Ongelmia vaihteiden kanssa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

katso jarrupää sylinterin kohalta alaspäin tulipellin suuntaan siellä näkyy sellainen haitari mallinen kumi hässäkkä se on vaihteen siirtotangon pää ja siinä on se ruuvi joka pitää löysätä

http://picasaweb.google.fi/118259781391638823150/Saab#
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Kiittää kovasti näin vähän myöhästellen. Mutteria on nyt säädelty kuten muutakin vaihteenvaihtoon liittyvää vipstaakkelia jo pari iltaa ja lopputuloksena on suht kevyt keppi, mutta pakki on edelleen hukassa (vitonenkin menee pakkilukon kautta silmään). Muilla ollut samanlaisia ongelmia / fiksausehdotuksia? Alkaa neuvot olemaan vähissä. :| :oops:
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Kimm-o kirjoitti:Mutteria on nyt säädelty kuten muutakin vaihteenvaihtoon liittyvää vipstaakkelia jo pari iltaa ja lopputuloksena on suht kevyt keppi, mutta pakki on edelleen hukassa (vitonenkin menee pakkilukon kautta silmään). Muilla ollut samanlaisia ongelmia / fiksausehdotuksia? Alkaa neuvot olemaan vähissä. :| :oops:
Yhellä tutulla oli samanlaista ongelmaa, neuvoin säätämään kepin, mutta ei sillä ollut merkitystä. En pysty muistamaan missä vika tarkalleen oli, eikä sitä enää voi kysyäkkään kun kyseisen henkilön hautajaiset on huomenna.
Mutta mikäli oikein muistan niin kepin juuresta oli ollut jotain irti. Eli oli purkanut kepin alapään esille ja sieltä löytänyt vian. Jos oikein muistan niin mitään uutta osaa ei ollut tarvinnut, jotain oli vaan irronnut.
Olipahan taas pätevä vastaus toivottavasti edes jotain ajatusta antoi jollekkin. :(
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Kiittää vinkistä ja ottaa osaa. :(

Kovasti katseltiin tuota vaihteenvalitsijaakin ja todettiin että varsinainen keppisysteemi toimii ainakin oman autonasentajani mukaan. Pitäneeköhän katsella jossain vaiheessa uudestaan, kun on hieman epäselvää onkohan koko höskä laitettu oikein takaisin kiinni...
Mysiini
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Su Heinä 26, 2009 13:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Mysiini »

Teukka.k kirjoitti:Mutta mikäli oikein muistan niin kepin juuresta oli ollut jotain irti. Eli oli purkanut kepin alapään esille ja sieltä löytänyt vian. Jos oikein muistan niin mitään uutta osaa ei ollut tarvinnut, jotain oli vaan irronnut.
Olisko kuvan nro 13 se irronnut osa?

Omassa satkussani pakille vaihto kanitti ajoittain ja kun vilkaisin vaihdekepin helman alle oli tuo valkoinen muovinpala - joka siis on pakkisalpa - noussut osin pois paikaltaan. Joku entinen omistaja sitä oli nippusiteillä fiksannut mutta toinen nippari oli poikki.

Kuva
9-3 SC 2.0t -07
Saabasjalka
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Saabasjalka »

Näyttää olevan yleistä vaihdelaatikon ongelmat. Itselläni pakki menee päälle ihan ok, mutta viitonen ei mene päälle kunnolla. Pitää painaa vaihdekeppiä kunnolla oikeaa reunaa vasten, että menee. Mistähän tätä ongelmaa pitäisi lähteä purkamaan?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Sattuneesta syystä nyt erilaiset ulinat ovat alkaneet kiinnostamaan, eli kysytäänpä tämän threadin alla. Laatikosta (?) on alkanut kuulumaan hiljaista ulinaa kakkosvaihteella päivän ensimmäisen kiihdytyksen aikana (kylmä auto). Luonnollisesti ihan normaalista pintakaasukiihdytyksestä kyse, kuten kylmällä koneella kuuluukin. Ykkösellä tai kolmosella en ole ulinaa havainnut, enkä seuraavissa kiihdytyksissä kakkosvaihteellakaan. Mikä osa on menossa rikki, vai onko epäilys äänen alkuperästä edes oikea?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ei arvauksia kenelläkään? Erään valmetmiehen arvaus oli että lootan laakeri(e)n parasta ennen päiväys olisi mennyt vanhaksi..
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Video, jolla kyseinen ääni kuuluu jotenkuten http://img710.imageshack.us/img710/74/loota1.mp4
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän rykissä ainakin meni tosi huonosti vitonen silmään, mutta pcs:llä tehtiin ns. oppikirjan mukainen säätö ja nyt menee myös vitoselle kuin ajatus. Ihan tarkkaan en tiedä miten tuo säätö tapahtui, mutta jotain tehtiin ensin auton sisällä keppihässäkästä ja jotain siirtäjästä konehuoneen puolella...

EDIT Lienee juuri tuo tämän ketjun alussa kuvattu kepin kohdistus.

Eski
damaskos
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Su Maalis 01, 2020 21:45

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja damaskos »

shamrock kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 13:36
Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
Mulla on tää sama "ominaisuus" ilmeisesti edellisen omistajan tekemän lootanvaihdon jäljiltä. En pitäis korjausta vaativana vikana, jos muut vaihteet on kohdillaan ja vitonen kuitenkin löytyy ja pysyy päällä.

Autoa lainatessa pitää kyllä aina muistaa kertoa, että älä hakkaa keppiä sinne oikeaan laitaan, tai muuten tulee puhelua perään, että onko tästä jotain rikki :lol:
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

damaskos kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 09:20
shamrock kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 13:36
Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
Mulla on tää sama "ominaisuus" ilmeisesti edellisen omistajan tekemän lootanvaihdon jäljiltä. En pitäis korjausta vaativana vikana, jos muut vaihteet on kohdillaan ja vitonen kuitenkin löytyy ja pysyy päällä.

Autoa lainatessa pitää kyllä aina muistaa kertoa, että älä hakkaa keppiä sinne oikeaan laitaan, tai muuten tulee puhelua perään, että onko tästä jotain rikki :lol:
Kun nyt vaan sattuu olemaan perfektionisti luonteeltaan. Jos jotain on yhtään pielessä, ja sen voi korjata, se pitää korjata :D Ostettuani tuon auton, tais mennä pari päivää kojelautaa purkaessa, kun jokaisen namiskan taustavalon ym todellakin pitää toimia, kun ne kerran siellä on :D
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vaihdeongelmien syynä voi olla myös huonot tai ihan rikkoutuneet koneen kannatinkumit. Pari kertaa tälläinenkin tapaus on tullut vastaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ongelmia vaihteiden kanssa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Yksi mahdollisuus on myös vaihteensiirtäjän nivelhässäkkä, eli gear linkage. Saab/orion mukana og9-3:ssa on eri palikka, kuin og9-5:ssa, johon uusi löytyy vaikkapa tuosta -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... inkage-606
ja og-kolkin vastaavan osan hinta olikin rapiat 400e. Maptunilla näköjään väitettään, että sama korjaussarja sopisi kuitenkin kolkkiin ja femmaan -> https://www.maptunparts.com/transmissio ... -2003.html

Eski
Vastaa Viestiin