NG900 - mittaristovika
NG900 - mittaristovika
Kiitos edellisillä asiantuntijoille, jotka kommentoivat kysymystäni. Vika tuli kuntoon, eivätkä paikat irtoa enää hampaista kiihdyttäessa. Vetarin vaihdolla hommasta päästiin (kts. viestiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=96525).
Nyt kuitenkin kaivataan uutta vika-analyysiä seuraavasta viasta. Autoni on siis NG900 Turbo -94. Viime aikoina kaikki mittarien viisarit ovat ihan yllättäen pudonneet nollille ja samaan aikaan kojelaudassa on syttynyt ajotietokoneen "Info display" - teksti ja polttoaineenvaroitusvalo. Mitään tekstiä ei kuitenkaan ajotietokoneen näyttöön ole tullut. Viisarit ovat olleet pohjassa ehkä sekunnin ja sitten palanneet takaisin osoittamaan nopeutta jne. Nyt viimeisenä kojetauluun syttyi punainen varoituskolmio ja airbagin SRS-valo. Luulin SRS-homman olevan kuitattu vikakoodinluvulla turkulaisessa Saab-huollossa, mutta kotiin päin ajaessani samat valot syttyivät uudelleen pieneen töyssyyn ajettuani. SRS-valo palaa inhottavasti koko ajan, eikä siitä varmasti katsastuskonttorilla päähän kiitoksia taputella. En ole huomannut, että mittarien viisarien putoileminen nollaan olisi aiheutunut vastaavanlaisesti töyssyn aiheuttamasta tärinästä/kolahduksesta. Viisarein putoilu ei ole millään tavalla aiheuttanut auton ajettavuuteen mitään ongelmia - ainakaan toistaiseksi.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen, eli missä vikaa ja mitä kannattaisi tehdä?
Nyt kuitenkin kaivataan uutta vika-analyysiä seuraavasta viasta. Autoni on siis NG900 Turbo -94. Viime aikoina kaikki mittarien viisarit ovat ihan yllättäen pudonneet nollille ja samaan aikaan kojelaudassa on syttynyt ajotietokoneen "Info display" - teksti ja polttoaineenvaroitusvalo. Mitään tekstiä ei kuitenkaan ajotietokoneen näyttöön ole tullut. Viisarit ovat olleet pohjassa ehkä sekunnin ja sitten palanneet takaisin osoittamaan nopeutta jne. Nyt viimeisenä kojetauluun syttyi punainen varoituskolmio ja airbagin SRS-valo. Luulin SRS-homman olevan kuitattu vikakoodinluvulla turkulaisessa Saab-huollossa, mutta kotiin päin ajaessani samat valot syttyivät uudelleen pieneen töyssyyn ajettuani. SRS-valo palaa inhottavasti koko ajan, eikä siitä varmasti katsastuskonttorilla päähän kiitoksia taputella. En ole huomannut, että mittarien viisarien putoileminen nollaan olisi aiheutunut vastaavanlaisesti töyssyn aiheuttamasta tärinästä/kolahduksesta. Viisarein putoilu ei ole millään tavalla aiheuttanut auton ajettavuuteen mitään ongelmia - ainakaan toistaiseksi.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen, eli missä vikaa ja mitä kannattaisi tehdä?
Re: NG900 - mittaristovika
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: NG900 - mittaristovika
Kahdessa mittaristossa ollut sama vika, ekan vaihdoin romikselta haettuun, joka kuitenkin vikaantui sitte parin vuoden päästä. Molempia sitte yritin korjailla moneen otteseen kunnes löysin vikapaikan, eli ne kaksi palluran muotoista, jäähdytyslevyn alapuolella olevaa diodia oli vaan huonosti kiinni älyosan komponenettipuolella, vaikkei silmällä mitään kylmäjuotosta erottanutkaan. Jäähdytyslevyä varovasti vääntelemällä ja yksittäin komponentteja sörkkimällä vikapaikka selvisi. Raapekynällä lakkaa isommalta alueelta pois ja sitte varmasti kunnollinen juotos ja kuntoon tuli.
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Re: NG900 - mittaristovika
Tein sitten minäkin ensimmäisen investointini GM-aikaan. Hinnalla en viitsi vielä kehuskella ettei kenellekään tulisi paha mieli Voin kyllä mainita että tähän verrattuna ei 9-5 tonnilla paljon puutu.
No ehkä sitten voi kuittailla takaisin kun mahdollisesti projektiin kypsyttyäni myyn sitä osina edullisesti. Kyseessä siis NG900 -95, 2.3 automaatti. Huoltokirjasta päätellen ollut mahdollisesti ainakin Espoon, Tuusulan ja Heinolan suunnilla. Punainen ja ensimmäinen omistaja Valmet konsernijohto, tunnistaako joku foorumilainen sattumalta ?
Mittariston suhteen samantapainen vika josta tässä ketjussa juttua.
Yleensä mikään mittareista ei värähdä ja ainoa valo joka palaa mittaristossa on SRS, taitaa olla päällä koko ajan. Toisinaan yleensä töyssyissä kaikki mittarit alkaa toimimaan, samalla kilahtaa ja kolmio + "info display" tulee päälle. Mittarit sitten toimivat yleensä maksimissaan minuutin verran ja menee taas pimeäksi ja nollille paitsi SRS valo jää päälle.
Sikäli siis erilainen että Koalin kertomassa viisarit putosivat nollille vain hetkeksi mutta tässä tuntuisi olevan perustilana valot pois ja viisarit nollilla.
Olisiko tähän muuta vinkkiä kuin että mittaristo irti ja juottelemaan ? Entä mittariston irrottamiseen ohjeita ?
No ehkä sitten voi kuittailla takaisin kun mahdollisesti projektiin kypsyttyäni myyn sitä osina edullisesti. Kyseessä siis NG900 -95, 2.3 automaatti. Huoltokirjasta päätellen ollut mahdollisesti ainakin Espoon, Tuusulan ja Heinolan suunnilla. Punainen ja ensimmäinen omistaja Valmet konsernijohto, tunnistaako joku foorumilainen sattumalta ?
Mittariston suhteen samantapainen vika josta tässä ketjussa juttua.
Yleensä mikään mittareista ei värähdä ja ainoa valo joka palaa mittaristossa on SRS, taitaa olla päällä koko ajan. Toisinaan yleensä töyssyissä kaikki mittarit alkaa toimimaan, samalla kilahtaa ja kolmio + "info display" tulee päälle. Mittarit sitten toimivat yleensä maksimissaan minuutin verran ja menee taas pimeäksi ja nollille paitsi SRS valo jää päälle.
Sikäli siis erilainen että Koalin kertomassa viisarit putosivat nollille vain hetkeksi mutta tässä tuntuisi olevan perustilana valot pois ja viisarit nollilla.
Olisiko tähän muuta vinkkiä kuin että mittaristo irti ja juottelemaan ? Entä mittariston irrottamiseen ohjeita ?
Re: NG900 - mittaristovika
Vaikuttaako auton lämpeneminen mitenkään mihinkään? Itselläni mittaristo toimii muuten, mutta valot pysyvät koko kojelaudasta pimeänä. Ilmeisesti maavika, koska auton sisätilojen lämmettyä riittävästi alkaa valotkin pikku hiljaa palaa.
Korjataan, kun ehditään, eli viitsitään...
Korjataan, kun ehditään, eli viitsitään...
Re: NG900 - mittaristovika
Ainakaan lyhyillä pätkillä jotka eilen ajoin ei lämpeäminen vaikuttanut. Myöskään auton myynyt kaveri ei maininnut mitään muuta vaikutusta toimintaan kuin se että mittarit tuli päälle yleensä tärähdysten yhteydessä ja meni kai pois toiminnasta ilman mitään ulkoista.
Mittaritson purkua katselin tuolta http://townsendimports.com/Web/electric ... rument.pdf
ja haulla löytyi tämä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rs+mittari*
Ilmeisesti tuo ilmanohjaussysteemin kasaaminen on haastavampi homma, olisko vinkkejä miten saisi varmistettua että pysyy paikallaan ?
Mittaritson purkua katselin tuolta http://townsendimports.com/Web/electric ... rument.pdf
ja haulla löytyi tämä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rs+mittari*
Toisessa selostuksessa kehotetaan ottamaan ratti irti mutta toisessa onnistuisi ratti paikallaan. Olisko mielipiteitä tämän suhteen ?arttu kirjoitti:Mittaristo juonitteli. Nyt toimii!
Pikaohjeet:
Akunkenkä pois (- napa riittää)
Torksi mensselit esille.
Vilkku ja pyyhkiöitten viikset kannattaa ottaa ensiksi poijes se helpottaa hommaa kummasti.
Ratti kannattaa vetää ulos niin paljon kuin tulee (korkeus säätö)
Kojetaulun paneli pois.
Kannattaa ottaa varovasti ettei ilman ohjaus systeemit, (siis ne missä nupit) levahda auki... tympiä lisähomma vaan kasata.
Mittaristo irti liittimestä, jos ja kun kuluntut n.puolituntia siittä kun irroitit akunkengän. (varatoimi)
Ja nyt asiaan:
Mittari auki (muistaakseni 6kpl. pieniä torksi ruuveja)
Mittaristossa on kaksi piirilevyä.
Otin sen levyn (mihin tulee mittariston liitin) iriti.
Vika paljastui sisukkaan etsinnän jälkeen huono juotos muutamassa tinnissä. (löytyi tehokkaan lampun, suurennuslasin ja ohmimittarin kaa)
Sijainti kahden alumiinisen jäähdytys-rofiilin vieressä jotka ovat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, jos en muista väärin.
Tinnit on siinä "keskellä" piirilevyssä.
Tinasin ne ja nyt toimii
Varauduin pahinpaan että vika olisi jokin komponentti, mutta ilmeisesti lämpotilavaihtelut oli saaneet japsi valmisteisen mittariston polvilleen...
Toivottavasti näistä pikaohjeista on apua, harmi ettei ole kuvi operaatiosta.
Ilmeisesti tuo ilmanohjaussysteemin kasaaminen on haastavampi homma, olisko vinkkejä miten saisi varmistettua että pysyy paikallaan ?
Re: NG900 - mittaristovika
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: NG900 - mittaristovika
Omalla kohdalla tuo lämpeneminen tapahtuu n. puolen tunnin kohdalla. Toki autossa on jo aiemmin lämmin, mutta ehkä tuo kojetaulu vaan lämpeää hitaammin. Myös töyssyt vilkuttavat valoja; pimeällä on kuin sisällä olisi parempikin disko.wesku kirjoitti:Ainakaan lyhyillä pätkillä jotka eilen ajoin ei lämpeäminen vaikuttanut. Myöskään auton myynyt kaveri ei maininnut mitään muuta vaikutusta toimintaan kuin se että mittarit tuli päälle yleensä tärähdysten yhteydessä ja meni kai pois toiminnasta ilman mitään ulkoista.
Mittaritson purkua katselin tuolta http://townsendimports.com/Web/electric ... rument.pdf
ja haulla löytyi tämä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... rs+mittari*
Toisessa selostuksessa kehotetaan ottamaan ratti irti mutta toisessa onnistuisi ratti paikallaan. Olisko mielipiteitä tämän suhteen ?arttu kirjoitti:Mittaristo juonitteli. Nyt toimii!
Pikaohjeet:
Akunkenkä pois (- napa riittää)
Torksi mensselit esille.
Vilkku ja pyyhkiöitten viikset kannattaa ottaa ensiksi poijes se helpottaa hommaa kummasti.
Ratti kannattaa vetää ulos niin paljon kuin tulee (korkeus säätö)
Kojetaulun paneli pois.
Kannattaa ottaa varovasti ettei ilman ohjaus systeemit, (siis ne missä nupit) levahda auki... tympiä lisähomma vaan kasata.
Mittaristo irti liittimestä, jos ja kun kuluntut n.puolituntia siittä kun irroitit akunkengän. (varatoimi)
Ja nyt asiaan:
Mittari auki (muistaakseni 6kpl. pieniä torksi ruuveja)
Mittaristossa on kaksi piirilevyä.
Otin sen levyn (mihin tulee mittariston liitin) iriti.
Vika paljastui sisukkaan etsinnän jälkeen huono juotos muutamassa tinnissä. (löytyi tehokkaan lampun, suurennuslasin ja ohmimittarin kaa)
Sijainti kahden alumiinisen jäähdytys-rofiilin vieressä jotka ovat toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, jos en muista väärin.
Tinnit on siinä "keskellä" piirilevyssä.
Tinasin ne ja nyt toimii
Varauduin pahinpaan että vika olisi jokin komponentti, mutta ilmeisesti lämpotilavaihtelut oli saaneet japsi valmisteisen mittariston polvilleen...
Toivottavasti näistä pikaohjeista on apua, harmi ettei ole kuvi operaatiosta.
Ilmeisesti tuo ilmanohjaussysteemin kasaaminen on haastavampi homma, olisko vinkkejä miten saisi varmistettua että pysyy paikallaan ?
Re: NG900 - mittaristovika
^discot on kivoja tai siis ei ole todellakaan ajan kanssa, itse en ruvennut tinailemaan vaan mittaristo vaihtoon kokonaan
pieni pamautus kojelaudan päälle antoi hetkellisen avun, valojen himmentimen vaihto päivän avun, mittariston vaihto toi avun joka kestää
kaikki nappulat kojetaulusta pois tosiaankin, sid & mankka myös, kojetaulun muoviosa pois ja sitten mittaristo pois ja tinaukseen tai vaihtoon
muistakaa laittaa narut/langat nappuloiden liittimille, että saatte ne helpommalla vedettyä takaisin omille paikoilleen kojetaulun reikiin
pieni pamautus kojelaudan päälle antoi hetkellisen avun, valojen himmentimen vaihto päivän avun, mittariston vaihto toi avun joka kestää
kaikki nappulat kojetaulusta pois tosiaankin, sid & mankka myös, kojetaulun muoviosa pois ja sitten mittaristo pois ja tinaukseen tai vaihtoon
muistakaa laittaa narut/langat nappuloiden liittimille, että saatte ne helpommalla vedettyä takaisin omille paikoilleen kojetaulun reikiin
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
Kirsi Jokela
0451255333
Re: NG900 - mittaristovika
Kiitoksia vinkeistä kaikille. Tänään ajettiin Espoosta Turkuun. Lämmöt pidin täysillä ja takaikkunoista tuuletusta ajatellen Azanovixin lämpiämiskommentteja. Lohjan kohdalla himmennintä käännellessä lähti mittarit toimimaan. Siitä toimikin sitten Turkuun asti ilman mitään temppuja. Ainoastaan lämpömittarin viisari ei nouse juurikaan vaikka lämppäristä päätellen moottori kyllä lämpiää normaalisti. SRS palaa toki koko ajan ja paloi jo startista lähtien.
Re: NG900 - mittaristovika
Aluksi kun otin mittariston irti huomasin että liittimestä oli lukitus pois ja liitin kiristetty älyttömän kireään reikänauhalla. Piirilevyjä tutkiessa ei selvää vikapaikkaa löytynyt, aluksi juottelin liittimiä ym. Sen jälkeen laitoin paikalle ja toimi muuten paitsi tiettyyn paikkaan koputtelemalla tipahti neulat hetkeksi. Sen jälkeen juotin nämä edellämainitut diodit ja ainakin nyt näyttäisi toimivan. Mittarivalon säätö toki ei näytä kunnolla toimivan. Ja SRS-valo pitää sitten kai nollata jossain merkkiliikkeessä jos ei parempaa konstia keksi.HT_ng900 kirjoitti:Kahdessa mittaristossa ollut sama vika, ekan vaihdoin romikselta haettuun, joka kuitenkin vikaantui sitte parin vuoden päästä. Molempia sitte yritin korjailla moneen otteseen kunnes löysin vikapaikan, eli ne kaksi palluran muotoista, jäähdytyslevyn alapuolella olevaa diodia oli vaan huonosti kiinni älyosan komponenettipuolella, vaikkei silmällä mitään kylmäjuotosta erottanutkaan. Jäähdytyslevyä varovasti vääntelemällä ja yksittäin komponentteja sörkkimällä vikapaikka selvisi. Raapekynällä lakkaa isommalta alueelta pois ja sitte varmasti kunnollinen juotos ja kuntoon tuli.
Re: NG900 - mittaristovika
Otin mittariston irti toistamiseenkin ja juottelin eri kohtia piirilevyillä. Lopulta oltiin siinä pisteessä että mittaristo yleensä toimi mutta terävä kopautus tiettyyn kohtaan nollasi mittari noin sekunniksi. Laitoin sitten liittimeen kiinni pelkät piirilevyt ja vika paikallistui yhdessä kohdassa oleviin pintaliitospassiivikomponentteihin jotka juottamalla on ainakin pari viikkoa toiminut.
SRS-valo nollattiin Länsiautossa Raisiossa ja menin samantien katsastamaan. Nyt on kuitenkin viikon ollut palamatta katsastuksen jälkeenkin.
SRS-valo nollattiin Länsiautossa Raisiossa ja menin samantien katsastamaan. Nyt on kuitenkin viikon ollut palamatta katsastuksen jälkeenkin.
Re: NG900 - mittaristovika
Ompa tutun näköistä ongelmaa.
Jep. Se kannattaa ottaa oikein ajankans ja juottaa uudelleen mittariston kaikki tinaukset läpi kummaltakin piirilevyltä hyvällä kolvilla. Eiköhän siinä ihan "hyville palkoille pääse", kun aika suolanen hinta on käytetyllä saati sitten uudella mittaristolla.
Omasta Saabista korjasin yli 6 vuotta sitten tuon mittari kosketushäikkä ongelman ja vieläkin toimii eikä ole kertaakan temppuilut tai saati noita polttimoita palanut. Siinä samalla kun mittari on halki niin helppo vaihtaa ehyet polttimot palaneiden tilalle.
Jep. Se kannattaa ottaa oikein ajankans ja juottaa uudelleen mittariston kaikki tinaukset läpi kummaltakin piirilevyltä hyvällä kolvilla. Eiköhän siinä ihan "hyville palkoille pääse", kun aika suolanen hinta on käytetyllä saati sitten uudella mittaristolla.
Omasta Saabista korjasin yli 6 vuotta sitten tuon mittari kosketushäikkä ongelman ja vieläkin toimii eikä ole kertaakan temppuilut tai saati noita polttimoita palanut. Siinä samalla kun mittari on halki niin helppo vaihtaa ehyet polttimot palaneiden tilalle.
Re: NG900 - mittaristovika
Tuttu ongelma.
Pojan autosta korjaantui uudelleen juottamalla + pari hyppylankaa. Oli piirilevyn foliota hävinnyt savuksi jonkun matkaa. Punaisen kolmiovalon nollaus maksoi about 55 euroa Metroautossa kertamaksuna. Nykyään saa esim. Biltemasta ostettua härvelin, jolla tuon valon saa pois. 36,90e maksaa itsensä heti takaisin.
Tuolla muutamia kuvia aiheesta, josko niistä jollekin olisi apuja.
http://www.janihirsimaki.com/saab
- Jari -
Pojan autosta korjaantui uudelleen juottamalla + pari hyppylankaa. Oli piirilevyn foliota hävinnyt savuksi jonkun matkaa. Punaisen kolmiovalon nollaus maksoi about 55 euroa Metroautossa kertamaksuna. Nykyään saa esim. Biltemasta ostettua härvelin, jolla tuon valon saa pois. 36,90e maksaa itsensä heti takaisin.
Tuolla muutamia kuvia aiheesta, josko niistä jollekin olisi apuja.
http://www.janihirsimaki.com/saab
- Jari -
Viimeksi muokannut jhir, Ke Marras 14, 2012 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: NG900 - mittaristovika
Samoille seuduille laitoin minäkin pari lankaa liitoksia varmistamaan.jhir kirjoitti:Tuttu ongelma.
Pojan autosta korjaantui uudelleen juottamalla + pari hyppylankaa. Oli piirilevyn foliota hävinnyt savuksi jonkun matkaa. Punaisen kolmiovalon nollaus maksoi about 55 euroa Metroautossa kertamaksuna. Nykyään saa esim. Biltemasta ostettua härvelin, jolla tuon valon saa pois. 36,90e maksaa itsensä heti takaisin.
Tuolla muutamia kuvia aiheesta, josko niistä jollekin olisi apuja.
http://kuvablogi.com/nayta/2866630/
- Jari -
Olisko tarkempaa tietoa mikä härveli (esim Biltema tuotenumero) kyseessä ?