Bensapumpusta
Bensapumpusta
Se on moro.
Miull on 9-3 tbo autom. saappi vm.-98. Ostin sen viime marraskuussa, eikä myyjällä ollut tietoa milloin bensapumppu olisi vaihdettu. Autolla nyt mittarissa 392 th, elikkä kertaalleen varmaan pumppu olisi vaihdettu. Edellisessä ysisatasessa saapissa pumppu kesti 220 th.
Kysymys kokeneille ja tietorikkaille saapisteille: Onko järkee vaihtaa pumppu kohtapuoleen ettei jätä tielle, vai varoittaako ajotietokone jotenkin vaihtoon menevästä pumpusta?
Nimimerkki vainoharhainenko?
Miull on 9-3 tbo autom. saappi vm.-98. Ostin sen viime marraskuussa, eikä myyjällä ollut tietoa milloin bensapumppu olisi vaihdettu. Autolla nyt mittarissa 392 th, elikkä kertaalleen varmaan pumppu olisi vaihdettu. Edellisessä ysisatasessa saapissa pumppu kesti 220 th.
Kysymys kokeneille ja tietorikkaille saapisteille: Onko järkee vaihtaa pumppu kohtapuoleen ettei jätä tielle, vai varoittaako ajotietokone jotenkin vaihtoon menevästä pumpusta?
Nimimerkki vainoharhainenko?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Bensapumpusta
ei varoita...sama operaatio.....
vaihdon hankaluutta saattaa lisätä se onko eka pumppu vaihdettu ylä vai ala-kautta...
pumppu jumppaan valmis mukana ....
vaihdon hankaluutta saattaa lisätä se onko eka pumppu vaihdettu ylä vai ala-kautta...
pumppu jumppaan valmis mukana ....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Bensapumpusta
Ei tosiaan varoittele mitään etukäteen. Mutta aika tyhjänpäiväistä noita on mielestäni "varuiksi" vaihtaa; nykyinen voi hyvin kestää vielä esim. 50 tuhatta kilometriä, samoin kuin se uusi varaosa, jonka vaihtaisit tilalle.
Jos tielle jättäminen pelottaa, niin kannattaa di-kasetti, kampuran asentoanturi, bensapumppu + jotkut peltisakset ja vino pino työkaluja varata takapaksiin, niin yleisimmät roadside repairit onnistuu.
Jos tielle jättäminen pelottaa, niin kannattaa di-kasetti, kampuran asentoanturi, bensapumppu + jotkut peltisakset ja vino pino työkaluja varata takapaksiin, niin yleisimmät roadside repairit onnistuu.
Re: Bensapumpusta
Kiitokset näistä. Nalleoluen kanssa meillä onkin jo kokemusta ysisatasen bensapumpun vaihdosta, niin hyvässä kuin pahassakin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Bensapumpusta
juu .... ja miul on kokemusta 9-3:sen pumppuremontistakin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Bensapumpusta
Itse pidän järkevänä tuota 200tkm vaihtoväliä.
Jos haetaan luotettavuutta (ja mahdollisestiaavistuksen suurempia huoltokustannuksia) säästöä syntyy vastaavasti, kun auto ei jätäkkään sillä kertaa tielle jossain lapin reissulla.
Tietty jos auton jokapäiväinen toiminta ei ole "välttämättömyys" ja pysyy useimmiten lähinurkilla, josta vaikka työnnellä auto kotia, niin sittenhän ei paljoa kannata vaihdella varmuuden vuoksi osia.
Jos haetaan luotettavuutta (ja mahdollisestiaavistuksen suurempia huoltokustannuksia) säästöä syntyy vastaavasti, kun auto ei jätäkkään sillä kertaa tielle jossain lapin reissulla.
Tietty jos auton jokapäiväinen toiminta ei ole "välttämättömyys" ja pysyy useimmiten lähinurkilla, josta vaikka työnnellä auto kotia, niin sittenhän ei paljoa kannata vaihdella varmuuden vuoksi osia.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Bensapumpusta
Minkäs mallin ämpärit käy vm.2001 9-3 tankkiin. Josko virittelis valmiiksi paketin jonka vain heittäis paikalleen. Letkujen ja liittimien kanssa joutuu varmasti leikkimään, jolloin aikaa tietysti kuluu. Rivarin pihassa kun ei oikein viitti autoa seisottaa remontissa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Bensapumpusta
Mulla kans kilometrejä 250t enkä ainakaan mistään huoltokirjoista/kuiteista löydä tietoa siitä, että pumppu olisi vaihdettu.
Kun kyselin eräältä Saab-ekspertiltä, niin hän malaili piruja seinille kuinka vaikea operaatio ko. pumppu on vaihtaa. Pitää poistaa bensatankki ja kaikki. Menee kuulemma koko päivä! Ja pelkkä osakin maksaa kuulemma maltaita. Sain sellaisen kuvan, että koko paketti maksaisi reippaasti yli tonnin!!!???
Mitä mieltä olette, paljonko maksaisi tettää korjamolla (ei mikään merkkikorjaamo vaan jokin pikkupaja)?
Kun kyselin eräältä Saab-ekspertiltä, niin hän malaili piruja seinille kuinka vaikea operaatio ko. pumppu on vaihtaa. Pitää poistaa bensatankki ja kaikki. Menee kuulemma koko päivä! Ja pelkkä osakin maksaa kuulemma maltaita. Sain sellaisen kuvan, että koko paketti maksaisi reippaasti yli tonnin!!!???
Mitä mieltä olette, paljonko maksaisi tettää korjamolla (ei mikään merkkikorjaamo vaan jokin pikkupaja)?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Bensapumpusta
Jos ostaa saabilta virallisen varaosan, eli koko pumpun ämpäreineen, niin puhutaan 800e + merkkiliikkeen työtaksalla 3..5h , eli ollaan tonni+...
Jos taas lähdetään järkeistämään budjettia ja tekemistä...
eli ostaa tarvikkeena alkuperäisen walbron (varoitus: tarvikkeina on myös kopioita walbrosta) hinta pyörii 80...120e nurkilla pumpun osalta. Lisäksi tarvitsee 2 klemmaria ja 20cm bensaletkua, joka kestää MYÖS ULKOPUOLELTA bensaa.. (cohline tms..)
Samassa remontissa menee vaihtoon myös 2-4kpl ruostuneita letkuklemmareita tankin täyttöputkesta ja hyvä olisi vaihtaa 20..40 euron suodin samalla.
Eli tarvikkeet luokkaa ~100...140eur.
Töitä noin 3..4h oman kokemuksen mukaan, eli jäädään tuntihinnasta ja ammattitaidosta riippuen 200..400 väliin. Siitä on matkaa vielä tonniin reilusti. Tämäkin laskelma siis ihan virallisesti tankin irroitamalla pohjaa leikkelemättä.
Jos ei ole välineitä (=nosturia), niin sitten korin leikkely liene melkein ainoa järkevä vaihtoehto.
Hook
Jos taas lähdetään järkeistämään budjettia ja tekemistä...
eli ostaa tarvikkeena alkuperäisen walbron (varoitus: tarvikkeina on myös kopioita walbrosta) hinta pyörii 80...120e nurkilla pumpun osalta. Lisäksi tarvitsee 2 klemmaria ja 20cm bensaletkua, joka kestää MYÖS ULKOPUOLELTA bensaa.. (cohline tms..)
Samassa remontissa menee vaihtoon myös 2-4kpl ruostuneita letkuklemmareita tankin täyttöputkesta ja hyvä olisi vaihtaa 20..40 euron suodin samalla.
Eli tarvikkeet luokkaa ~100...140eur.
Töitä noin 3..4h oman kokemuksen mukaan, eli jäädään tuntihinnasta ja ammattitaidosta riippuen 200..400 väliin. Siitä on matkaa vielä tonniin reilusti. Tämäkin laskelma siis ihan virallisesti tankin irroitamalla pohjaa leikkelemättä.
Jos ei ole välineitä (=nosturia), niin sitten korin leikkely liene melkein ainoa järkevä vaihtoehto.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Bensapumpusta
Jotain tämän näköistä walbro pakettia tarjosi lähi varaosaliike. Tilattu on, eli kohta näkee mitä sieltä tulee ja tekeekö niillä mitään. Kuva netistä haettu ja vain suuntaa antava, eli jotain tuon näköistä on odotettavissa.

#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Re: Bensapumpusta
Ylläoleva kuva on napattu Scantechin setistä jossa osa romuista on Volvoissa käytettäviä, Saabiin asennellaan vain pumppu ja sen alla näkyvä kumikaulus, siansaparoletku ja kaksi klemmaria.
Re: Bensapumpusta
Taisi muuten olla tuossa kaulusletkussakin hieman eroa alkuperäiseen, eli sitäkään ei asenneta tuosta setistä. Samoin käyttäisin pätkän suoraa letkua, enkä tuota saparoa. Samoin tuo Scantechin letku ei ole 1/2 vuoden jälkeen parasta mahdollista tankissa.. Vavikekudoksen sisä ja ulkopuolen kumit irtoavat toisistaan,..
Toistaalta tuo kestää kyllä paremmin, kun onnettomimmat eteeni sattuneet "bensaletkut", jotka ampuvat itsensä irti parissa viikossa letkun turpoamisen takia.
Toistaalta tuo kestää kyllä paremmin, kun onnettomimmat eteeni sattuneet "bensaletkut", jotka ampuvat itsensä irti parissa viikossa letkun turpoamisen takia.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Bensapumpusta
Kuvassa oleva pumppu ei ole Walbro eikä Scantech vaan PPS (Pro Parts Sweden).
Saab 9-3 SE 2,0i '98