Kulutuksesta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Asiasta sen verran vielä, kun joku ihmetteli suurta kulutustani.
SID:n mukaan oli siis 12,7l / 100km
850km pelkkää kaupunkiajoa eikä tosiaan mitään säästeliästä ajoa :twisted: keskinopeudella 31km/h.
Hmm ja saattoihan kulutusta lisätä hieman 19" kesävanteet.

Nyt on alla ollu 350km verran 16" talvirenkaat.
Tampereelle tullu ajeltua normaaliin tapaan cruise:lla hitusen ylinopeutta ja tarpeen mukaan eteen tulleet ohitettu.
Tämän maantieosuuden jälkeen SID näytti 7,5 l / 100km vaikka en tosiaan mielestäni pihistellyt.
Kaupungissa ja taajamissa pyöritty se jälkeen loput.
Tällähetkellä SID:n mukaan 9,5 l / 100km.

Eli omasta mielestä kulutukset menee about näin:

Pelkällä maantiellä 7,5-8,5 l / 100km
Seka-ajolla se on siinä 10 l paikkaille.
Kaupungissa sitten 11 l ja siitä ylös ihan jalan mukaan.

Tietenkin asiaan vaikuttaa, että minkälaista ajoa mikä on kellekkin.
Minun maantieajosta pieni osa tapahtuu moottoritiellä.
Kaupunkiajo esim. vaihtelee varmaan paljolti missä asuu?
Liikennevalot, rajoitukset jne. mitkä vaikuttavat jonkin verran tuohon kulutukseen.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko kellään mitään käsitystä miten normaalissa maantieajossa (esim. 110km/h) kulutus vaihtelee riippuen onko 2.0t (154hv), 2.0T (185hv), tai joku muu viri (>200hv) esim. speedsparts? Eli millä yhdistelmällä saadaan pienin kulutus tasaisella nopeudella? Ja tolla nopeus olettamalla joudutaan tekemään joitakin ohituksia.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Poy kirjoitti:Onko kellään mitään käsitystä miten normaalissa maantieajossa (esim. 110km/h) kulutus vaihtelee riippuen onko 2.0t (154hv), 2.0T (185hv), tai joku muu viri (>200hv) esim. speedsparts? Eli millä yhdistelmällä saadaan pienin kulutus tasaisella nopeudella? Ja tolla nopeus olettamalla joudutaan tekemään joitakin ohituksia.
Itse moisia kyselin viime talvena kun tuon speedpartsin hommasin. Semmoinen käsitys jäi ettei eroja juuri ole vakio raudalla steg 1:llä, oli kysessä sitten T tai t versiot. Sen tiedän että kulutus putosi juuri noissa rauhallisissa maantie nopeuksissa. Lisäksi ohitukset eivät enää stegin jälkeen tee niin pahoja "kulutus piikkejä". Ilman sitä tuon useamman ohituksen kyllä huomasi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Zandmann
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 08:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Zandmann »

Tuhannen kilsaa tripissä eikä polttoainevalo vielä pala. Itse asiassa melkein varttitankki vielä jäljellä. Ok, ei tuo juo juuri mitään... 8)

-Janne-
Saab 9-3 TiD '99
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JRe »

Tyytyväinen olen alla oleviin matkakulutuksiin.
Normaali arkena lyhyellä työmatkalla (+ päiväkoti pysähdykset) kulutukset "huimaavia":
1) matkaa tankillisella ~ 500 km, keskinopeus 28km/h, keskikulutus > 14 l/100km (lyhyen matkan vuoksi ei tarte tankkaamassakaan käydä joka viikko).

Matka-ajossa :
2) matkaa ~ 100 km, keskinopeus 84 km/h, keskikulutus 7.1 l/100km (~7.0, juuri ennen moottoritietä nollatessa muuttui 7.0:sta 7.1:een)

3) matkaa ~ 120 km, keskinopeus 108 km/h, keskikulutus 8.1 l/100km

Yllä olevat kulutuslukemat ovat
- Automaattivaihteisella
- Automaatti-ilmastointi aina päällä (ulkolämpötila ollut +5-8 astetta)
- Ei kaasupohjaan suorituksia (tai nyt tankilliseen olleen kerta tai enemmän)
- 15' talvirenkaat alla
- Matka-ajossa tosin kyytiläisiä ja kuormaa enemmälti.

Kesärajoituksilla, keskinopeuden ollessa hiukka yli 120 km/h, muistelisin SID:n väittäneen ~ 10 l / 100km:lle.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tehtiin sellainen 1900km:n reissu 9-3 dieselillä, keskikulutus tippui 5.8 litraan/100km.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

NG 900 2.0i -96 ajossa jossa eniten maantietä ja termostaatti hajalla 11-12 litraa sataselle :D

Katsotaampa mitkä arvot tulee seuraavalle tankkaukselle kun vaihdoin termarin. :)
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

saabisti900 kirjoitti:Kun näitä muitten kulutus lukemia on lueskellut, niin kylläkin selvästi jossain on vikaa omassa saabissa.
Ei kannata uskoa liian positiivisia kulutuslukemia... Alle 7:n litran kulutukseen bensa 9-3:lla...heh. Siis normaalinopeuksilla, ei hieromalla. 7.5-8 litraa on varmaan todellinen kulutus. Sid näyttää aina noin 0.5 litraa liian vähän. Ja sitten tankki ihan täyteen joka kerta, eikä lopeteta eka katkaisuun... Hanaa vaan; bensaa kyllä riittää, ei tartte kulutuksia vähätellä.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Ei kannata uskoa liian positiivisia kulutuslukemia
Joillekkin näyttää olevan että mitä enemmän auto kuluttaa, niin sen positiivisempaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

saabeli kirjoitti:
Ei kannata uskoa liian positiivisia kulutuslukemia
Joillekkin näyttää olevan että mitä enemmän auto kuluttaa, niin sen positiivisempaa.
No, ei nyt ihan, mutta miksi huijata itseään... Pieniruokaisten autojen kuskit haastelevat ihan muilla foorumeilla.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

saabeli kirjoitti:Joillekkin näyttää olevan että mitä enemmän auto kuluttaa, niin sen positiivisempaa.
Just näin, kunhan se enempi kulutus tuo lisää voimaa...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Psychocowboy kirjoitti:Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.
Näin juuri...
Ja maan ollessa lumeton, niin bensankulutuskin nousee reilusti yli 10L / 100km. :lol: :wink: :lol:

AUTOT TYKKÄÄ, ETTÄ NIILLÄ AJETAAN. :twisted:
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Nyt alkaa riipii nää niukkuus puheet. Jos haluaa että auto liikkuu niin ei se sitä pyhällä hengellä tee. Jos haluaa ohittaa kuin kuin 1.4 corolla ihan vain säästömielessä niin siitä vaan mutta ehkä väärä foorumi sille. Se vie sen minkä vie, enkä ainakaan minä mieti ajaessa että viekö 7l/100 vai 8,2/100 kunhan pääsen perille ilman että roikun jonkun halvatun nipponkipon perässä 30km/h alinopeutta. Jos mulla on ilmastointi niin käytän sitä. Halvatun ruma pelkkä koriste-esine sekin kompura. Jos mulla on lastu niin käytän sitä, halvatun kallis wannabe nopea loota 80 nopeudessa. Jos ei halua saappaalla halua olla tien tukkona, vapari tai ei, niin se vie bensaa (paitsi nakuttimet). Ja sehän se vasta paniikin tuo kun laitetaan boxi katolle ja vie ainakin 8,5l 120km/h keskinopeudella vastatuulessa. Olen ihan nyt pankrotissa moisen tehtyäni.
Auto on tehty ajamista varten ja bensa keksitty kulutusta varten. Se miten kukin käyttää niitä on jokaisen oma asia mutta ei oikeasti kannata mainostaa saapasta pihinä autona. 20v olen ajanut saappaalla eikä ole pihiä versiota vielä kohdalle sattunut.


Näin juuri...
Ja maan ollessa lumeton, niin bensankulutuskin nousee reilusti yli 10L / 100km.
Pojat ajelevat vanhoilla saabin ruppanoilla ja leikkivät rahamiestä!
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

saabeli kirjoitti: Pojat ajelevat vanhoilla saabin ruppanoilla ja leikkivät rahamiestä!
Mielummin niin päin kuin ajaa köyhänä autolla, jonka ajamiseen ei ole edes varaa kun pitää alamäetkin vapaalla rullata :wink: . Eikä tuo sinunkaan nyt mikään pakasta vedetty näytä olevan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin