Kulutuksesta
Asiasta sen verran vielä, kun joku ihmetteli suurta kulutustani.
SID:n mukaan oli siis 12,7l / 100km
850km pelkkää kaupunkiajoa eikä tosiaan mitään säästeliästä ajoa keskinopeudella 31km/h.
Hmm ja saattoihan kulutusta lisätä hieman 19" kesävanteet.
Nyt on alla ollu 350km verran 16" talvirenkaat.
Tampereelle tullu ajeltua normaaliin tapaan cruise:lla hitusen ylinopeutta ja tarpeen mukaan eteen tulleet ohitettu.
Tämän maantieosuuden jälkeen SID näytti 7,5 l / 100km vaikka en tosiaan mielestäni pihistellyt.
Kaupungissa ja taajamissa pyöritty se jälkeen loput.
Tällähetkellä SID:n mukaan 9,5 l / 100km.
Eli omasta mielestä kulutukset menee about näin:
Pelkällä maantiellä 7,5-8,5 l / 100km
Seka-ajolla se on siinä 10 l paikkaille.
Kaupungissa sitten 11 l ja siitä ylös ihan jalan mukaan.
Tietenkin asiaan vaikuttaa, että minkälaista ajoa mikä on kellekkin.
Minun maantieajosta pieni osa tapahtuu moottoritiellä.
Kaupunkiajo esim. vaihtelee varmaan paljolti missä asuu?
Liikennevalot, rajoitukset jne. mitkä vaikuttavat jonkin verran tuohon kulutukseen.
SID:n mukaan oli siis 12,7l / 100km
850km pelkkää kaupunkiajoa eikä tosiaan mitään säästeliästä ajoa keskinopeudella 31km/h.
Hmm ja saattoihan kulutusta lisätä hieman 19" kesävanteet.
Nyt on alla ollu 350km verran 16" talvirenkaat.
Tampereelle tullu ajeltua normaaliin tapaan cruise:lla hitusen ylinopeutta ja tarpeen mukaan eteen tulleet ohitettu.
Tämän maantieosuuden jälkeen SID näytti 7,5 l / 100km vaikka en tosiaan mielestäni pihistellyt.
Kaupungissa ja taajamissa pyöritty se jälkeen loput.
Tällähetkellä SID:n mukaan 9,5 l / 100km.
Eli omasta mielestä kulutukset menee about näin:
Pelkällä maantiellä 7,5-8,5 l / 100km
Seka-ajolla se on siinä 10 l paikkaille.
Kaupungissa sitten 11 l ja siitä ylös ihan jalan mukaan.
Tietenkin asiaan vaikuttaa, että minkälaista ajoa mikä on kellekkin.
Minun maantieajosta pieni osa tapahtuu moottoritiellä.
Kaupunkiajo esim. vaihtelee varmaan paljolti missä asuu?
Liikennevalot, rajoitukset jne. mitkä vaikuttavat jonkin verran tuohon kulutukseen.
Onko kellään mitään käsitystä miten normaalissa maantieajossa (esim. 110km/h) kulutus vaihtelee riippuen onko 2.0t (154hv), 2.0T (185hv), tai joku muu viri (>200hv) esim. speedsparts? Eli millä yhdistelmällä saadaan pienin kulutus tasaisella nopeudella? Ja tolla nopeus olettamalla joudutaan tekemään joitakin ohituksia.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Itse moisia kyselin viime talvena kun tuon speedpartsin hommasin. Semmoinen käsitys jäi ettei eroja juuri ole vakio raudalla steg 1:llä, oli kysessä sitten T tai t versiot. Sen tiedän että kulutus putosi juuri noissa rauhallisissa maantie nopeuksissa. Lisäksi ohitukset eivät enää stegin jälkeen tee niin pahoja "kulutus piikkejä". Ilman sitä tuon useamman ohituksen kyllä huomasi.Poy kirjoitti:Onko kellään mitään käsitystä miten normaalissa maantieajossa (esim. 110km/h) kulutus vaihtelee riippuen onko 2.0t (154hv), 2.0T (185hv), tai joku muu viri (>200hv) esim. speedsparts? Eli millä yhdistelmällä saadaan pienin kulutus tasaisella nopeudella? Ja tolla nopeus olettamalla joudutaan tekemään joitakin ohituksia.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tyytyväinen olen alla oleviin matkakulutuksiin.
Normaali arkena lyhyellä työmatkalla (+ päiväkoti pysähdykset) kulutukset "huimaavia":
1) matkaa tankillisella ~ 500 km, keskinopeus 28km/h, keskikulutus > 14 l/100km (lyhyen matkan vuoksi ei tarte tankkaamassakaan käydä joka viikko).
Matka-ajossa :
2) matkaa ~ 100 km, keskinopeus 84 km/h, keskikulutus 7.1 l/100km (~7.0, juuri ennen moottoritietä nollatessa muuttui 7.0:sta 7.1:een)
3) matkaa ~ 120 km, keskinopeus 108 km/h, keskikulutus 8.1 l/100km
Yllä olevat kulutuslukemat ovat
- Automaattivaihteisella
- Automaatti-ilmastointi aina päällä (ulkolämpötila ollut +5-8 astetta)
- Ei kaasupohjaan suorituksia (tai nyt tankilliseen olleen kerta tai enemmän)
- 15' talvirenkaat alla
- Matka-ajossa tosin kyytiläisiä ja kuormaa enemmälti.
Kesärajoituksilla, keskinopeuden ollessa hiukka yli 120 km/h, muistelisin SID:n väittäneen ~ 10 l / 100km:lle.
Normaali arkena lyhyellä työmatkalla (+ päiväkoti pysähdykset) kulutukset "huimaavia":
1) matkaa tankillisella ~ 500 km, keskinopeus 28km/h, keskikulutus > 14 l/100km (lyhyen matkan vuoksi ei tarte tankkaamassakaan käydä joka viikko).
Matka-ajossa :
2) matkaa ~ 100 km, keskinopeus 84 km/h, keskikulutus 7.1 l/100km (~7.0, juuri ennen moottoritietä nollatessa muuttui 7.0:sta 7.1:een)
3) matkaa ~ 120 km, keskinopeus 108 km/h, keskikulutus 8.1 l/100km
Yllä olevat kulutuslukemat ovat
- Automaattivaihteisella
- Automaatti-ilmastointi aina päällä (ulkolämpötila ollut +5-8 astetta)
- Ei kaasupohjaan suorituksia (tai nyt tankilliseen olleen kerta tai enemmän)
- 15' talvirenkaat alla
- Matka-ajossa tosin kyytiläisiä ja kuormaa enemmälti.
Kesärajoituksilla, keskinopeuden ollessa hiukka yli 120 km/h, muistelisin SID:n väittäneen ~ 10 l / 100km:lle.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Ei kannata uskoa liian positiivisia kulutuslukemia... Alle 7:n litran kulutukseen bensa 9-3:lla...heh. Siis normaalinopeuksilla, ei hieromalla. 7.5-8 litraa on varmaan todellinen kulutus. Sid näyttää aina noin 0.5 litraa liian vähän. Ja sitten tankki ihan täyteen joka kerta, eikä lopeteta eka katkaisuun... Hanaa vaan; bensaa kyllä riittää, ei tartte kulutuksia vähätellä.saabisti900 kirjoitti:Kun näitä muitten kulutus lukemia on lueskellut, niin kylläkin selvästi jossain on vikaa omassa saabissa.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
No, ei nyt ihan, mutta miksi huijata itseään... Pieniruokaisten autojen kuskit haastelevat ihan muilla foorumeilla.saabeli kirjoitti:Joillekkin näyttää olevan että mitä enemmän auto kuluttaa, niin sen positiivisempaa.Ei kannata uskoa liian positiivisia kulutuslukemia
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Just näin, kunhan se enempi kulutus tuo lisää voimaa...saabeli kirjoitti:Joillekkin näyttää olevan että mitä enemmän auto kuluttaa, niin sen positiivisempaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Näin juuri...Psychocowboy kirjoitti:Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Ja maan ollessa lumeton, niin bensankulutuskin nousee reilusti yli 10L / 100km.
AUTOT TYKKÄÄ, ETTÄ NIILLÄ AJETAAN.
Pojat ajelevat vanhoilla saabin ruppanoilla ja leikkivät rahamiestä!Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Näin juuri...
Ja maan ollessa lumeton, niin bensankulutuskin nousee reilusti yli 10L / 100km.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Mielummin niin päin kuin ajaa köyhänä autolla, jonka ajamiseen ei ole edes varaa kun pitää alamäetkin vapaalla rullata . Eikä tuo sinunkaan nyt mikään pakasta vedetty näytä olevan.saabeli kirjoitti: Pojat ajelevat vanhoilla saabin ruppanoilla ja leikkivät rahamiestä!
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....