonkimisella löytänyt oikeaa kokoa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct ... _1TR0K04SISS kirjoitti: Entäs mistä tuolta Kentson nettikaupasta löytyy OG9-3:een oikea laakeri? En ainakaan muutaman minuutin tonkimisella löytänyt oikeaa kokoa.
Saabiton Saabisti
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Onnistui magneettikytkimen korjaus täälläkin, ei ole tainnut toimia kunnolla moneen vuoteen. Huomasin ongelman niin kuin moni muukin siten että toimi kymmenisen minuuttia normaalisti mutta sen jälkeen hiipui ja yritti vain kovalla puhalluksella kompensoida puuttuvaa ilman jäähdytystä. Kiitos vaan hyvistä ohjeista joilla asia tuli kuntoon kun se ei täyttöhuollolla korjaantunut.
Löysin googlaamalla toisetkin ohjeet jotka koskevat 9000:sen kompuraa mutta pätevät varmasti ainakin osittain 9-3:een, tosin se 9-3:ssa on huomattavasti hankalamassa paikassa. Tässä mainitaan myös kytkinpintojen oikeat välykset eri kompuroille. Välyksen pääsee rakotulkilla mittaamaan yläkautta myös 9-3:ssa ilman mitään laitteiden tai muovien irroittelua. Omassa rako oli yli 1mm kun se näköjään mainituissa 9000:en kompuroissa pitäisi olla noin 0,5mm. Yhden prikan poistolla pääsin noin 0,6mm rakoon.
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php
Löysin googlaamalla toisetkin ohjeet jotka koskevat 9000:sen kompuraa mutta pätevät varmasti ainakin osittain 9-3:een, tosin se 9-3:ssa on huomattavasti hankalamassa paikassa. Tässä mainitaan myös kytkinpintojen oikeat välykset eri kompuroille. Välyksen pääsee rakotulkilla mittaamaan yläkautta myös 9-3:ssa ilman mitään laitteiden tai muovien irroittelua. Omassa rako oli yli 1mm kun se näköjään mainituissa 9000:en kompuroissa pitäisi olla noin 0,5mm. Yhden prikan poistolla pääsin noin 0,6mm rakoon.
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Jos tuo laakeri on väljä, niin milloin sen pitäisi ääntää? 160tkm ajetun yksilön kompura on aika äänekäs pyöriessään, mutta ECON-asennossa ääni häviää. Ääni on sellaista raksutusta, kuulostaa hieman siltä että pellin alla olisi dieselkone. Ääni on muistaakseni kuulostanut samalta jo parisen vuotta, mistäköhän voisi johtua?
Omassa 120tkm ajetussa yksilössä kompuran pyörimistä ei äänestä erota.
Omassa 120tkm ajetussa yksilössä kompuran pyörimistä ei äänestä erota.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Hihnapyörän laakeri pitää ääntä ilmastoinnin kompuran käynnistä/käymättömyydestä huolimatta, kun hihnapyörä pyörii koko ajan, joten noilla tiedoilla ongelma ei kuullostaisi olevan itse hihnapyörän laakerissa..
Hook
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Moro,
Ainakin femmassa (denson kompuralla) rallatus tuli kompuran runkolaakereista, eli ääni muuttu kun paineli ECON nappia ja ääni oli just tollanen dieselmäinen... Denson kompura on omasta mielestä aika hepposesti laakeroitu,siellä ei ole kun 15x26 mitoilla olevat neulikset.
Ainakin femmassa (denson kompuralla) rallatus tuli kompuran runkolaakereista, eli ääni muuttu kun paineli ECON nappia ja ääni oli just tollanen dieselmäinen... Denson kompura on omasta mielestä aika hepposesti laakeroitu,siellä ei ole kun 15x26 mitoilla olevat neulikset.
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Eilen puhdistin ja otin prikan pois ilmastoinnin magneettikytkimestä. Alle tunnin homma ja nyt pari vuotta lähes mykkänä ollut ilmastointi pelaa hienosti. Olisi tuokin jäänyt tekemättä ilman tätä foorumia. Kiitos paljon!
Ainut mikä tässä asiassa oli huonoa, ettei auto ollut oma. Omassa kolkissa kun ei ole koko ilmastointia--> jatkan hikoilua. Onneksi muilla sentään toimii...
Ainut mikä tässä asiassa oli huonoa, ettei auto ollut oma. Omassa kolkissa kun ei ole koko ilmastointia--> jatkan hikoilua. Onneksi muilla sentään toimii...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Kolkissa magneettikytkin pitää käsittääkseni selvän äänen toimiessaan, sellaisen "nykäyksen". Nyt ääntä ei kuulu, mutta Econ nappula toimii, eli kompuran saa päälle/pois. Tai ainakin kylmää tulee normaalisti, ja vastaavasti sen tulon saa ainakin suurinpiirtein loppumaan. Ylimääräinen koliseva ääni kuuluu ajoittain auton sisälle asti, mielestäni ei kuitenkaan hihnapyörän laakeri - kompurasta ääni kuitenkin kuuluu. Ääni on sitä luokkaa, että kovin kauaa ei voi toimia. En ole päässyt vielä mitään purkamaan, ilmeisesti magneettikytkin ainakin on entinen? Oltiin pidemmällä reissulla, ja oli "pakko" vaan ajaa, vaikka pahaa teki.