Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Olen "Immu ja SID-Info"-ketjussa aprikoinut ilmamassamittarin mahdollista vikaa, kun kaasu ei oikein enää vastaa entiseen malliin - sainkin lainamittarilla jo paremman tuntuman, mutta auto ei silti oikein vielä tuntunut "terveeltä".

Nyt olen tehnyt sellaisen havainnon (jo muutamana päivänä perättäin), että lähtiessäni töista, auto on aluksi varsin pirtsakan tuntuinen, kulkee kuin unelma - en toki rääkkää kylmää konetta. Kone reagoi kaasuun terhakkaasti (softassa "Fast Throttle Response" on päällä) ja vääntää mukisematta niissä nopeuksissa ja vaihteilla, mitä voin/ehdin taajamassa käyttää.

Sitä mukaa, kun kone lämpenee, alkaa meno puutumaan; poljinta saa painaa paljon syvempään ja silti tuntuu, että kone vaan "puhisee", mutta mitää "OO - kylläpäs kulkee"-reaktiota ei pääse syntymään.

Numeroitietoa sen verran, että ahdot nouseet hieman yli 1.0bar (pinlistä luettuna) ja toteutuneet ilmamassat (mair) n. 1050.

Voisiko esim. seos jäädä jostain syystä laihaksi sitä mukaa, kun kone lämpiää?

Ja auto on siis signaturen mukainen :D
Saabiton Saabisti
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tee parit esim. 0-100km/h vedot. Vertaa virallisiin arvoihin. Jos tulokset linjassa, niin ei syytä huoleen. Ahtoilman lämmetessä kone ei aihda yhtä hyvin. Järeämpi IC auttaa tai suotuisa ulkoilman lämpötila.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Voinpa kellottaakin suorituskyvyn, mutta heman silti epäilyttää, kun kyse vedon hiipumisessa ei liity pelkästään täyskaasukiihdytykseen, vaan ihan "normaaliinkin" ajoon. Ts. alavääntö ja kaasuun reagointi muuttuvat radikaalisti huonompaan suuntaan.

Eikö esim. PA-pumpun huonontunut toiminta voisi vaikuttaa tällaiseen?
Saabiton Saabisti
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kyllä, samoin huonot tulpat. Oletko toisella immulla kokeillut?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tulpat (NGK BCPR7ES-11) vaihdoin toissapäivänä, ei tuntuvaa muutosta, samoin kokeilin toista immua, jolloin toimi erilailla ja paremmin, mutta ei silti niin, kuin mielestäni pitäisi.

Voiko tuota sopansaanti-asiaa tarkistaa muutoin kuin pa-painemittarilla? Tuli vain nimittäin sellainen kikka mieleen, että jos koneen ollessa kylmä (rikastus päällä) seos olisi lähempänä optimia ja taas lämpimänä jää vajaaksi, kun seos jäisi laihaksi ohjelmassa olevalla seoskartalla/suutinvakioilla pumpun heikon tuoton vuoksi - vosiko esim. yrittää todentaa ongelmaa muuttamalla softasta joko suutinvakiota pienemmäksi (suutin pidempään auki?) tai laittaa seoskarttaa rikkaammalle (käytössä on T7 Suite ja kaapelit)?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä lambda korjaa seokset oikeiksi ettei closed loop-alueella ainakaan pitäisi laihalla käydä. Oletko katsonut mitä Tair (imuilman lämpö) näyttää kun vetoja on vrt. kun vetoja ei ole. Entä Ioff?

1,0 bar ja 1050 mg/C kuulostaa terveeltä 2-litraisessa. Pyytääkö enemmän?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No, jotain tällaista uumoilin, että järjestelmä korjaa seoksen kohdalleen...

Voisiko syyllinen olla myös väärin toimiva lambda-anturi ja jos voi, pystyykö sen toimivuutta millään lailla toteamaan?

mReq SID-infosta luettuna on n. 1050mg/C korkeimmillaan.

Kun katson T7-suitella pedal request:a tai Airmass result:a, ovat lukemat siellä 100%:lla tietyllä kierrosalueella yli 1100 mg/C (ja softa on siis ecuproject-foorumilta "noukittu non-tcs biopower st1").

Otan Tair:n ja Ioff;n tarkkailuun, kun seuraavan kerran lähden liikkeelle "kylmällä" autolla ja vertailen "laiskan auton" lukemiin. Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että Ioff-arvo ei ole kauheasti elänyt mihinkään suuntaan... ...tosin en ole sitä ihan hetkeen tarkkaillut.

Auto muuten käy tällä hetkellä (ja viimeiset neljä kuukautta) E85:llä, en tiedä, vaikuttaako, mutta tuodaan tämäkin seikka nyt esille.

EDIT: kävin vielä lyhkäisellä kauppareissulla autolla ja havainnot seuraavat:
  • ulkolämpötila 22C
  • auton "toimiessa" Ioff näytti tasan 0 kaasupolkimen asennosta ja moottorin kuormituksesta riippumatta ja auto väänsi todella mukavasti alhaalta lähtien
  • kun autosta tuli "vapari" meni Ioff jo pintakaasulla moottorin kuormituksesta riippumatta miinukselle -3 - -120, eikä alavääntöä ollut todellakaan hirveästi tarjolla
  • Tair pyöri koko 2 x 5min reisulla 26C - 33C
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Edellisen viestin lisäysten jäleen (negatiiviset Ioff-arvot) tarkistin SID:stä nakulaskurit varmuudeksi:kolmessa pytyssä oli 1 ja yhdessä 2...
Saabiton Saabisti
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mitä näyttää Amul arvo?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oletko koittanut toisella DI-kasetilla?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jyyrä kirjoitti:Mitä näyttää Amul arvo?
Amulit ovat tänään huidelleet -250 ja 250 välillä.
jcarlson kirjoitti:Oletko koittanut toisella DI-kasetilla?
Enpä ole toista DI-kasettia vielä kokeillut. Ovatko oireet sen näköiset, että DI-kasetin toimivuutta voisi epäillä?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voisi olla kasettivika, jos tulee virheellistä ionisaatiotietoa ja Ioff painuu sen takia rajusti miinukselle. -120 on todella paljon (-12 astetta ennakkoa pois) ja syö varmasti vedot pois. Olettaen että auto on manuaali eli TCM:n momentinrajoitus vaihtohetkellä ei voi olla sytkäennakon muutoksen syynä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ougi-dougi, auto on tosiaan manuaali, joten yritänpä saada toisen DI-kasetin ensitilassa kokeiluun ja raportoin sitten, kuinka kävi.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Vaihdoin tänään autoon uuden DI-kasetin - on ollut mutenkin tarkoitus hankkia sellainen "varalle".

Kyllähän tuo auto ihan selkeästi paremmin nyt toimii. Tosin suurimman muutoksen huomasin vasta, kun "buuttasin" ECU:n ja kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin.

Jäin kuitenkin "vainoharhaisesti" uudellakin DI-kassulla Ioff:a tarkkailemaan ja havaitsin, että silloin tällöin vaihdetta vaihdettaessa, kun kaasun keventää ja kytkimen painaa pohjaan, saattaa Ioff käydä miinuksella. Onko tämä normaalia?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vedot hiipuu koneen lämmettessä...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Varsin normaalia, ei huolta. Tasakaasulla ja kaasu pohjassa ei pitäisi paljoa Ioffia keräillä paitsi jos on tiukat kartat ja kuuma imuilma.

Esim. 2008 2,3 Aeron kartat on erittäin optimoidut, kesähelteillä pyörii tasaisessa ajossa nollan ja -12 (-1,2 astetta) välillä. Viileällä kelillä taas kiinteästi siinä mihin lämpötilakorjauskartat sen asettaa, yleensä hieman plussalle.

Tietty Ioff:n peliin puuttuminen on siis aivan normaalia ja asiaankuuluvaa jotta sytytysennakko olisi optimaalinen. Pienet muutokset ei tarkoita nakutusta eikä nakutuscountteri niistä kasvakkaan, kyse on vaan ennakon hienosäädöstä herkällä ionisaatiomittauksella. Kymmenen asteen muutokset miinukselle taas kielii jo viasta joka tässä tapauksessa oli ilmeisimmin viallinen kasetti. :)

ECU:n resetointi puolestaan vaikutti mm. siihen että nakutusadaptaatio nollautui.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin