Ongelmia vaihteiden kanssa
Ongelmia vaihteiden kanssa
Tervehdys näin alkuun muille Saabin omistajille!
Alkuun vuodatusta ja taustoja. Autoni ng900, 2,0Turbo, vm.94, manuaalivaihteinen ja normaali kytkin. Ajettu 290000 joista itse 3 vuoden aikana 90000. Matkan aikana korjaamolla korjattu vuotanut ilmastoinnin putki(210000), heikkotehoinen käsijarru(240000 ei tosin paljon parantunut mutta on mennyt läpi katsastuksen) mootoriantenni(250000), kytkimen vaijeri(260000), bensapumppu(280000) + kuluvia osia kuten jarrupaloja, pakoputki yms.
Aloitin oman autonasennusurani kolmisen viikkoa sitten ystävän kanssa tietysti helpoimmasta eli painelaakerin ja kytkinlevyjen vaihdosta koska painelaakeri oli pitänyt reilun viikon vinkuvaa ääntä. Aiemmin on tullut vaihdettua autoihin korkeintaan öljyt tai renkaat(kertokoon tämä kokemustasostani autojen suhteen). Näin jälkikäteen tuntuu että aiemmat korjaukset olisivat olleet helppoja operatioita tähän verrattuna.
Laatikon irrotus onnistui viimein n. 6 tunnin jälkeen. Painelaakeri oli todellakin kulunut aivan loppuun. Seuraavaksi uudet kalut paikoilleen ja laatikkoa kiinni laittamaan. Alkuun sujuikin helposti kunnes lopulta laatikon ja moottorin väliin jäi 2-3 mm rakoa, jota ei millään konstilla saanut painettua pohjaan.
Viikon päästä paikallinen korjaaja neuvoi että vika johtuu väärin kohdistetusta kytkinpaketista ja reiluna miehenä lainasi minulle kytkimen kohdistustyökaluaan jonka avulla laatikko menikin paikalleen. Lisäksi ainoastaan yksi ruuvi jäi lopussa yli...
Tällä hetkellä auto toimiikin muuten suht normaalisti, kytkin toimii hyvin mutta vaihteet eivät. 1,2,3 ja 4 vaihde menevät helposti silmään mutta 5 ja pakki eivät. Itsestäni tuntuu että vaihdekepin normaali asento on siirtynyt hieman kuljettajaan päin eli sillä kohdalle kun 1 ja 2vaihteet ovat olleet on nyt 3 ja 4vaihteet. Emmekä ole keksineet millä ko. asian saisi korjattua. Osaako joku valaista miten kannattaisi edetä?
Kun irroitimme laatikon meillä jäi vaihde vapaalle, oliko virhe? Tarvitseeko laatikko taas irrottaa vai mitä? Omina vaihtoehtoina mielessä velloo auton vieminen pajalle(vaikkakaan kaiken tehdyn työn jälkeen ei ylpeys antaisikaan oikein periksi) tai romuttamo ellei neuvoa löydy.
Niin ja koitin jo hakutoimintoa mutta en löytänyt apua.
Alkuun vuodatusta ja taustoja. Autoni ng900, 2,0Turbo, vm.94, manuaalivaihteinen ja normaali kytkin. Ajettu 290000 joista itse 3 vuoden aikana 90000. Matkan aikana korjaamolla korjattu vuotanut ilmastoinnin putki(210000), heikkotehoinen käsijarru(240000 ei tosin paljon parantunut mutta on mennyt läpi katsastuksen) mootoriantenni(250000), kytkimen vaijeri(260000), bensapumppu(280000) + kuluvia osia kuten jarrupaloja, pakoputki yms.
Aloitin oman autonasennusurani kolmisen viikkoa sitten ystävän kanssa tietysti helpoimmasta eli painelaakerin ja kytkinlevyjen vaihdosta koska painelaakeri oli pitänyt reilun viikon vinkuvaa ääntä. Aiemmin on tullut vaihdettua autoihin korkeintaan öljyt tai renkaat(kertokoon tämä kokemustasostani autojen suhteen). Näin jälkikäteen tuntuu että aiemmat korjaukset olisivat olleet helppoja operatioita tähän verrattuna.
Laatikon irrotus onnistui viimein n. 6 tunnin jälkeen. Painelaakeri oli todellakin kulunut aivan loppuun. Seuraavaksi uudet kalut paikoilleen ja laatikkoa kiinni laittamaan. Alkuun sujuikin helposti kunnes lopulta laatikon ja moottorin väliin jäi 2-3 mm rakoa, jota ei millään konstilla saanut painettua pohjaan.
Viikon päästä paikallinen korjaaja neuvoi että vika johtuu väärin kohdistetusta kytkinpaketista ja reiluna miehenä lainasi minulle kytkimen kohdistustyökaluaan jonka avulla laatikko menikin paikalleen. Lisäksi ainoastaan yksi ruuvi jäi lopussa yli...
Tällä hetkellä auto toimiikin muuten suht normaalisti, kytkin toimii hyvin mutta vaihteet eivät. 1,2,3 ja 4 vaihde menevät helposti silmään mutta 5 ja pakki eivät. Itsestäni tuntuu että vaihdekepin normaali asento on siirtynyt hieman kuljettajaan päin eli sillä kohdalle kun 1 ja 2vaihteet ovat olleet on nyt 3 ja 4vaihteet. Emmekä ole keksineet millä ko. asian saisi korjattua. Osaako joku valaista miten kannattaisi edetä?
Kun irroitimme laatikon meillä jäi vaihde vapaalle, oliko virhe? Tarvitseeko laatikko taas irrottaa vai mitä? Omina vaihtoehtoina mielessä velloo auton vieminen pajalle(vaikkakaan kaiken tehdyn työn jälkeen ei ylpeys antaisikaan oikein periksi) tai romuttamo ellei neuvoa löydy.
Niin ja koitin jo hakutoimintoa mutta en löytänyt apua.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
itellä oli sama kytkkin rempan jälkeen. Vaihdekeppi tarvii kohdistaa, ei stod.näk. suurempaa remonttia.
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Miten tuo vaihdekeppi sitten kohdistetaan? Onko niksejä?
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
en muista, muistaakseni onnistui yläkautta pitäsis näkyä ainakin. Laatikolle menevässä tangossa pultti/muttteri, se löysälle, siirrät keppiä tarvittavaan suuntaan eli tapauksessasi vasen, tiukkaa mudut ja kokeile. Joku paremmin taitava vois antaa paremmat vihjeet?
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Todennäköisimmin katkaisit vaihdevivuston "kardaanitunnelia" tulevan vaihteensiirto tangon päästä? Eli siitä missä on rihlattu tanko sekä laatikon päässä 13mm kannalla oleva kiristyspanta.
Ongelmasi on siis se, että keppisi on heilunut (vapaasti), kun kiristit pannan paikalleen satunnaiseen asentoon vaihteen x ollessa laatikossa.
ko. panta näkyy yläpuolelta keskeltä autoa. Itse olen kyllä nosturilla ko. mutteria alapuolelta kiristellyt..
Kepin ja laatikon saa synkrooniin parhaiten näin:
laita laatikkoon 4. vaihde päälle. (työntää siirto tangon eteen, eli sisään vapaa asennosta).
LÖYSÄÄ kiristyspanta siirtotangosta.
Kepin saat sojottamaan 4. vaihteelle irroittamalla kepin juuresta nahkaisen tai kumisen palkeen.
Alumiinisen vaihteensiirtomekanismin rungon etureunassa löytyy 6mm reikä (vai olikokohan 5..) johon törkätään kepin sojottaessa suunnilleen nelos vaihteen suuntaan sopivan paksuinen ruuvari tai vastaava tanko. (rungon ja siirto tangon reijät linjassa) ruuvari estää, ettei vaihdekeppi liiku mihinkään suuntaan.
Näinollen keppi on oikeassa suunnassa siirto tankoon nähden (molemmat 4. vaihteella). Kirististä panta tähän asentoon.
Tämän säädön jälkeen kepillä on OIKEA määrä liikerataa joka suuntaan.
säätöä voi vielä "parannella" törkkäämällä laatikon päällä olevan mustan kumitulpan alla löytyvään reikään esim 3..5mm ruuvari (mahd. suuri, joka mahtuu), joka estää siirtotankoa liikkumasta eteen/taakse säätöä hakiessa. harjaantumalla tuon eteenpäin/taaksepäin välyksen tuoman heiton oppii minimoimaan, joten tuo ei ole välttämätöntä.
Pistä kuva ruuvista, josko tunnistaisin, että mistä puuttuu.. (ellet sitten ole ihan "tarpeetonta" ruuvia irroittanut.
Laatikkoa "kolistellessa" olisi suositeltavaa olla joku vaihde päällä, niin ei pääse vahingossa (siirtohaarukan ulkopuolella) oleva vaihde menemään vahingossa päälle, jolloin vahingon korjaaminen vaatii laatikon avaamista. Sinun tapauksessa vahinkoa ei ole käynyt..
kun irroitat laatikon muutamia kymmeniä kertoja, niin opit laatikon puoton nosturilla alle tuntiin. Oma enkka omalla autolla (kolmosten rattaiden menettäessä hampaat) on 45min kaverin ollessa apuna.
Ongelmasi on siis se, että keppisi on heilunut (vapaasti), kun kiristit pannan paikalleen satunnaiseen asentoon vaihteen x ollessa laatikossa.
ko. panta näkyy yläpuolelta keskeltä autoa. Itse olen kyllä nosturilla ko. mutteria alapuolelta kiristellyt..
Kepin ja laatikon saa synkrooniin parhaiten näin:
laita laatikkoon 4. vaihde päälle. (työntää siirto tangon eteen, eli sisään vapaa asennosta).
LÖYSÄÄ kiristyspanta siirtotangosta.
Kepin saat sojottamaan 4. vaihteelle irroittamalla kepin juuresta nahkaisen tai kumisen palkeen.
Alumiinisen vaihteensiirtomekanismin rungon etureunassa löytyy 6mm reikä (vai olikokohan 5..) johon törkätään kepin sojottaessa suunnilleen nelos vaihteen suuntaan sopivan paksuinen ruuvari tai vastaava tanko. (rungon ja siirto tangon reijät linjassa) ruuvari estää, ettei vaihdekeppi liiku mihinkään suuntaan.
Näinollen keppi on oikeassa suunnassa siirto tankoon nähden (molemmat 4. vaihteella). Kirististä panta tähän asentoon.
Tämän säädön jälkeen kepillä on OIKEA määrä liikerataa joka suuntaan.
säätöä voi vielä "parannella" törkkäämällä laatikon päällä olevan mustan kumitulpan alla löytyvään reikään esim 3..5mm ruuvari (mahd. suuri, joka mahtuu), joka estää siirtotankoa liikkumasta eteen/taakse säätöä hakiessa. harjaantumalla tuon eteenpäin/taaksepäin välyksen tuoman heiton oppii minimoimaan, joten tuo ei ole välttämätöntä.
Pistä kuva ruuvista, josko tunnistaisin, että mistä puuttuu.. (ellet sitten ole ihan "tarpeetonta" ruuvia irroittanut.
Laatikkoa "kolistellessa" olisi suositeltavaa olla joku vaihde päällä, niin ei pääse vahingossa (siirtohaarukan ulkopuolella) oleva vaihde menemään vahingossa päälle, jolloin vahingon korjaaminen vaatii laatikon avaamista. Sinun tapauksessa vahinkoa ei ole käynyt..
kun irroitat laatikon muutamia kymmeniä kertoja, niin opit laatikon puoton nosturilla alle tuntiin. Oma enkka omalla autolla (kolmosten rattaiden menettäessä hampaat) on 45min kaverin ollessa apuna.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Kiitoksia kaikille neuvoista, mukava huomata että apua saa selvästikkin nopeasti tarvittaessa. Raportoin viikonlopun jälkeen onnistuiko.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Mistä kohdin tuo vaihteensiirtäjä on satkussa helpoin irroittaa jos aikoo nostatella koneen ja laatikon ylös (ja millainen kiinnitys ko. paikassa on?)?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Triidiä hieman lainaten. Mistä voisi johtua seuraavanlainen peruutusvaihteen temppuilu? Elikkä siirrät vaihdekepistä peruutusvaihteen päälle ja kun nostaa kytkintä, niin vaihde pomppaa pois. Ei esiinny koko ajan mutta aina välillä. Auto sigussa ja manuaali.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
todennäköisimmin pakin synkkarengas melko huonossa kunnossa, kun vaihde ei ilmeisesti mene kunnolla pohjaan asti aina.
loota vaihtoon tai remppaan.
loota vaihtoon tai remppaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Aivan täsmälleen sama tilanne täällä. Kytkintä lipsautettaessa kauhea jurskutus boxista ja pakki tippuu pois.Jur1 kirjoitti:Triidiä hieman lainaten. Mistä voisi johtua seuraavanlainen peruutusvaihteen temppuilu? Elikkä siirrät vaihdekepistä peruutusvaihteen päälle ja kun nostaa kytkintä, niin vaihde pomppaa pois. Ei esiinny koko ajan mutta aina välillä. Auto sigussa ja manuaali.
Pakki kolmosen kautta päälle ja aina pysyy vaihde silmässä ilman jurinoita. Tuosta on tullut jo ihan rutiinia. Talvella kun avo seisoo täytyy harkita lootan vaihtoa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Sama homma, että kun kolmosen kautta käyttää niin silloin menee varmasti päälle hyvin.
Noh, sallittakoon se temppuilu. Eihän tuo lähes 340tkm ajettu voi toimiakaan kuin uusi.
Lootan vaihto on käynyt mielessä jos vain halvalla (lue: kohtuuhinnalla) saisi vähemmän ajetun...
Noh, sallittakoon se temppuilu. Eihän tuo lähes 340tkm ajettu voi toimiakaan kuin uusi.
Lootan vaihto on käynyt mielessä jos vain halvalla (lue: kohtuuhinnalla) saisi vähemmän ajetun...
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Mulla pyörii nyt NG:n loota nurkissa, ostakaa pois vaikka varalle.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Ajattelin jakaa oman kokemuksen vaihteiden kanssa taistelusta. Siis koko sen ajan kun auto on minulla ollut, ovat vaihteet pykineet ja pakki pompsahdellut pois päältä. Tuolla jo edellä mainitulla vaihdetangonsäätömenetelmällä sain pahimmat ongelmat aikoinaan hävitettyä ja pakkikin alkoi pysyä päällä.
Kuitenkin tässä kesällä meni lopullisesti hermot vaihteisiin.
Tein ensin tällaisen helpon operaation:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005040 ... r_Linkage/
Tuossa siirtäjämekanismissa ei ollut mitenkään ylettömästi klappia, mutta ero korjauksen jälkeen on selvä vanhaan verrattuna. Tuntuma vaihtaessa on...öh samettinen/miellyttävä
Suurin apu tuli kuitenkin kun vaihtoi huonon automaattisäätöisen kytkinvaijerin manuaalimalliin.
Eli itsellä suurimman ongelman on aina aiheuttanut se ettei kytkin ole irroittanut kunnolla.
Nyt pelaa
Kuitenkin tässä kesällä meni lopullisesti hermot vaihteisiin.
Tein ensin tällaisen helpon operaation:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005040 ... r_Linkage/
Tuossa siirtäjämekanismissa ei ollut mitenkään ylettömästi klappia, mutta ero korjauksen jälkeen on selvä vanhaan verrattuna. Tuntuma vaihtaessa on...öh samettinen/miellyttävä
Suurin apu tuli kuitenkin kun vaihtoi huonon automaattisäätöisen kytkinvaijerin manuaalimalliin.
Eli itsellä suurimman ongelman on aina aiheuttanut se ettei kytkin ole irroittanut kunnolla.
Nyt pelaa
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Zopzop! Eipäs haukuta yleistäen automaattivaijereita paskaksi, jos mahdollisesti auto on mätä
Yksi yleisimpiä syyllisiä automaattisen vaijerin toimimattomuuteen on se, että sulakerasian alla (raidetankon luukusta näkynee myös) oleva vaijerin tuki on ruostunut poikki tai vähintäänkin väsähtänyt/vääntynyt.
Jos tuota tukea ei ole, ei automaattivaijeri toimi, koska automatiikka perustuu siihen, että vaijerin tulipellin juuressa olevaaa mekanismia pitää painaa tulipeltiä vasten, kun poljin on ylhäällä.
Tässäpä vielä kuva. Kohta 4.
Yksi yleisimpiä syyllisiä automaattisen vaijerin toimimattomuuteen on se, että sulakerasian alla (raidetankon luukusta näkynee myös) oleva vaijerin tuki on ruostunut poikki tai vähintäänkin väsähtänyt/vääntynyt.
Jos tuota tukea ei ole, ei automaattivaijeri toimi, koska automatiikka perustuu siihen, että vaijerin tulipellin juuressa olevaaa mekanismia pitää painaa tulipeltiä vasten, kun poljin on ylhäällä.
Tässäpä vielä kuva. Kohta 4.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Oiskos kellään kuvaa tästä mutterin sijainnista kun en näin tumpiona sellaista löytänyt nyt kun on samantapainen ongelma ilmennyt oman auton kanssa. Mitään en ole vaihteistolle tehnyt, ongelma ilmestyi viime perjantaina pihasta pois peruuttaessa. Vaihtaessa pakilta ykköselle kuului jonkilainen ruks ääni ja vitonen että pakki hävisivät vallan. Tuntuu kuin tuo H-kaavio olisi siirtynyt yhden askeleen hanttimiestä kohti (1=3, 2=4, 3=5 jne.)9airo5 kirjoitti:... Laatikolle menevässä tangossa pultti/muttteri,...
"Vapaalla" vaihdekeppi on aivan hanttimiehen puolella sekä kepin liikuttelu on todella raskasta.-AMI- kirjoitti:1,2,3 ja 4 vaihde menevät helposti silmään mutta 5 ja pakki eivät. Itsestäni tuntuu että vaihdekepin normaali asento on siirtynyt hieman kuljettajaan päin eli sillä kohdalle kun 1 ja 2vaihteet ovat olleet on nyt 3 ja 4vaihteet.
Hieman kyrsii sillä tarkoitus oli lähteä syyskokoukseen, mutta taisi suunnitelmat muutua..
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!