9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Ohjausyksikön diginäyttö toimii toisinaan ja toisinaan puuttuu pikseleitä tai jopa koko kuva! Mutta sehän on aika tyypillinen vika...

Ongelmana oli, ettei ilmastointi puhaltanut kylmää lainkaan. Vein auton Kajaanin Delta-Autoon, jossa täytettiin aineet ja annettiin hiukan "valohoitoa" :wink: .
Asentaja kertoi, että ainetta oli liian vähän ja lisäksi kertoi, ettei saanut ilmastointia toimimaan, koska "tuntuu koko ajan resetoivan itsensä".

Nyt oireet ovat seuraavat:

- Kylmää tulee hyvin satunnaisesti (lähinnä viileällä ilmalla) ja toimii jopa tunnin. Mutta puhaltaa hiljaa! Ja pääasiassa ilmastointi ei toimi LO-asennossa.
- Puhallin ei toimi kuin yhdellä vaihteella ts. nuoli ylös-napin painallus ei vaikuta mitään missään lämpötilassa.
- kun resetoi AUTO-OFF - yhdistelmällä, niin ruutuun ilmestyy mielestäni 02 tai 03 (jos oikein tuosta viallisesta näytöstä tulkitsin).
- ennen kuin Delta-Auto autoon koski, niin ainakin puhallusta kykeni säätämään suuremmalle ja pienemmälle!
- poika rikkoi vielä myöhemmin siitä kojelaudasta sen lämpötilan haistelijan (piirilevy murtui päästä)

Missäköhän vika piilee? Onko vaihdettava koko ohjausyksikkö (mikä sen virallinen nimi muuten on)?

Löytyisikö foorumilta hommalle tekijää tai suositusta sopivasta huollosta alueella Keski-Suomi, Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu?
Ei viitsisi nimittäin enää viedä autoa "valohoitoon" ja maksaa siitä muutamaa satasta?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmi kirjoitti:
tkrakas kirjoitti:Missäköhän vika piilee? Onko vaihdettava koko ohjausyksikkö (mikä sen virallinen nimi muuten on)?
Siltähän tuo vaikuttaa, että paneli vaihtoon.
Kiitos Mimmi :D !
Onko näitä paneeleita useaa mallia ja mikä on omassani?
Ajattelin vain, että tiedän mitä laittaa ostoilmoitukseen?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmin päätelmää millään atvoin väheksymättä vika on siis varmuudella paneelissa?
Eikä esim.uusi TECH-ohjelmointi korjaisi vikaa?

Kajaanissa Delta-auto on ilmeisesti ainoa, joka TECH-ohjelmointia tekee ja sattuneesta syystä välttelisin sinne menoa.
Joten voisiko joku suositella esim.Joensuu, Oulu, Kuopio ja pohjoisesta jotain hyvää (ja edullista :wink: ) huoltoa tälle hommalle?

Laitoin paneelin ostosta jo ilmoituksen tuonne ostetaan osioon, mutta laitetaan tähänkin eli jos löytyy ehjä, niin YV:llä tarjouksia!
900S 2.3 Talladega 1997
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: 9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Pieni selvennös edellisiin...

Viallinen näyttö (paneeli) aiheuttaa puuttuvat pikselit.
Viallinen ACC yksikkö (koko paketti), mahdollisesti aiheuttaa muut oireet / toimimattomuuden.

Pelkkiä näyttöpaneeleita ei tietääkseni Suomesta saa.
ACC yksiköitä (näyttö tietysti mukana) voi löytyä purkaamoilta tai satunnaisesti Saabisteilta... :mrgreen:
9-3 2.0T SE -98
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

TomStar kirjoitti:Pieni selvennös edellisiin...

Viallinen näyttö (paneeli) aiheuttaa puuttuvat pikselit.
Viallinen ACC yksikkö (koko paketti), mahdollisesti aiheuttaa muut oireet / toimimattomuuden.

Pelkkiä näyttöpaneeleita ei tietääkseni Suomesta saa.
ACC yksiköitä (näyttö tietysti mukana) voi löytyä purkaamoilta tai satunnaisesti Saabisteilta... :mrgreen:
Kiitos TomStarille selvennöksestä! Termit itsellä sekaisin eli ACC-yksikköä tässä ollaan vailla. Mutta palataan asiaan kunhan palaan lomilta kotiin...

Mutta edelleenkin kysymys: eli kun vaihtaa ACC-yksikön, se siis vaatii TEHC-ohjelmoinnin? Ja olisiko jollain em. ilmansuunnissa suositella sopivaa paikkaa ohjelmointityöhön?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9-3 v.98 ilmastointi - ja puhallin ongelmat

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mitä eroa näissä kahdessa ACC-yksikössä on:?

1. SAAB ACC 104 47-55-955
43-67-215 REVC
A067453
F02370

2. Saab ACC 45-55-567
A069408
Ab nro F0G918
900S 2.3 Talladega 1997
Vastaa Viestiin