T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pikku hiljaa kasvavassa määrin virinnyt taas kiinnostus RE85:n lorottamisesta tankkiin.
Ajokkina toimii NG900 luonnollisesti T5-ohjauksella. Mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon muutosta tehdessä ja mitä kaikkea pitää ostoskorin pohjalle haalia, jotta muutoksesta tulee toimiva?
- Boksi pitää tietenkin modata. Ecuprojektin sivuilta varmaan löytyy valmis softa. Minkä kaapelin tarvitsen, jotta voin ajaa softan tietokoneelta boksiin?
- Nykyisellään tehot ovat jotain stage 1 luokkaa. Onko suurta muutosta tiedossa, jos käyttää valmista softaa?
- Jostain olen saanut käsityksen, että tehojen säilyttämiseksi olisi syytä vaihtaa suuttimet vähän isommiksi. Pitääkö tämä paikkansa ja jos kyllä, niin mistä koko- ja hintaluokasta puhutaan?
- Miten on katsastuksen laita? Tuleeko päästöjen kanssa ongelmia? Tähän mennessä niistä ei ole koskaan huomautettu.
- Kulutus tulee nousemaan. Jos matka suuntautuu jonnekin kauemmas RE85:n saatavuusalueelta (tai ylipäänsä etanolin), niin tuleeko tankkauksen kanssa ongelmia? Toki voin hankkia toisen boksin etanoliohjelmalle ja pitää nykyisen nykyisellään ja tarpeen tullen vaihtaa bensaohjelman paikalleen. Jos kokoonpanoa on pitänyt muutoin muuttaa (esim. ne suuttimet), niin tuleeko ongelmia ja häiriöitä?
- Jotain muuta, mitä? Lähinnä haluan vain tarkalleen tietää, mihin olen ryhtymässä, ettei sitten tarvitse muutamalle ystävälliselle kanssasaabistille soitella jatkuvasti uusien ongelmien ja ominaisuuksien ilmaantuessa.

Jos aiheesta on käyty laajamittaisemmin keskustelua, niin linkkejäkin voi käyttää. En kuitenkaan ainakaan tällä alueella muistaakseni tällaista ole nähnyt.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kysypä täältä. Miten se E85 konverteeraus onnistuu sinun autoosi.
Täällä ruotsin puolella he ovat sitä tehneet vaikka täällä laki panee vähän hanttiinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lakipykälistä en aio kiinnostua; onhan auto tälläkin kokoonpanolla käytännössä laiton, kun tehopuoleen on kajottu noinkin "paljon".
Tiedän myös, että foorumia lukevista moni kuljettaa autoaan alkoholin voimin (ei humalassa vaan etanolia tankissa) ja jotain muutoksia on tehty.
Tarkoitus on ainakin kesä ja syksy mennä viinan voimalla, talvella vähän haistellaan (ja maistellaan, mutta toisessa muodossa), miltä kulutus näyttää.
En aio tehdä suuria muutoksia polttoaineen kuljetuksen suhteen, vaan mennään näillä. Hyvin ovat näyttäneet kestävän.

Mutta nyt, arvon virivelhot, vinkkejä kehiin. Kesälomalla on aikaa puuhata auton kimpussa. ;)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nämä E85:n autot kuluttavat noin 30% enemmän etanolilla siis E85:sella kuin 95-98 bensalla, minulla lähenteli viimetalvena jo E85:lla ajaminen 30 litraa satasella kaupunkiajossa siihen ei liittynyt yhtään maantie ajamista, tuota ihmeteltiin jo verstaallakin mistä se vois johtua, no sen täytyi johtua lyhyestä ja nytkähtelevästä kaupunkimaisesta ajamisesta automaatilla. Kun taas maantieajossa kulutus putos sinne 15 litraan.

Bensalla kaupungissa ajaessa kulutus talvella oli noin 12-13 litraa ja maantiellä noin 10 satasella.

Nyt kesällä kaupunkiajossa pirssi imee E85:sta sen 13-14 litraa ja maantiellä se jää 8-9 litraan sataselle. Auto on 2009 2,3 Aero automaatti farkku.
Bensalla en vielä ole tänä kesänä kokeillut .
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Mimmi kirjoitti:Nappe on ajanut T5:lla RE85 tankissa.
Napella on 2 boxia, koska T5:een ei mahdu kuin 1 ohjelma.
Eli T5 on joko/tai vehje etanolin kanssa.
Napen kanssa tästä olikin joskus puhetta. En vain muista enempää tuosta suutinhässäkästä, joten se kaipaa vielä vähän auttamista.
Ensimmäisenä ostoskoriin siis tarttuu ohjausboksi, jotta periferiassakin pääsee eteenpäin. :D
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Poy »

core2 kirjoitti: minulla lähenteli viimetalvena jo E85:lla ajaminen 30 litraa satasella kaupunkiajossa siihen ei liittynyt yhtään maantie ajamista, tuota ihmeteltiin jo
Mitenköhän on Ruotsissa myytävän E85:n kylmäkestoisuus, lisääkö jokainen jakelija omat lisäaineet? Ainakin ST1:n RE85:en on lisätty jotain seoskomponentteja ja he mainostavat, että vastaavaa etanolipolttoaineen ”kylmäoptimointia” ei ole tehty muualla (tiedä sitten).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Poy kirjoitti:
core2 kirjoitti: minulla lähenteli viimetalvena jo E85:lla ajaminen 30 litraa satasella kaupunkiajossa siihen ei liittynyt yhtään maantie ajamista, tuota ihmeteltiin jo
Mitenköhän on Ruotsissa myytävän E85:n kylmäkestoisuus, lisääkö jokainen jakelija omat lisäaineet? Ainakin ST1:n RE85:en on lisätty jotain seoskomponentteja ja he mainostavat, että vastaavaa etanolipolttoaineen ”kylmäoptimointia” ei ole tehty muualla (tiedä sitten).
En ole sen enempää koettanut etsiä tietoja, mutta OKQ8:tin omistaja tässä lähettyvillä ei tiennyt hänkään mistään lisä aineista, oli kuulemma ollut jotain lisäaineita aiemmin, mutta on poistettu sopimattomana. Silti hän mainitsi sen, että niin bensiini kuin Etanoli ei olisi samaa kesällä ja talvella
Etanooli autohan saastuttaa kylmänä talvi aikana startatessa enemmän kuin bensiini auto, työntää enemmän hiilidioksidia ja hiilivetyä ulos, osaavat sanovat jotta tähän kuulemma auttaa moottorilämmitin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Etanoliboksi tulossa autoon todennäköisesti ensi viikolla. Alkuun toisen henkilön ohjelmoima, mutta canusb-piuha tilattu ja sillä sitten tarkoitus tehdä myöhemmin itse tuhoja.
Suuttimien riitto pitää katsoa vielä erikseen; nykyisillä tehot todennäköisesti vähän putoavat, mutta jos äärimmäisen tarkka persdynoni ei huomaa eroa, niin nykyiset saavat luvan riittää.
Saas nähdä, mitä tästäkin taas tulee. Ainakin saatte lukea paljon uusia kysymyksiä, kun löydän jotain hassuja "ominaisuuksia". :D
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

Poy kirjoitti: Mitenköhän on Ruotsissa myytävän E85:n kylmäkestoisuus, lisääkö jokainen jakelija omat lisäaineet? Ainakin ST1:n RE85:en on lisätty jotain seoskomponentteja ja he mainostavat, että vastaavaa etanolipolttoaineen ”kylmäoptimointia” ei ole tehty muualla (tiedä sitten).
Otin ja kyselin lisää tuosta: mitä lisäaineita on E85:ssa talviaikaan ei mitenkään yllättävä vastaus oli "enemmän korkeaoktaanista bensiiniä lisätään" ahaa sanoin, no sithän se ei olekaan enää E85, naurahdus ja kaveri sanoi, niin ei kait.
Lisäys kuulemma on 5 prosentista sinne 8-10 prosentin välimailla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jarno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2004 11:14

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kellään tuskin on vielä käyttökokemuksia tästä:
http://www.fuelflexfinland.fi/
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jarno kirjoitti:Kellään tuskin on vielä käyttökokemuksia tästä:
http://www.fuelflexfinland.fi/
Hei tää on just hyvä :lol:

k.o. systeemin kytkentäkaavio

http://www.fuelflexint.com/
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Boksi saapui tupliksen kyydillä tänään perille. Jos sen vaikka huomenna tuikkaisi paikalleen ja ihmettelisi, vad heter homma.
Ecuprojectille en ole ilmeisesti tervetullut, kun viikko rekisteröitymisen jälkeen ei ole tullut sitä luvattua vahvistusta. Pitää siis käyttää varmaan muita lähteitä hyväksi.

Noi fuelflexit sun muut kannattaa varmaan kiertää kaukaa. Tältäkin foorumilta saa mm. halvemmalla ammattitaitoisempaa apua. Ei tartte yrittää tunkea mitään taikapalikota sinne di-kasetin ja tulppien väliin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tänään ajelin tankin melko tyhjäksi; jonkun aikaa jo palanut bensavalo, mutta sid arveli sillä ajelevan vielä 85 km. Jokiniemestä starttasin ja lähdin ajamaan Kehä III:a länteen jonnekin sinne Espoon golfkentän liepeille. Sieltä takaisin päin lentoasemalle ja kokeilemaan, miltä etanoli maistuu. Tasaisen 80km/h vauhdin jälkeen sid kertoi polttoaineen riittävän 38 kilometrin matkalle.
RE85:ä 20 litraa päälle ja starttailemaan. Hyvin hörähti ja lähdin ajelemaan Tikkurilan läpi kotia kohti.
Sid kertoi kotiin päästyäni (pienen kiertomatkan jälkeen sekalaista vauhtia ajellen), että kulutus oli kuitenkin vain 9,5l/100km. Mikä tuohon sitten vaikuttaa, en tiedä, mutta jää tutkittavaksi. Tuo vaikuttaa nimittäin aika normaalilta kaupunkiolosuhteiden kulutukselta, mutta softassa pitäisi olla lisättynä 30% soppaa. Täytyy huomenna käydä heittämässä pidempi lenkki ja ihmetellä.

St1:llä suloinen virolaistyttö (aseman työntekijä) juoksi hädissään ulos, kun huomasi minun tarttuneen siniseen pistooliin. Vähän aikaa piti vakuutella, että auto kulkee kyllä siitäkin saatavalla nesteellä. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jatketaan yksinpuhelua.
70 km takana sekalaista ajoa, kulutus näyttää 10,1 l/100km. Mielenkiintoista. Kulutus olisi tuon mukaan kasvanut vain vähän reilut 10%. Jatketaan haistelua.
Huomenna lähdetään takki auki soitellen sotaan ajamaan etanolilla kohti Mäntyharjua. Tarkoitus tulla samalla liemellä takaisinkin. Toki toinen purkki on valmiina syöksymään pelastamaan tilanteen, jos jotain kummallisuuksia tapahtuu ja kulutus pompsahtaa ihan käsittämättömyyksiin.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja j0ne »

70 km takana sekalaista ajoa, kulutus näyttää 10,1 l/100km
Kai olit alunperin resetoinut EDU:n? Toisekseen tuohon kulutusnäyttöön ei kannata ehkä luottaa hirveästi, varmempi tankata täyteen ja laskea itse oikea kulutus....
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin