hyökyilee
hyökyilee
Bensa Saabissani on ongelmana, että hiljaisella vauhdilla ajettaessa auto yrittää hivenen hyökyillä. Ei oikein suostu kulkemaan tasaisesti, on liian innokas ikään kuin olisi saanut "viakraa".
Merkkiliikkeessä ehdottivat viaksi EGR-venttiilin jumittelua, mutta onko niin, että EGR-venttiili on vain diecel malleissa? Mutta jos sellainen on bensamallissa, niin missähän tuo mahtaisi sijaita ja minkänäköinen murikka?
Olisikko jollain tietoa moisesta viasta ja EGR-venttiilistä?
Ajattelin kyllä voidella ekaksi kaasuvaijerin.
Merkkiliikkeessä ehdottivat viaksi EGR-venttiilin jumittelua, mutta onko niin, että EGR-venttiili on vain diecel malleissa? Mutta jos sellainen on bensamallissa, niin missähän tuo mahtaisi sijaita ja minkänäköinen murikka?
Olisikko jollain tietoa moisesta viasta ja EGR-venttiilistä?
Ajattelin kyllä voidella ekaksi kaasuvaijerin.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
Ei ole EGR venttiiliä. Eikä kaasuvaijeri suoraan avaa kaasuläppää kuin limp-home tilassa, normaalitilassa moottorinohjausyksikkö vastaanottaa kaasupolkimen asentotiedon ja muiden parametrien avulla päättää miten paljon avaa kaasuläppää sähkömoottorin avulla.
Jos tuo termi tarkoittaa epätasaista käyntiä pienellä kaasuläpän avautumalla niin tarkista/vaihda
- tulpat
- alipaineletkut, ilmavuodot
- DI kasetti
- ilmamassamittari, puhdistuskin mahdollinen
Jos tuo termi tarkoittaa epätasaista käyntiä pienellä kaasuläpän avautumalla niin tarkista/vaihda
- tulpat
- alipaineletkut, ilmavuodot
- DI kasetti
- ilmamassamittari, puhdistuskin mahdollinen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: hyökyilee
Edellämainittujen lisäksi voi vika olla myös kaasuläppäkotelossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: hyökyilee
Eikös se potikka kuitenkin ole siellä kaasuläppäkotelon päässä? Tällöin vaijerin takertelu voi siis normaalitilassakin kaasun vastaavuuteen vaikuttaa, vaikkakin pitäisin vaijerin takertelua epätodennäköisenä.Eikä kaasuvaijeri suoraan avaa kaasuläppää kuin limp-home tilassa, normaalitilassa moottorinohjausyksikkö vastaanottaa kaasupolkimen asentotiedon ja muiden parametrien avulla päättää miten paljon avaa kaasuläppää sähkömoottorin avulla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: hyökyilee
Varoen kaasua painettaessa tuntuu, kuin takeltelisi ja vaijeri liikkuisi nykäyksittäin.Eikös se potikka kuitenkin ole siellä kaasuläppäkotelon päässä? Tällöin vaijerin takertelu voi siis normaalitilassakin kaasun vastaavuuteen vaikuttaa, vaikkakin pitäisin vaijerin takertelua epätodennäköisenä.
Kasuvaijerin kautta kai tieto liikkuu sinne läppäkoteloon, jossa lienee sitten ne hienoudet jotka ohjaa sitten läpän aukenemista (mulle toiminto on täyttä utopiaa).
Mitähän tuossa pitäisi tehdä vian korjaamiseksi?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
T7 autossa tuo potentiometri on kaasuläppäkotelossa joten kyllä se jalan asento vaijerilla sinne välittyy. Fiksu ratkaisu koska limp home-tilassa voidaan solenoidilla yhdistää kaasuläpän akseli sähkömoottorin lisäksi tarvittaessa suoraan vaijerin päähän ja auto toimii lähes normaalisti. Toisin kuin autoissa joissa on pelkkä potentiometri polkimen alla ja ainoa yhteys jalan ja kaasuläpän välillä on sähköinen -> limp homea ei ole vaan vian sattuessa auto jää siihen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: hyökyilee
Eli vaijerin voitelulla korjailu aloitettava.T7 autossa tuo potentiometri on kaasuläppäkotelossa joten kyllä se jalan asento vaijerilla sinne välittyy.
Suhauttelin jo vaijerin läppäkotelon puoleiseen päähän ja tuntuu, kuin se auttaisi.
Pitää irroittaa läppäkotelon päästä ja uittaa nestettä enemmälti ja tarkistaa myös polkimen puolein pää, että siellä ei ole mitää hinkkaamassa.
Jos tämä ei auta, niin sitten vasta läppäkotelon putsaus.
Sen jälkeen en tiedä mistä vikaa voisi katella.
Tietenkin uusi läppäkotelo saattaisi auttaa (autolla ajettu n. 230000 km).
En mielellään vie autoa merkkikorjaamolle tutkittavaksi (ovat hinnoitelleet itsensä jo ulos).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
Ensin kannattaa kuitenkin kuitata pois toi Limb Home, katso Youtubesta, siellä videoita kuinka se otetaan pois.
Itsellä on aika monesta limbusta kokemusta erinäisistä syistä
ja ei ollut mitään varoitusvaloja palamassa ja kaasun toiminta aivan ylläkerrotun mukainen.
Kannattaa ainakin varmistaa, ennenkuin alkaa enemmän purkamaan, ettei siellä ole limbukka vaan päällä.
Itsellä on aika monesta limbusta kokemusta erinäisistä syistä

Kannattaa ainakin varmistaa, ennenkuin alkaa enemmän purkamaan, ettei siellä ole limbukka vaan päällä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: hyökyilee
Eli kun vetää vaijerista (vivusta, johon vaijerin pää läppäkotelossa on kiinni), niin ei saa lähtä pyörimään mukana mikään osa jousikohdassa.Kannattaa ainakin varmistaa, ennenkuin alkaa enemmän purkamaan, ettei siellä ole limbukka vaan päällä.
Näin kai se "limppi" tarkistetaan?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
Tuosta videosta Youtubessa näkee hyvin, kun Limb Home on päällä niin koko pakka liikkuu vaijerista vetämällä. Kun limbukka on poistettu, niin se sisimpänä oleva hammasrattaan näköinen kiekko vapautuu, eikä liiku enään mukana vaijeria vedettäessä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: hyökyilee
Kiitoksia.Kun limbukka on poistettu, niin se sisimpänä oleva hammasrattaan näköinen kiekko vapautuu, eikä liiku enään mukana vaijeria vedettäessä.
Näin tutkiskelin eilen illalla ja totesin, että ei ole limphome osittainkaan päällä.
Voitelin ja tutkin kaasuvaijerin, eikä vika ole sielläkään.
On niin pieni haitta tuo hyökyily, että taidan jättää vianhakemisen tähän (merkkivalotkaan ei ole häirinneet tämän ongelman yhteydessä).
Olisikko jo jossan kulumis vaurioita tai miten lie ne happi ym. anturit olisikko niisä jokin, mikä pitäisi tajuta jo uusia, kun autolla ajettu jo 230000 km.
Olisi mukava tietää mitä kaikkea pitäis tajuta uusia noilla kilometrimäärillä olevaan autoon. Seuraavat on jo tehty:
- DI yksikkö (kutsuttu vaihtoon).
- jakopää uusittu merkkiliikkeessä alkuperäis osilla (putsattu myös öljypohja ja siiviilä) ja smalla vaihdettu kannentiiviste.
- kampiakselin tiiviste uusittu
- vesipumppu vaihdettu (merkkiliikkeessä alkuperäisosa)
- hihnanrullat tietenkin (jonkun ajan päästä pitänee taas ne uusata)
- 1 kpl vetoakselin tiiviste
- bensapumppu walbro uusittu (jätti lofoteilla Å:ssa välille, korjaus maksoi n.530 E ja laittoivat walbron, jossa oli kumit ym. mukana... hankkivat pumpun Mekanometin kautta)
- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss)
- akku (70 Ah)
- pientä letkua konehuoneessa n. vajaa 2 m.
- läppäkoteloa säädetty (oli liika herkkä)
- jarrupalat (taakse myös levyt, koska oli ruostuneet takapinnoista, oli sylinterit jumissa... katsastuksessa ei huomanneet koska oli molemmilta puolin jumissa)
- ilmastointi antureita 2 kpl
- ilmastointi huollettu 1 kerran.
- öljyt ja suodatin vaihdettu 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
- tulpat vaihdettu 60000 km välein (platina PFR6H-10)
- moottorin ilmasuodattimia huolto-ohjeen mukaan
- ilmastoinnin suodattimia n. 1x/vuosi.
- jarrunesteitä 2v välein.
- bensasuodatin 1 kertaa
- antenni
Korjaamatta lievästi epäkuntoiset:
- lampun pyyhkijät
- takaluukun kaasujouset
Mitähän tuohon vielä pitäisi uusata HETI, jotta ei jättäisi välille?
Aikomukseni on ajaa 400000 km ko. autola (kun ostin oli 47000 km).
VOIN MYYDÄKKIN JOS JOKU INNOKAS OSTAJA LÖYTYY!
Viimeksi muokannut saabeli, Pe Elo 13, 2010 08:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
Jos ei kerran Limb Home ole päällä niin edellisten viestien pura ja kasaa ohjeet voivat auttaa.
Semmonen tuli vielä mieleen, että ainakin omassa autossa jää kaasu hiukan päälle, kun ajaa ilmastointi päällä, ärsyttävä ominaisuus kesäkuumalla jonossa ajaessa, kun heti kaasunnoston jälkeen ei menekään moottorijarrutukselle vaan kaasuttelee itsekseen hetken.
Tuosta vaihdettujen osien listasta puuttu immu eli ilmamassa/määrä mittari. Sitä ei tarvi vaihtaa jos toimii, mutta joskus voisi sen putsata sitä varten myytävällä suihkeella esim Motonetistä.
Tuote
60-6082
Nimike
CRC Air Sensor Clean 200ml
Hinta
9.90 €
Mustaa mögää tuli vaikka omalla oli ajettu alle 80 tkm, kun putsasin.
Semmonen tuli vielä mieleen, että ainakin omassa autossa jää kaasu hiukan päälle, kun ajaa ilmastointi päällä, ärsyttävä ominaisuus kesäkuumalla jonossa ajaessa, kun heti kaasunnoston jälkeen ei menekään moottorijarrutukselle vaan kaasuttelee itsekseen hetken.
Tuosta vaihdettujen osien listasta puuttu immu eli ilmamassa/määrä mittari. Sitä ei tarvi vaihtaa jos toimii, mutta joskus voisi sen putsata sitä varten myytävällä suihkeella esim Motonetistä.
Tuote
60-6082
Nimike
CRC Air Sensor Clean 200ml
Hinta
9.90 €
Mustaa mögää tuli vaikka omalla oli ajettu alle 80 tkm, kun putsasin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: hyökyilee
Ilmamassamittari taitaa sijaita moottori ilmasuodatin kotelon yhteydessä, kotelon ja kumiletkun välissä.Tuosta vaihdettujen osien listasta puuttu immu eli ilmamassa/määrä mittari.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: hyökyilee
Juu haitariletkun ja kotelon välissä.
Itse en saanut ilman väkivaltaa varsinaista immua irti, niin otin koko putsarikotelon irti ja ihan hyvin pääsi putsaan sprayllä langat.
Kuviakin mulla olis ollut, mutta ei ole tullut hommattua mitään nettisäilytyspaikkaa niille, kun tähän ei voi liittää suoraan kuvaa tuolta kovolta.
Itse en saanut ilman väkivaltaa varsinaista immua irti, niin otin koko putsarikotelon irti ja ihan hyvin pääsi putsaan sprayllä langat.
Kuviakin mulla olis ollut, mutta ei ole tullut hommattua mitään nettisäilytyspaikkaa niille, kun tähän ei voi liittää suoraan kuvaa tuolta kovolta.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: hyökyilee
Joo hyökyily on autossani juuri tuon lainen.Semmonen tuli vielä mieleen, että ainakin omassa autossa jää kaasu hiukan päälle, kun ajaa ilmastointi päällä, ärsyttävä ominaisuus kesäkuumalla jonossa ajaessa, kun heti kaasunnoston jälkeen ei menekään moottorijarrutukselle vaan kaasuttelee itsekseen hetken.
Kokeilin äsken ilman ilmastointia ja hyökyilyä ei esiinny.
ELI AUTONI LIENEE SITTEN KUNNOSSA (olettaen, että noin sen pitääkin käyttäytyä)
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002